eitaa logo
✔️احکام شرعی🗒️🇵🇸
339 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
821 ویدیو
19 فایل
┄┅═✼☘❤️🕋﷽🕋❤️☘✼═┅┄ #نشـراحکام #احکام_شرعی‌👇: #پرســش #پاسخ👇 🕋↶【بہ ما بپیوندید:】↷🕋 🆔@Ahkameshariy
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا در شب عید فطر، فطریه مهمان، به عهده صاحب‌خانه است؟🌙💰 ❓پرسش 1. فطریه مهمانی که فقط شب عید فطر مهمان شده است، به عهده کیست؟ 2. فطریه مهمانی که چند روز قبل از شب عید و شب عید مهمان است به عهده چه کسی است؟ 💎پاسخ اجمالی👇 مراجع تقلید می‌گویند، در شب عید فطر، شخصی که نان‌خور صاحب‌خانه است، فطریه‌اش بر عهده صاحب‌خانه می‌باشد. اما درباره‌ی اینکه نان‌خور به چه کسی گفته می‌شود بین فقها اختلاف نظر است. اکثر فقها می‌گویند شخص میهمان با یک شب، نانخور، محسوب نمی‌شود، اما برخی از مراجع، میهمان در یک شب را هم نانخور شمرده و چنانچه قبل از غروب، وارد منزل صاحبخانه شده باشد، زکات فطره وی را بر عهده صاحب‌خانه می‌دانند. 💎پاسخ مراجع عظام تقلید👇👇👇 حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای: میهمان اگر نانخور صاحب‌خانه محسوب شود کفاره او به عهده‌ی میزبان است مگر اینکه _میهمان_فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید. توجه داشته باشید میهمان با یک شب نانخور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خودش می‌باشد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: فطره میهمان بر عهده صاحبخانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان خور او محسوب شود. حضرت آیت الله العظمی سیستانی: کسی که تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمى‏آید، و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی: چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحبخانه شود و آن شب نانخور وی باشد زکات فطره اش بر عهدۀ میزبان است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: در هر دو فرض بر عهده صاحب خانه است. ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
اگر پرداخت فطریه، بعد یا قبل از عید فطر باشد اشکال دارد؟👇 پرسش با عرض سلام، با توجه به این که بیش از یک ماه از عید فطر می گذرد بنده دسترسی به فرد مورد نظرم که می خواستم فطریه را به او پرداخت کنم نداشتم، آیا اگر پرداخت فطریه بعد از عید فطر باشد اشکال دارد؟ اگر قبل از عید پرداخت شود چطور؟ ⭕️پاسخ اجمالی👇 1. پرداخت فطریه، بعد از عید فطر: مراجع عظام تقلید؛ زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید. [1] ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقّی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیّت فطره نماید".[2] اما "اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب[3] آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند ]به قصد قربت[ فطره را بدهد".[4] 2. پرداخت فطریه، قبل از عید فطر: 👇مراجع عظام تقلید در این باره می گویند: "اگر پیش از ماه رمضان فطریه را بدهد صحیح نیست و احتیاط واجب[5] آن است که در ماه 🌙رمضان هم فطره را ندهد.[6] ولى اگر پیش از رمضان یا در ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آن که فطریه بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطریه حساب کند مانعى ندارد." [7] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ [1]. ر.ک: امام خمینى، سید روح اللّٰه، 📚توضیح المسائل (محشّٰى)، ج‌2، ص 180، م 2025، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، 1424 ه‍ ق. [2]. همان، ر.ک: ذیل م 2030. [3]. آیت الله بهجت: احتیاط مستحبّ آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م 2031. [4]. همان، م 2031. [5]. آیت الله زنجانى: (احتیاط مستحبّ)؛ آیات عظام خوئى، تبریزى، سیستانى: (بهتر آن است..). [6]. آیت الله صافی: (جواز دادن فطریه در ماه رمضان بعید نیست ..)؛ آیت الله گلپایگانى: (اگر در ماه رمضان بدهد صحیح است ولى احتیاط لازم آن است که قصد وجوب نکند مگر آن که فطریه را بعد از مغرب شب عید یا صبح روز عید پیش از نماز عید بدهد ..). [7].. توضیح المسائل (محشّٰى)، ج‌2، ص 180، م 2025. ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
⁉️آیا نیاز است که فطریه را بر مبنای قیمت برنج پرداخت کنیم؟ ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼 ✍پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله): «روزه بنده همواره بین آسمان و زمین آویخته و معلق است، تا آنکه زکات فطره اش را بپردازد.» ⏳امروز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ۱ شوال ۱۴۴۳ ۳ می ۲۰۲۲. ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
پرداخت فطریه پس از عید فطر؟ 🔷 آیا می توان زکات فطره را روز عید فطر جدا کرد و چند روز بعد از عید فطر به فقرا داد؟ 🔸 جواب: مانعی ندارد، ولی در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کرد و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد مجدداً نیت فطره کند. ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
music-video-Hi-Commander.mp3
7.33M
سرود فوق‌العاده زیبای/ سلام فرمانده. 💞🕋 ❤️ اللهم‌عجل‌لولیک‌‌الفرج 🤲🕋 🌍 *اَللّهُــــمَّ_عَجـِّل_لِوَلیِّـــکَ_الفَـــــرَج* 💓 *...............✺✦﷽‌✦✺................* 👇↶【🌷به کانال یـاوران‌امام‌زمـان(عجل الله فرجه الشریف) بپیوندید :】↷👇 📲 🕋: 𝒋𝒐𝒊𝒏👇 https://eitaa.com/joinchat/4069458065C1ef4da3233
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋ 🔺نداشتن مرجع تقلید چه حکمی دارد؟ 🎤 حجت الاسلام محمدی. ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
⁉️سؤال : اگر در کارهای اداری، گرفتن حق💪 مستلزم دادن 💴 باشد آیا پرداخت آن جایز ✅ است❓ ✅پاسخ :👇 👥همه مراجع (به جز آیت‌الله ‌خامنه‌ای) : اگر گرفتن 💪 منحصر به این راه باشد، اشکال ندارد ✅ولی بر گیرنده پول حرام❌ است. 👤آیت‌الله : خیر، پرداخت رشوه💸 و گرفتن آن در هر حال حرام❌ است، هرچند برای رسیدن به حق باشد.✋ 🔹تبصره:🔹 مخالفت با و جایز نیست❌ 📚 منبع: کتاب "اخلاق و احکام کارمندی ص 198". ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
🔺ـد | کپی‌برداری حرامه یا حلال؟ 🔸🔺 برگرفته از نظرات مراجع عظام: مقام معظم رهبری، آيت‌الله سیستانی، آيت‌الله مظاهری، آیت‌الله مکارم شیرازی، آيت‌الله فاضل لنکرانی. ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
زیارت آل یاسین.mp3
19.46M
🕊صوت قرائت زیارت با سرعت مناسب برای قرائت🕋📿 *🌷🕋【الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج】🕋🌷* ☆°○═════════┅ *جهادتبیین🇮🇷🌍* *دفـاع‌همچنان‌باقیست🇮🇷💪* *لینک‌کانال یاوران‌امام‌زمان(عجل‌الله‌فرجه)* 🕋: 𝒋𝒐𝒊𝒏👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4069458065C1ef4da3233
ـ⁣⁣⁣⁣🍒🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣ 🍃🍓🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍓🍃🍒﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🍒 ـ⁣⁣⁣⁣🍒 ؟📚 ❓آيا در تدريس خصوصى اشکالی داره که معلم مرد براى دختر یا معلم زن براى پسر استخدام كنیم؛ در‌حالى‌كه هر دو توی اتاق بسته هستن و کسی جز خودشون اونجا نيست؟ پاسخ:👇 📚 آيات عظام امام خمينى، رهبری، فاضل، تبريزى و نورى: اگه كسى نمى‌‏تونه وارد اتاق بشه (مثلاً در قفله) و احتمال می‌دین با بودن توی اون اتاق به حرام بیفتن، این کار رو نکنین. موندن توی اتاق برای اونا هم حرامه. 📚 آيت‌الله مكارم: اگه كسى نمى‏‌تونه وارد اتاق بشه (مثلاً در قفله)، موندنشون اونجا بنابر احتياط واجب، حرامه؛ اگرچه احتمال فساد و گناه هم ندن. 📚 آيات عظام بهجت، سيستانى و وحيد: اگه احتمال فساد و به گناه‌افتادن باشه، موندن توی اون اتاق حرامه؛ اگرچه دیگران هم بتونن وارد اتاق بشن. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. ⭕️ نکته: هرچی سن معلم و دانش‌آموز به هم نزدیک‌تر باشه، احتمال به گناه‌افتادن بیشتره؛ اما اگه مثلاً برای پسر کلاس اولمون یه خانم معلم چهل‌ساله گرفتیم، طبیعتاً احتمال گناه خیلی خیلی کمه. 📚احكام نگاه و پوشش،سيد مجتبی حسينی. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🍒 🍃🍒 🍓🍃🍒 🍃🍓🍃🍒 🍒🍃🍓🍃🍒 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
یک دقیقه سکوت⁉️ بارها دیده شده در برخی جلسات به احترام جان باختگان فلان حادثه، حضار یک دقیقه سکوت می کنند. ‼️در حالی که 💯در شریعت اسلامی برخلاف فرهنگ غرب، چیزی به نام «یک دقیقه سکوت» وجود ندارد، بلکه خواندن حمد و سوره برای متوفیان مورد تاکید قرار گرفته است. 🌱👌 🔸برداشت های نادرست از احکام! ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
❓ سلام علیکم. میّتی که کاشت ناخن و مژه داره و تتو روی همه بدنشه، غسلش چطوریه؟ با توجه به این‌که کاشت ناخن و مژه برای غسل و وضو اشکال داره، پاسخ‌گو باشین. : ــــــــــــــــ اگه زیر پوست باشه، غسل معمولی انجام بدن؛ اما اگه مانع روی بدن باشه و بشه اون رو بدون واردکردن آسیب و زخم و جراحت برداشت، باید بردارن و غسل بدن. اگه امکانش نباشه، باید احتیاطاً هم غسل بدن و هم تیمم.💦 ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ 🌹 کانال احکام به‌زبان خیلی ساده 🌺 ⭐️🌺 🌺⭐️🌺 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه چیست؟ 🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام) در اذان و اقامه نماز، در زبان فقهای گران‌قدر به شهادت ثالثه مشهور است و پس از اقرار به یگانگی خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام با عبارات مختلفی همچون «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی الله»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً اَمیرالمؤمنین حقاً» و «أشهَدُ أَنّ عَلیاً حُجَّةُ الله» صورت می‌گیرد. 🔸 جدای از اینکه پیشینه اقرار به شهادت ثالثه در اذان و اقامه نماز خود موضوعی تاریخی بوده که در برخی از کتب تاریخی منعکس شده است، نزد فقهای عظام بحثی فقهی به شمار می‌‌آمده، از این رو احکام آن در کتب فقهی این بزرگان آمده است. بزرگان تشیع براین باورند که شهادت ثالثه در اصلِ تشریع اذان نبوده است، اما به لحاظ حکم فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد. 🔸 برخی گفتنِ آن را جایز ندانسته‌‌اند، همانند شیخ صدوق و شیخ طوسی در برخی از کتب خود؛ برخی گفتن آن را بدون قصد جزئیت جایز میدانند، همانند بسیاری از فقهای معاصر؛ در برخی از موارد نیز امری مطلوب خوانده‌‌اند و گفتن آن را به قصد استحباب مطلق جایز می‌دانند، بلکه آن را در مواردی و با وجود شرایطی از آن جهت که از شعائر ایمان و نماد تشیع است، واجب می‌دانند. تعدادی نیز مدعی آن هستند که شهادت ثالثه از اجزاء مستحب اذان و اقامه است، همانند مرحوم مجلسی اول در کتاب بحار الانوار. 🔻 نظر مراجع تقلید معاصر: ▫️- حضرت امام خمینی (ره): «اَشْهَدُ انَّ‌ عَلِیاً وَلِی‌ اللّٰهِ‌» جزء اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ انَّ‌ مُحَمَّداً رَسُولُ‌ اللّٰهِ‌» به قصد قربت گفته شود. ▫️- حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلیُّ اللهِ» به عنوان شعار تشیّع خوب و مهم است ولی جزء اذان و اقامه نیست و باید به قصد قربت مطلقه گفته شود. ▫️- حضرت آیت‌الله سیستانی: «أَشْهَدُ أنَّ‌ عَلِیاً وَلى الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ‌ مُحَمَّداً رَسُولُ‌ الله» به قصد قربت گفته شود. ▫️- حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِىُّ اللّٰهِ‌» (یعنى گواهى مى‌دهم که على ولىّ خدا بر همه‌ی خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ‌» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست. ▫️- حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی: سزاوار است پس از «أشهد أنّ‌ محمداً رسول الله» به قصد تبرّک و تیمّن، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم السلام) به نحوى که جزو اذان و اقامه محسوب نگردد، ذکر شود. و بى‌تردید اگر در شرایطى ترک این شهادت موجب تضعیف ولایت و تشیع گردد، ذکر آن لازم است. ▫️- حضرت آیت‌الله وحید خراسانی: «اشهد انّ‌ علیا ولیّ اللّه» جزء اذان و اقامه نیست، ولى چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ‌ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است. ▫️- حضرت آیت‌الله سبحانی: «اَشْهَدُ انَّ‌ عَلِیاً وَلِی‌ اللّٰهِ‌» جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از أَشْهَدُ أَنَّ‌ مُحَمَّداً رَسُولُ‌ اللّهِ‌ ، به قصد قربت مطلقه و زینت اذان و اقامه گفته شود. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله خوئی: «اَشْهَدُ انَّ‌ عَلِیاً وَلِی‌ اللّٰهِ‌» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از "أشهد أن محمداً رسول الله" به قصد قربت گفته شود. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت: بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین على بن ابى طالب - علیه السّلام - در اذان، در صورتى که به نیت مطلوب بودن گفته شود. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از اشْهَدُ انَّ‌ مُحَمَّداً رسُولُ‌ اللّٰهِ‌ به قصد قربت گفته شود. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت على علیه السلام و اولاد طاهرینش جزء اذان و اقامه نیست، لکن شعار شیعه شده است، در اذانى که در مجامع عمومى گفته مى‌شود نباید شهادت بر ولایت ترک شود، اما در حال فرادى و مثل آن، ترک کردن مانعى ندارد، و الله العالم. ▫️ - مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: «أَشْهَدُ أَنَّ‌ عَلِیاً وَلِى الله» جزو اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ‌ مُحَمَّداً رَسوُلُ‌ الله»، به قصد قربت گفته شود. ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
حکمت یا علت❓ برخی از کسانی که شنیده های جزئی از حکمت های احکام دارند، تصور می کنند فلسفه و علت اصلی آن حکمت هایی که در رابطه با آن مسائل شنیده اند مقصود است. لذا به سادگی به خود حق می دهند که احکام شرعی را تغییر دهند، مثلا : شنیده اند نماز مسافر به خاطر خستگی سفر است و در این زمان که وسایل سریع السیر وجود دارد و کسی در مسافرت های محدود خسته نمی شود، پس باید نماز را در این گونه سفرها کامل خواند! 👌در حالی که خستگی یکی از حکمت های نماز شکسته است، نه علت اصلی آن.🕋 🌱 🔸برداشت های نادرست از احکام! ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
نقد و نسیه❔ بسیاری از مردم تصور می کنند خرید و فروش کالای نسیه به گران تر از نقد، ربا محسوب می شود. در حالی که ربا محسوب نمی شود. مسأله: اگر فروشنده به کسی که قیمت نقدی جنسی را می داند، نسیه بدهد و گرانتر حساب کند مثلا بگوید: جنسی را که به تو نسیه می دهم، تومانی یک ریال از قیمتی که نقد می فروشم، گرانتر حساب می کنم و او قبول کند، اشکالی ندارد. 📚توضیح المسائل مراجع ج2 ص234 م2108 🌱 🔸برداشت های نادرست از احکام❗️ ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
🤲خواندن حمد و سوره با صدای بلند؟ اغلب آقایان🧔🏻 می دانند که حمد و سوره نمازهای صبح و مغرب و عشا باید بلند خوانده شود، اما❗️ کم دقتی کرده و برخی از کلمات و حروف را آهسته می خوانند و اهمیتی به آن نمی دهند. در حالی که چنین کاری صحیح نیست و مردها واجب است در نماز صبح و مغرب و عشا تمام کلمات حمد و سوره، حتی حرف آخر را بلند بخوانند.🕋 📚 توضیح المسلئل مراجع م993. 🌱 🔸برداشت های نادرست از احکام👇 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
❓واجب فوری برخی از مردم تصور می کنند در خواندن نماز آیات⚡️🌤 زمان نقشی ندارد، به این معنا که با تأخیر هم می توان خواند. در حالی که نماز آیات واجب فوری است لذا پس از وقوع زلزله، ماه گرفتگی، خورشید گرفتگی و... نماز آیات را باید فورا بجای آورد و در صورت تأخیر در بعضی موارد قضا می شود. 🕋🤲 📚توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 545، م 1500 🌱 🔸برداشت های نادرست از احکام! ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
💢 انصراف از حج❓ 💠 سوال: 🔷 با توجه به افزایش ناگهانی هزینه های حج و مطالبه هزینه اضافی توسط دولت عربستان، آیا شخصی که هزینه های حج را داشته و برای امسال ثبت نام کرده است، باید هزینه جدید را نیز پرداخت کند یا می تواند انصراف دهد؟ ✍🏻 پاسخ:👇 ◀️ اگر از سالهای پیش، حج بر او مستقر شده باید به هر صورتی، هزینه های جدید را فراهم کرده و پرداخت کند و اگر در همین سال جاری مستطیع شده و هزینه اضافی مذکور را (علاوه بر ضروريات زندگی و آنچه در معيشتِ مناسب شأن خود به آن نياز دارد) دارا می باشد، مستطیع است و باید پرداخت کند وگرنه مستطیع نیست و حج بر او واجب نشده است و می تواند انصراف دهد؛ بله اگر بتواند قرض بگيرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، هر چند واجب نيست که خود را با قرض گرفتن مستطيع کند اما اگر قرض بگيرد، حج بر او واجب می شود. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📎 📎 📎 🕋 💻 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
💢 انصراف از حج❓ 💠 سوال: 🔷 با توجه به افزایش ناگهانی هزینه های حج و مطالبه هزینه اضافی توسط دولت عربستان، آیا شخصی که هزینه های حج را داشته و برای امسال ثبت نام کرده است، باید هزینه جدید را نیز پرداخت کند یا می تواند انصراف دهد؟ ✍🏻 پاسخ:👇 ◀️ اگر از سالهای پیش، حج بر او مستقر شده باید به هر صورتی، هزینه های جدید را فراهم کرده و پرداخت کند و اگر در همین سال جاری مستطیع شده و هزینه اضافی مذکور را (علاوه بر ضروريات زندگی و آنچه در معيشتِ مناسب شأن خود به آن نياز دارد) دارا می باشد، مستطیع است و باید پرداخت کند وگرنه مستطیع نیست و حج بر او واجب نشده است و می تواند انصراف دهد؛ بله اگر بتواند قرض بگيرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، هر چند واجب نيست که خود را با قرض گرفتن مستطيع کند اما اگر قرض بگيرد، حج بر او واجب می شود. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📎 📎 📎 🕋 💻 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ ♻️ هزینه برای سفرها زیارتی چرا؟ 🎙 🔺علامه شهیدمرتضی مطهری(ره)👌 ☞ *🌷🕋【الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🤲】🕋🌷* ‌•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• *جهادتبیین☫🇮🇷🌍* *دفـاع‌همچنان‌باقیست🇮🇷💪* *لینک‌کانال یاوران‌امام‌زمان(عجل‌الله‌فرجه)* 🕋: 𝒋𝒐𝒊𝒏👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4069458065C1ef4da3233
👇 سلام. چند سال پیش که کوچیک بودم، یه پولی پیدا کردم، می‌دونستم برا کیه، ولی دیگه پسش ندادم. الآن که بزرگ شدم، از اون دنیام خیلی می‌ترسم. الآن باید چیکار کنم؟ خجالت هم می‌کشم که ببرم بدم؛ یعنی اصلاً یادم نمی‌آد چند تومن بوده! من خانم هستم و اون آقاست. چیکار کنم؟ مرجع تقلید: رهبری.✍ 👇 ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 1⃣ می‌تونین از طریق ازشون بگیرین. 2⃣ یا مبلغ رو به حساب کنین و به‌طریقی (مثلاً داخل پاکت بذارین و بنویسین این مقدار به شما بدهکار بودم، روم نشد مستقیم بدم) و به دستشون برسونین. 🎯 مبلغ رو هم اگه نمی‌دونین، باید اون‌قدر بدین که یقین کنین بیشتر از اون نبوده.✍ ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم.💞❄️ 🌹احکام به‌زبان خیلی ساده 🌺 ⭐️🌺 🌺⭐️🌺 ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️
احکام شرعی فضای مجازی 🔺بررسی قوانین حضور در فضای مجازی به سه مورد الزامات‌ اخلاقی، شرعی و قانونی تقسیم می‌شوند. فراگیری قوانین دینی و شرعی هنگام ورود به هر محیطی برای یک مسلمان ضرورت دارد؛ چرا که اگر کاری را خواسته یا ناخواسته خلاف شرع اسلام انجام دهد مرتکب گناه شده‌است. این مسئله برای ورود به فضای مجازی هم اهمیت دارد و در راه شناخت آن باید چند قدم را طی کنیم: 1️⃣ احکام‌شرعی مرتبط با رسانه‌ها و فضای مجازی را مطالعه کنیم. 2️⃣ نسبت‌یابی افعال و رفتارمان در فضای مجازی با دنیای حقیقی. 3️⃣ فضای مجازی ظرفیت خلاف را به‌شدت فراهم می‌کند و زمینه گناه را به وجود می‌آورد. 🔹️برای مثال: 🔻حکم استفاده از فیلترشکن چیست؟ 🔻استفاده از فیس‌بوک حرمت دارد؟ اگر بله، دلیل آن چیست؟! و ... 🔵 در پاسخ به این موارد هر شخص باید نظر مرجع‌تقلید خود را جویا شود و با توجه به تکلیف‌ شرعی به وظیفه‌اش عمل کند. اما جواب این ۲ سال از زبان دو تن از مراجع عظام تقلید: 🔴 سوال اول: رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) می‌فرمایند: "استفاده از فیلترشکن و مانند آن تابع مقررات و قوانین نظام جمهوری‌اسلامی می‌باشد." توضیح اینکه استفاده از فیلترشکن بستگی به دو موضوع دارد: ☝اول: اگر استفاده از فیلترشکن برخلاف قوانین و مقررات کشور باشد استفاده از آن جایز نیست. ✌دوم: اگر استفاده از فیلترشکن بر خلاف قوانین کشور نباشد ولی بخواهد مقدمه‌ای برای انجام کاری حرام یا ورود به سایت‌ها با محتوای نامناسب مثل تصاویر غیراخلاقی، مطالب گمراه‌کننده و شبهه‌ساز عقیدتی و ... باشد، حرام است. این نکته را هم در نظر داشته باشید، مرحله بالاتر از تقوا این است که مقدمات ارتکاب گناه را فراهم و کلید احتمالی ورود به آن را باز نکنیم. با تبیین بیانات حضرت، مشخص می‌شود ورود به سایت‌ها و شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک و توئیتر که بر طبق قوانین کشور و نظام جمهوری اسلامی بسته شده‌اند با فیلترشکن جایز نمی‌باشد. 🔴 سوال دوم: آیت‌الله مکارم شیرازی (دامت‌برکاته) برای استفاده از فیس‌بوک حرمت اعلام کرده‌اند؛ چون در این فضا نشر گسترده فساد و انواع گناهان وجود دارد. ایشان می‌فرمایند: " فیس‌بوک شهر بی در و دروازه‌ای است که همه کس از دانشمندان و نخبگان تا دزد، کلاهبردار و کسانی که به فساد آلوده‌اند، هر کدام در آن مغازه‌ای دارند و در آن، گاه وسایل ضروری و گاه ابزار گناه، انحراف، فساد و ایجاد اختلاف میان ملت‌ها را با برچسب‌هایی زیبا و پوشش فریبنده در اختیار همگان قرار می‌دهند، پس ورود به این شهر برای همه افراد نمی‌تواند آزادانه صورت گیرد؛ ورود فقط برای افراد فرهیخته و آگاه که سِره را از ناسِره تشخیص می‌دهند آن‌هم برای تحقیقات اجتماعی مانع ندارد؛ مثل کتب ضَلال که فقها مطالعه آن را برای عموم، تحریم و برای محققان مذهبی آزاد می‌شمارند." 🔻امروزه با توجه به بستر فضای مجازی به‌راحتی می‌توانیم از استفتائات مراجع عظام استفاده کنیم پس‌از این ظرفیت بهره کافی را ببریم و سؤالات خود را بپرسیم تا تکلیفمان مشخص شود و مباد به گناه آلوده شویم. پایگاه‌های‌رسمی و اینترنتی مراجع، بهترین و آسان‌ترین بستر برای این کار به شمار می‌روند. ┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🕋👇 👇لینک کانال احکام:👇«ایتا»: https://eitaa.com/joinchat/3267493941C7f16334e35 ☝️☘️☀️☀️☀️