شنیدیم ما، شاید هم مواردی دیدیم، کسانی که بدگویانِ به خودشان را مورد لطف و محبت قرار میدادند، اصلاً به رو نمیآوردند که این از ما بدگویی کرده. این، خوب است.[ امالی، صفحۀ 417
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۱۰
موضوع: #جوامع_اسلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه به یکی اصحابشان می فرمایند: تو را به هفت چیز توصیه می کنم- البته برای ما هم توصیه هست- که اینا جزو جوامع اسلام هستند -یعنی عناوین و سرفصلهایی است که در ضمن آن معارف زیادی را داراست- که در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
1. ان تَخشَی اللهَ«عزّوجلّ» و لاتَخشَ الناسَ فی الله.در مورد کارهای خدائی از خدا بترسی و از مردم نترسی.
• دقت شود منظور این کلام حضرت کجاست؟ گاهی اوقات انسان در مسائل روزه مره زندگی ملاحظات و ترسی از شخصی دارد؛ کلام حضرت ناظر به این قضیه نیست بلکه منظور جایی است که اگر برای انسان در جایی وظیفه شرعی روشنی وجود دارد اما به جهت ترس عمل به وظیفه نمی کند، در این مورد حضرت می فرمایند در این مورد فقط ار خدا بترس و از غیر خدا نترس و و اگر انسان از خدا بترسد ضرر نمی کند و خدای متعال به تو کمک میکند. مثلا فردی در محیط کار مسول بالادست او درخواست کار حرامی کند، که اگر به درخواست بالا دست بخاطر ترس از خدا توجه نکند، عواقبی دارد و نیروی کار از عواقب عمل نکردن می ترسد، در اینجا ترس از خدا مقدم است و خدا کمک می کند.
2. دوّم: و خیرُ القولُ ما صَدَّقَه العمل. هر حرفی را نزن! حرفی را بزن که در عمل بتوانی آنرا اجرا کنی، عملِ تو قولت را تصدیق کند. این، بهترین گفتار است مثلا کسی بگوید از مردم نترس ولی خدا از بترس اما خود فرد از مردم می ترسد این گفتاری است که قولی است که عمل آنرا تصدیق نمیکند. البته نکته ای در همین جا عرض کنم که در مقام امر به معروف و نهی از منکر چنانچه فردی در پنهان خودش مبتلا به گناهی هست ولی در آشکارا گناهی را مشاهده می کند در صورتی که احتمال تاثیر بدهد واجب است وظیفه امر به معروف را انجام دهد هر چند خودش مبتلا به این گناه نیز باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند به حق امام رضا علیه السلام ما را مزین به اخلاق الهی و دور از اخلاق شیطانی بگرداند، به برکت صلوات
الشرط الثامن: الوصول الی حدّ الترخص
جلسه 233، 1396/3/1
حدیث:
اوصیکَ بِسبعٍ هُنّ مِن جوامعِ الاسلام. این بخش تقریباً پایانی فرمان امیرالمؤمنین«علیهالسلام» به جناب محمد بن ابی بکر است. مطلب بسیار مهمی را اینجا ذکر میکنند، میفرمایند: من تو را به هفت چیز توصیه میکنم که اینها جزو جوامعِ اسلام است. جوامع یعنی سرفصلهای مهم، عناوین مهمی که هر کدام از آنها در ذیل خود، معارف متعددی را دارا هستند. میفرمایند: من این هفت چیز را که از جوامع اسلام است، به تو توصیه میکنم. این توصیه، به ما هم هست.
1- ان تَخشَی اللهَ«عزّوجلّ» و لاتَخشَ الناسَ فی الله. از خدا بترسی، در مورد کارهای خدائی از مردم نترسی. در مورد مسائل روزمرۀ زندگی، ممکن است انسان از یکی بترسد. بعضیها میترسند، بعضیها هم نمیترسند. اما در مورد مسائل خدائی، از هیچکس نترس! از خدا بترس! فرض کنید یک وظیفهای است که برای شما روشن است که این، وظیفۀ شرعی است، باید انجام بدهید؛ اما اگر این وظیفه را بخواهید انجام بدهید، زید و عمرو و بکر زبانشان علیه شما دراز میشود، در روزنامه مینویسند، کاریکاتور میکشند، اهانت میکنند، سخنرانی میکنند! بعضیها از این چیزها میترسند، عقب مینشینند. میفرماید: نترس! البته در مسائل روزمرّۀ زندگیاش گاهی اوقات انسان یک ملاحظاتی از یکی دارد، از یکی میترسد، از یکی زیاد میترسد، بعضیها هم نمیترسند. این، محل کلام نیست. آنجایی که بحث وظیفۀ شرعی در میان است، آنجا فقط از خدا بترس! از غیر خدا نترس! ضرر نمیکنی. معنایش این است: اگر از خدای متعال ترسیدی و از غیر خدا نترسیدی، خدای متعال به تو کمک میکند. این، خیلی مهم است. همین یکی را اگر ما پایبند باشیم و عمل کنیم، خیلی از کارهایمان و کارهای مردممان درست خواهد شد.
دوّم: و خیرُ القولُ ما صَدَّقَه العمل. هر حرفی را نزن! حرفی را بزن که در عمل بتوانی آنرا اجرا کنی، عملِ تو قولت را تصدیق کند. این، خیرُ القول است. همین که بنده مثلاً گفتم: و لاتَخش الناس، اگر خودِ بنده از ناس بترسم، این قولی است که عمل آنرا تصدیق نمیکند. این قول فایدهای ندارد، باید عمل هم آنرا تصدیق کند.
سوّم: و لاتَقضِ فی امرٍ واحدٍ بِقضائین مختلفَین. در یک قضیۀ واحدی دو گونه قضاوت نکن! یک مطلبی مثلاً اتفاق میافتد، یک جرمی زید مرتکب میشود، ما میشنویم، محکوم میکنیم، میگوییم: بله، بسیار کار بد و زشتی است، بعد همان کار را فرزند خودمان انجام میدهد فرضاً. وقتی که برخورد میکنیم، میگوییم: بالاخره انسان است، خطا از بشر صادر میشود. این، دو نوع قضاوت است! برای غیرِ خودمان، یک طور قضاوت کنیم، برای خودمان طور دیگر. برای دوستمان یک طور قضاوت کنیم، برای دشمنمان طور دیگر. در شرائط ضعف، یک طور، در شرائط قوّت یک طور. وقتی در موضِع قدرت قرار داریم، یک حادثهای پیش میآید، یک قضاوت مثلاً تندِ آنچنانی میکنیم، بعد که در موضع ضعف قرار گرفتیم، همان حادثه پیش میآید، میگوییم بالاخره چه عرض کنم. میفرماید: این کار را نکن! که اگر کردی، فیَختَلِف امرُک و تَزیغَ عن الحق، از حق دور میمانی، کار تو دگرگون خواهد شد.
چهارم: و أحبَّ لِعامَّةِ رعیَّتِک ما تُحِبّ لنفسِک و اهل بیتک، هر چه برای خودت دوست میداری، برای خانوادۀ خودت، فرزندان خودت دوست میداری، برای همۀ رعیّتات هم آنرا دوست بدار. روستائی داری، شهری داری، دور داری، نزدیک داری، برای همه یک چیز و یک طور بخواه! نه اینکه برای خودت یک چیز بخواهی، برای آن کسی که دوردست است، چیز دیگری بخواهی. اینها آن نکات اصلی است، جوامع اسلام و سرفصلهاست، از هر کدامی ابوابی باز میشود. و اکرَه لهم ما تَکرَهُ لِنفسِک و أهلِ بیتِک، آنچه برای خودت و خانوادهات دوست نداری، برای مردمِ دیگر هم دوست نداشته باش! فإنّ ذلک أوجَبَ للحجّة و أصلَح للرعیّة، اگر این کار را کردی، حجتِ تو اقوی خواهد شد، برای مردم هم، این بهتر خواهد بود.
پنجم: خُذِ الغَمَرات الی الحق و لاتخف فی الله لومةَ لائم، برای حق به غَمرهها یعنی گردابها وارد شو! در دل طوفانها وارد شو بخاطر حق! بعضی هستند یک جایی حق را هم تشخیص میدهند، اما وارد میدان نمیشوند چون سخت است! شما در طوفانها، در کارهای مشکل، در گردابهای سخت اگر حق است، وارد شو! این که انسان خودش را کنار بکشد، این، درست نقطۀ مقابل فرمایش امیرالمؤمنین«علیهالسلام» است. به نظر من اینها را بایستی با آب طلا نوشت و سردرِ جوامع زد. میفرماید: در کار خدایی، از ملامت ملامتگران نترس!
ششم: و انصَحِ المرءَ اذا استَشارک، وقتی کسی با تو مشورت کرد، خیرِ او را بخواه! او را نصیحت کن!
هفتم: و اجعَل نفسَک اُسوةً لِقریبِ المؤمنینَ و بعیدِهم، خودت را اسوه و نمونه و پیشوا بدان برای مردمی که نزدیک تو هستند و کسانی که دور از تو هستند، برای همه اسوه باش که همه بتوانند به تو اقتداء کنند.[1]
[1]. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 31
@AhkameHarameRazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_شرعی
#عقیقه
#ولادت #اولاد
#مستحبات_ولادت
احکام عقیقه در #موشن بالا👆 به همراه نکات تکمیلی👇تقدیم شما 🌸
1⃣ عن الصادق علیهالسلام: كُلُّ مَولودٍ مُرتَهِنٌ بِالعَقيقَةِ. «(سلامتی) هر نوزادى در گرو عقيقه اوست». 🌼
2⃣ اگر عقیقه از روز هفتم تأخير افتاد، استحباب آن ساقط نمىشود، بلكه هر زمان امکان آن فراهم شد مى توانند عقيقه را انجام دهند.🌼
3⃣ اگر والدین براى نوزاد عقيقه نكردند، مستحب است فردی که بالغ شده براى خودش عقيقه كند؛ و حتی اگر کسی در زمان حيات عقيقه نشود، مستحب است بعد از فوتش از طرف او عقيقه کنند. 🌼
4⃣ #خوردن_گوشت_عقیقه در برخی روایات برای پدر و مادر و همچنین کسانی که نانخور این خانواده هستند نهی شده است؛ البته حرام نیست. 🌼
5⃣ مستحب است هنگام ذبح #دعای_عقیقه خوانده شود: بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ اللَّهُمَّ عَقِيقَةٌ عَنْ فُلَانٍ (به جای فُلَانٍ نام آن فرزند گفته ميشود) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ صلّی الله عليه و آله.🌼
📚 آدرس:
1. اصول كافي، ج6، ح2.
2. تحرير الوسيلة، القول فی احکام الولادة، م9؛ منهاج الصالحين، ج2، م394؛ و استفتائات مراجع.
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۲/۱۱
موضوع: #صلح
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از کاربردی ترین و ساده ترین قراردادهای شرعی که می توانید در بسیاری از معاملات جهت یک قرارداد شرعی استفاده کنید قرارداد صلح است:
1. انسان می تواند به سبب قرارداد صلح مال یا حق یا منفعتی را به دیگری انتقال دهد مثلا فردی به قصد انجام مصالحه به دیگری(مدیون) بگوید: «طلبی را که از تو دارم به شما در برابر کار یا مبلغ مشخصی مصالحه کردم و دیگری هم بگوید: «قبول کردم».
2.در بسیاری از موارد می توان از قرارداد صلح استفاده کرد مثلا مردی می خواهد همسرش بعد از فوتش از اثاث زندگی یا منزل مسکونی استفاده کند و ورثه اثاث زندگی و منزل را از او نگیرند و تا وقتی که مرد زنده است باز هم خود اختیار اموال را داشته باشد می تواند از قرارداد صلح استفاده کند؛ مثلا به خانم بگوید: منافع وحق استفاده از منزل و اثاث منزل را به شما تا زمانی که زنده باشی صلح کردم بشرط اینکه تا وقتی که خودم زنده ام اختیار تصرف داشته باشم و خانم هم قبول کند. در این صورت خانم تا زمانی که زنده هست می تواند از اثاث خانه و منزل مسکونی استفاده کند هر چند که بعد از فوت مرد ورثه مالک منزل و وسایل هستند و لکن حق استفاده از اثاث و منزل تا زمانی خانم زنده هست متعلق به خانم می باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سهشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۱۱
موضوع: #گناهان_کبیره_سقط_جنین
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. برخی از گناهان به عنوان گناه کبیره شمرده شده است و کمتر مورد توجه قرار گرفته، خدمت شما یاد آوری می کنم:
مورد اول: ناامیدی از رحمت الهی است و مسلمان در سخترین لحظات و تنگناهای زندگی نباید از لطف و رحمت الهی ناامید باشد.
مورد دوم: گنهکار خودش را از عذاب الهی و قهر الهی در امان بداند و بگوید خدا مرا با این گناه مثلا عذاب نمی کند.
مورد سوم: از گناهان کبیره سقط جنین است و حرام بودن سقط جنین شامل همه مراحل سقط جنین می شود و حتی سقط نطفه تازه بسته شده نیز حرام است.
مورد چهارم: شایع کردن گناه و معصیت بین مردم. لذا گناهان علنی مثل بدحجابی علاوه بر گناه بودن خود گناه، منجر به نشر دادن و شایع کردن گناه بین مردم می شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
جهت توفیق دوری از گناه صلوات
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۲/۱۲
موضوع: #معلم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم چند مساله شرعی مرتبط با معلم عرض کنم:
۱- یکی از مواردی که آموزش دادن و تعلیم بر همگان واجب است و آن هم جایی است که انسان ببیند شخصی به جهت ندانستن مساله شرعی وظیفه خودش را اشتباه انجام می دهد مثلا کسی از حکم کاشت ناخن مصنوعی و باطل بودن غسل و وضو در صورت امکان جدایی هر چند با هزینه، اطلاع ندارد.
۲-انسان در مقام آموزش دادن و تعلیم حق تنبیه بدنی ندارد البته اگر تنبیه در جهت تربیت فرزند نابالغ باشد و به گونه ای باشد که سبب سرخی یا کبودی نشود، با شرایطی با اجازه پدر و یاپدربزرگ صحیح است.
۳-اگر کسی مساله شرعی را به اشتباه برای دیگران نقل کند در صورت امکان باید اشتباه را برطرف کند.( جهت اطلاع: مشهور فقها همین است اما ایت الله سیستانی: اگر بعد از گفتن فتوی بفهمد اشتباه کرده و گفتۀ او موجب آن میشود که آن شخص برخلاف وظیفۀ شرعیاش عمل کند، باید بنابر احتیاط لازم، اشتباه را در صورت امکان برطرف کند.)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۲/۱۲
موضوع: #جوامع_اسلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه به یکی اصحابشان می فرمایند: تو را به هفت چیز توصیه می کنم- البته برای ما هم توصیه هست- که اینا جزو جوامع اسلام هستند -یعنی عناوین و سرفصلهایی است که در ضمن آن معارف زیادی را داراست- که در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
1. و لاتَقضِ فی امرٍ واحدٍ بِقضائین مختلفَین. در یک قضیۀ واحدی دو گونه قضاوت نکن! مثلاً فردی جرمی مرتکب میشود، هنگامی که می شنویم محکوم می کنیم اما همان کار را فرزندمان انجام میدهد، توجیه می کنیم به اینکه مثلا بالاخره انسان است، خطا از بشر صادر میشود. این، دو نوع قضاوت است! برای غیرِ خودمان، یک طور قضاوت کنیم، برای خودمان طور دیگر. برای دوستمان یک طور قضاوت کنیم، برای دشمنمان طور دیگر. در شرائط ضعف، یک طور، در شرائط قوّت یک طور. سپس حضرت می فرمایند نتیجه اینگونه قضاوتها این است که از حق دور میمانی، کار تو دگرگون خواهد شد.
2. خُذِ الغَمَرات الی الحق و لاتخف فی الله لومةَ لائم، بخاطر حق در گردابها دل طوفانها وارد شوید. نه اینکه انسان حق را تشخیص دهد به بهانه وارد میدان نشود و خودش را کنار بکشد و همچنین حضرت می فرمایند در کار خدایی از از ملامت ملامتگران نترسید.
3. و انصَحِ المرءَ اذا استَشارک، وقتی کسی با تو مشورت کرد، خیرِ او را بخواه! او را نصیحت کن! و انصَحِ المرءَ اذا استَشارک، وقتی کسی با تو مشورت کرد، خیرِ او را بخواه! او را نصیحت کن!
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
متن اصلی:
الشرط الثامن: الوصول الی حدّ الترخص
جلسه 233، 1396/3/1
حدیث:
اوصیکَ بِسبعٍ هُنّ مِن جوامعِ الاسلام. این بخش تقریباً پایانی فرمان امیرالمؤمنین«علیهالسلام» به جناب محمد بن ابی بکر است. مطلب بسیار مهمی را اینجا ذکر میکنند، میفرمایند: من تو را به هفت چیز توصیه میکنم که اینها جزو جوامعِ اسلام است. جوامع یعنی سرفصلهای مهم، عناوین مهمی که هر کدام از آنها در ذیل خود، معارف متعددی را دارا هستند. میفرمایند: من این هفت چیز را که از جوامع اسلام است، به تو توصیه میکنم. این توصیه، به ما هم هست.
1- ان تَخشَی اللهَ«عزّوجلّ» و لاتَخشَ الناسَ فی الله. از خدا بترسی، در مورد کارهای خدائی از مردم نترسی. در مورد مسائل روزمرۀ زندگی، ممکن است انسان از یکی بترسد. بعضیها میترسند، بعضیها هم نمیترسند. اما در مورد مسائل خدائی، از هیچکس نترس! از خدا بترس! فرض کنید یک وظیفهای است که برای شما روشن است که این، وظیفۀ شرعی است، باید انجام بدهید؛ اما اگر این وظیفه را بخواهید انجام بدهید، زید و عمرو و بکر زبانشان علیه شما دراز میشود، در روزنامه مینویسند، کاریکاتور میکشند، اهانت میکنند، سخنرانی میکنند! بعضیها از این چیزها میترسند، عقب مینشینند. میفرماید: نترس! البته در مسائل روزمرّۀ زندگیاش گاهی اوقات انسان یک ملاحظاتی از یکی دارد، از یکی میترسد، از یکی زیاد میترسد، بعضیها هم نمیترسند. این، محل کلام نیست. آنجایی که بحث وظیفۀ شرعی در میان است، آنجا فقط از خدا بترس! از غیر خدا نترس! ضرر نمیکنی. معنایش این است: اگر از خدای متعال ترسیدی و از غیر خدا نترسیدی، خدای متعال به تو کمک میکند. این، خیلی مهم است. همین یکی را اگر ما پایبند باشیم و عمل کنیم، خیلی از کارهایمان و کارهای مردممان درست خواهد شد.
دوّم: و خیرُ القولُ ما صَدَّقَه العمل. هر حرفی را نزن! حرفی را بزن که در عمل بتوانی آنرا اجرا کنی، عملِ تو قولت را تصدیق کند. این، خیرُ القول است. همین که بنده مثلاً گفتم: و لاتَخش الناس، اگر خودِ بنده از ناس بترسم، این قولی است که عمل آنرا تصدیق نمیکند. این قول فایدهای ندارد، باید عمل هم آنرا تصدیق کند.
سوّم: و لاتَقضِ فی امرٍ واحدٍ بِقضائین مختلفَین. در یک قضیۀ واحدی دو گونه قضاوت نکن! یک مطلبی مثلاً اتفاق میافتد، یک جرمی زید مرتکب میشود، ما میشنویم، محکوم میکنیم، میگوییم: بله، بسیار کار بد و زشتی است، بعد همان کار را فرزند خودمان انجام میدهد فرضاً. وقتی که برخورد میکنیم، میگوییم: بالاخره انسان است، خطا از بشر صادر میشود. این، دو نوع قضاوت است! برای غیرِ خودمان، یک طور قضاوت کنیم، برای خودمان طور دیگر. برای دوستمان یک طور قضاوت کنیم، برای دشمنمان طور دیگر. در شرائط ضعف، یک طور، در شرائط قوّت یک طور. وقتی در موضِع قدرت قرار داریم، یک حادثهای پیش میآید، یک قضاوت مثلاً تندِ آنچنانی میکنیم، بعد که در موضع ضعف قرار گرفتیم، همان حادثه پیش میآید، میگوییم بالاخره چه عرض کنم. میفرماید: این کار را نکن! که اگر کردی، فیَختَلِف امرُک و تَزیغَ عن الحق، از حق دور میمانی، کار تو دگرگون خواهد شد.
چهارم: و أحبَّ لِعامَّةِ رعیَّتِک ما تُحِبّ لنفسِک و اهل بیتک، هر چه برای خودت دوست میداری، برای خانوادۀ خودت، فرزندان خودت دوست میداری، برای همۀ رعیّتات هم آنرا دوست بدار. روستائی داری، شهری داری، دور داری، نزدیک داری، برای همه یک چیز و یک طور بخواه! نه اینکه برای خودت یک چیز بخواهی، برای آن کسی که دوردست است، چیز دیگری بخواهی. اینها آن نکات اصلی است، جوامع اسلام و سرفصلهاست، از هر کدامی ابوابی باز میشود. و اکرَه لهم ما تَکرَهُ لِنفسِک و أهلِ بیتِک، آنچه برای خودت و خانوادهات دوست نداری، برای مردمِ دیگر هم دوست نداشته باش! فإنّ ذلک أوجَبَ للحجّة و أصلَح للرعیّة، اگر این کار را کردی، حجتِ تو اقوی خواهد شد، برای مردم هم، این بهتر خواهد بود.
پنجم: خُذِ الغَمَرات الی الحق و لاتخف فی الله لومةَ لائم، برای حق به غَمرهها یعنی گردابها وارد شو! در دل طوفانها وارد شو بخاطر حق! بعضی هستند یک جایی حق را هم تشخیص میدهند، اما وارد میدان نمیشوند چون سخت است! شما در طوفانها، در کارهای مشکل، در گردابهای سخت اگر حق است، وارد شو! این که انسان خودش را کنار بکشد، این، درست نقطۀ مقابل فرمایش امیرالمؤمنین«علیهالسلام» است. به نظر من اینها را بایستی با آب طلا نوشت و سردرِ جوامع زد. میفرماید: در کار خدایی، از ملامت ملامتگران نترس!
ششم: و انصَحِ المرءَ اذا استَشارک، وقتی کسی با تو مشورت کرد، خیرِ او را بخواه! او را نصیحت کن!
هفتم: و اجعَل نفسَک اُسوةً لِقریبِ المؤمنینَ و بعیدِهم، خودت را اسوه و نمونه و پیشوا بدان برای مردمی که نزدیک تو هستند و کسانی که دور از تو هستند، برای همه اسوه باش که همه بتوانند به تو اقتداء کنند.[1]
[1]. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 31
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۲/۱۳
موضوع: #طمانینه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات نماز طمانیه و آرامش داشتن در هنگام ذکرهای نماز است که در این باره به چند اشاره میکنم:
چند نکته کوتاه درباره واجبات نماز:
1.استقرار و آرامش داشتن هنگام ذکرهای نماز یعنی هنگام گفتن تکبیره الاحرام و قرائت حمد وسوره و تسبیحات اربعه و ذکرهای رکوع و سجود و سایر ذکرهای واجب نماز باید بدن نماز گزار آرامش داشته باشد و در هنگامی که می خواهد کمی جلو یا به سمت دیگری برود نباید ذکر نماز را بگوید.(رساله مراجع م 1030)
2.نماز گزار اگر بخواهد ذکرهای مستحبی را به قصد همان ذکری که در نماز وارد شده، بگوید باید بدنش در حال گفتن ذکر آرام باشد مثلا هنگام سر برداشتن از سجده و نشستن بعد از سجده چنانچه تکبیر را به قصد ذکری که در نماز دستور داده اند، بگوید، (به فتوا یا احتیاط) باید بدن آرام باشد البته ذکر بحول الله باید در حال برخاستن گفته شود.(رساله مراجع م 1030 و 966)
3.حرکت دادن دست و انگشتان در حال قرائت و تشهد یا تسبیحات اربعه اشکالی ندارد.(رساله مراجع م 967)
4.اگر فردی در رکوع یا سجده باشد و پیش از تمام ذکر واجب عمدا سر از رکوع و سجده بردارد نماز باطل است.(رساله مراجع م 1033)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل بفرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۱۳
موضوع: #تفاوت_پوشش_لباس_نمازگزار
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یک سوال درباره پوشش: تفاوت لباس و پوشش خانم در نماز با پوششی که در برابر نامحرم استفاده می کند در چیست؟
تفاوت اول: در مقدار پوشش است، پوشش پا تا مچ در نماز برای خانم لازم نیست اما در برابر نامحرم باید پای خود را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش استثناء شده است گردی صورت و دست تا مچ است و پوشش بقیه بدن واجب است حتی اگر مقابل نامحرم نیز نماز بخواند پوشش پا واجب می شود.
تفاوت دوم:اگر خانم بعد از وضو صورتش را آرایش کند و آرایشش در قسمت پیشانی مانع سجده نباشد و با آن نماز بخواند یا لباسش زینتی باشد یا خانم از زیورآلاتش در نماز استفاده کند، اشکالی ندارد اما در برابر نامحرم باید زینتها و آرایشهای خود را باید از نامحرم بپوشاند.(تفاوت نظر برخی از فقها مثل ایت الله سیستانی زینتهای ظاهری مثل سرمه و انگشتر را اجازه می دهند و ایت الله مکارم هم بین زینتهای زننده و غیر زننده فرق می گذارند.)
تفاوت سوم: اگر خانم در نماز از لباسهای چسبان استفاده کند مانعی ندارد اما در برابر نامحرم که تحریک کننده و موجب مفاسدی است، در مقابل نامحرم جایز نیست.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند همه ما را مشمول عنایت حضرت سجاد و حضرات معصومین علیهم السلام قراردهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۲/۱۴
موضوع: #علم_آموزی
مناسبت: شب شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام. حضرتش در روایتی می فرمایند دوست دارم جوانان دانشمند یا دانشجو باشند که از این روایت اهمیت علم آموزی استفاده می شود که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم:
1. مسائلى را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است، یاد بگیرد. مانند احکام نماز، روزه و یا احکام معاملات مثل احکام خریدو فروش یا گرفتن وام و تسهیلات را برای کسانی که مورد احتیاجشان هست.(رساله مراجع م 11)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت نداستن و جهل به مساله وضو یا غسل باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند.هر چند از مساله آگاه نبوده است.(رساله مراجع1264)
3. در معاملات و قراردادهای شرعی چنانچه کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی کهازچنینمعامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. .(رساله مراجع م 2052)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات ختم فرماید.
@AhkameHarameRazavi