eitaa logo
برشی از یک کتاب
4.3هزار دنبال‌کننده
210 عکس
42 ویدیو
2 فایل
ارتباط با من : @Ammar12 تبادل و تبلیغ : @Mohajer1214 _ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با #ایتا و #تلگرام کسی فیلسوف نمی‌شود _ باید کتاب خواند... کتابِ خوب
مشاهده در ایتا
دانلود
✂️ برشی از یک کتاب گفته ام بارها گفته ام و باز تکرار می‌کنم که انسانِ امروز به نیازمند است نه به محبت و عشق به او ، زیرا که عشق و محبت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه سرگرم کننده و تخدیر کننده و معطل کننده نیز خواهد بود . کسانی که به نام محبت علی و عشق به مولی ، بدون شناختن مولی و فهم دقیق و درست سخن و راه و او ، مردم را معطل و سرگردان می کنند ، نه تنها انسانیت و آزادی و عدالت را نابود می کنند بلکه خود این چهره های عزیز را نیز تباه می سازند و شخصیت خود علی را در زیر این تجلیلهای بی ثمر مجهول نگه می دارند و باعث می شوند کسانی که تا آخر عمر در محبت مولی وفادار می مانند ، هرگز از سخن و راهنمایی های او بهره ای نگیرند و متوقف و منحط بمانند و آنهایی هم که کمی آگاه می شوند و با جهان امروز آشنا ، اصولاً این گونه علیِ بی ثمر را و این محبت بی نتیجه را رها کنند و به دنبال شخصیت های دیگر ، الگوهای دیگر ، رهبران دیگر بروند . و علی بعد از اوست که به عنوان عامل نجات انسانیت می تواند نقش خود را بازی کند . 📚 علی ، علی شریعتی ، ص ۱۳۰ 🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب هدف بنیادین دین اسلام ، ساختن «جامعه قرآنی» است و این جامعه ، قائم بر دو شالودۀ «توحید» و «عدل» است و بر بنیاد «قسط محوری» ... پس بنابراین شالودۀ بنیادین ... نمی توان پذیرفت که کسانی از اهل دین ، تنها در بارهٔ امور عبادی تأکید بسیار بورزند ، و به اقدامهایی گسترده دست یازند ، لیکن از کنار اجتماعی ، عملکردهای ، تفاوتهای کمر شکن ، محرومیتهای تربیتی و فرهنگی ، فشارهای خردکننده و ، و رنجهای روح فرسای ناداری و کمبودداری ... بسادگی بگذرند ؛ و سقوطهای انسانی و اخلاقی ناشی از ستمهای اقتصادی و معیشتی را نبینند ، و چپاولگری چپاولگران ، و فرصت طلبی فرصت طلبان ، و تصاحب غاصبانهٔ ثروتهای کلان بوسیلۀ « دست و پاداران » را برتابند ؛ و ماهیت روحانی دین را از زندگی مادی جدا شمارند ، و جامعیت دین خدا را مخدوش سازند و به سخنان واقع بینانۀ پیامبر اکرم و امام صادق ( که نماز و روزه به است و عبادت به و ) گوش فرا ندهند ... و باید دانست که یادشدگان اگر می فهمند چه می کنند «بیراهه» می روند ، و اگر نمی فهمند ، «راه درست » را می پوشانند . چرا نباید به پیروی از قرآن و اهل بیت ، تأکید بر عدالت نیز مانند تأکید بر «عبادت» مطرح باشد؟ چرا نباید امر به معروف و نهی از منکر دامنه اش اقتصاد و قضاوت را نیز بگیرد و در بازارها و فرصتهای اقتصادی و معاملات خارجی و روابط و مسائل مالی جامعه حضور داشته باشد ؟ در صورتی که اینجاها که یاد شد ، مرکز اصلی امر به معروف و نهی از منکر است . 📚 الحیاة جلد ۵ ، محمد رضا حکیمی، ص ۲۸۹ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام بر ماه آزادگی و عدالتخواهی ... سلام بر حسین و اصحابش ... واسه عاقبت بخیری این حقیر دعا کنید
✂️ برشی از یک کتاب شهود یا اضطرار اعتقاد و باور و یا شهود و برهان نیست که کارگشاست ، که اضطرار به خدا و حجت حتی در ظرف احتمال و گمان تأثیر گزار است . در حالی که یقین و باور بدون این درک از اضطرار و ضرورت ، تأثیرگزار نیست . 📚 وارثان عاشورا ، علی صفایی ، ص ۱۸ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب کلید تسلیم و اطاعت امام حسین در دعای عرفه می خواهد : «إِلَهِي أَغْنِنِي بِتَدْبِيرِكَ عَنْ تَدْبِيرِي وَ بِاخْتِيَارِكَ عَنِ اخْتِيَارِي وَ أَوْقِفْنِي عَلَى مَرَاكِزِ اضْطِرَارِي». تدبیر و اختیار انسان آن جا به تفویض و تسلیم و اطاعت می رسد که ریشه های اضطرار و مراکز ضرورت و بیچارگی خود را می شناسد و مجبور می شود به منظور برنامه ریزی برای این انسان مقدر ، مستمر و مرتبط ، به وحی روی بیاورد . 📚 وارثان عاشورا ، علی صفایی ، ص ۲۲ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب خائن یا ناشی امام صادق علیه السلام : «تفاوتی ندارد که کار را به خائن بسپارم یا به ناشی » این حدیث در بردارنده موضوعی بسیار مهم است ، که از نظر ساختن فرد و جامعه همواره باید مورد توجهی عمیق باشد و بدان عمل شود . و آن موضوع بسیار مهم این است که از نظر نتیجه فرقی نیست که کاری و شغلی و «پُستی» و مدیریتی کوچک یا بزرگ به دست شخص خائن سپرده شود ، یا شخص ناشی و تخصص ندیده ، و فاقد مهارت و کاردانی ، و فاقد تحصیلات و تجربیات کارشناسانه و لازم ؛ که در هر دو صورت ، کار تباه است و تباه ... و جامعه زیان دیده است و زیان ... و در حکومتهای دینی ، به اعتبار دین نیز ستم شده است و ستم ... دینی دارای اینگونه تعالیم ... 📚 الحیاة ، جلد ۵ ، محمدرضا حکیمی ، ص ۴۴۱ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب بر اساس ... هنگامی که معیارهای گزینش سیاسی مبتنی بر موقعیت اجتماعی والدین و نیز در نظر گرفتن ملاحظات قومی ، نژادی ، مذهبی و جز اینها باشد ، طبیعتاً راه ورود برای سایرین بسته خواهد بود . اما زمانی که معیار اصلی گزینش و استخدام سیاسی ، کارایی ، تخصص و شایستگی باشد ، در این صورت در یک فرایند رقابتی ، بهترینها یعنی کارامدترین افراد به صفوف نخبگان سیاسی خواهند پیوست . به این ترتیب ، ضوابط عام جانشین ملاحظات خاص می شوند ... 📚 سیاست های مقایسه ای ، دکتر سید عبدالعلی قوام ، ص ۶۱ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب رنج بزرگ ما، از هجوم حادثه ها و تازیانۀ گرفتاری هاست . و این گرفتاری ها ، به دنیا پیچیده و با این جام آمیخته است . پس اگر طالب خوشی باشی و راحتی می خواهی، نه مزاج تو و نه مزاج دنیا و نه هجوم فاجعه و موج حادثه، هیچ کدام با این خوشی و راحتی سازگار نیست. اما اگر خوبی را بخواهی و حرکت را و هجرت را، این بلاها، هدیه های بزرگی خواهند بود، که ضعف های تو را به تو نشان می دهند و وابستگی های تو را می شکنند . و هر بلاء، این نعمت را داراست : نشان دادن ضعف و رهانیدن از اسارت و وابستگی و همین است که عارف در برابر بلاء، شاکر است، نه صابر... 📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، ص ۱۱۸ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
از کنار احادیث نباید گذشت ... بدون و بدون سوال ... چه می شود که و جنس فردی مثل محمد بن ابی عُمیر ، تا این حد عجیب و عمیق است ؟ در اوج باشی و به خاطر نهی ، نیازت رو ندیده بگیری ؟ چقدر فاصله داریم از این افراد ... 📚 به نقل از الحیاة ، جلد ۶ ، محمد رضا حکیمی ، ص ۲۲۷ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب یکی از بزرگترین موانع در برقراری ارتباط موثر با نوجوان ، دست زدن به بازی مقصریابی و سرزنش کردن است . اگر شما دنبال مقصر باشید ، آن را خواهید یافت و اگر دنبال راه حل بگردید ، آن را هم پیدا خواهید کرد ... پدری داشت با چوب دنبال کودکش می کرد . مادر از او می خواست : « یک فرصت دیگر بهش بده» ، اما پدر فریاد زد : « شاید دوباره این کار را انجام نداد!» واقعاً شما بیشتر علاقه دارید که بچه ها را تنبیه کنید تا تاوان کارشان را بپردازند یا حداقل احساس گناه بکنند تا این که برای حل مشکل با آن ها ارتباط برقرار کنید ؟ یک شعار خوب برای همه خانواده‌ها ( یا سازمان ها) این است : « ما دنبال راه حل هستیم ، نه با سرزنش کردن » البته اگر شما این شعار را در خانواده مطرح کنید ، ممکن است بچه ها مچتان را بگیرند . هر بار که شما به روال سرزنش کردن برگردید ، یکی از بچه ها خواهد گفت : « دنبال مقصر می گردی تا سرزنش کنی ، یا می خواهی راه حلی پیدا کنی ؟ » 📚 تربیت سالم نوجوانان ، جین نِلسن ، ص ۲۱۷ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
📚 معرفی کتاب کودک تربیت انسان به منظور ساختن جامعه ای بهتر و دنیایی قشنگتر ، یکی از دغدغه‌های اصلی همه افرادی است که به نوعی با امر دشوار سر و کار دارند . و تعلیم یکی از ملزومات امر تربیت محسوب می شود . تعلیم اندیشه های زندگی ساز و انسان ساز ، همواره دارای و است و کتاب و مطالعه ، یکی از ابزارهای انتقال و دریافت این پیش نیاز تربیت است ... (اگه دوست نداری می توانی کرم بمانی) داستان زندگی کرمی است که برای رسیدن به آسمان ، باید از بسیاری از علایق خودش دست بردارد و در این راه متحمل سختی های زیادی شود . این داستان به کودکان ۷ الی ۱۱ سال گزاره هایی مانند : تصمیم بزرگ گرفتن ، هدف داشتن و تحمل سختی در مسیر رسیدن به هدف و گذشتن از خوش های کوچک برای رسیدن به آرزوهای بزرگتر را هدیه می دهد . نویسنده این کتاب خانم فرجام پور هستن که توسط منتشر شده است ... همچنین خانم به عنوان مشاور در نشر این کتاب داستان، همکاری داشتن که از نقاط مثبت و حائز اهمیته ... خوندن این کتاب رو به همه والدین و مربیان تربیتی توصیه میکنم ... 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب یا شما با یک چالش روبه رویید . می توانید تصمیم بگیرید که روی نوجوان بگذارید یا او را کنید یا این که به نفس او را بالا ببرید یا به طور کلی اداره زندگی او را در دست بگیرید . می توانید روی این تمرکز کنید که مهارت های لازم را در نوجوان پرورش دهید یا این که کارهایش را برایش انجام دهید تا از او محافظت کنید . والدین اغلب به این بهانه متوسل می شوند که نوجوانان مرتکب اشتباه هایی می شوند که ممکن است آن ها را به کشتن دهد یا آینده آن ها را تباه کند ، اما واقعیت این است که این خطر در تمام سنین وجود دارد . تمرکز روی این ترس ، شما را وا می دارد به جای اینکه به نوجوانان اجازه دهید زندگی شان را آن طور که خودشان می خواهند بسازند ، به کنترل زندگی آنها بپردازید . از خودتان بپرسید: رفتارهای من از نشئت می گیرد یا از ؟ اعتماد کردن به نوجوان ، فضا را برای او مهیا می سازد تا اشتباه کند و از اشتباه هایش درس بگیرد . همان طور که رادولف درایکرز گفته است : زانوی صدمه دیده بهتر از جرئت آسیب دیده است . زانوی شکسته می تواند ترمیم شود ، اما آسیب دیده ترمیم نمی شود . 📚 تربیت سالم نوجوانان ، جین نلسن ، ص ۳۰۸ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب آغاز دینداری تفکر دینی در واقع تفکرِ علمی نیست . تفکرِ دینی ، تفکرِ متافیزیکی یا اطلاعات تاریخی هم نیست . اما به نحو ایجابی می توان گفت که « دین یک نسبت وجودی میان بشرِ متناهی با حقیقتی قدسی و نامتناهی است » این نسبت ، صرف یک امر نظری و در سطح فاهمه نیست . یعنی اگر این پرسش نظری را مطرح کنیم که « جهان چگونه به وجود آمد ؟» و فاهمۀ ما این پاسخ نظری را به این پرسش دهد : « جهان را خداوند آفرید» صرف ارائۀ این پاسخ نظری ، دین نیست ... تفکر دینی و دینداری از آنجایی آغاز می شود که فرد از سطح فاهمه و نظرِ صرف ، ارتقا یافته ، بر اساس صیرورت و تحول درونی ، جانش با امر بیکران و حقیقت قدسی پیوندی وثیق یابد ( ایمان) تا آنجا که این حقیقت قدسی خودش را در زبان ، احساس ، اندیشه ، کُنش و رفتار فردی و اجتماعی وی متجلی سازد . لذا حقیقت دین را نه در بیان پاره ای از گزاره ها و باورها بلکه در همین «صیرورت درونی » ، «تحول باطنی» ، «ارتقاء وجودی » و به تعبیر افلاطون «دیالکتیک» باید جستجو کرد که امری وجودی و نه نظری است و بیش از آن که با عقل و فاهمه نسبت داشته باشد با لایه های عمیق تری از هستی انسان که از آن در زبان حکمت و ادب ایرانی به « جان» و در ادبیات افلاطون به «روح» و در اصلاح شناسی کی یرکه گور به «اگزیستانس» و در لسان هایدگر به «دازاین» تعبیر می گردد ، پیوندی بسیار وثیق دارد . 📚 پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۱۴ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب حکومت سالم مردمان ، به وارد کردن اجناس و تولید کردن بعضی از آنها در داخل سرزمینهای خود نیاز دارند ، چیزی که هست ؛ حکومتِ سالم ، دور از متکاثران و تمایلات ایشان و آلوده شدن به روحیات آنان و شریک شدن در درآمدهایی که به چنگ می آورند ، آنان را در کار واردات و تولید و امور وابسته به اینها آزاد نمی گذارد ، تا هر چه بخواهد بکنند ، و هر حکمی را که خواستار آن باشند به جریان اندازند ، و دستگاه قضایی را ملعبه قرار دهند ، چه این چگونگی باعث « زیان رسیدن به توده مردم است » ... پس هیئت حاکمه ، در مورد احتکار کالا ، یا نرخگذاری خودسرانه ، یا تورم نرخ ، یا اجحاف در بها ، یا فساد در واردات ، یا تقلب در تولید ، یا ستم در توزیع ، یا اسراف و زیاده روی در مصرف ، یا تولیدات مضر ، یعنی چیزهایی که زیان آنها به عامّه مردم می رسد ، به سختی است . و خدا نکند که چنین هیئت حاکمه ای ( با چنین اقتصادی ناسالم و ضد مستضعفین و با چنین عملکردهایی بُرندهٔ پیوند دلها با اسلام و با چنین افرادی بردۀ دلار ) نام اسلام را بر خود گذاشته باشد ... ظاهراً تقدیر اسلام هم جز مظلومیت و ناشناخته ماندن چیزی نیست ... 📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۶ ، ص ۲۸۵ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب در وجود آدمی نوعی گشودگی به امر متعالی / حقیقت استعلایی / امر قدسی وجود دارد . این رابطه را نه بر اساس تکیه بر یک اتوریته و قدرت می توان شکل داد و نه بر اساس روابط اقتصادی . این یک رابطه قلبی و وجودی است . فرضاً فضیلت و تقوا امری درونی است و انتخاب آزادانۀ آن نخستین شرط تحقق آن است . اگر همچون برخی از جریانات بنیادگرا در عالم اسلام ، مثل طالبانیسم در افغانستان ، بوکو حرام در شمال نیجریه یا الشباب در کشور سومالی در سر چهارراه شلاق بلند کنیم تا افراد جامعه را مجبور به «تقوی الهی» نماییم ، نتیجه اش نه تحقق دین و تقوا و حس بندگی و خشیت نسبت به خداوند ، بلکه چیزی جز ظهور نوعی بردگی و «فضائل استعبادی» نخواهد بود . ظهور « فضائل استعبادی » به معنای نابودی و تباهی تمامی ارزش های دینی و معنوی است . جریانات و اندیشه هایی که تحقق فضائل استعبادی را مساوق با دینی و اسلامی کردن جامعه و حکومت می دانند ، از اساس درکی از مقولهٔ دین ، ساحت مقدس فرهنگ و اصیل ترین ساحات وجودی آدمی ندارند ... 📚 پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۶۰ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سلام و عرض ادب خدمت همه همراهان گرامی کانال برشی از یک کتاب ... نقد ، پیشنهاد 👇 @Ammar12
هدایت شده از برشی از یک کتاب
14.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دلتنگی هایش تمامی ندارد ... 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب اعتقاد رُبایی باید وظیفهٔ برنامه ریزی اقتصادی ، به صورت کامل به کارشناسانی پرهیزگار و هوشمندانی مدبر ، و کارگزارانی زاهد سپرده شود ، که نسبت به ضعفای اجتماع و زندگی آنان حساسیت داشته باشند ، و امیال و هواها آنان را از انجام وظیفهٔ درست خویش منحرف نساخته باشد ، و فزون طلبیهای مادی وسیله گمراهی ایشان نشود و هیچگونه وابستگی با متکاثران و زندگی و احزاب و روزنامه ها و سازمانهای آنان نداشته باشند وگرنه ، اگر جامعه هایی پدید آیند ، سراسر تفاوتهای کمرشکن ، و تبعیضهای انسان خردکن ، و داشتن و نداشتن های سقوط آور ، و ایجاد تورمهای فقر گستر ، و قضاوتهای حقوق بربادّه و توهین آمیز نسبت به کلیت اجتماع و خوردن و بردن های کذائی ، و برنامه ریزیهای محروم فراموش کن و مستضعف ساز ، و خوشگذرانیهای نورچشمان و نزدیکان و پُست داران ( در هر لباس) در خانه ها و ویلاهای آنچنانی ، با استفاده از فرصتها و رُخصتها و سُفره ها و سَفرها و معاملات داخلی و خارجی ، و اهرم‌های قدرت و تحزّب و ... آیا چگونه می توان اینگونه جامعه ها را « قرآنی» و «اسلامی» نامید و «علوی» و «جعفری» شمرد ؟! و این نامهای بلند و مقدس را ضایع کرد ؟ و اعتقادات مردم ، بویژه نسلهای جوان را در این آشفته بازار اعتقاد رُبایی و استعمارگرایی بر باد داد ؟! 📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۶ ، ص ۳۱۹ 🔰 کانال برشب از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب علی علی گفتن ، غیر از علی وار زندگی کردن و رضای خاطر علی را با اجرای بدست آوردن و داشتن است . باید ، اگر نام علی در کار است ، عدالتی را که و هفت کفن پوسانده است ، و وضع معیشتی ملت بویژه طبقات فرودست را بسیار ظالمانه تر و فاسد تر و طبقاتی تر و تکاثری تر و محروم کش تر کرده است ، از نو زنده کرد ؛ اما چگونه و با کی ، و با کدام کسانی امین ، دیندار ، خداترس و معتقد به آخرت و سئوال و جواب ، قاطع و مرد ؟ آیا با برخی امتحان داده های و مال و رسوای هوس و شهوت و غضب ، در هر لباس ، می توان دم از (امیرالمومنین ع) و زد ؟ 📚 مرام جاودانه ، محمد رضا حکیمی ، ص ۴۰ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب انسان دینی کیست ؟ می توانیم بگوییم که انسان دینی یک نحوه تحقق انسان در برابر سایر انحاء تحقق وجود آدمی است ... انسان دینی انسانی نیست که به دینی از ادیان تاریخی باور دارد یا ذهن خویش را مملو از مفاهیم و مقولاتی کرده است که به نحوی با دین دینداران ارتباط دارد . دینِ انسان دینی ، یک «نسبت» است . اما این نسبت نه یک ارتباط تئوریک میان فرد و پاره ای از مفاهیم ، مقولات ، باورها ، گزاره ها و احکام عملی ، بلکه ارتباطی وجودی میان انسان و حقیقتی است که تحت هیچ مفهوم و مقوله ای نمی گنجد . این رابطۀ وجودی تنها زمانی تحقق می پذیرد که وجود فرد به نحوی خاص تحقق یافته باشد و این نحوه از تحقق وجود آدمی در صمیم «آزادی» و «خودآگاهی» فرد صورت می پذیرد . یعنی فرد آزادانه این رابطه را بر می گزیند ، چرا که بدون این «انتخاب آزادانه» اساساً این رابطۀ وجودی میان فرد و آن حقیقت متعالی و مقدس تحقق نمی یابد . 📚 پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۲۸۱ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب انسان انسان ، کسی نیست که عقل دارد ؛ کسی نیست که ثروت دارد ؛ کسی نیست که علم دارد ؛ بلکه کسی است که به این همه جهت می دهد و اینها را در مسیر حق به جریان می اندازد . 📚 عوامل رشد، رکود، انحطاط ، علی صفایی حائری ، ص ۱۶ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب غار حرا بسته نیست لوتر می گفت هر کس متن مقدس را به درستی بخواند ، تو گویی روح القدس بر قلبش نازل شده است . اقبال لاهوری نیز می گفت : « غار حرا بسته نیست » به هر تقدیر ، همه سخن در این است ، اگر کسی دریافت و تجربه ای حقیقی از کلمة الله نداشته باشد ، هیچ متنی برایش مقدس نیست و آن کس که در وجودش تجربه ای از کلمة الله داشته باشد ، ندای الهی ( به زبان هایدگر، ندای هستی ) را در همه چیز و همه کس ، خواهد شنید . حاج ملاهادی سبزواری به درستی می گفت : موسی ای نیست که دعوی اناالحق شنود ؛ ورنه این زمزمه اندر شجری نیست که نیست 📚 غروب زیست جهان ایرانی ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۳۹۳ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب تمام سخن بنده این است که باور داشتن به برخی اعتقادات و باورهای تاریخی ، دین نیست ‌. ما باید میان «دین» و « تئولوژی» تمیز و تفکیک قائل شویم . مرادم از تئولوژی ، مجموعه ای از باورها و اعتقادات تاریخی ، جغرافیایی ، قومی ، نژادی ، قبیله ای ، فرهنگی و غیره است که به شکل یک سیستم نظری در می آید ؛ اما دین عبارت است از یک رابطه و نسبت وجودی با حقیقتی استعلایی و قدسی ‌. فرضاً در مدارس یا دانشگاه های ما ذهن بچه ها را مملو از برخی دانسته ها ، محفوظات ، باورها و اعتقادات می کنند ؛ فرضاً نبوت این است ، آخرت آن است ، امام اول این فرد است ، غیبت صغری چنین است و غیبت کبری چنان و ... بسیاری از ما ممکن است از درس دینی یا معارف اسلامی نمره ای عالی گرفته باشیم ، یعنی مطالب را به خوبی حفظ کرده باشیم ، اما این امر اصلا به این معنا نیست که ما مومن یا دیندار هستیم . برعکس ، یک کشاورز و روستایی ساده ممکن است اطلاعات به اصطلاح دینی و تئولوژیک زیادی نداشته باشد ؛ حتی حمد و سوره نمازش را نیز غلط بخواند و احکام عملی و فقهی اش را نیز خوب بلد نباشد ، اما زیستش مومنانه باشد ؛ یعنی در رفتارش کرامت و بزرگواری آشکار باشد و شما در کنار او احساس امنیت و آرامش کنید و بوی خدا ، یعنی بی کرانگی ، نامتناهیت ، ابدیت و عشق سرشار انسانی و آمادگی برای ایثار و فدارکاری را در رفتارش متجلی ببینید . کی یرکه گور می گفت ، مهم نیست به چه چیز اعتقاد دارید ، مهم این است که چگونه اعتقاد دارید . 📚 غروب زیست جهان ایرانی ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۴۲۰ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب با ظهور مدرنیته ، مقوله فرهنگ علی الاصول به خطر افتاده است. این سخن به این معنا نیست که بخشی از فرهنگ به خطر افتاده یا مورد بی توجهی قرار گرفته است ، بلکه حاق سخن در این است : با ظهور مدرنیته ، فرهنگ اصیل به معنای تلاش برای رشد و تعالی انسانی ، به امری حاشیه ای و تزیینی تبدیل شده است . همین امر ، یعنی فقدان یک جهت گیری برای رشد و تعالی انسانی ، فرهنگ مدرن و به نحو مشخص ، فرهنگ لیبرالی را از درون تُهی و بی درون مایه ساخته است . در فرهنگ مدرن به دلیل مبانی وجود شناختی و انسان شناختی خاص آن هیچ گونه دعوتی برای عبور از خویشتن و صیرورت به سوی یک « من برتر و آرمانی» دیده نمی شود و واقعیت فرد ، همان گونه که هست به رسمیت شناخته می شود ؛ لذا انسان مدرن با انقطاع از فرهنگ ، سنت و میراث گذشتگان ، فرهنگ تازه ای را جانشین فرهنگ اصیل گذشتگان نمی کند ، بلکه ذات فرهنگ را به مهمیز پرسش و نقد می کشد . فرهنگ مدرن مبتنی بر درک خاصی از عقلانیت ، یعنی مبتنی بر عقلانیت ابزاری است . بر اساس چنین عقلانیتی ، جهان به منزله منبعی برای بهره برداری است . انسانی که نقطه عروجش صرف بهره برداری از جهان و نه هیچ حقیقت و ارزش دیگری است ، انسانی تهی و بی درون مایه است . 📚 غروب زیست جهان ایرانی ، بیژن عبدالکریمی ، ص 507 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed