✂️ برشی از یک کتاب
#بزرگترین_تحریفِ_عاشورا
از آنجا که باب آشنایی مردم با امام حسین (ع) در مجالس عزاداری است ، بالطبع آنچه می شنوند جنبه غم انگیز عاشوراست . در عزادرای ها جنبه #حماسی عاشورا به اقتضای مقام ناگفته می ماند و جز از #مصیبت سخنی نمی رود . کتابهای مقتل نیز چنین وضعی دارد و بیش از اینکه حماسه نامه باشد ، مصیبت نامه است . خلاصه اینکه در گذشته هر جا سخنی از امام حسین بود ، سخن از مصیبتش بود نه آزادیخواهی و عدالتجویی اش ... بزرگترین و #شایعترین تحریف تاریخ عاشورا ، تبدیل شدنش از حماسه به #مصیبت است . گروهی عاشورا را ، که هم شامل حماسه بود و هم شامل مصیبت ، در مصیبت خلاصه کرده اند . با این تحریف ، امام حسین نماد #مظلومیت شده است ، نه نماد #ظلم ستیزی ، و وظیفه شیعیان فقط #عزاداری شده است ، نه رفتن به راه آن حضرت و #ظلم را بر نتابیدن ... حماسه امام حسین در آن عصر ، آن گونه که باید درک نشد ؛ همان گونه که عدالت امام علی در زمان حیاتش ، چنانکه باید ، قدر دانسته نشد .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۲۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#حماسه_یا_مصیبت
عاشورا ترکیبی است از حماسه (ظلم ستیزی) و مصیبت(مظلومیت) ، و این دو از هم تفکیک ناپذیرند و نمی توان میانشان تقابل افکند . اکنون سخن در این است که کدامیک اصل است : حماسه یا مصیبت ؟ پاسخ به این پرسش بسته به این است که زاویۀ دیدِ ما به عاشورا چیست . با دو نگاه می توان در عاشورا نگریست : نگاه سیاسی و نگاه عاطفی . با نگاه سیاسی ، حماسه عاشورا برجسته تر می شود ، و با نگاه عاطفی ، مصیبتِ عاشورا . با نگاه سیاسی ، امام حسین الگوی ظلم ستیزی می شود ، و با نگاه عاطفی ، مظهر مظلومیت . اگر به حماسه عاشورا بنگریم و آن را اصل بدانیم ، نتیجه اش آن می شود که به ذلت و زور تن ندهیم و با ستمگران بستیزیم و آزادگی پیشه سازیم . اما اگر تراژدی عاشورا را اصل بشماریم و فقط به آن بنگریم ، حاصلش این می شود که یکسره مصیبت زده باشیم و عزاداری کنیم و روضه خوانی بر پا سازیم و بگرییم . شک نیست که آنچه در عاشورا اصل است ، حماسه است نه مصیبت .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۳۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نزاعی_دو_قطبی
نزاع امام حسین و یزید ، نزاع دین بود با حکومت مدعی دین . نزاع با حکومتی بود که هیچ بهره ای از اسلام نداشت ، اما مخالفت با حکومت را مخالفت با اسلام می خواند و مخالفان را تفرقه انگیز و فتنه گر . نزاع با حکومتی بود که به نام اسلام برقرار شده بود ، اما به جای تحقق اهداف و احکام دین ، استفاده ابزاری از آن می کرد . هیچ خطری برای دین ، زیانبارتر از خطرِ این حکومتِ به نام دین نبود . همین نوع حکومتها در جهان اسلام و مسیحیت بودند که موجب شد سرانجام گروهی عطای دین را به لقای دین بخشند ، و گروهی هم به این نتیجه برسند که باید حکومت و دین از هم جدا شوند . متفکران سیاسی یک شبه به سکولاریسم نرسیدند ، بلکه کارنامۀ حکومتهای به نام دین ، آنها را به آنجا رساند که خواهان حکومت فرادینی شوند .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۵۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#حی_علی_الجهاد
از دیرباز تا کنون ، مظلومیت امام حسین بیشتر از ظلم ستیزی او مورد توجه بود . آن حضرت بیشتر عزادار داشت تا حماسه دار ، و مرثیه سرا داشت تا حماسه سرا . در عزای او بسی گفتند و نوشتند و گریستند ، ولی حماسه اش را چنانکه باید ، ندیدند و نسرودند و پاس نداشتند . این از آن رو بود که با نگاه عاطفی به عاشورا می نگریستند و مضافاً اینکه کاری آسان بود . پیداست که عزاداری آسانتر از حماسه داری است . نشستن و برحسین گریستن ، آسانتر است از برخاستن و با ستمگران ستیزیدن . عزاداری اشک می طلبد ، ولی حماسه داری ، فداکاری . مردم به ندای «حی علی الصلوة» بیشتر لبیک می گویند تا «حی علی الزکاة» ؛ چه برسد به «حی علی الجهاد» .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۳۵ و ۳۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#الگوی_ستم_ستیزی
حسین(ع) کشته نشد تا اُمتی را تا ابد الآباد ، مصیبت زده و گریان کند ، بلکه جان داد تا آزادی را جان دهد و اُمتی را ستم ستیزی و آزادگی و عزت آموزد . مگر نفرمود : لَکُم فِی اُسوَةُ ؟ آن حضرت الگوی ستم ستیزی است ، نه دستمایۀ مرثیه سراییِ بی هدف و میان تهی و بی تأکید بر اهداف عاشورایی .
یکی از گونه های تحریف در تاریخ ، ناموزون کردن اجزای آن است ؛ یعنی جزئی از آن را بزرگتر از اندازه اش ، و جزء دیگر را کوچکتر نمایاندن . با بزرگ و کوچک کردن اجزای یک رویداد تاریخی ، تصویری به وجود می آید که به کاریکاتور شبیه است و با اصل آن تفاوت دارد . حتی اگر هیچ دروغی در تاریخ گفته نشود ، و هیچ تحریفی در آن صورت نگیرد ، همین که بخشهای یک رویداد تاریخی کوچکتر و بزرگتر شود ، تحریفی بزرگ رخ داده است .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۳۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#وظیفه_شرعی_خود_میدانم
من وظیفه شرعی و وجدانی و #انقلابی و انسانی و اجتماعی خود می دانم ، که در فرصت های مناسب ، حقایق دین ، و تعالیم قرآن مبین ، و اصول تربیت محمدی و عدالت علوی و ماهیت (غدیر) و پیام اصلی (عاشورا) را ، در ضمن نوشتارها و رساله هایی ؛ در اختیار نسل جوان بگذارم . من این نوشتار را به جوانان بی پناه ایران تقدیم می کنم : از دختر و پسر ، از دانشگاهی ، حوزه ای و دیگر جوانان ، جوانانی که عملکردهای #ضد_قرآنی و #ضد_علوی شماری چپاولگرِ از خدا بیخبر ، و افکار شماری دیگرِ بی اطلاع از ماهیت #اسلام_محمدیِ_علوی ( و برخی مشتبهُ الفکر و مجهولُ الهدف ) رشته های ایمان با صلابت و استعمار شکن آنان را از هم می گسلد ... و از دلهای ساده و خوشباور ایشان می رباید . و کجا که فرصت #کتاب_خواندن داشته باشند ، و بتوانند حقایق دین و سیره امیر المومنین (ع) را خود بدست آورند ؟ و ماهیت #حاکمیت_اسلامی را بشناسند ؟!
📚 مرام جاودانه ، محمد رضا حکیمی ، ص ۴۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#جُرم_یزید
در میان ما هنگامی که بخواهند از جُرم یزید سخن بگویند ، بیشتر از «فسق و فجور» او می گویند ، نه «ظلم و جور» او . بعضی به دلیل نداشتن بینش سیاسی فقط میمون بازی و سگبازی و میگساری یزید را می بینند و از میان جرمهای او به همین موارد اکتفا می کنند . حال اینکه بدتر از فسق یزید ، ظلم او بود . وی مخالفان را بر نمی تابید و آنان را مجبور می کرد تا بیعت کنند و یا تن به مرگ دهند . او به ابن زیاد دستور داده بود که به هر کس بدگمان شدی ، زندانی اش کن ، و هر که را متهم است بکش : وَاحْبِس عَلَی الظِّنَّةِ و اقْتُلْ عَلَی التُّهمةِ . همین شیوه استبدادی یزید بود که قاتل امام حسین شد و هزاران بار بدتر از میمون بازی و سگبازی و شرابخواری بود .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۵۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#بی_اطلاعی_عامل_گمراهی
برای اینکه بدانیم بی اطلاعی از پیشنهادهای امام حسین برای جلوگیری از جنگ چقدر گمراه کننده است ، یادآور می شویم که پس از شهادت آن حضرت گروهی از شیعیان به تصور اینکه روش امام حسن و امام حسین با یکدیگر ناسازگار است ، از مذهب خویش برگشتند و به اهل سنت گرویدند .نوبختی در فرق الشیعه و سعد بن عبدالله اشعری در المقالات و الفرق می نویسد : هنگامی که امام حسین کشته شد ، گروهی از اصحاب سرگردان شدند و گفتند میان روش او و برادرش اختلاف است . زیرا امام حسن با اصحابی بسیار و قدرتی که داشت با معاویه آشتی کرد ، ولی امام حسین با وجود اندک بودن اصحابش و ناتوانی آنان ، به جنگ با یزید ، که یارانی بسیار داشت ، برخاست تا خودش و همراهانش کشته شدند . امام حسین در پرهیز از جنگ ، و نیز صلح با یزید ، معذورتر از امام حسن در صلح با معاویه بود . اگر جهاد امام حسین علیه یزید درست بود ، پس کناره گیری امام حسن و پرهیزش از جهاد علیه معاویه ، با داشتن یاران بسیار ، نادرست بود . بدین ترتیب ، گروهی از شیعیان در امامت آن دو تردید کردند و از عقیده خود برگشتند و به مذهب عموم مردم گرویدند .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۱۱۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed