✋
قرص زیر زبانی روزه را باطل میکند؟
🔺اگر هنگام استفاده از قرصهای زیر زبانی، آب دهان با آن آغشته شده باشد، در صورت بیرون ریختن آن، روزه صحیح است.
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#احکام_ماه_رمضان👇
⭕️استفتائات مقام معظم رهبری:
ریختن دوا در چشم برای روزه دار اشکال ندارد. چنانچه مزه یا بوی آن به حلق برسد، کراهت دارد.
⭕️ آيت الله مكارم شيرازی
ریختن دوا در چشم براى روزه دار مکروه است
اگر یقین دارد به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد.
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️
✋
روزه دانشآموزان؟
💠 اگر دانشآموزی میتواند روزه بگیرد، ولی به خاطر این که امسال امتحانات آخر سال، هم زمان با ماه رمضان است، نمیتواند هم درس بخواند هم روزه بگیرد، آیا میتواند چند روز از روزههایش را افطار کند؟
🔻 پاسخ:
🔷 باید روزه بگیرد و اگر بین روز ادامه روزه برای او مشقت بسیار زیاد داشت (سختی زیاد که عادتا قابل تحمل نیست)، میتواند افطار کند، البته میتواند از شب قبل قصد سفر کرده و در سفر افطار کند و در این صورت فقط قضای روزه لازم است.
🔷 مقدار مسافت شرعی حداقل باید 20/5 کیلومتر (طبق نظر آیت الله خامنه ای) از شهر دور شود و دوباره برگردد تا مسافرت شرعی محقق شود.🚖
✍🔺احکام روزه مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر آیت الله العظمی خامنهای.
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️
💊 #روزهبيمار
برخى از مردم👥 فكر مى كنند بر بيمار🤕 روزه واجب نيست، در حالى كه طبق فتواى مراجع تقليد👳♂ يكى از ملاك هاى نگرفتن روزه، #ضرر داشتن روزه است نه #بيماربودن.
💠 بنابراين در صورتى كه شخص سالم و تندرست💪 باشد، چنانچه #روزه بگيرد و روزه براى او #ضرر داشته باشد نبايد❌ روزه بگيرد.
💠 از سوى ديگر اگر شخصى #بيمار باشد، ولى روزه گرفتن براى او ضرر نداشته باشد بايد👌 روزه بگيرد✅.
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️
سوال:❓در قرآن برای زنا تازیانه مشخص شده، برای شراب کجای قرآن مجازات تعیین کرده؟
پاسخ:👇
۱. حد شرب خمر و مسکرات در قرآن ذکر نشده بلکه در روایات آمده است .
۲. به طور کلی حدود گناهان، به جز برخی گناهان مانند سرقت و زنا و محاربه، در سنت و روایات معصومین -علیهم السلام- بیان شده است و به همین خاطر ما نیازمند سنت در کنار قرآن کریم می باشیم .
در قرآن مجید در آیات متعددی درباره گناه شرابخواری و زشتی فوق العادة آن بحث شده، ولی سخنی از حد شرب خمر به میان نیامده است، ولی در احادیث آمده است که حد شرب خمر هشتاد تازیانه⚡️ است،
در حدیثی از برید بن معاویه از امام صادق(علیه السلام) می خوانیم فرمود:
«اِنَّ فی کِتابِ عَلِیٍّ یُضْرَبُ شارِبُ الْخَمْرِ ثَمانِینَ وَ شارِبُ النَّبیذِ ثَمانینَ.
(مرآت العقول ۲۳/۳۳۰)
در کتاب علی(علیه السلام) (کتابی که به خط امیر مؤمنان و املاء رسول خدا«صلیالله علیه وآله» بود) آمده است، به کسی که شرب خمر کند هشتاد تازیانه، و همچنین کسی که شرب نبیذ کند هشتاد تازیانه زده می شود».
(خمر شراب انگور، نبیذ شراب خرماست و گاه به معنی وسیع تری نیز اطلاق می شود).
در بعضی از روایات آمده است که تعیین مجازات هشتاد تازیانه برای شرابخوار به خاطر آن است که هنگامی که کسی شراب می نوشد، مست می شود و در آن حال غالباً سخنهای ناروا می گوید و از جمله نسبت های زشت ناموسی به اشخاص می دهد، و از این رو شبیه حدّ قذف بر او جاری می شود.
📚پیام قرآن ج ۱۰، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و سایر همکاران
(💿لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: ۱/۱۰۰۱۱۰۵۹۵)
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️
ادله و حکمت حرمت شراب:👇❓
الف. از امام صادق(علیه السلام ) نقل شده که فرمودند: پیامبر (صلیالله علیه وآله وسلم) هر چه را که مست کننده باشد حرام کردند و چیزی را که پیامبر حرام کرده باشد خدا حرام کرده است پس هر مست کننده ای حرام است کم باشد یا زیاد....♨️
ب. باز هم آن حضرت(علیه السلام) می فرماید: ایزد علّام، شراب را بواسطه آن منع و حرام نمود که آن امّ الخبائث و سرِ همه بدی ها است زیرا که ساعتی بر شارب الخمر می گذرد که او را عقل در سر نیست و پروردگار خود خداى عزّ و جلّ را نمىشناسد و چون مست لا یعقل گردد از فعل معصیت و انجام هیچ عمل بد دریغ نکند و هر فعل حرام که در آن حال بخاطر او رسد به عمل آورد، قطع رحم کند و هر کار خلافی را انجام دهد.اختیار انسان مست به دست شیطان است اگر شیطان او را در حالت مستی أمر بسجده بت ها نماید در همان لحظه سجده کند و به هر راهی که شیطان او را بکشد او نیز پیروی کند.
#شراب
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️
👇دلیل نجاست و حرمت شراب چیست ؟
علاوه بر آیات و روایات متعددی که در مورد حرمت و نجاست شراب وجود دارد؛ فقها به عقل و اجماع نیز استناد کرده اند.
این دلایل به صورت مختصر مورد بررسی قرار می گیرد.
الف) آیات؛ در مورد حرام بودن و نجاست شراب، آیات متعددی در قران مجید آمده است که به صریح ترین آن اشاره می شود:
۱. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون ؛ (مائده/۹۰)
اى کسانى که ایمان آورده اید! شراب و قمار و بت ها و ازلام [نوعى بخت آزمایى ]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دورى کنید تا رستگار شوید!.». مطابق این آیه، شراب، رجس است و رجس یعنی نجاست و کثافت و به معنی صفتی است که موجب تنفر و دوری طبع انسان از او می شود و هم چنین رجس یک عمل شیطانی است که منجر به تباهی و گمراهی انسان خواهد شد. پس رجس به معنای کثافت و نجاست است اعم از ظاهری و معنوی.
۲ . « إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون
(مائده/۹۱)؛ شیطان مى خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهى اکید،) خوددارى خواهید کرد؟».
۳. «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما؛(بقره/۲۱۹) در باره شراب و قمار از تو سؤال مى کنند، بگو: «در آن ها گناه و زیان بزرگى است و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد (ولى) گناه آن ها از نفعشان بیشتر است.».
ب) روایات، درمنابع روایی شیعه و سنی روایات زیادی بر حرام و نجس بودن شراب وارد شده است که به برخی از روایات اشاره می گردد.
۱. از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: «شراب ریشه بدی ها و منشأ گناهان است و کسى که شراب مى خورد، عقل خود را از دست مى دهد و در آن موقع خدا را نمى شناسد و از هیچ گناهى باک ندارد و احترام هیچ کس را نگه نمى دارد و حقّ خویشان نزدیک را رعایت نمى کند و از زشتی هاى آشکار رو نمى گرداند و روح ایمان و خدا شناسى از بدن او بیرون مى رود و روح ناقص خبیثى که از رحمت خدا دور است در او مى ماند و خدا و فرشتگان و پیغمبران و مؤمنان، او را لعنت مى کنند و تا چهل روز نماز او قبول نمى شود و روز قیامت روى او سیاه است و زبان از دهانش بیرون مى آید و آب دهان او به سینه اش مى ریزد و فریاد تشنگى او بلند است.»
۲. در مجامع شیعه و سنّى، این حدیث معروف است که پیامبر اکرم (ص) ده گروه را لعنت کرده است که به گونه مستقیم یا غیر مستقیم در شراب سازى دخالت دارند: « الکلینى باسناده عن جابر عن ابى جعفر (علیه السلام): قال، لعن رسول اللّه (ص) فى الخمر عشرة غارسها، حارسها و عاصرها و شاربها و ساقیها و حاملها و المحمولة الیه و بایعها و مشتریها و اکل ثمنها؛
📚(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ۶، ص: ۴۳۰)
پیامبر (ص) در خمر ده دسته را که شامل افراد زیر هستند لعنت فرمودند؛ غرس کنندهى درخت انگور، حرس کنندهى آن، آب گیرنده، نوشنده، ساقى و حامل شراب و کسى که شراب به او حمل مىشود، فروشنده، مشترى و کسى که ثمن حاصل از فروش خمر را مىخورد.».
۳. مذمت شراب خواری در اسلام :
هیچ گناهى تا این حد مذمت و مورد نکوهش قرار نگرفته است. پیامبر گرامی اسلام فرمودند:« أوّل ما نهانی عنه ربّی بعد عبادة الأوثان شرب الخمر و ملاحاة الرّجال؛
📚(وسائل الشیعة، ج ۲۵، ص: ۳۰۵)
👇👇ادامه...
👈پس از بت پرستى نخستین چیزى که خدایم مرا از آن نهى کرد شراب خوارى و بدگوئى مردان به یکدیگر است.».
«إیّاکم و الخمر فإنّ خطیئتها تفرّع الخطایا کما أنّ شجرتها تفرّع الشّجر؛ از شراب بپرهیزید که از گناه آن گناهان میزاید چنان که از درخت آن درختان میروید».
📚(نهج الفصاحة، ص: ۳۵۳)
امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: «اگر کسى دخترش را به شراب خوار بدهد مانند این است که او را در آتش انداخته است.». زیان هاى شراب منحصر به جنبه هاى بهداشتى نیست بلکه از جنبه هاى معنوى و اجتماعى قابل توجه است.
مردى از امام پنجم (ع ) علت حرام شدن شراب را سؤال مى کرد. آن حضرت این طور فرمودند:
«ان مدمن الخمر کعابد و ثن و یورثه الارتعاش، و یهدم مروءته، و تحمله على التجسر على المحارم، منسفک الدماء و رکوب الزنا، حتى لایومن اذا سکر انیثبت على حرمه، وهو لا یعقل ذلک، و الخمر لا تزید شاربها الا کل شر»
📚(المحاسن، ج ۲، ص: ۳۳۵)
دائم الخمر مانند بت پرست است شراب برایش رعشه بدن پدید مى آورد، مردانگى و انصاف و مروتش را نابود مى کند. شراب است که شراب خوار را وادار بر جسارت بر نزدیکان و اقوام و خویشان و خون ریزى و زنا می نماید حتى از زناى با محارم ایمن نمى تواند بود او پس از مستى این کار را بى توجه انجام مى دهد و خلاصه شراب وادار کننده به هر نوع شر و اعمال ضد انسانى است.».
🔺دراین روایت به یک قسمت از ضررهاى شراب از نظر جنبه هاى جسمانى، اخلاقى، و اجتماعى تصریح شده است. دانشمندان تعداد امراضى را که عامل اصلى آن ها شراب و عرق است تقریبا ۱۱ نوع شمرده اند.
ج)دلیل عقلی، فقها فرموده اند خوردن هر چیزی که به جان و عقل انسان مضر باشد، حرام است. برخى از عقلاى جهان به خصوص پزشکان متعهد بر اساس موازین عقلى و علمى و بلکه مشاهدات حسى معتقدند الکلِ مسکِر انسان را از حالت عادى خارج مى سازد و براى مدت زمانى او را در مستى و بى خبرى نگه مى دارد و در این حالت هرگونه عمل خطرناک و یا شرم آورى از وى امکان صدور مى یابد.
د) اجماع، به اتفاق فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است.
« حرام بودن خمر، اتفاقى است. همه ادیان الهى نوشیدن خمر را منع کردهاند؛ چرا که در شرع، به عقل اهمیت ویژهاى داده مىشود و هرچه ضد عقل باشد، اسلام با آن مخالفت دارد و خمر، مسکر است و از بین برندۀعقل، پس حرام خواهد بود. اما، دربارۀ نجسى، یا پاکى آن گفت و گوهایى بین فقیهان در گرفته است. مشهور بر آنند که خمر نجس است.»
سید مرتضى مىنویسد:
خمر و هر شرابى را که نوشیدن زیاد آن سکرآور باشد، نجس است. بین مسلمانان در نجس بودن خمر، اختلافى نیست. سید بن زهره، آیه ۹۰ سورۀ شریفه مائده را دلیل بر نجس بودن خمر و هر شراب سکرآور و فقاع مىداند، براساس اجماع. محقق حلّى، علامه حلّى، شهید اول و ثانى، فتوا به نجس بودن خمر دادهاند. صاحب جواهر، قول به نجس بودن مست کنندههایى که در اصل روان و آبکى هستند، مانند خمر؛ مشهور و نزدیک به اجماع، بلکه خود اجماع مىداند.
اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند. و از شرکت در مجالس که شراب نوشیده می شود منع کرده است.✋
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️
♨️ روزه تازه #بالغ؟👇 ♨️
بسيارى از #پدر و #مادر ها👨👩👧👧 به جهت مهربانى و دلسوزى نسبت به #فرزند👩👦 خود نمى گذارند فرزندشان روزه بگيرد❗️❗️، در حالى كه
👌 بايد اجازه بدهند فرزندشان #روزه بگيرد وغذاهاى مقوى🍲 به او بدهند و اگر روزه برايش #ضرر داشت نگذارند روزه بگيرد❌.
💎 لازم به ذكر است كه براى تكليف سه شرط لازم است: #بلوغ، #عقل و #قدرت. اگر اين شرايط را هر كس داشته باشد بايد به تكاليف شرعى خود عمل كند و اگر يكى از آنها را نداشته باشد، تكليفى ندارد.
🔴 🔴 🔴 🔴 🔴
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️
✋
خون آمدن دندان در هنگام روزه؟👇
🔷 خون آمدن از دهان، روزه را باطل نمیکند ولی واجب است از رسیدن آن به حلق جلوگیری شود.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۸۲۸
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️
📚 روزۀ زن باردار
💠 زن بارداری كه زایمان او نزديك است؛ اگر می ترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و در صورت اول (ضرر برای جنین) بايد براى هر روز يك مدّ طعام؛ يعنى گندم يا جو و مانند اينها (به عنوان فدیه) به فقير بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد و در صورت دوم که برای خودش ضرر دارد، باید روزههايى را كه نگرفته، قضا نمايد و بنابر احتیاط فدیه نیز بدهد و در مورد زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
#ماه_مبارک_رمضان
#احکام_روزه؟
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️
استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای 📿احکام فطریه:👇
⭕️فطریهی مهمان یک شبه بر عهدهی چه کسی است؟
فطریه میهمان یک شبه بر عهده خودش میباشد و بر عهدهی میزبان نیست.
⭕️پرداخت فطریه غیر سادات به سادات و احکام آن چگونه است؟
غیر سادات نمیتوانند فطریه را به سادات فقیر پرداخت کنند و در صورت پرداخت مجزی نمیباشد و ملاک در این امر سرپرست خانواده میباشد.
⭕️پرداخت فطریه در شهری غیر از شهر شخص پرداخت کننده چگونه است؟
بنابر احتیاط در همان شهری که هست پرداخت شود.
⭕️جهت مصرف فطریه چیست؟ و آیا میتوان آن را برای اماکن مذهبی مصرف نمود؟
مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود.
⭕️آیا پدر میتواند زکات فطره را به فرزند فقیر خود بدهد؟
اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمیتوان چیزی از زکات فطره را بابت مخارج زندگی به آنها داد.
⭕️زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟
از غروب شب عید فطر میتواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلّف باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد، اما اگر نماز عید نمیخواند میتواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست؛ اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هرگاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمیشود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد.
⭕️آیا میتوانیم غیر از گندم، جو و … که در رسالهها گفته شده، جنس دیگر و وسایل دیگری که مورد نیاز فقیر است خریداری کرده و عوض فطریه به مستحق بدهیم؟
* پاسخ: باید همان جنسهایی که در رساله گفته شده یا پول آن به مستحق داده شود. بله اگر از مستحق برای قبول فطریه و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، میتوانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید.
⭕️کارت به کارت کردن زکات فطره
آیا می توان زکات فطره را برای فقیر کارت به کارت کرد؟
اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
⭕️جنس و مقدار فطریه
مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟
مکلف باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.
#احکام_فطریه
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#احکام_شرعی_موردنیاز🕋👇
👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»:
https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35
#نشردهید☝️☘️☀️☀️☀️