eitaa logo
✔️احکام شرعی🗒️🇵🇸
340 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
818 ویدیو
19 فایل
┄┅═✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼═┅┄ #نشـراحکام #احکام_شرعی‌👇: #پرســش #پاسخ👇 🕋↶【بہ ما بپیوندید:】↷🕋 🆔@Ahkameshariy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬اگه روزه‌دار عمداً سرش رو زیر آب ببره، حکم روزه‌ش چی می‌شه؟ ❓اگه غیرعمدی باشه، چی؟ ❓اگه سرش رو زیر دوش یا شیر بشوره، چی؟ 👈 اصلاحیه: 🔹 آیات عظام سبحانی، بهجت، تبریزی و وحید: چیزی که روزه رو باطل مى‌كنه، فروبردن سر زير آبه، اونم طورى كه يه‌دفعه آب همهٔ سر رو بگیره؛ اما شستن سر زير شير آب، زير دوش و... اشكالى نداره. 🔹 آيت‌اللّه سيستانى و مظاهری: شستن سر زير شير، زير دوش و... اشکال نداره؛ حتی فروکردن تمام سر زیر آب هم روزه رو باطل نمى‌كنه (سیستانی: اما كراهت شديد داره؛ مظاهری: مستحبه که روزه‌دار این کار رو نکنه). 🔹 آیت‌الله زنجانی: شستن سر زير شير، زير دوش و... اشکال نداره؛ اما روزه‌داری که عمداً تمام سر رو زیر آب ببره، کار حرامی انجام داده؛ اگرچه روزه‌ش باطل نیست. 🔹 آیات عظام رهبری، مکارم و نوری: چیزی که روزه رو باطل مى‌كنه، بنابر احتیاط واجب، فروبردن سر زير آبه، اونم طورى كه يه‌دفعه آب همهٔ سر رو بگیره؛ اما شستن سر زير شير آب، زير دوش و... اشكالى نداره. 📚📚توضیح‌المسائل ۱۶مرجع، م۱۶۰۸ و ۱۶۵۸؛ عروةالوثقی، ج۲، کتاب‌الصوم، فصل فیما یجب‌الامساک، السابع و فصل فی کفارةالصوم؛ منهاج‌الصالحین، ج۲، کتاب‌الصوم، المفطرات‌الخامس و فصل فی کفارةالصوم؛ وسیلةالنجاة، ج۱، م۱۱۰۱و ۱۱۱۷؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۲۹۸ و ۱۳۱۸؛ سبحانی، رساله، م۱۵۲۷ و ۱۵۷۳؛ زنجانی، رساله، م۱۶۱۷ و ۱۶۶۷؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۲۰۳۲؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، درس ۶۲. 📚 👇 @Ahkameshariy
💬پرسش: زن باردارى که نتوانسته روزه بگیرد، تکلیفش چیست؟ 🔹 پاسخ: آیت الله خامنه‌اى: زن بارداری که زایمان او نزدیک است؛ اگر می‌ ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) باید برای هر روز یک مدّ طعام؛ یعنی گندم یا جو و مانند اینها (به عنوان فدیه) به فقیر بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزه هایی را که نگرفته، قضا نماید و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🔹آیت الله سیستانی: اگر در ماه نزدیک زائیدن( ماه هشتم و نهم) باشد، افزون بر قضاى روزه‌ها، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد؛ خواه روزه براى جنین ضرر داشته باشد، یا براى خودش. اما اگر اگر در ماه های دور ( ماه اول تا آخر هفتم)، باشد، اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتاً قابل تحمل نیست، گردد، روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد. 🔹آیت الله مکارم: اگر روزه براى جنین ضرر داشته است، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و اگر براى خودش ضرر داشته، پرداخت کفّاره واجب نیست و در هر حال روزه‌ها را باید قضا کند. 📚منابع: رساله نماز و روزه رهبر معظم انقلاب، مسئله ٩۵۴، پرسش و پاسخ سایت آیت الله سیستانی، استفتائات سایت آیت الله مکارم. 📚 👇 @Ahkameshariy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍👆 💦🌧 🌹حال و هوای بارانی بین‌الحرمین در شب بیست و یکم ماه رمضان.🌙 🇮🇷🌹↶【به ما بپیوندید:】↷🌹 ..................﷽.................. ❀🕊❀🌼❀🕊❀ Imam Hasan Mojtaba University 👇📲لینک کانال روابط عمومی دانشگاه امام حسن مجتبی (علیه السلام): «فراجا»🚨🇮🇷♥️:📥 @tahaamin313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬پرسش: اگر مسواک بزنیم و مزه خمیر دندان باقی بماند ، روزه باطل می شود..!؟ 📚 👇 💯👇👇 ┄┅══✼☘﷽🌺﷽☘✼══┅┄ 🌐📱👇: Ask us religious questions؟ 🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋 ╭┅┈┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈╼┅╮ 𑁍▹ @Ahkameshariy ◃𑁍 ╰┅╾┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈┈┅╯
seyyid_taleh_emirel_mominin heyder .mp3
6.6M
👆دانلود نوحه ترکی🖤 📌سید طالع برادیگاهی به نام المومنین حیدر..🖤 تیتردی محراب و منبر، سس گلیب الله اکبر😭 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 https://eitaa.com/joinchat/2248409099Cb908bf49ce 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠؟ 💬كسى كه مدتى نماز خونده و روزه گرفته، بعد فهمیده همهٔ این مدت جُنُب بوده، اینجا تكليفش چيه؟ 🔹 همه مراجع: چون متوجه اصل جنابت نبوده، روزه‌هاش درسته؛ ولى نمازها رو باید قضا کنه. ⭕️ نکته: این جوابی که دادیم، در‌صورتیه که در این مدت غسل دیگه‌ای نکردین؛ چون بعضی از مراجع می‌گن که بعضی از غسل‌ها جای هم حساب می‌شن. اگه غسل دیگه‌ای کردین، ممکنه جای غسل حیض یا جنابت هم حساب بشه و دیگه لازم نباشه نمازها رو قضا کنین (به رساله مرجعتون مراجعه کنین). ⭕️ نکته: کسی که فراموش کرده جنب یا عادت ماهیانه است و مدتی نماز خونده و بعد یادش اومده، حکمش فرق داره که در مسئله دیگه‌ای می‌گیم. 🔺 امام، استفتائات، ج1، روزه، س31؛ خامنه‌اى، اجوبة‌الإستفتائات، س195؛ نورى، استفتائات، ج2، س69؛ تبريزى، صراط‌النجاة، ج1، س107؛ فاضل، جامع‌المسائل، ج1، س558؛ بهجت، وسيلة‌النجاة، ج1، م1089؛ سيستانى و تبريزى، منهاج‌الصالحين، م985؛ صافى، هداية‌العباد، م1282؛ دفتر: وحيد و مكارم. 📚 👇 💯👇👇 ┄┅══✼☘﷽🌺﷽☘✼══┅┄ 🌐📱👇: Ask us religious questions؟ 🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋 ╭┅┈┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈╼┅╮ 𑁍▹ @Ahkameshariy ◃𑁍 ╰┅╾┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈┈┅╯
💠شرط ادا بودن نماز در تنگی وقت 💬سوال: آیا اینکه گفته شده اگر یک رکعت از نماز در وقت انجام شود، حکم ادا دارد،‌ با نیت کردن، محقق می شود؟ یا باید یک رکعت کامل در وقت خوانده شود؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: باید رکعت کامل باشد. [1] 🔹 آیت الله سیستانی: يعنى اگر در اخر وقت فقط به مقدار يك ركعت نماز باقى مانده نماز ادا است. [2] 🔹 آیت الله مکارم شیرازی: منظور این است که اگر به اندازه یک رکعت وقت باقی است همه نماز را باید به نیت ادا بخواند. [3] 🔹 آیت الله وحید خراسانی: کسى كه به اندازه خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد. مثلاً كسى كه مسافر نيست، اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين كسى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشاء را بخواند و بعد مغرب را و احتياط واجب آن است كه مغرب را به نيّت ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا به جا آورد. مثلاً كسى كه مسافر است اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين مسافرى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر به آن اندازه هم وقت ندارد، ولى مى تواند با خواندن نماز عشاء يك ركعت از مغرب را قبل از نصف شب درك كند بايد اوّل عشاء را بخواند و بعد مغرب را فوراً به جا آورد ، و اگر كمتر از اين وقت دارد بايد عشاء را بخواند و بعد مغرب را به جا آورد و احتياط واجب آن است كه آن را به قصد ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا بخواند و چنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود كه از وقت به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است ، نماز مغرب اداست و بايد فوراً آن را به جا آورد. [4] 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: مراد بعد از سجده دوم رکعت اول است. [5] 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر وقت نماز تنگ باشد و انسان بتواند یک رکعت کامل را در وقت نماز بخواند نماز به نیت اداء صحیح است و صرف نیت در وقت کفایت نمی کند بلکه یک رکعت کامل شود مثلا بعد از انجام هردو سجده اول و بلند شدن برای رکعت بعدی اگر وقت نماز تمام شود نمازی که می خواند ادا حساب می شود. [6] --------------- 📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367. [3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070. [4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070. [5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503399. 📚 👇 💯👇👇 ┄┅══✼☘﷽🌺﷽☘✼══┅┄ 🌐📱👇: Ask us religious questions؟ 🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋 ╭┅┈┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈╼┅╮ 𑁍▹ @Ahkameshariy ◃𑁍 ╰┅╾┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈┈┅╯
اسرائیل را از صحنه روزگار محو میکنیم🤜 💪 ـــــــــــــــــــــــ ↙️ @Yavaranemamzaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆مسافري كه قصد كرده ده روز در محلّي بماند، اگر بيشتر از ده روز در آنجا بماند، تا وقتي مسافرت نكرده، بايد نمازش را تمام بخواند و لازم نيست دوباره قصد ماندن ده روز كند. 💯👇👇 ┄┅══✼☘﷽🌺﷽☘✼══┅┄ 🌐📱👇: Ask us religious questions؟ 🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋 ╭┅┈┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈╼┅╮ 𑁍▹ @Ahkameshariy ◃𑁍 ╰┅╾┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈┈┅╯
🔆شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر؟ سؤال 1053: اگر امر به معروف و نهى از منکر مستلزم بى‌آبرويى کسى که واجب را ترک کرده و يا فعل حرام را به جا آورده باشد، و موجب کاسته شدن احترام او در برابر مردم گردد، چه حکمى دارد؟ ⭕️جواب: اگر در امر به معروف و نهى از منکر، شرايط و آداب آن رعايت شود و از حدود آن تجاوز نشود، اشکال ندارد. سؤال 1054: بنا بر اينکه وظيفه مردم در امر به معروف و نهى از منکر در نظام جمهورى اسلامى، اکتفا به امر به معروف و نهى از منکر زبانى است و مراتب ديگر آن بر عهده مسئولين است، آيا اين نظريه، حکم از طرف دولت است يا فتوا؟ ⭕️جواب: فتواى فقهى است. 💯👇👇 ┄┅══✼☘﷽🌺﷽☘✼══┅┄ 🌐📱👇: Ask us religious questions؟ 🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋 ╭┅┈┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈╼┅╮ 𑁍▹ @Ahkameshariy ◃𑁍 ╰┅╾┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈┈┅╯
واجب فوری بسیاری از مردم وقتی مرتکب گناهی می شوند، با خود عهد می بندند که سر فرصت توبه کنند. در حالی که توبه از گناه، واجب فورى است، یعنی کسى که معصيتى کرده واجب است فوراً توبه کند. معناى توبه اين است که [با پشيمانى از گناهى که کرده تصميم بگيرد تکرار نکند و اگر حق‌الناس است از عهده برآيد و اگر حق‌الله است و قضا دارد، قضا نمايد.] 📚 استفتائات جدید خامنه ای، احکام متفرقه. 🔸برداشت های نادرست از احکام⁉️👆 💯👇👇 ┄┅══✼☘﷽🌺﷽☘✼══┅┄ 🌐📱👇: Ask us religious questions؟ 🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋 ╭┅┈┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈╼┅╮ 𑁍▹ @Ahkameshariy ◃𑁍 ╰┅╾┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈┈┅╯
صدهزار برابر برای خودت!🤲❤️ برخی از افراد گمان می کنند اگر برای دیگران دعا کنند، خودشان محروم می مانند و هیچ بهره و نصیبی ندارند؛ به همین دلیل، در مواقع استجابت دعا و ایام خاص مناجات، مثل شب قدر و... فقط به خود و اطرافیانشان دعا می کنند؛ درحالی‌که نمی‌دانند دعای به دیگران، صد هزار برابر در حق خود شخص دعاکننده به اجابت می رسد! 🔹امام صادق علیه السلام فرمودند: چون كسى در غياب، برادر خود را دعا كند، وى را از فراز عرش ندا دهند كه: و براى تو صد هزار برابر آنچه براى برادر خود خواستى مقرّر است، و چون براى خود دعا كند همان يك چيز كه خواسته است به او داده خواهد شد، بنابراين آن صد هزار ضمانت شده از اين يك كه اجابتش معلوم نيست بهتر است! 📖إِذَا دَعَا الرَّجُلُ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْش،ِ وَ لَکَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفِ مِثْلِه وَ إِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ کَانَتْ لَهُ وَاحِدَةٌ. فَمِائَةُ أَلْفٍ مَضْمُونَةٌ خَیْرٌ مِنْ وَاحِدَةٍ لَا یَدْرِى یُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لا ! 📚 شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۲۱۲ و و نیز در الکافی، ج۲. 💯👇👇 ┄┅══✼☘﷽🌺﷽☘✼══┅┄ 🌐📱👇: Ask us religious questions؟ 🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋 ╭┅┈┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈╼┅╮ 𑁍▹ @Ahkameshariy ◃𑁍 ╰┅╾┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈┈┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️باقی ماندن بر جنابت و خوابیدن 🔷کسی‌ که در بیداری جنب شده یا پس از جنب شدن در حال خواب، بیدار شده، و می‌داند که اگر بخواب رود، تا پیش از اذان صبح برای غسل بیدار نخواهد شد، جایز نیست قبل از غسل کردن بخوابد، و اگر خوابید و پیش از اذان غسل نکرد، روزه‌اش باطل است ولی‌ اگر احتمال می‌دهد که پیش از اذان صبح برای غسل بیدار خواهد شد و تصمیم بر غسل داشته باشد ولی بیدار نشود، روزه‌اش صحیح است ولی اگر دوباره خوابید و تا صبح بیدار نشد، باید قضای آن روز را بجا آورد. 📕منبع: leader.ir احکام 💯👇👇 ┄┅══✼☘﷽🌺﷽☘✼══┅┄ 🌐📱👇: Ask us religious questions؟ 🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋 ╭┅┈┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈╼┅╮ 𑁍▹ @Ahkameshariy ◃𑁍 ╰┅╾┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈┈┅╯
‼️ مواردی که قضا و کفاره عمد واجب است ۱. هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفاره عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند. ۲. اگر کاری را که می‌داند حرام است ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. ۳. اگر در ماه رمضان به گفته کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفته او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود. احکام 💯👇👇 ┄┅══✼☘﷽🌺﷽☘✼══┅┄ 🌐📱👇: Ask us religious questions؟ 🕋↶【به ما بپیوندید:】↷🕋 ╭┅┈┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈╼┅╮ 𑁍▹ @Ahkameshariy ◃𑁍 ╰┅╾┈┈┈ 𑁍▹ ◃𑁍┈┈┈┈┅╯