eitaa logo
برشی از یک کتاب
4.3هزار دنبال‌کننده
211 عکس
42 ویدیو
2 فایل
ارتباط با من : @Ammar12 تبادل و تبلیغ : @Mohajer1214 _ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با #ایتا و #تلگرام کسی فیلسوف نمی‌شود _ باید کتاب خواند... کتابِ خوب
مشاهده در ایتا
دانلود
✂️ برشی از یک کتاب در میان اقشار وسیعی از جامعه جایگاه اسلام تضعیف گشته است . موج های گوناگون نهضت‌های اصلاح مذهبی آخرین مقاومت ها را در برابر عالم مدرن صورت داده اند ، لیکن دولت شان مستعجل بوده است . اگر در دهه های گذشته این جنبش ها چند صباحی بر روند اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار بوده اند ، امروز هیچ قلب و اندیشه ای را گرم نمی کنند . همه چیز رنگ و بوی این جهانی می دهد . موضع ما امروز نسبت به طبیعت و جهان روشن و واضح نیست ، چون خودمان هم نمی دانیم با محیط این جهانی خود چه می خواهیم بکنیم . هنوز نظام باورهای دقیق خود را در رابطه با عالم مدرن به وجود نیاورده ایم . جامعه ما در یک مرحله گذار جدی تاریخی است . چه بخواهیم ، چه نخواهیم ، پارادایم فرهنگی و تاریخی سنت تفکر ما در حال تغییر و حتی فروپاشی است . مفروضات پیشین به چالش خوانده شده اند ، نظام های وجود شناختی ما در هم شکسته اند ، ارزش هایمان متزلزل شده ، برج و باروهای ستبر اعتقادات مان فرو پاشیده اند . در یک کلمه عالَمیت عالَم ما و سنت نظری و فکری ما به پایان رسیده است . ما تغییر کرده و می کنیم و این تغییر در میان طوفانی از درهم شکستگی ها ، فروپاشی ها ، بی ریشه شدن ها و بی معنایی ها و در بستری از ناخودآگاهی و یأس صورت می پذیرد . 📚 ما و جهان نیچه ای ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۸۶ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب به دلیل شکاف مضاعفِ معرفتی ، تاریخی و تمدنی میان عاَلم سنت و عالَم مدرن است که امروزه در جامعه ما شکاف و گسست مهم و عمیق دیگری شکل گرفته است و آن عبارت است از شکاف و گسست میان روحانیت و قشر عظیمی از جامعه ، که آگاهانه یا ناآگاهانه و با شدت و حدت های گوناگون تحت تأثیر عالم و هویت مدرن قرار گرفته اند . در دوره کنونی که ما در آن بسر می بریم ، قشر وسیعی از جامعه ، به خصوص در میان جوانان ، بر این باورند که روحانیت ما و باورهای سنتی آن دیگر نمی توانند پاسخگوی مسائل ، بحران ها و نیازهای آنان در دوران جدید باشند . به همین دلیل ، آنان از روحانیت روی گردانیده اند . روحانیت ما باید نسبت به این شکاف هوشیار باشد و نمی تواند آن را نادیده گرفته یا به توجیه آن بپردازد . عدم درک و بی تفاوتی نسبت به این شکاف ، که امری معرفتی ، تاریخی و تمدنی است و تقلیل آن به پاره ای شکاف ها و اختلافات سیاسی نهایتاً به ضعف بنیادین و زوال جایگاه روحانیت خواهد انجامید . درک ماهیت جهان معاصر و فهم تفاوت های بنیادین آن با عالم سنت و زندگی پیشینیان و تلاش برای ایجاد ارتباط نظری و معرفتی با جهان و عالم کنونی به منظور پر کردن شکاف های تاریخی و تمدنی میان ما و جهان معاصر از جمله امور خطیری است که آگاهان و متفکران جامعه ، اعم از روحانی یا غیر روحانی باید در راستای آن بکوشند . 📚 ما و جهان نیچه ای ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۸۷ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب بشرِ دوران ما ، گم کرده راه و سرگردان است . او در حالی که از نظام باورهایش گسسته است ، هنوز به نظام اندیشگی دیگری نپیوسته است و هنوز زیر پایش محکم نیست . امروز هیچ ایمان و آرمانی ، قلب و اندیشهٔ انسان دوران ما را به تپش وا نمی دارد . انسان عصر ما صرفاً در ورطه ای از روزمرگی ها ، کار برای زندگی ، زندگی برای کار ، تولید برای مصرف و مصرف برای تولید غرق شده است و نوعی پوچی و هیچ بودن خویش را احساس می کند . در شرایط کنونی ، مصرف به بزرگترین آرمان بشر تبدیل گشته است و آدمیان به توده های وسیع مصرف کننده مبدل شده اند . ظهور فرهنگ مصرف انبوه ، باعث یکدست شدن نسبی همه فرهنگ ها و تجربه های بومی و ملی شده است . امروز داشتن یک شغل ، یک خانه و یک اتومبیل ، ارضای غریزهٔ جنسی و مصرف بیشتر ، به بزرگترین آرمان های انسان ها در همه جوامع بشری در سراسر جهان تبدیل گشته است . در دوران ما ، پول و سرمایه ، نه دیگر صرف وسیله ای برای مبادله ، بلکه به مفهومی متافیزیکی تبدیل شده است . آنچه قوام بخش عالم انسانی و زیست جهان آدمی است ، نظام اندیشگی اوست که جهان ، انسان ، زندگی و شأن و جایگاه آدمی در جهان را تبیین می کند . بدون این نظام اندیشگی و بدون هیچ مبنای متافیزیکی ، بشر فاقد زیست جهان است . 📚 ما و جهان نیچه ای ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۱۰۸ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب روح و ذهن انسان معاصر درگیر زندگی روزمره و نظام مصرفی است که بازارهای جهانی و روند رشد تکنولوژی آن را به فرد و جامعه تحمیل می کند . نزاع بر سر کسب امکانات شغلی ، امکانات تحصیلی ، فرصت های زندگی ، حتی تشکیل خانواده و ارضای غرایز جنسی ... فرد را آنچنان در گردونهٔ روزمرگی قرار داده است که وی را به تمامی از خویش و حضور خویشتن در این جهان و از اندیشیدن بر نسبت خویش با جهان غافل کرده است ... نحوهٔ زیست مان بسیار بیش از پیش در قید اجبارهایی است که هیچ کنترل و تسلطی بر آنها نداریم . ما در چرخهٔ زندگی روزمره اسیر گشته ایم . آزادی از این چرخه امکان پذیر به نظر نمی رسد . ظاهراً تنها ابزاری که می تواند ما را به آزادی و قدرتی رساند که بتوانیم اندیشه هایمان را متحقق سازیم ، پول و امکانات مادی است ، یعنی دقیقاً همان چیزی که ما را بسیار بیشتر از گذشته اسیر چرخهٔ باطل حیات روزمره ساخته است ... رقابت برای موفقیت اقتصادی شدید است و پیشرفت های مادی جایگاه مهمی در ایجاد منزلت اجتماعی دارد . در این شرایط تاکید وافر بر اهداف مادی و اقتصادی با فشار نیروهای اجتماعی ، افراد را به انتخاب طرق و وسایلی وامی دارد که انتخاب آنها چندان اختیاری نیست . به تعبیر دیگر برای همه افراد جامعه اهداف ، به طور برابر و از طریق وسایل قابل قبول ، دست یافتنی نبوده ، بلکه صرفاً زمانی تحقق این اهداف امکان پذیر است که وسایل نامشروع برای رسیدن به آنها مورد استفاده قرار گیرد . نتیجه این شرایط ، مرگ اصالت ها ، رشد فرهنگ نفاق ، نان به نرخ روز خوری و در یک کلمه تهی شدن وجه انسانی انسان است . 📚 ما و جهان نیچه ای ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۲۳۴ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب با ظهور مدرنیته ، فرهنگ اصیل به معنای تلاش برای رشد و تعالی انسانی به امری حاشیه ای و تزیینی تبدیل شده است . همین امر ، یعنی فقدان یک جهت گیری برای رشد و تعالی انسانی ، فرهنگ مدرن ، و به نحو مشخص فرهنگ لیبرالی را از درون تُهی و بی درون مایه ساخته است . فرهنگ ، میراث و سنت شرط تحقق نحوهٔ هستی آدمی است... در فرهنگ مدرن به دلیل مبانی وجود شناختی و انسان شناختی خاص آن هیچ گونه دعوتی برای عبور از خویشتن و صیرورت به سوی یک « من برتر و آرمانی» دیده نمی شود و واقعیت فرد ، همان گونه که هست ، به رسمیت شناخته می شود . لذا انسان مدرن با انقطاع از فرهنگ، سنت و میراث گذشتگان ، فرهنگ تازه ای را جانشین فرهنگ اصیل گذشتگان نمی کند ، بلکه ذات فرهنگ را به مهمیز پرسش و نقد می گیرد . انسان منقطع از سنت ، میراث و فرهنگ ، انسان بی خانمان است و یک چنین بی خانمان ای در انسان مدرن دیده می شود . فرهنگ مدرن مبتنی بر درک خاصی از عقلانیت ، یعنی مبتنی بر عقلانیت ابزاری است . بر اساس یک چنین عقلانیتی ، جهان به منزله منبعی برای بهره‌برداری است . انسانی که نقطه عروجش صرف بهره‌برداری از جهان ، و نه هیچ حقیقت و ارزش دیگری است ، انسانی تهی و بی درون مایه است . این انسان هیچ تعلقی به جامعه ندارد ، بلکه جامعه را نیز زمینه و ابزاری برای بهره مندی بیشتر از جهان درک می کند . انسان یگانه موجودی است که نحوهٔ هستی خویش را می تواند و باید تعیین کند . 📚 ما و جهان نیچه ای ، بیژن عبدالکریمی ، ص ۲۴۸ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
این مسلمانان واقعى هستند که اکنون دارند در مقابل تجاوز صهیونیست‏ها ایستادگى مى‏کنند و ما نیز به یارى خدا هر شهرى را که توسط اسراییلى‏ها محاصره شده، با در محاصره انداختن نیروهاى دشمن آزاد خواهیم کرد و اسراییل را به سقوط مى‏کشانیم! روزى را نزدیک خواهیم نمود که اسراییل چنان بترسد و در فکر این باشد که مبادا از لوله سلاحمان، به جاى گلوله، پاسدار بیرون بیاید باشد که ما شبانگاهان بر سرشان بریزیم؛ همچون عقابان تیزپروازى که شب و روز برایشان معنا ندارد و باشد آنجایى به هم برسیم که با گرفتن هزاران اسیر از صهیونیست‏ها به جهانیان ثابت کنیم که ما به اتکا به سلاح ایمان‏مان مى‏جنگیم؛ نه به اتکاى هواپیما نه با موشک‏هاى سام، نه با تانک، نه با توپ، نه با آتش جنگ‏افزارهاى مادى‏مان، ان‏شاءالله این حرکت جدید ما نیز در منطقه نه صرفا به عنوان یک حضور سمبلیک و صورى است، بلکه حضور ما در این منطقه، عمل نیز در پى دارد با اسراییل وارد جنگ خواهیم شد و عملیات‏مان را علیه آنها شروع خواهیم کرد هر کس با ماست؛ بسم‏ الله! هر کس با ما نیست، خداحافظ آخرین سخنرانی سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان 🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
وقتی مردم عامی باشند ، وابستگی جای شایستگی را خواهد گرفت ... 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب عدالت ؛ زندگی است عدالت یعنی : زندگی ، و زندگی یعنی : عدالت ؛ و جور و ستم یعنی : مرگ ، مرگ تدریجی که ستمگران سیاسی و اقتصادی و قضائی و فرهنگی بر مردم تحمیل می کنند . و آیا امکان آن هست که دین و احکام دین ، در اجتماعاتی مرده ، که به حیات عدل اجتماعی و اقتصادی و معیشتی و قضایی زنده نیست ( هر چند موعظهٔ دینی و شعار های مذهبی بر آن حکمفرما باشد ) ، راهی به تحقق پیدا کند ؟ هرگز ! و واقعیت ستم ، ترک قسط و عدل و توازن است که در نتیجهٔ بیرون رفتن از حد وسط قوامی پیش می آید ... 📚 الحیاة ، جلد ۶ ، محمد رضا حکیمی ، ص ۴۹۶ 🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب اجرای عدالت اجرای عدالت ، اساسی ترین عامل برای سوق دادنِ مردمان به جانب دین و معنویت است ، بخصوص نوجوانانی که شیرینی معنوی اسلام را هنوز نچشیده اند . این است که شیرینی عدل و زیبایی قسط دو عامل است که نوجوانان را به جانب اسلام می راند و در ایشان زمینه را برای جهتگیری توحیدی و قبول «مبدأ و معاد» آماده می سازد ، و آنان را به نماز گزاردن و روزه داشتن و به حج خانه خدا رفتن و جهاد کردن بر می انگیزد . و از آن جهت چنین است که « عدل سر ایمان است» و « مایهٔ زنده ماندن احکام» و روشن است که پیکر بدون سر زنده نیست . و هنگامی که رجال دین و علمای اسلام برای تحقق بخشیدن به اجرای همه جانبهٔ عدالت کاری نکنند و آن را در اجتماع رواج ندهند ، مردمان بویژه نوجوانان ، برای سیراب کردن تشنگی خویش در طلب عدل و بر انداختن ظلم ، به دیگر مکتبها توجه می یابند و به جهتگیری های الحادی دچار می گردند ؛ و شبهه های شبهه افکنان در بنیان اعتقادات جوانان جان می گیرند ، و این کیفیتی است که در نیمه اخیر قرن گذشته شاهد آن بوده ایم . 📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۶ ، ص ۵۰۳ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
📚 معرفی کتاب شاید بتوانیم جان مرشایمر ، استاد قدیمی دانشگاه شیکاگو را یکی از مهمترین و مشهورترین نظریه پردازان روابط بین الملل در کل تاریخ این رشته بدانیم . وی در سال ۲۰۰۸ هشدار جدی داد که سیاست گسترش ناتو در مرزهای روسیه ، واکنش جدی این کشور را به دنبال خواهد داشت . مرشایمر پیش بینی کرد به دلیل رعایت نکردن منطق موازنه قوا میان ایران و اسرائیل در منطقه ، بسیار شکننده خواهد بود . همچنین معتقد بود دستیابی ایران به سلاح هسته ای سبب ایجاد صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا خواهد شد و فشار به ایران برای پیشگیری از آن ، اثر عکس به جا خواهد گذاشت . مرشایمر میان سیاست های غلط و اشتباه با سیاست های غیر عقلانی فرق می گذارد . مرشایمر در کتاب عقلانیت در سیاست خارجی نشان می دهد که هیچ فرقی بین عقلانیت در لیبرال دمکراسی ها با عقلانیت در دیکتاتورآتوکراسی ها وجود ندارد . همه دولت ها در هنگام رویارویی با بحران در سیاست خارجی خودشان ، برای بقا و پیروزی ، به ناچار در یک فرایند مشورتی تصمیم می گیرند ؛ چه هیتلر ، استالین یا پوتین باشد و چه تونی بلر ، جورج بوش یا اوباما ... در واقع دولت ها در واکنش به ساختار نظام بین الملل ، مجبور به انتخاب سیاست ها و در پیش گرفتن رفتار هایی می شوند که الزاماً ربطی به سیاست و ایدئولوژی داخلی آنها ندارد ... به عبارتی سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی نیست... کتاب دولت ها چگونه فکر می کنند اثر جان جِی مرشایمر و سباستین روزاتو می باشد که با تلاش هنرمندانه دکتر ابوالفضل بازرگان ، توسط انتشارات کتابستان در آبان ۱۴۰۲ منتشر شده است ... عمیقاً و شدیداً خواندن این کتاب رو به همه افرادی که مایلند نگاهی و دقیق به دور از نگاههای ژورنالیستی و عوامانه به حوزه سیاست خارجی کشورها داشته باشند پیشنهاد میکنم ... باشد که رستگار شویم ... 🔰 کانال برشی از یک کتاب: http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب ولایت حق ولایت حق ، اولین اثر ایمان است : « اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ » اگر ایمان آمد ، الله ولی و سرپرست ما می شود و ما را درون نور می آورد تا بفهمیم چقدر هستیم و بیراه نرویم. شیطان وقتی می خواهد ما را ببلعد ، ما را در تاریکی فرو می برد: « إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ ». شیطان ما را گم می کند . وقتی گم شدم و نفهمیدم چقدر سرمایه دارم ، نمی دانم سود کرده ام یا ضرر داده ام . این گونه سرمایه هایم را از دست می دهم . اما خداوند ما را در نور می آورد . وقتی می خواهند تجارتی کنند ، در روز و در نور تجارت می کنند . خدا ولی کسانی است که ایمان آورده اند و آنها را در نور می آورد تا قدر خود را بفهمند و به کم قانع نشوند . با این دید دیگر نمی بازند ، گم نمی شوند و ضال نخواهند بود . ضالّ به معنای گمراه نیست ، به معنای گمشده است . اگر کسی فهمید چقدر است ، به کم قانع نمی شود و کلاه سرش نمی رود . 📚 عوامل رشد ، رکود ، انحطاط ، علی صفایی حائری ، ص ۵۱ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed