پرسش:❓چرا گوش کردن به صدای خواننده زن حرام است،🤳🙆🏻♀️
🛑پاسخ:
در مورد گوش دادن به صداي خواننده زن براي مردان دو ديدگاه فقهي وجود دارد؛ 👈
برخي از مراجع اين امر را به خودي خود حرام نمي دانند؛ مثلا مقام معظم رهبري مي فرمايد:
🔘اگر صداى زن (چه به صورت تك خواني و يا همخواني با زنان و يا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد. اگر مفسده داشته باشد و يا تحريك شهوت بكند، جايز نيست.(1)
🔘اما برخي مراجع مطلقا حتي بدون لذت و مفسده آن را جايز نمي دانند؛
👈مثلا به نظر آيت الله بهجت، گوش دادن به آواز زن خواننده بنابر احتياط واجب جايز نيست، هرچند قصد ريبه و لذت نباشد. (2) يا برخي ديگر فرموده اند:
«گوش فرا دادن به خواننده زن، جايز نيست» .(3)
🌀در هر حال براي زنان طبق نظر همه مراجع اگر صداي خواننده زن بدون مفسده و غنا و شكل لهوي باشد، گوش دادن مانعي ندارد و براي مردان بر فرض مشتمل نبودن صدا بر مفسده و ساير موارد ذكر شده، طبق ديدگاه اول صحيح است.
در مورد موسيقي داراي غنا و تحريك شهواني و مفسده كه وجه حرمت روشن است، اما به نظر مي رسد دليل حرمت مطلق برخي مراجع در اين زمينه آن است كه به طور طبيعي صداي خوانندگي زن براي مرد نامحرم اين تاثير را به دنبال خواهد داشت، در نتيجه نمي توان اين امر را موكول به خود فرد نمود تا ابتدا مبتلا به مفسده بشود و بعد بخواهد جلوي ادامه كار را بگيرد؛ به طور كلي هر نوع آواز خواني و هر نوع موسيقي كه شنونده را به تمايلات شهواني و به بي پروايي در گناه كاري ميكشاند، در اسلام به شدت نهي شده و غالب موسيقي هاي حرام شده در اسلام از همين سنخ است كه شنونده را براي ارتكاب فسق و فجور و كارهاي خلاف عصمت و پاكي و تقوي بيپروا ميكند.
در اسلام توجه به خدا در زندگي انسان بسيار مهم است. چيزي كه انسان را از خدا غافل نمايد و يا از خدا دور كند، مورد مذمت و نكوهش اسلام است. اگر چه شايد جريان دور شدن، به صورت پنهان بوده و خود شخص نيز از آن غافل باشد؛ به همين خاطر معيار در حرمت موسيقي را در مواردي تأثير پذيري نوع انسان دانسته اند؛ يعني صدا و ترانه (خواه از زن يا مرد) به گونه اي است كه در انسان تأثير منفي بر جاي مي گذارد، اگر چه براي برخي چنين احساسي وجود ندارد.
البته گناه بودن موسيقي و غنا كه خوانندگي زنان معمولا از مصاديق بارز آن است، از طريق شرع بيان شده و چه بسا نتوان براي همه دستورات شرعي به دنبال توجيه عقلي بود و به نتيجه كامل رسيد؛ هر چند مي توان به برخي حكمت ها و نكات كلي دست يافت.(4)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
👆پی نوشت ها :
1 . آيت ا... خامنه اي، استفتاءات، نشر جامعه مدرسين، سوال 1145.
2. آيت الله بهجت، استفتاءات، نشر شفق، قم 1378 ش، ج4، سؤال 6351و 6352.
3. آيت اللّه فاضل، جامع المسائل نشر مهر، قم 1375 ش، ج 1، ص 484، م 1742.
4 . محمد تقي جعفرى، موسيقى از ديدگاه فلسفى و روانى، انتشارات تهذيب تهران، 1380، ش، ص 151.
موفق باشید.🙋♂️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
لینک کانال یاوران امام زمان عج¹³👇
https://chat.whatsapp.com/EQQsw3rdywhDKjCl5dH0Wl
👇لینک کانال احکام شرعی ¹👇👇 واتس آپ
https://chat.whatsapp.com/IB52Hk2wHM6AchtAZZdkxz
🔻🔻لینک کانال احکام شرعی ایتا:
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
✳️حق الناسهاى آپارتمان نشينى❓
🏢آپارتمان نشينى، مجموعه اى از مسائل حق الناس را دارد،
به چند نمونه از آنها اشاره مىشود: ⬇️
1⃣. حق شارژ آپارتمان، حق عقلايى و عرفى است و پرداخت آن لازم است.
2⃣. تخريب و آسيب رساندن به امكانات و تأسيسات عمومى آپارتمان موجب ضمان است.
3⃣. رفت و آمدهاى پر سر و صدا به ويژه در زمان استراحت همسايگان، نوعى تضييع حق الناس محسوب مىشود.
4⃣. آلودگى صوتى به وسيلۀ پخش موسيقى و...
5⃣. حق پاركينگ و انبارى، نوعى حق محسوب مىشود و تصرف در پاركينگ ديگران، تجاوز به حقوق ديگران محسوب مىشود.
6⃣ . زياده روى در استفاده از امكانات مشترك همچون آب و برق و گاز و... نوعى حق الناس است.
7⃣. تصرف مشاعات آپارتمان، همچون راه پله، پاركينگ و...
8⃣ . مزاحمت براى واحدهاى ديگر به گونههاى مختلف همچون زنگ زدن بى جا و... 🔹🔸
📕احکام دو دقيقهای محمود اکبری - جلد5، صفحه 124.🔺
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
❓سوال🔻
💢 آیا گوش کردن موسیقی در ماه #محرم و صفر حرام است؟
✅ پاسخ:👇
💠 اگر موسیقی لهوی باشد، گوش دادن به آن حرام است، چه در این ایام باشد و چه سایر ایام.
اما
گوش کردن موسیقی غیرلهوی، چنانچه بی احترامی به ایام عزاداری🏴 محسوب شود، جایز نیست.‼️
#احکام🚩📿
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
🔳 پاسخ آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی به یک استفتاء کرونایی🔻💞
❓ پرسش:
با توجه به شرایط حاضر و مشکلات ویروس کرونا و الزام دانش آموزان به آموزش مجازی، تمام فعالیتها باید به صورت زنده و یا ضبط فیلم انجام شود که فعالیت های ورزشی از این قاعده مستثنی نیست.
در این راستا برای ثبت حضور در کلاس ورزش به دختران گفته اند به صورت لایو یا به صورت ضبط فیلم، ورزش کردن خود با لباس ورزشی را برای معلم بفرستند.
مستدعی است نظر مبارک خود را با توجه به احتمال انتشار این فیلم ها در فضای مجازی مرقوم بفرمایید❓
✍️ پاسخ معظمله:
بسمه تعالی
با اهداء سلام و تحیت
این گونه تصویربرداری شرعا مجاز نیست.
همیشه موفق باشید.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
❓خمس سهام
💠 سؤال: اگر با #درآمد_بین_سال در #بورس، #سهام خرید و فروش کنیم، آیا به آن #خمس تعلق می گیرد؟
✅ جواب: در فرض سؤال سر #سال_خمسی باید قیمت روز سهام در بورس، محاسبه شده و خمس آن پرداخت شود.
#احکام_خمس💞
#خمس_سهام💞
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️
#احکام_تیمم❓👆
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
‼️عذرهای غیر موجه
بسیاری از مردم به کوچکترین بهانه ای وظایف خود را صحیح انجام نمی دهند، مثلا:
شخصی که جنب شده به بهانه خجالت کشیدن غسل نمی کند! و با تیمم نماز می خواند! و یا بخاطر اینکه می خواهد مزاحم دیگران نشود، نمازهای جهری(که حمد و سوره باید بلند خوانده شوند) را آهسته می خواند.1
یا به بهانه بیماری، نماز نمی خواند!
یا با تیمم نماز می خواند!.2 و
یا به بهانه اینکه می خواهد به موقع به مقصد برسد نماز واجب خود را ترک می کند!!
در حالی که
🔺هیچکدام از موارد فوق عذر محسوب نمی شوند.
1. به عبارت هایی در نماز، که باید بلند خوانده شود، "جهری" میگویند.(حمد و سوره)
2. توضیح المسائل مراجع ج1 ص176 م184.
🔺🔸برداشت های نادرست از احکام👇
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
❓سوال:
اگر بعد از کشیدن #مسح سر چند قدمی را طی کرده و بعد مسح پا را بکشیم، آیا وضویمان صحیح است؟📿👌
✅پاسخ:🔻🔻🔻
1. در انجام اعمال #وضو موالات (پی در پی بودن) عرفی شرط است؛ 👈بدین معنا که لازم است میان اعمال وضو زیاد فاصله نشود، اما چند قدم راه رفتن بین مسح سر و پا مشکلی در وضو ایجاد نمیکند.[1]
2. شایان ذکر است که اگر این فاصله انداختن، منجر به خشک شدن رطوبت کف دست شود، باید از موهای صورت یا دست برای تر شدن کف دست استفاده کرد و اگر رطوبتی باقی نمانده باشد وضو باطل است.
-------------------------
[1]. ر.ک: صافی گلپایگانی، لطف الله، جامع الاحکام، ج 1، ص 34، انتشارات حضرت معصومه(س)، قم، چاپ چهارم، 1417ق؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 174، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
❓🔻پرسش:
سایتهای خارجی هستند که پول خارجی مثل بیتکوین و ... رو عرضه میکنند و بعد در سایتهای ایرانی این پولهای خارجی قابلیت خرید و فروش دارند.
آیا از نظر شرعی تولید و به دست آوردن اینچنین پولی و خرید و فروش آن حرام است؟
💠پاسخ:
هر چند بیشتر فقها، تولید و خرید و فروش ارزهای دیجیتال –از جمله بیتکوین- را به خودی خود حرام نمیدانند، ولی با توجه به ابهامات و مفاسد احتمالی در این نوع ارزها، ورود به این معاملات را دارای اشکال دانسته و میگویند لازم است در این موضوع بر حسب قوانین عمل شود، البته برخی فقها در این زمینه فتوا به حرمت دادهاند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
ایشان در این زمینه فتوایی نداده و احاله به قوانین موجود مینمایند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
معظم له، فعالیّت مذکور را اجازه نمیدهند.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر اعتبار دریافتی، در مقابل کار حلال داده شود و خلاف قانون نباشد، اشکال شرعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بیتکوین مالیت ندارد و قابل خرید و فروش نیست، اما اگر آن را به غیر مسلمان واگذار کرده در مقابل وجهی دریافت کنید اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد معامله آن اشکال دارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
ورود در این معاملات اشکال دارد.👌
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
🕋نماز در محل تحصیل❓
💠 سؤال:
آیا #محل_تحصیل دانشجویی که در #خوابگاه می باشد، به صورتی که پنج روز در هفته در محل تحصیل زندگی میکند، حکم #وطن را دارد؟
✅جواب:
محل تحصیل یا زندگی موقت، وطن نیست، البته اگر بنا دارد حداقل یک سال به طوری #اقامت داشته باشد که عرفا #مسافر محسوب نشود، بدون نیاز به قصد اقامت ده روزه، #نماز تمام است.
#احکام_وطن #وطن_حکمی
#استفتائات_رهبری💠
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
❓اذن شوهر برای فعالیت در فضای مجازی
🔷سوال 5374:
آیا حضور و فعالیت زن بدون اذن شوهر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جایز است؟ به ویژه اگر همراه با ارتباطات متقابلی با نامحرمان باشد.
✅جواب:
اذن شوهر لازم نیست، مگر اینکه موجب تضییع حق شوهر و یا تصرف در اموال او شود، لازم به ذکر است هر گونه ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده یا خوف وقوع در حرام باشد، جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
‼️ادرار بچه شیرخوار
آیا #ادرار بچه #شیرخوار #نجس است؟
✅ ادرار بچه شیر خوار نجس است و در این حکم بین دختر و پسر تفاوتی نیست.
#احكام_نجاسات
#بول_بچه_شیرخوار
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
💠💠💠❓پرسش:
پدر من بنا به درخواست من (با فاکتور صوری خرید اقلام) از بانک وام مضاربه دریافت کرد. بنده این پول رو در بورس سرمایهگذاری کردم و قصد دارم با سود آن خانه بخرم و کمک خرج زندگیام باشد، ضمناً من در موعد مقرر وامهایم را با سود مد نظر بانک تسویه میکنم، آیا نماز خواندن در آن خانه ایراد دارد؟
💠💠💠پاسخ
مصرف وام دریافتی از بانک در غیر مورد توافق بین مشتری و بانک بنابر نظر برخی مراجع تقلید موجب ضمان است که برای تصحیح آن باید به مسئولان مربوطه مراجعه شود. البته اقامه نماز در خانه مذکور بلا مانع است.
💠حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
پولهایى که بانکها مىپردازند غالباً وام(قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکى از عقود اسلامى از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن مىباشد. بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادى که منعقد کرده حق تصرّف دارد وگرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است در فرض مرقوم ضمن مراجعه به مسئولین مربوطه باید طبق قانون و مقرّرات اقدام نمایید.
ضمناً اگر خانه با اصل وام تهیه نشده باشد و یا به نحو «کلى در ذمه» خریدارى شده باشد، استفاده از آن مانع ندارد.
💠حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): کسی که وام را بر خلاف قرارداد مصرف کرده، باید از این کار توبه کرده و آنرا تکرار نکند، ولی فعلاً وظیفهای ندارد.
💠حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نماز در خانه مذکور بلا مانع است ولی چنانچه قرارداد صوری باشد و به آن عمل نشود وجه مذکور تبدیل به قرض به شرط زیاده و ربوی میشود.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
💠💠💠پرسش❓
👈وامی با عنوان خرید کالا دریافت کردهام و آنرا صرف خرید منزل نمودهام.
1. آیا حق تصرف در آن را داشتهام؟
2. با توجه به اینکه یک سال از دریافت وام میگذرد در صورت حرمت باید چه کنم؟
3. آیا میتوانم در صورت حرمت، از بانکی وام مسکن دریافت و وام خرید کالا را تسویه نمایم؟
💠💠💠پاسخ:🔻
استفاده از تسهیلات بانکی در غیر مورد قرارداد جایز نبوده و در فرض سؤال، تصرف غاصبانه و حرام شمرده میشود، که باید از آن توبه نمود.
در حال حاضر، میتوان به مسئولان بانکی مراجعه کرد و در صورت امکان، قرارداد جدیدی تنظیم نمود و یا مبلغ وام را به شکلی (مانند آنچه در قسمت سوم سؤال ذکر شده) برگرداند.
💠حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): فقط طبق همان قراردادى که منعقد کردهاید حق تصرّف داشتید و گرنه تصرّف غاصبانه و موجب ضمان است و در فرض مرقوم ضمن مراجعه به مسئولین مربوطه باید طبق قانون و مقرّرات اقدام نمایید.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): اگر امکان عمل به قرارداد بانک نباشد وام را برگردانید مگر قرارداد جدیدی با بانک ببندید.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): تصرف در غیر آنچه قرارداد بانک بوده خلاف شرع است و باید توبه کنید ولی در فرض فعلی وظیفه شما پرداخت بدهی وامتان میباشد و تصرف در خانه هم برای شما اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): استفاده از تسهیلات بانکی در غیر مورد قرارداد صحیح نیست و در بسیاری از موارد تبدیل به معامله ربوی میشود.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
❓❗️نحسی ماه صفر
👈برخی از مردم برخی ماه ها همچون صفر را، شوم و نحس می دانند.
در حالی که
آیات و روایات ذاتی بودن نحسی ایام را رد كرده و شوم بودن را منتسب به اتفاقات شومی که در آن روز افتاده میداند٬ نه خود آن ايام.
اگرچه از نظر عقل نيز چنين مطلبی صحيح به نظر نمی رسد، زيرا در اجزای زمان تفاوتی نيست و همه روزها و شب ها آفريده خدايند. لذا معنا ندارد که يكی از روزهای خدا را نحس بدانيم!📍
مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی🔺❓
🔸برداشت های نادرست از احکام🔺
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
❓پرسش: در مورد وام و تسهیلاتی که از طریق بانکها در اختیار مردم قرار می گیرد آیا از نظر شرع مقدس گرفتن تسهیلات مشروع است یا خیر؟
💠💠💠پاسخ:
دریافت تسهیلات از بانکها و یا صندوقهای قرض الحسنه اگر موجب ربا نشود و به شروط مندرجه ی در تسهیلات عمل گردد، اشکالی ندارد.
در ذیل به نقل مواردی که لازم است رعایت گردد، به صورت خلاصه اشاره می شود:
1. دریافت وام مشروط به سپرده گذاری قبلی در آن بانک یا صندوق نباشد.
آیت الله العظمی خامنه ای در این باره فرموده اند: اگر دادن پول به صندوق به این عنوان باشد که آن پول براى مدّتى نزد صندوق به صورت قرض بماند، به این شرط که صندوق هم بعد از آن مدّت، وامى در اختیار او قرار دهد و یا وام دادن صندوق مشروط به این شرط باشد که او قبلًا مبلغى را در صندوق گذاشته باشد، این شرط در حکم ربا بوده و شرعاً حرام و باطل است، ولى اصل قرض نسبت به هر دو طرف صحیح می باشد.
البته شرط در عضویت و یا سکونت در آن محله و یا شرطهایی که باعث محدودیت پرداخت وام به اشخاص می گردد اشکالی ندارد و شرط باز کردن حساب پس انداز در صندوق هم اگر به این امر برگردد که اعطاى وام اختصاص به آن اشخاص پیدا کند، بدون اشکال است، ولى اگر به این برگردد که وام گرفتن از صندوق در آینده مشروط است به این که متقاضى وام قبلًا مبلغى پول در بانک گذاشته باشد، این شرط منفعت حکمى در قرض است که باطل می باشد.
2. در قرض دادن یا گرفتن از بانکها یا مؤسسات قرض الحسنه نباید سود شرط گردد.
حکم قرض دادن به بانک مانند حکم قرض گرفتن از بانک است، چنانچه در قرارداد وام، شرط فائده و سود شده باشد ربا و حرام است و فرق نمی کند پولى که به بانک داده می شود به نحو سپرده ثابت باشد یعنى صاحب پول بر حسب قرارداد تا مدت معینى نمی تواند از پول خود استفاده کند یا به نحو حساب در گردش که هر موقع بخواهد می تواند از پول خود استفاده کند ولى چنانچه شرط سود نشده باشد و صاحب پول به این قصد پول خود را به بانک نمی دهد که فایدهاى از آن عاید او گردد و اگر سودى هم به او ندهند خود را طلبکار نمی داند و مطالبه نخواهد کرد، در این صورت گذاشتن پول نزد آن بانک جایز است و اشکال ندارد.
3. گرفتن وام از بانک به عنوان شرکت یا یکى از معاملات شرعىِ صحیح است و اشکالی ندارد.
آیت الله العظمی خامنه ای در این باره می گویند: گرفتن وام از بانک به عنوان شرکت یا یکى از معاملات شرعىِ صحیح، قرض دادن یا قرض گرفتن نیست و سودهایى که از طریق این قبیل معاملات شرعى نصیب بانک می شود ربا محسوب نمىشود. در نتیجه گرفتن پول از بانک تحت یکى از عناوین براى خرید یا ساخت خانه و همچنین تصرف در آن اشکال ندارد و بر فرض که به عنوان قرض و با شرط گرفتن مبلغى اضافى باشد، هر چند قرض ربوى از نظر تکلیفى حرام است، ولى اصل قرض از نظر حکم وضعى براى وام گیرنده صحیح است و تصرف او در آن اشکال ندارد.
آنچه اشخاص از بانکها به عنوان قرض الحسنه یا غیر آن می گیرند و اضافه اى می پردازند، در صورتى حلال است که معامله بصورت شرعى انجام گیرد و جنبه ربا نداشته باشد.
لازم است در پایان به این نکته اشاره گردد که اگر شخص در این گونه موارد بگونه ای مضطر باشد که ارتکاب حرام را مجاز کند، حرمت ربا گرفتن برداشته می شود.
آیت الله العظمی خامنه ای در این مورد می گوید: ربا دادن حرام است یعنی: 🔻
گرفتن پول از بانک به عنوان قرض مشروط بر اینکه مبلغ زیادی بپردازد حرام است، مگر این که به حدی مضطر باشد که ارتکاب حرام را مجاز کند. ولی شخص می تواند برای این که مرتکب حرام نشود پرداخت مبلغ اضافی را قصد نکند هرچند بداند که آن را از او خواهند گرفت.🌴
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
❓❓🔻فرزندخواندگی و محرمیت...
🔷سوال 5382: پذیرش کودک بیسرپرست به عنوان فرزند خوانده، چه حکمی دارد؟ و آیا فرزند خوانده، از جهت محرمیت و سایر احکام، مانند فرزند خود انسان محسوب می شود؟
✅جواب:
۱) این کار با مراعات احکام شرعی و مقررات قانونی، بسیار خوب و پسندیده است.
۲) فرزند خوانده احکام فرزند حقیقی را ندارد، اما برای ایجاد محرمیت، غالباً راه های شرعی وجود دارد.👌
📕منبع: leader.ir
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#احکام_نامحرم ❓❓❓🔻
☑️سوال:
آیا #چت_کردن دختر و پسر اشکال دارد؟
✅پاسخ
از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین #دختر و #پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد.
🔻با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتاءات، این مطلب روشن می شود:
▫️سؤال1:
آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟
همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد.
▫️سؤال2:
چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟
همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست.
▫️سؤال3:
آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟
همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد.
▫️سؤال4:
شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟
همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست.
▫️سؤال5:
آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟
همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث #مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد.
▫️سؤال6:
نامه نگاری با #نامحرم و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟
همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد.
☘🔺از مجموع مطالب و مسائل مطروحه ی فوق نتیجه می گیریم که: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد.
اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
💍 ارتباط در دوران #نامزدی؟💍
🍁سؤال:
ارتباط تلفنی و صحبت کردن دختر و پسری که در دوران نامزدی هستند، به منظور آشنایی بیشتر برای تصمیم گیری ازدواج، با اطلاع خانواده چه حکمی دارد؟
✅ جواب:
تا زماني كه عقد به صورت صحيح شرعى خوانده نشده است، نامحرم هستند، بنابر این در صورتی که بدون قصد لذت و با اطمینان به عدم وقوع در مفسده باشد، اشکال ندارد و الا جایز نیست.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
‼️خرید و فروش چک💸
🔷سوال 5390: به طور کلی خرید و فروش چک چه حکمی دارد ؟
✅جواب:
فروش چک مدت دار به دیگری به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در چک، جایز است. آنچه جایز نیست این است که مبلغی از کسی قرض بگیرد و در برابر آن، چک مدت دار به مبلغ بیشتر از مبلغ قرض به او بدهد. این عمل، قرض ربوی و حرام است، اگرچه بعید نیست اصل قرض صحیح باشد.⚖
📕منبع: leader.ir
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
❓پرسش:
آیا انسان میتواند به خاطر ارتکاب گناهی که مجازات اعدام و قتل برای آن در نظر گرفته شده، به دست خود، خودش را مجازات کرده و به قتل برساند؟❗️
🌴پاسخ:
خودکشی جایز نیست. وظیفه او تنها توبه از گناهانی است که مرتکب شده و جبران خساراتی که وارد کرده است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): خیر، جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): خودکشی بوده و جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی): فرد خاطی نمیتواند خود را مجازات کرده و به قتل برساند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خیر، لازم است توبه نماید.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
📚 برگزاری مسابقات اینترنتی 💻❓
💠 سؤال:
#بازی هایی #اینترنتی راه اندازی شده که برای ورود به بازی باید مبلغی پرداخت شود و اگر #برنده شدید #جایزه به شما تعلق می گیرد، آیا چنین بازی هایی حکم #قمار دارد؟
✅ جواب:
اگر برگزارکنندۀ مسابقه مبلغی از شرکتکنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دريافت کند و بعد از مالكيت، با مال خود جايزه پرداخت کند، اشکال ندارد.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
💢چرا هر رکعت نماز دو سجده دارد؟🕋
✍از امام على(علیه السلام) از فلسفه سجده اول سؤال شد، ❓
حضرت فرمود:
✅سجده اول
به اين معنا است که خدايا اصل ما از خاک است. و معناى سر برداشتن از سجده اين است که خدايا ما را از خاک خارج کردى.و
معناى سجده دوم، اين است که خدايا دو باره ما را به خاک برمى گردانى و سربرداشتن از سجده دوم به معناى اين است که خدايا يک بار ديگر در قيامت از خاک بيرونمان خواهى آورد...
📚عللالشرايع،شيخصدوق،ج۱،ص۲۶۲.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#احکام🔻❓
❓سوال
اگر کسي در روي صفحهي گوشي موبايل📱، بروي آيه اي از قرآن بدون وضو دست بزند گناه است يا خير؟
ــــــــــــــــــــــــــــ
✅پاسخ:
دست زدن به آیات قرآن از روی صفحه گوشی بدون وضو اشکال ندارد.📲
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
☑️سوال:
❓اگر هنگام نماز، فردی به منزل ما بیاید؛ آیا نماز اول وقت بهتر است یا پذیرایی از مهمان؟
✅پاسخ:
#نماز اول وقت فضیلت زیاد دارد و برای رعایت اول وقت نماز در روایات زیاد تاکید شده است، لیکن اگر کسی مهمان داشته باشد، درصورتی که ممکن باشد برای نماز اول وقت از مهمان اجازه بگیرد و نماز اول وقت را بخواند بعد به مهمان خدمت کند و این کار روی مهمان ها نیز برای ترغیب آن ها به نماز اول وقت اثر می گذارد،
اما اگر شرایط به گونه ای باشد که خواندن نماز در اول وقت موجب زحمت برای مهمان باشد و ناچار به پذیرای از مهمان باشد، اول مهمان را خدمت کند بعد نماز بخواند.
--------------------------
🔺استفتاء از سایت مراجع.
✅احکام شرعی مورد نیاز
⏹جهت دعوت به کانال احکام شرعی:👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕋لینک :🔻👇:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35