eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
سه‌شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۲۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.برای مسافر احکام و آدابی وجود دارد که به برخی از آنها در این فرصت اشاره می کنم: 1. برخی از آداب سفر: صدقه دادن، مستحب است خواندن آیه الکرسی، سوره حمد، سوره قدر، سوره توحید و معوذتین(سوره ناس و فلق) هنگام سفر، انتخاب همسفران هم شأن و نیکو و کمک به دوستان و همراهان در سفر، خوش اخلاق بودن در سفر، اهمیت دادن به نماز در سفر. 2. در سفر معصیت نماز کامل است مثل سفر زن بدون اجازه شوهر حتی در سفر زیارتی مگر اینکه سفر واجب مثل حج واجب باشد. و مثل سفر فرزند با نهی پدر یا مادرکه موجب اذیت ایشان شود، مگر در سفر واجب (نهی به تنهائی: بهجت، نوری؛ اذیت به تنهائی: امام، سیستانی) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند سفر مسافرین اسلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر‌محمد و‌آل محمد. @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۲۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمومنین علیه السلام در توضیح قول خدای متعال که می فرماید: و لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدّنیا. «و بهره و نصیبت را از دنیا فراموش مکن. در روایتی می فرمایند: لا تَنسَ صِحَّتَکَ و قُوَّتَکَ و فَراغَکَ و شَبابَکَ و نَشاطَکَ ، أن تَطلُبَ بها الآخِرَةَ. از تندرستى و توانایى و فراغت و جوانى و شادابیت غفلت نکن که باید بوسیلۀ این نیروها آخرت را طلب کنی. چند نکته پیرامون حدیث شریف: 1. یکی از نعمتهایی که در روایت اشاره شده است فراغ است، فراغ یعنی آسودگی خاطر. انسان در بخشی از زندگی، آسودگی خاطر دارد ولی در بخش دیگری از زندگی ممکن است آسودگی خاطر نداشته باشد لذا ممکن است به جهت خانواده یا مسئولیت های سنگین یا مسائل اجتماعی، آسودگی خاطر را از دست بدهد لذا افراد در آن زمانی که آسودگی خاطر دارند از فکر آخرت خود غافل نشوند. 2. اگر انسان در زندگی اشتغالاتی را برای خودش ایجاد کند که این آسودگی خاطر گرفته شود چنانچه برای خدا نباشد، مثل اینکه کسی برای حب ریاست، سمتهای مختلف را می پذیرد، نادانی است و خودش را از نعمت بزرگ آسودگی خاطر محروم کرده است. 3. در روایت به قوت و نشاط اشاره شده است؛ قوت یعنی نیروی بدنی و نشاط یعنی نیروی روحی. یکی از عزیزتن نعمتها همین نشاط روحی یعنی حوصله داشتن است که فرد جوان این نعمت بهره مند است اما هنگامی که سن انسان بالا می رود از این نعمت حوصله داشتن محروم می شود. 4. تاکید حضرت بر این است که از این نعمت ها و سرمایه نقد برای آباد کردن آخرت استفاده شود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند ما را به لباس تقوا مزین فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از واجبات نماز رکوع است که در این فرصت کوتاه به برخی از واجبات رکوع اشاره می شود: 1. برای رکوع باید از حالت ایستاده به رکوع رفت که این ایستادن قبل از رکوع را قیام متصل به رکوع می گویند. بنابراین اگر کسی حواسش نباشد که رکوع را بجا بیاورد و به سمت سجده برود و متوجه شود که رکوع را بجا نیاورده، در این صورت نمی تواند به صورت خمیده رکوع کند بلکه باید بایستد و سپس رکوع کند. 2. در رکوع باید به مقدار ذکر واجب، بدن آرام باشد . 3. واجب است که بعد از رکوع نمازگزار صاف بایستد و بعد از آنکه در حالت ایستاده بدن آرام گرفت، به سجده رود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله ،‌صلوات بر‌محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است که دوری از اسراف بر همگان لازم است چه فرد ثروتمند باشد چه فقیر که در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم: اسراف و‌تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست تبذیر مینامند. اسراف حتی در آب وضو و غسل نیز حرام است. و توجه شود شیر آب هنگام دست کشیدن اعضا بسته شود و بستن شیر آب در حین وضو طبق روشی که توصیه می‌شود موجب بطلان وضو نمی‌شود. لذا توصیه می‌شود همیشه بعد از گرفتن آب برای شستن صورت یا دست‌ها و قبل از دست کشیدن نخست شیر آب بسته شود و سپس روی صورت یا دست‌ها، دست کشیده شود (اجوبه س112 و مکارم ج1 س 63،وج3س144،،عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45،فاضل جامع المسائل ج2س121،بهجت استفتائات س572،مکارم احکام بانوان س37،) و با حداقل آب وضو انجام می شود و اسراف در آب اتفاق نمی افتد. مورد دیگری که باید مراقب باشیم دچار اسراف نشویم در کیفیت تطهیر فرش و مانند فرش است مثلا اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی یا به شکل دیگری نجس شده باشد و بخواهید با آب کر و لوله کشی شهری تطهیر کنید چنانچه بعد از برطرف کردن عین نجاست یک مرتبه شسته شود، کافی است و به نظر امام خامنه ای و برخی مراجع دیگر اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است.(1) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا را در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما کرامت فرماید به برکت محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۴ موضوع: مناسبت : شب شهادت امام باقر علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت امام باقر علیه السلام در روایتی حضرتش می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏...رَزَقَکَ الْعَافِیَةَ فَأَعَانَکَ عَلَى الطَّاعَة... . خداوند متعال به تو نعمت عافیت و سلامتی داد تا با کمک آن عبادتش کنی. (من لایحضره الفقیه، ج 4 ص: 401) یکی از این نعمتها، نعمت شنوایی است و از آنجایی که در شرع مقدس اسلام شنیدن برخی از صداها حرام است؛ لذا به چند مورد از شنیدنی های حرام اشاره می شود: 1. شنیدن موسیقی حرام؛ که به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای صدایی که نزد معمول مردم رقص آور یا تحریک کننده شهوت باشد؛ بلکه بطور کلی صدایی که لهوی و مناسب با مجالس لهو و لعب باشد، حرام است. (1) 2. شنیدن صدای زن نامحرم که همراه با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد. (2) 3. به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای شنیدن غیبت مانند غیبت کردن حرام است. (3) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. نکات توضیحی و منابع: (1) (گلپایگانی، صافی: مطلقا حرام است. بهجت، وحید: بنابر احتیاط واجب.) (استفتائات حضرت امام ج2 س27 و28 ؛ اجوبه س1128 و 1129 و 1130 و 1140 ؛ رساله جامع م2228 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س996 و998و1018 ؛ استفتائات بهجت ج4 س6310 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س987 ؛ وحید، سایت، استفتائات س457) (2) (سایت رهبری، استفتائات جدید، موسیقی و غنا ؛ سیستانی، استفتائات، سوال 226 ؛ مکارم، استفتائات سایت، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم) (3) آیت الله سیستانی: شنیدن غیبت حرام نیست. (رساله آموزشی ج 2 درس 19 ص 73 ؛ سیستانی ، منهاج الصالحین ج1 م 30 ؛ استفتائات سایت مکارم، غیبت ؛ وحید، تبریزی، منهاج الصالحین، ج1 مساله 29 ؛ بهجت، جامع الاحکام ج2 ص: 470 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، سوال1003) (4) (منهاج الصالحین ج 1 م 29 ؛ مظاهری، رساله م 93) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت . یکی از موضوعاتی که باید مورد احترام و تکریم قرار بگیرد اسماء متبرکه مانند قرآن و نام خدا و نام ائمه می باشد به همین مناسبت چند نکته در این زمینه یاد آوری می شود: 1. حفظ احترام اسماء متبرّکه واجب است و قرار دادن آنها در مکان‌هایی که عرفاً هتک حرمت و اهانت به حساب می‌آید، جایز نیست. 2. سوزاندن اسامی و کلمات متبرکه (به فتوا یا احتیاط )حرام است ولی محو کردن آنها به گونه ای که بی احترامی نباشد، جایز است و برای محو کردن کلمات متبرکه مانند قران و نام خداوند تبارک وتعالی و آیاتی که ‏در کتابها و مجلات چاپ شده میتوان به یکی از روشهای زیر عمل نمود: الف: دفن کردن درجایی که بی احترامی نشود. ب: در میان آب جاری پاک انداخته شود. ج: بوسیله آب یا چیز دیگری خمیر شود. د: می توان به بازیافت معتبر تحویل داد و چنانچه شک دارید که نسبت به آنها بی حرمتی صورت می گیرد، تحویل دادن جایز است. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع:اجوبه الاستفتائات امام خامنه ای، س 165 و 166 رساله جامع ایت الله سیستانی، ج 1، م 427و428 @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در یک روایت نورانی از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم سوال شد که زیرک ترین و باهوش ترین افراد چه کسی هست ؟ چرا که در عرف ما زیرک به کسی می گوید که بتواند راه زندگی را در پیچ و خم ها  پیدا کند و بتواند یک خانه را دو خانه یا بتواند وضع مادی خودش را ارتقا دهد، این فرد را مردم زیرک می گویند اما ارزش الهی این نیست و پیامبر خدا در زمینه باهوش ترین افراد فرمایش دیگری دارند و آن این است: فقال: أکثرُهم ذکراً للموت و أشدُّهم له استعداداً. هر کسی که بیشتر به یاد مرگ باشد، زرنگ‌تر و باهوش تر است. چند نکته کوتاه درباره حدیث شریف: 1. اگر انسان برای یک حقیقت حتمی مثل مرگ فکر نکند هوشیار نیست مثلا راننده ای که در مسیر یخبندان بخواهد حرکت کند چنانچه زنجیر چرخ بر ندارد و آمادگی لازم را نداشته باشد، هوشیاری نیست و صورت مساله را پاک کردن هست. 2. درباره مرگ یادمان باشد زندگی دنیا یک مسیری است که حتماً به مرگ منتهی خواهد شد، در این هیچ تردید و شکی نیست، و باید برای آن لحظه آماده بود. 3. آمادگی برای مرگ با مقداری تلاش و مجاهدت و اطاعت دستورات الهی، همچنین با مقداری دعا و استمداد از لطف الهی و دوری از غفلتهایی که موجب گناه و ورود در معصیت است.  4. یکی از راه‌ های آمادگی برای مرگ قرب به خدا است و قرب به خدا این است که انسان ضعف خود را با خدای متعال در میان بگذارد، الهی مَن لی غیرُک، أسألُه کشفَ ضُرّی و النَّظر فی امری. کوتاهیِ خود را، عجز خود را، غفلتهایی که موجب گناه و ورود در معصیت است، اینها را با خدای متعال در میان بگذارد، اقرار به عجز خودش بکند، تصمیم هم داشته باشد تعمّداً دوباره وارد گنداب و مرداب گناه نشود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق آمادگی برای مرگ را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد متن اصلی: المسالة الثامنة و العشرون: الجوائز السلطان جلسه 600، 1392/11/8 حدیث:فی الکافی، سئل النبیّ«صلی‌الله‌علیه‌وآله»: أیُّ المؤمنینَ أکیَس؟ فقال: أکثرُهم ذکراً للموت و أشدُّهم له استعداداً.(1)از نبیّ اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله» پرسیدند: کیّس‌ترین، زرنگ‌ترین و باهوش‌ترین مؤمنان کیست؟ حضرت فرمود: هر کسی که بیشتر به یاد مرگ باشد، زرنگ‌تر است؛ چون غفلت از مرگ، غفلت از یک حقیقت و واقعیتی است که انسان ناگزیر با آن روبرو خواهد شد. باید فکرش را کرد. اگر شما در یک جاده‌ای مشغول رانندگی هستید و می‌دانید، اندکی بعد، در سرِ راه شما، یک پیچِ خطرناکی، یک پرتگاهی، یک دزدی وجود دارد. اگر خودتان را غافل از او کردید، بی‌توجه به او بودید، خودتان را آماده نکردید؛ اگر بایستی مثلاً اتومبیل را آماده کنید، اگر بناست خودتان آماده باشید، اگر بناست ابزارهای کنترلی خودرو را مورد ملاحظه و معاینه قرار بدهید. اگر این کارها را نکردید، اعتنا نکردید. این اسمش چیست؟ نازرنگی و ناهوشیاری نیست؟ هوشیارترین راننده، راننده‌ای است که وقتی سوار خودرو شد، و یقین دارد در این مسیر یک خطری هست، یخبندانِ بزرگی است، فکرش را بکند، آمادگی‌های لازم را فراهم بکند. اگر لاستیک اضافه لازم دارد، اگر زنجیر چرخ لازم دارد، اگر روغن ترمز را، آب و روغن ماشین را باید ببیند، ببیند. اگر فکر نکرده، بدون آمادگی لازم حرکت کنیم، این زرنگی نیست، ناهوشیاری است، صورت مسأله را پاک‌کردن است. مسأله که با پاک کردنِ صورت مسأله از بین نمی‌رود، مرگ یک واقعیتی است. تحصیل آمادگی لازم کار حکیمانه است، یادمان باشد که زندگی دنیا یک مسیری است که حتماً به مرگ منتهی خواهد شد، در این هیچ تردید و شکی نیست، باید برای آن لحظه آماده بود. البته این آمادگی مقداری با تلاش و مجاهدت و اطاعت دستورات الهی است، مقداری هم با دعا و استمداد از لطف الهی؛ «و إن کان قد دَنی أجلی و لم‌یُدنِنی مِنک عملی فقد جعلتُ الاقرار بالذنب الیک وسیلتی». یکی از راه‌های قرب این است که انسان ضعف خود را با خدای متعال در میان بگذارد، الهی مَن لی غیرُک، أسألُه کشفَ ضُرّی و النَّظر فی امری.
کوتاهیِ خود را، عجز خود را، غفلتهایی که موجب گناه و ورود در معصیت است، اینها را با خدای متعال در میان بگذارد، اقرار به عجز خودش بکند، تصمیم هم داشته باشد تعمّداً دوباره وارد گنداب و مرداب گناه نشود. اگر این شد، می‌شود امید به فضل و رحمت الهی داشت، ان رحمة الله قریب من المحسنین.الشافی ص 877 @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۳/۳/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. شب عرفه از شبهای بسیار با فضیلت و فردا روز دعا و مناجات است، امیر المومنین علیه السلام درباره تشویق افراد بر دعا در درگاه خداوند متعال پیوسته می فرموند: ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عَظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد، این هم به اندازۀ همان کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند. دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف: 1.  از اين حديث فهميده مى شود كه هر فردى به دعا نياز دارد،  چه آن كسى كه درعافيت است وچه آن كس كه به بلایی گرفتاراست. و انسان باید برنامه دعا و توسل و ارتباطش را با خدا بطور دائم در زندگی حفظ کند. 2.  در کلمات ائمّه(علیهم‌السلام)، دعا جایگاه خاصی دارد، گاهی معارف دین را بوسیلۀ دعا بیان می‌کردند. این دعاهای صحیفۀ سجادیه که شامل و حامل رقیق‌ترین، دقیق‌ترین، عمیق‌ترین معارف الهی و اسلامی است و انسان در کمتر حدیثی و بیانی از ائمّه(علیهم‌السلام) این معارف را پیدا می‌کند. همین معارف را در زبان دعا بیان کردند، یعنی خواستند ما را به دعا توجه بدهند. لذا توجه دادن به دعا بخاطر ارتباط با خداست و کسب معارفی است در دعاها وجود دارد و همچنین یکی خواص مهم این است که دعا دفع بلا می کند.لذا حضرت می فرمایند: إدفَعِ البلاءَ بالدّعاء در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلوات متن اصلی: المسألة الخامسة عشر: مبدء حساب المسافة- درس 76 جلسه 76، دوشنبه 1394/2/21 حدیث: عن الصادق جعفر بن محمد«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهم‌السلام» أنَّ علیاً«علیه‌السلام» کان یقول: ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عَظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. گاهی ما دچار گرفتاری می‌شویم، دچار بلا می‌شویم، دعا می‌کنیم. فرض بفرمایید بیماریِ سختی، بیمارداریِ سختی، قرضی، مشکل اجتماعی‌ای، مشکل آبروئی‌ای، مشکل جانی‌ای برایمان پیش می‌آید، که دچار یک بلیّه‌ای می‌شویم. این، موجب می‌شود که با تضرّع دعا کنیم، التماس کنیم، از خدای متعال بخواهیم. گاهی هست که هیچ گرفتاری‌ای هم علی الظاهر نداریم؛ نه یک ناخوشی‌ای داریم، نه یک ناخوش‌داری‌ای داریم، هیچ مشکلی نداریم، در حال عافیتیم. اینجا هم باید دعا کنیم؟ حضرت می‌فرمایند: آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد، این هم به اندازۀ همان کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند. آن آدمِ مشکل‌دار احقّ به دعا نیست از این آدمِ بی‌مشکل، از این آدمِ دارای عافیت. چرا؟ برای اینکه این کسی هم که در حال عافیت است، لایَأمَن البلاء، ایمن نیست از اینکه بلا متوجه او بشود. امروز سالمیم، این ساعت سالمیم، یک ساعت دیگر ممکن است یک عارضه‌ای پیش بیاید؛ قلبِ انسان، ریۀ انسان، بدن انسان، مغز انسان دچار یک بلایی بشود. کسی از عزیزانِ انسان دچار یک مشکلی بشود، یک حادثه‌ای برایمان پیش بیاید که مشکل درست کند، لایَأمَن البلاء. دعا را در همه حال بایستی داشت. از پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمودند من دوست دارم یک روز سیر باشم، یک روز گرسنه؛ تا آنروزی که سیرم، دعا کنم و شکر کنم. آن روزی که گرسنه هستم، دعا کنم و درخواست کنم. در همه‌حال، دعا؛ در حال سیری هم دعا، در حال گرسنگی هم دعا، در حال عافیت هم دعا، در حال بلاء هم دعا، در حال صحّت هم دعا، در حال بیماری هم دعا. دعا و توسل و ارتباط را بطور دائم بایستی حفظ کرد. این جملۀ امیرالمؤمنین جملۀ زیبا و بسیار پرمغزی است.[ امالی، صفحۀ 337.] المسالة السادسة و العشرون: التکسب بالواجب جلسه 533، 1391/11/24دیث:و من کلام له(صلی‌الله‌علیه‌وآله): إدفَعُ البلاءَ بالدّعاء.(1) یکی از خاصیت‌های دعا، دفع بلا است. البته دعا خواص متعدّدی دارد، بعضی هم از دفع بلا مهم‌تر است. رابطۀ قلبیِ بین ما و خدای متعال با دعا حاصل می‌شود. لذا ملاحظه می‌کنید که در کلمات ائمّه(علیهم‌السلام)، دعا جایگاه خاصی دارد، گاهی معارف دین را بوسیلۀ دعا بیان می‌کردند.
این دعاهای صحیفۀ سجادیه که شامل و حامل رقیق‌ترین، دقیق‌ترین، عمیق‌ترین معارف الهی و اسلامی است و انسان در کمتر حدیثی و بیانی از ائمّه(علیهم‌السلام) این معارف را پیدا می‌کند. همین معارف را در زبان دعا بیان کردند، یعنی خواستند ما را به دعا توجه بدهند. لذا هم به خاطر ارتباط با خدا که اصل قضیه این است، هم به خاطر معارفی که در دعا هست، هم به خاطر دفع بلا دعا کنید! از خدای متعال بخواهید که خدای متعال بلاها را دفع کند و خدای متعال با دعا بلا را دفع می‌کند. دعای معروفی است در تعقیبات نماز: اللهم انّ رسولَک الصادقَ المصدَّق قال- بنده وقتی می‌خوانم: قال می‌گویم علی ما نُقل (احتیاطاً)- أنّک قلتَ ما تَردَّدتُ فی شیءٍ أنا فاعِله کَتَردُّدی فی قَبضِ روحِ عبدیَ المؤمن یَکرَه الموتَ و أکرَه مَسائَتَه. بزرگان بحث می‌کنند دربارۀ این که «ما تردّدتُ» یعنی چه؟ مگر خدا هم در یک امری تردید پیدا می‌کند؟! وجوهی ذکر می‌کنند @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۷ موضوع: مناسبت: روز عرفه سلام‌عليكم‌بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم.یک از فرصتهای بی نظیر برای ارتباط با خدا و دعا روز عرفه است و ‌از‌امام‌صادق عليه السلام روایت شده: عَلَيكُم بِالدُّعاءِ ، ‌فَإِنَّكُم لاتَقَرَّبونَ إِلَي اللّه ‌بِمِثلِهِ؛‌شما‌را‌به‌دعا كردن سفارش‌مي‌كنم،‌زيرا‌با‌هيچ‌چيز‌مثل‌دعا به خدا نزديك نمي شويد.( كافي، ج2، ص467).   دو نکته کوتاه درباره دعا کردن:                     1.برای دعا آدابی ذکر شده : از جمله اینکه :  الف: قبل از دعا توبه نماید(یعنی از گناهان پشیمان بوده و قصد جدی در ترک گناه داشته باشد و در انجام وظایف و ادای حق الناس و حق الله کوتاهی نکند.  ب: صلوات فرستادن در اول و اخر دعا  ج: واسطه قرار دادن اولیای الهی در درگاه خداوند  د: امید به استجابت داشتن  2. استجابت دعا موانعي نیز دارد مثلا: لقمه حرام از قبيل ربا و رشوه، عاق والدين بودن و قطع رحم، حق الناس را رعايت نكردن و ظلم به ديگران، ترك امر به معروف و نهي از منكر اينها مانع استجابت دعاست، در مورد امر به معروف امام خامنه ای مي فرمايند: امر به معروف و نهی از منکر را اقامه کنید؛ حرف بزنید، بگویید ؛ یک کلمه بیشتر هم نمی خواهد‌؛‌و‌لازم‌نیست با خشم همراه باشد. شما بگویید ، دیگران هم بگویند ، گناه در جامعه خواهد خشکید.  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.  تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۳/۳/۲۷ موضوع: مناسبت: شب عید قربان سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید قربان. یکی از شبهای با برکتی که احیای آن سفارش شده، شب عید قربان است مخصوصا زیارت کردن حضرت سید الشهداء بسیار سفارش شده است و همچنین روز عید قربان یکی از چهار عید بزرگ مسلمین است که اعمالی دارد:  1.غسل روز عید قربان که وقت آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت کند. البته بنظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای (حضرت امام، فاضل، صافی، بهجت) نمی تواند با غسل روز عید قربان نماز بخواند.(میشود نماز بخواند: سیستانی، زنجانی، وحید، مکارم، نوری) (رساله مراجع م389 و391 و 644 و 646)  2.نماز عید خواندن که مثل نماز عید فطر است.  3.دعای ندبه خواندن.  4.قربانی نمودن که بسیار سفارش شده و چند نفر هم می توانند با هم یک قربانی انجام دهند و ثواب به همه آنها می رسد و حضرت سجاد و حضرت باقر علیهما السلام نسبت به گوشت قربانی این‌گونه عمل می‌کردند که یک سوم به همسایه‌ها، یک سوم به مستمندان می‌دادند و یک سوم برای خودشان نگه می‌داشتند. (مفاتیح الجنان،مفاتیح نوین)  5.روزه گرفتن در عید فطر و عید قربان حرام می باشد. (رساله مراجع م 1739) در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.  خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بوی‍ژه فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi