🔸 مشاهده مانع در محل وضو پس از نماز
⁉️ اگر شخصی پیش از وضو، دست خود را بررسی کند که مانعی نباشد ولی پس از نماز متوجه یک مانع شود، حکم چیست؟
✅ اگر اطمینان دارد که مانع، هنگام وضو بوده است، وضو و نماز صحیح نیست؛ در غیر این صورت وضو و نماز اشکال ندارد.
🆔 @Ahkammarfe
🔳 السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ یَا مُوسَی بْنَ جَعْفَر
☑️ مقام معظم رهبری (مد ظله):
امروز خیال میکنیم موسیبنجعفر علیه السلام، یک آقای مظلوم بی سر و صدای سر به زیری در مدینه بود و رفتند او را زندانی کردند و بعد مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود. قضیه یک مبارزهی طولانی تشکیلاتی، یک مبارزهای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی بود.
۶۴/۰۱/۲۳
🆔 @Ahkammarfe
📚 حکم استفاده از ژلاتین حیوانی
💠 سؤال: آیا استفاده از ژلاتین حیوانی جایز است؟
✅ جواب: حلال یا حرام بودن ژلاتین بستگی به موادی دارد که از آن تهیه میشود. اگر از استخوان حيوان حلال گوشت که ذبح شرعى نشده تهیه شود، چنانچه ظاهر استخوان را قبل از تبديل به ژلاتين تطهير کنند، پاک و حلال است، اما ژلاتين تهيه شده از پوست حيوان حلال گوشت که ذبح شرعى نشده یا از اجزای حیوان حرام گوشت، حرام است. در هر حال، اگر ندانيد ژلاتینی که مىخواهيد مصرف کنید از قسم حلال است یا حرام، خوردن آن اشکال ندارد.
#احکام_خوردنی_ها
#حلیت_ژلاتین
#ژلاتین
🆔@Ahkammarfe
🔸حکم شک امام و مأموم در نماز جماعت
✅ اگر امام جماعت در شماره رکعتها شک کند؛ مانند اینکه شک کند که سه رکعت خوانده یا چهار رکعت، چنانچه مأموم، یقین یا گمان داشته باشد که چهار رکعت خوانده و به امام بفهماند که چهار رکعت خوانده است، امام باید نماز را تمام کند و خواندن نماز احتیاط لازم نیست. همچنین اگر امام یقین یا گمان داشته باشد که چند رکعت خوانده است و مأموم در شماره رکعتهای نماز شک کند نباید به شک خود اعتنا کند.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۷۹
🆔 @Ahkammarfe
🔸تعریف کثیر الشک در نماز
✅ کسی که معمولاً در یک نماز سه بار شک میکند، یا معمولاً در سه نماز پشت سر هم، حداقل یک بار شک میکند، اگر زیاد شک کردن او به خاطر حادثهای که موجب ترس یا غضب یا پریشانی حواس است، نباشد کثیرالشک است و نباید به شک خود اعتنا کند.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۸۰
🆔 @Ahkammarfe
🔷 به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله
🌷 روز مبعث، عید همه است؛ نه فقط عید مسلمانان. ولادت هر پیغمبری و بروز هر بعثتی، عید و روز نو برای همهی بشریت است. پیغمبران الهی هر کدام که آمدند، قافلهی سرگردان بشری را به سوی کمال و علم و اخلاق و عدالت راندند و آنها را یک قدم به مراحل کمال انسانی نزدیک کردند. همهی خردورزیهای بشر در طول تاریخ، ناشی از تعالیم پیغمبران است. خلقیات انسانها - که قدرتِ ادامهی حیات را برای آنها فراهم میکند - و فضائل اخلاقی، همه تعالیم پیغمبران است. اندیشهی توحید و عبودیت در مقابل خدا، درس پیغمبران است. پیغمبران زندگی را برای انسانها آماده کرده و آن را به میدان رشد و حرکت و تکامل تبدیل کردند؛ و نبی مکرم اسلام (صلّی اللَّه علیه و آله) خاتم پیغمبران و آورندهی سخن نهایی و پایانناپذیر برای بشریت است.
بیانات در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید مبعث ۱۱/شهریور/۱۳۸۴
🆔 @Ahkammarfe
🔸حکم کثیر الشک در نماز
✅ کثیر الشک، اگر در به جا آوردن کاری شک کند، در صورتی که انجام آن کار نماز را باطل نمیکند، باید بنا بگذارد که آن را به جا آورده است؛ مانند اینکه شک کند که سجده کرده است یا نه، باید بنا بگذارد که سجده کرده است و چنانچه انجام آن کار نماز را باطل میکند، باید بنا بگذارد که آن را انجام نداده است؛ مانند اینکه شک کند که یک رکوع کرده یا بیشتر، چون زیاد شدن رکوع، نماز را باطل میکند، باید بنا بگذارد که یک رکوع کرده است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۳۸۱
🆔 @Ahkammarfe
36.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 نسیم احکام
💠 مسئله جدید و کاربردی خمس
مسئله جدید درباره خمس و تفاوت دیدگاه امام راحل و رهبر انقلاب در آن موضوع
#احکام_خمس
#مال_مخمس
#کسر_مال_مخمس_مصرفی
🆔 @Ahkammarfe
🔷 گزارش استهلال ماه شعبان المعظم ۱۴۴۶ ه . ق
الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه پنجشنبه ۱۱ بهمن۱۴۰۳ (۲۹ رجب ۱۴۴۶)
زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۶ و ۶ دقیقه روز چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳
زمان غروب خورشید: ساعت ۱۷:۳۰
زمان غروب ماه: ساعت ۱۸:۳۱
ارتفاع ماه: ۹.۹ درجه
مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۶۱ دقیقه
سن ماه: ۲۵ ساعت و ۲۴ دقیقه
فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۳.۳ درجه
ب ـ پیشبینی تقویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال:
تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، پیشبـینی کرده است هـلال ماه شعبان المعظم در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه رجب ۲۹ روزه بوده و اول ماه شعبان ۱۴۴۶ روز جمعه ۱۲ بهمن ماه خواهد بود.
ج ـ گزارشهای رسیده
در همین راستا ستادهای استهلال و گروههای رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز جمعه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است.
۱. مناطقی که هلال با چشم عادی رؤیت شد:
استان خراسان رضوی: گناباد، قوچان
استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری
استان ایلام: دهلران، آبدانان، ایوانغرب
استان خوزستان: خرمشهر، دزفول
استان زنجان: دانشگاه علوم پایه
استان اصفهان: کمشچه اصفهان
استان یزد: یزد، اردکان، میبد
استان قم: قــم، پردیسان
استان هرمزگان: رودان
استان اردبیل: اردبیل
استان فارس: لامرد
۲. مناطقی که هلال با چشم مسلح رؤیت شد:
استان اصفهان: اصفهان
استان خراسان جنوبی: طبس
استان مرکزی: اراک، کمیجان، ساوه
استان خراسان رضوی: گناباد، قوچان
استان تهران: شهر ری، امامزاده ابوالحسن(ع)، مسجد امام هادی(ع)
۲. مناطقی که هوا غالباً ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد:
استان خراسان رضوی: مشهد، طلاب رصدگر، درگز، طرقبه، نیشابور، سبزوار، گلبهار
استان سیستان و بلوچستان: زابل
استان مرکزی: خمین، محلات، تفرش
استان چهارمحال بختیاری: بروجن
استان اصفهان: شهرضا
استان ایلام: ایلام، مهران
استان هرمزگان: بنـدرلنگه
استان گلستان: گرگان
استان فارس: زرقان
🆔 @Ahkammarfe
🔸 حکم اجرت خارج از عرف
⁉️ اگر تعمیرکار مبلغی را به عنوان اجرت، معین کرده باشد ولی بعد از اتمام کار، مشتری متوجه شود که تعمیرکار قیمت را بیشتر از عرف بازار اعلام کرده؛ مثلاً اجرت این کار ۱۰۰ هزار تومان بوده ولی استاد تعمیرکار ۱۳۰ هزار تومان معین کرده است؛ آیا باید همان مبلغی را که توافق کرده اند، بپردازد یا میتواند اجرت المثل را بپردازد؟
✅ اگر تفاوت اجرت تعیین شده با اجرتی که معمولاً تعمیرکارها برای چنین کاری میگیرند به اندازهای است که مردم نسبت به این مقدار تفاوت، تسامح نمیکنند، مشتری میتواند قرارداد را فسخ کند و اجرت المثل کاری را که تعمیر کار انجام داده است به او بدهد.
🆔 @Ahkammarfe