✂️ برشی از یک کتاب
#عاشورا_در_دو_سکانس
چرا باید حادثه کربلا را همیشه از نظر صفحه سیاهش مطالعه کنیم و چرا باید همیشه #جنایتهای_کربلا گفته شود ؟ چرا همیشه باید حسین بن علی از آن جنبه ای که مورد جنایت جانیان است مورد مطالعه ما قرار بگیرد ؟ چرا شعارهایی که به نام حسین بن علی می دهیم و می نویسیم ، از #صفحه_تاریک_عاشورا گرفته شود ؟ چرا ما صفحه نورانی این داستان را کمتر مطالعه می کنیم ، در حالی که جنبه حماسی این داستان صد برابر بر جنبه جنایی آن می چربد و نورانیت این حادثه بر تاریکی آن خیلی می چربد . پس #باید_اعتراف_کنیم که یکی از جانیهای بر حسین بن علی ما هستیم که از این تاریخچه فقط یک صفحه اش را می خوانیم و صفحه دیگرش را نمی خوانیم . جانیهای بر امام حسین آنهایی هستند که این تاریخچه را از نظر هدف منحرف کرده و می کنند . حسین را یک روز کشتند و سر او را از بدن جدا کردند ، اما حسین که فقط این تن نیست ، حسین که مثل من و شما نیست ؛ #حسین_یک_مکتب_است و بعد از مرگش زنده تر می شود .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۳۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#روح_قربانیِ_کالبد
این تاریخِ دردناک اسلام است ، #روحِ_اسلام ، قربانی (کالبدش)شد و محتوایش پیش پای فرمش شهید گشت و بنابراین ، اسلام با سلاحِ رستم فرخ زاد ایرانی یا هراکلیوس روم یا با زبانِ شبهات کافرانه ابن ابی العوجاء و کفر گویی امثال او و نظریات جاثلیق ، زمین گیر نشد ؛ اسلام با روایاتِ جعلی ابوهریره و ابودرداء و با فتوای کعب الاحبار ، ابوموسی اشعری و شریح قاضی کشته شد . سیدالشهدا در کربلا قربانیِ《تحریف اسلام》شد . این روندِ مسخ مذهب ، تفکیک مذهب از حکومت ، تفکیک اخلاق از سیاست ، حذف (محتوا) و (حفظ شکل) بود که به مبهم و مجهول الهویه کردن اسلام ، هزار قرائتی کردنش ، تفسیر به رای قرآن ، تحریف دین و منحط کردن اسلام انجامید و همین ، هدف آن هاست ؛ نه از صحنه روزگار برانداختن اسلام ، که می دانند ممکن نیست . آنان نمی خواستند اسلام را محو کنند ؛ می خواستند اسلام را مات کنند . اسلامی می خواستند و می خواهند بسازند که دیگر با گنج قارون و تخت فرعون ، کاری نداشته باشد . یک اسلام بی طرف که با سیاست و اجتماعیات و حکومت و عدالت و حقوق بشر ، کاری نداشته باشد . یک مذهب فردی و عبادی و خصوصی که ربطی به این مسائل عینی نداشته باشد .
📚 حسین ، عقلِ سُرخ ، حسن رحیم پور ازغدی ، ص ۱۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
May 11
Roze_Panahian_VaghtiMohebatKucha.mp3
2.6M
✂️ برشی از یک روضه
#به_این_میگن_روضه
#مداحان عزیز به جای #داد و #فریاد کمی #منطق و #عاطفه در روضه های خودتون خرج کنید .
کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#تراژدی_یا_مصیبت
ما باید شخصیت حسین بن علی را که برای ما یک شخصیت انسانی است #بشناسیم . این مرد که ما هر سال به نام او #وقتها صرف می کنیم ، #پولها خرج می کنیم ، #روزها تعطیل می کنیم ، باید خصوصیاتش برای ما شناخته شود و از جمله خصوصیات او همین است که آیا حسین علیه السلام یک شخصیت حماسی هست یا نه ؟
آیا ما باید با وجود حسین و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم یا یک احساس تراژدی ، مصیبت ، رثا و نفله شدن ؟
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۲۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#آهسته_آهسته_شِمر_میشویم
خیانت ، یک مسئله تدریجی است . شمر هم ناگهان شمر نشد . شمر از خط مقدم جبهه علی بن ابی طالب(ع) به خط مقدم جبهه یزید آمد . همه به تدریج شمر می شوند . همه ما این چنین هستیم و کم کم شمر می شویم ؛ بطوری که اگر از ابتدا به خود ما بگویند که شما بیست سال دیگر چنان آدمی خواهی بود ، خودمان هم باور نمی کنیم ؛ ولی بعد چنان می شویم و کم کم به راحتی باور هم می کنیم . (مسئله خیانت در انقلاب) ، غدّه بدخیمی است و آن موقع هم این گونه بود و هم الان نیز می تواند آن گونه باشد . این غدّه کم کم رشد می کند . هیچ کس خائن( به دنیا) نمی آید . همه کم کم خائن بار می آیند و خود نیز در این قضیه ، مقصر هستند و یک نمونه هم وقایع کربلاست .
📚 حسین ، عقلِ سُرخ ، حسن رحیم پور ازغدی ، ص ۳۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ویژگیِ_حکومتِ_امام_حسین
آن حکومت دینی که حسین(ع) می خواست دوباره اقامه بشود ، همین حکومت بود . حکومتی که حاکمش ، علی (ع) ، مَصقَلَه بنِ هویره را که از کار گزاران خودش بود ، به جرم قوم و خویش بازی در حکومت ، گوشمالی داد ، حکومتی که با عَلاء بن زیاد ، یکی دیگر از مسئولین که خانه ای اشرافی برای خود ساخت ، برخورد کرد . حکومتی که وقتی مُنذِرِ بنِ جارود ، پارتی بازی کرد ، حضرت او را کوبید . حکومتی که وقتی عبدالله بن زَمعه ، سهم اضافی از اموال عموم و بیت المال برای خود خواست ، حضرت امیر (ع) او را پیش چشم مردم ، تحقیر کرد . حکومتی که وقتی عثمان بن حُنیف ، حاکم بصره ، در میهمانی سرمایه دارها شرکت کرد و فقط در میهمانی شرکت کرد و بر سر سفره آن ها نشست ، او را به شدت توبیخ کرد . حکومتی که وقتی ابن عباس ، پسر عموی خود علی (ع) ، در حاکمیت ، خطا کرد ، او را در هم کوبید و گفت : به خدا سوگند ، با شمشیری تو را خواهم زد که هر کس را با این شمشیر زدم ، به جهنم رفت . حکومتی که آهن گداخته به دست برادرش عقیل نزدیک کرد ؛ چون سهم اضافی از بیت المال می خواست . حکومتی که ابوالاسود دوئلی را از اصحاب درجه یک خود علی بن ابی طالب(ع) و آدم صالح و شریفی بود ، از قضاوت عزل کرد ؛ برای آن که صدایش را در جلسه دادگاه بلند کرده بود . حکومتی که حسین(ع) به خاطر آن شهید شد ، حکومتی بود که اهل سازش و سستی نباشد .
📚 حسین ، عقلِ سُرخ ، حسن رحیم پور ازغدی ، ص ۴۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ابراز_احساسات_وحشیگری_نیست
من برای این دسته ها حقیقتاً احترام قائل هستم چون ابراز احساسات است ، احساساتی صد در صد طبیعیِ ناشی از عقیده و ایمان . آنهایی که می دانند اگر در یک ملت احساسات طبیعی ناشی از عقیده و ایمان درباره قهرمانان بزرگ آن ملت وجود داشته باشد چقدر ارزش دارد ، می دانند که من چه می گویم . نباید اینها را نسخ کرد ، نباید با اینها مبارزه کرد ، باید اینها را اصلاح کرد . باید این احساسات بسیار بسیار عظیم را که فقط ناشی از قدرت عقیده و ایمان است ، #اصلاح کرد . آیا اگر شما میلیاردها دلار خرج کنید ، می توانید یک چنین احساساتی در ملت به وجود بیاورید ؟!
اینکه آن بابا از جیب خودش پول خرج می کند ، خودش را بیکار می کند ، زنجیر بر می دارد پشت خودش را سیاه می کند و اشک او هم متصل جاری است ، ارزش دارد و نباید با آن مبارزه کرد و گفت این کارها #وحشیگری است . ابرازِ احساسات برای قهرمانان بزرگ تاریخ وحشیگری نیست . فقط اشتباه او در این است که وقتی می خواهد ابراز احساسات کند ، به شکلی ابراز احساسات می کند که نمایشگر قهرمانی جنایتکارانه جنایتکاران و نمایشگر مظلومیت آن کسی است که به او عشق می ورزد و علاقه دارد . او نمی داند حالا که می خواهد نمایشگری بکند باید طوری نمایشگری بکند که نمایشگر #حماسه_حسینی باشد ، نمایشگر آن جنبه نورانی و روشن تاریخ عاشورا باشد ، نمایشگر روح حسین بن علی باشد . خوشبختانه کم و بیش این بیداری پیدا شده است و گاهی انسان به چشم می بیند که بعضی از دستجات توجه کرده اند که چه باید بکنند و چه می کنند .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۳۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#عزای_حسین
امروز باید عزای حسین را گرفت ، اما برای حسین در #عصر_ما یک عزای جدیدی است که در گذشته نبوده است و آن عزای جدید این همه دروغهاست که درباره حادثه کربلا گفته می شود و احدی جلوی این دروغها را نمی گیرد . امروز بر این مصیبتِ حسین بن علی باید گریست ، نه بر آن شمشیرها و نیزه هایی که در آن روز بر پیکر شریفش وارد شد .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۷۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✂️ برشی از یک تلنگر
#عاشورای_امروز را پیدا کنید ...
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#باید_به_یک_سنی_پاسخ_بدهید
اباعبدالله در روز عاشورا شعارهای زیادی داده است که در آنها #روح_نهضت خودش را مشخص کرده که من برای چه می جنگم ، چرا تسلیم نمی شوم ، چرا آمده ام که تا آخرین قطره خونِ خودم را بریزم ؟ و #متاسفانه این شعارها در میان ما شیعیان فراموش شده و ما شعارهای دیگری به جای آنها گذاشته ایم که این شعارها نمی تواند روح نهضت اباعبدالله را منعکس کند .
ائمه ما یکی پس از دیگری آمدند و دستور دادند که عاشورا را باید زنده نگه داشت ، مصیبت حسین نباید فراموش شود ، این #مکتب باید زنده بماند . هر سال که محرم و عاشورا پیدا می شود ، شیعه باید آن را زنده نگه دارد . عاشورا شعارِ شیعه شده است . شیعه باید بتواند جواب بدهد وقتی در مقابل یک سُنی و بالاتر در مقابل یک مسیحی یا یک یهودی یا یک لامذهب قرار گرفت و او گفت : شما در این روز عاشورا و تاسوعا که تمام کارهایتان را تعطیل می کنید و می آیید در مساجد جمع می شوید ، دسته راه می اندازید ، سینه می زنید ، زنجیر می زنید ، داد می کشید ، فریاد می کشید ، چه می خواهید بگویید ؟ #حرفتان_چیست ؟ باید بتوانید بگویید ما حرفمان چیست . اباعبدالله نیامد فقط بجنگد تا کشته شود و حرفش را نزند . حرف خودش را زده است ، #هدف و مقصد خودش را مشخص کرده است .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۱۸۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#مسئولیت_بزرگ_مردم
دو مسئولیت بزرگ مردم دارند . یک مسئولیت این است که نهی از منکر بر همه واجب است . وقتی که می فهمید و می دانید و مردم اغلب هم می دانند که (برخی روضه ها)دروغ است ، نباید در آن مجلس بنشینید ، که حرام است ، بلکه باید #مبارزه کنید . و دیگر این تمایلی است که صاحب مجلسها و مستمعین به #گیراندن_مجلس دارند ، مجلس باید بگیرد ، باید کربلا بشود . روضه خوان بیچاره می بیند که اگر بنا بشود هر چه می گوید از آن راستها باشد مجلسش نمی گیرد ، بعد همین مردم هم دعوتش نمی کنند ، ناچار یک چیزی هم اضافه می کند . این انتظار را مردم باید از سر خودشان بیرون کنند (نگویند) فلانی روضه خوانی که مجلس او می گیرد ، فلان روضه خوانی که کربلا می کند . #کربلا_ میکند_یعنی_چه؟!
شما باید روضه راست را بشنوید و #معارف و سطح فکرتان بالا بیاید ، به طوری که اگر در یک کلمه روحتان اهتزاز پیدا کرد ، یعنی با روح حسین بن علی هماهنگی کرد و اشکی ولو ذره ای ، ولو به قدر بال مگس (جاری شد) اگر یک چنین اشکی در حالت هماهنگی روح شما با حسین بن علی از چشم شما بیرون بیاید ، واقعاً مقام بزرگی برای شماست . اما اشکی که از راه قصابی کردن بخواهد از چشم شما بیاید ، اگر یک دریا هم باشد ارزش ندارد (داد بکشید) یعنی چه ؟! چرا داد بکشید ؟!
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۷۲ و ۷۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#هزاران_تحریف
در نقل و بازگو کردن حادثه عاشورا ما هزاران تحریف وارد کرده ایم ، هم تحریفهای لفظی _ یعنی شکلی و ظاهری _ راجع به اصل قضایا ، مقدمات قضایا ، متن و حواشی مطلب ، و هم (تحریفهای معنوی) که در تفسیر این حادثه ما تحریف کرده ایم .
با کمال تاسف این حادثه ، هم دچار تحریفهای لفظی است و هم دچار تحریفهای معنوی ، هر دو . و باز تحریفهایی که می شود ، گاهی لااقل هماهنگی با اصل مطلب دارد ، ولی گاهی تحریف نه تنها کوچکترین هماهنگی ندارد بلکه قضیه را مسخ و بکلی واژگون می کند ، به شکلی در می آورد که به صورت ضد خودش در می آید . باز هم با کمال تاسف باید عرض کنم تحریفهایی که به دست ما مردم در این حادثه صورت گرفته است ، همه در جهت پایین آوردن و مسخ کردن قضیه بوده است و در این امر ، هم گویندگان و علمای امت تقصیر داشته اند و هم مردم .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۷۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سلام علیکم و رحمه الله ✋
ایام رو تسلیت میگم خدمت همه شما بزرگواران " به نظر شما آیا مطالب مختصِ نهضت عاشورا و مرتبط با ماه محرم تا اربعین ادامه داشته باشد یا اینکه ان شاء الله بقیه مطالب بماند برای سال دیگه محرم ؟
لطفاً نظرخودتون رو بفرمایید ازطریق👇 :
@Ammar12
May 11
✂️ برشی از یک کتاب
#بدعتِ_نخستین
چه رفته بود بر امت محمد که نیم قرن بعد از رحلت او ، زنازاده دغل باز #ملحدی چون یزید بن معاویه بر آنان حاکم شود ؟ مگر نه این که خدا فرموده است : إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ ؟ چه بود آن تغییر انفُسی که این امت را سزاوار چنین فرجامی ساخته بود ؟ ... معاویه بن ابی سفیان که این رجعت انفُسی را با عقل شیطانی خویش به خوبی دریافته بود ، آن چه را که در نهان داشت آشکار کرد و یزید را به جانشینی خویش برگزید و از آن دیارِ مردگان ، جولان گاه کفتارها و لاشخورهای مرده خوار ، سخنی به #اعتراض بر نخاست .
این جا دیگر سخن از خلیفه اللهی و حکومت عدل نیست ، سخن از شیخوخیتِ موروثیِ قبیله ای است که بعد از مرگ پدر به فرزند ارشد می رسد . از #کوخِ_کاهگلی پیامبر اکرم تا #کاخ_خضرای_معاویه ، از دنیا تا آخرت فاصله بود ... با این همه ، اگر پنجاه سال پس از آن #بدعتِ_نخستین در #سقیفه بنی ساعده ، این بدعت تازه پدید نمی آمد ، کار هرگز بدان جا نمی رسید که خورشیدِ تاریخ در شفق سرخ عاشورا غروب کند و #خون_خدا بریزد ... اما دل به تقدیر بسپار که رسم جهان این است ! ساحل را دیده ای که چگونه در آیینه آب وارونه انعکاس یافته است ؟ سرّ آن که دهر بر مراد #سفلگان می چرخد این است که دنیا وارونه آخرت است .
📚 فتح خون ، مرتضی آوینی ، ص ۱۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#فلسفه_عاشورا
پس اگر از ما بپرسند شما در روز عاشورا که دائماً حسین حسین می کنید و به سر خودتان می زنید ، چه می خواهید بگویید ؟ باید بگوییم : ما می خواهیم حرف آقایمان را بگوییم ، ما هر سال می خواهیم #تجدید_حیات کنیم . باید بگوییم#عاشورا_روز_تجدید_حیات_ماست . در این روز می خواهیم در کوثر حسینی شستشو کنیم ، تجدید حیات کنیم ، روح خودمان را شستشو بدهیم ، خودمان را زنده کنیم ، #از_نو مبادی و #مبانی_اسلام را بیاموزیم ، روح اسلام را از نو به خودمان تزریق کنیم . ما نمی خواهیم حس امر به معروف و نهی از منکر ، احساس شهادت ، احساس جهاد ، احساس فداکاری در راه حق ، در ما فراموش بشود ؛ نمی خواهیم روح فداکاری در راه حق در ما بمیرد .
این فلسفه عاشوراست ، نه گناه کردن و بعد به نام حسین بن علی بخشیده شدن ! گناه کنیم ، بعد در مجلسی شرکت کنیم و بگوییم خوب دیگر گناهانمان بخشیده شد . #گناه_آن_وقت_بخشیده می شود #که روح ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد ؛ #اگر_پیوند_بخورد ، گناهان ما قطعاً بخشیده می شود ولی علامت بخشیده شدنش این است که دو مرتبه دیگر دنبال آن گناه نمی رویم . اما اینکه از مجلس حسین بن علی بیرون برویم و دو مرتبه دنبال آن گناهان برویم ، نشانه این است که روح ما با روح حسین بن علی پیوند نخورده است .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۱۸۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ای_اُمت_آخر
وااسفا !
#باطن_قبله را رها کرده اید و بر گِرد دیوارهایی سنگی می چرخید ؟ بیایید ... باطن قبله این جاست . به خدا ، اگر نبود که خداوند خود این چنین خواسته ، می دیدی کعبه را که به طواف #امام آمده است و حجر الاسود را می دیدی که با او بیعت می کند . مگر نه این که #انسان_کامل ، غایت تکامل عالم است ؟ ... ای اُمت آخر بر شما چه رفته است ؟ مگر تا کجا می توان در مُحاق #غفلت و #کوری فرو شد که خورشید را نشناخت ؟ معاویه مرده است و یزید بر خلافت خویش از مردم بیعت می گیرد . آیا می توان دست بیعت به یزید داد و آن گاه باز هم به جانب قبله نماز گزارد ؟ یزید که قبله نمی شناسد ، یزید که نماز نمی گزارد . چه رفته است شما را ای اُمت آخر ؟
📚 فتح خون ، مرتضی آوینی ، ص ۲۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#جمشید_فرشید_یا_حسین
ما حسین را نگهداری نکرده ایم ، حسین بوده است که تا کنون ما را نگهداری کرده است . به قول اقبال لاهوری : (هیچ وقت مسلمانان اسلام را نگهداری نکرده اند ، همیشه اسلام بوده است که مسلمانان را نگهداری کرده است) . هر وقت #خطر_عمیقی کشور را تهدید می کند ، آن وقت می بینید می آیند سراغ علی بن ابیطالب و نهج البلاغه اش ، سراغ حسین بن علی و یاد او . #ما از آن مردمی هستیم که سوار کشتی که می شوند ، هنگامی که دریا طوفانی می شود صدای یا الله یا الله ، خدا خدایشان بلند است با خلوص نیت ، درباره چیزی جز خدا فکر نمی کنند . ولی وقتی خدا نجاتشان می دهد ، به ساحل نجات که می رسند ، وقتی خطر را دور می بینند ، بکلی یادشان می رود ، منکر خدا می شوند ، برای خدا مشرک می سازند . ما در #همین_کشور_خودمان مگر ندیدیم حدود بیست و پنج سال پیش(زمان نهضت ملی شدن نفت و تزلزل حکومت پهلوی) چقدر نام حسین بن علی و علی بن ابیطالب را آنها که نمی بردند ، می بردند ! همینکه نجات پیدا کردند ، گفتند ما #بابک_خرّمدین داشتیم ، المقنّع داشتیم ، مازیار داشتیم . وقتی خطری این ملت را تهدید می کند ، بابک خرّمدین کدام جهنم دره است ؟!
به جنگ حسین بن علی می آیند ، قهرمان در مقابل او درست می کنند . #خجالت_نمیکشند ، به جای اینکه #افتخار_کند اسم پسرش را #حسین بگذارد ، بابک و مازیار و جمشید و فرشید می گذارد !
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۲۳۷ و ۲۳۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#دمِ_کوفیان_گرم
مکه ، مدینه ، بصره ... دمشق . آیا در این #دیار_خاموشان زنده ای باقی نمانده است که سِحر شیطان او را از خویشتن نربوده باشد ؟ آیا کسی هست که روحِ خویش را به شیطان نفروخته باشد ؟ وامحمدا ! چرا هیچ دستی و عَلَمی از هیچ جا به یاری حق بلند نمی شود ؟ آیا همه دست ها را بریده اند ؟ زبان ها را نیز ؟ پس چرا هیچ فریادی به دادخواهی بر نخاسته است ؟
امام حسین از روز جمعه سوم شعبان که #قافله_عشق به مکه رسیده است تا هشتم ذی الحجه که مکه را ترک خواهد کرد ، چهار ماه و چند روز در این شهر توقف داشته است ... چهار ماه و چند روز .
نه ، واقعه آن همه شتاب زده روی نداده است که کسی فرصت اندیشیدن در آن را نیافته باشد ... و با این همه ، از #هیچ_شهری جز #کوفه ندایی بر نخاست . ما کوفیان را بی وفا می دانیم ، مظهر بی وفایی ، و این حق است ؛ اما آیا نباید پرسید که از کوفه گذشته ، چرا از مکه و مدینه و بصره و دمشق نیز دستی به یاریِ حق از آستین بیرون نیامد جز آن هفتاد و چند تن که شنیده اید و شنیده ایم ؟ اگر نیک بیندیشیم ، شاید انصاف این باشد که #بگوییم_باز_هم_کوفیان !
📚 فتح خون ، مرتضی آوینی ، ص ۳۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#اکنون_سال_شصت_هجری_است
همه چیز از دست رفته . نهضتی که نیم قرن پیش به وجود آمد ، همه آورده ها و موفقیت هایش پایمال شده . کتابی که پیامبر آورده بر سر نیزه های بنی امیه بالا رفته . فرهنگ و عقیده ای که اسلام به جهاد و تلاش خودش در دل و ذهن ها نشانده ، وسیله توجیه حکومت اموی شده همه شمشیرهای جهاد در اختیار جلادان قرار گرفته . همه پول های زکات و غنیمت به بیت المال #کاخ_سبز سرازیر می شود و زبان های رسمی که از حقیقت ، توحید ، پیغمبر ، سنت ، قرآن و وحی سخن می گویند در اختیار معاویه است و رژیم معاویه . همه ائمه جماعت ، قضات ، مفسرین ، قارئین قرآن ، علما و متکلمین زمان یا کشته شده اند ، یا خاموش و خفه مشغول ریاضت اند و به گوشه ای مثل موش ها خزیده اند و یا رادیو ترانزیستورهای دستگاه شام شده اند . پایگاه خود محمد یک زبان رسمی ندارند ، یک محراب ندارند ، یک منبر ندارند ، یک گوشه در تمام این سرزمین بزرگی که روم ، ایران ، عرب ، قلمرو بزرگ خلافت اوست ، حتی یک گوشه از آنِ یکی از افراد وابسته به خانواده خود پیغمبر و وابسته به آن نسل #وفادار به انقلاب نیست . همه رنج های مهاجرین و اصحاب بر باد رفته و گنج باد آورده برای کاخ معاویه شده است ...
بنابراین اکنون که سال شصت هجری است ، زمان یکپارچه در اختیار قدرت غاصب قرار گرفته ؛ ارزش ها یکپارچه به وسیله دستگاه تعیین می شود ... ایمان ها یا #دگرگون می شود یا #خریده می شود ؛ یا #فلج می شود و یا اگر هیچ نشد ، شمشیر !
و اکنون #حسین_آمده_است .
📚 حسین وارث آدم ، علی شریعتی ، ص ۱۵۵ و ۱۵۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#شعارهای_من_درآوردی
شعارهایی که در سینه زنی ها و نوحه سرایی ها می دهید ، شعارهای حسینی باشد . نوحه بسیار بسیار خوب است . ائمه اطهار دستور می دادند افرادی که شاعر بودند ، نوحه خوان بودند ، نوحه سرا بودند ، بیایند برای آنها ذکر مصیبت بکنند . آنها شعر می خواندند و ائمه اطهار گریه می کردند . نوحه سرایی و سینه زنی و زنجیر زنی ، من با همه اینها #موافقم_ولی_به_شرط اینکه شعارها #شعارهای_حسینی_باشد ، نه شعارهای من درآوردی :(نوجوان اکبر من ، نوجوان اکبر من) #شعار_حسینی_نیست .
شعارهای حسینی شعارهایی است که از این تیپ باشد ؛ فریاد می کند : ((مردم ! نمی بینید که به حق عمل نمی شود و کسی از باطل رویگردان نیست ؟ در چنین شرایطی ، مومن(نگفت حسین یا امام) باید لقاء پروردگارش را بر چنین زندگی ای ترجیح بدهد )). و یا : (( من مرگ را جز خوشبختی نمی بینم ، من زندگی با ستمکاران را جز ملالت و خستگی نمی بینم )) .
هر جمله اش سزاوار است که با آب طلا نوشته شود و در همه دنیا پخش گردد و این باز هم کم است .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۱۸۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
💢 حرف حساب
ما که در #پلیدی و #منجلاب_زندگی_روزمره جانوری مان غرقیم ، باید سوگوار و عزادار مردان و زنان و کودکانی باشیم که در #کربلا برای همیشه شهادتشان و حضورشان را در تاریخ و در پیشگاه خدا و در پیشگاه آزادی به ثبت رسانده اند . خدایا ! این باز چه مظلومیتی بر خاندان حسین است ؟
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#حر_در_دستگاه_اُمیه_چه_میکند؟
حُرّ را در همه روایاتِ مربوط به واقعه کربلا با صفاتی چون صداقت ، شجاعت ، ادب و حفظ حرمت اهل بیت و مخصوصاً فاطمه زهرا ستوده اند ... و اصلاً وقایع کربلا خود شاهدی است بر آن که چراغ فطرتِ آزادگی و حق جویی هنوز در باطن حُرّ ، محجوبِ تیرگی گناه نکشته است و به خاموشی نگراییده . اما هنوز جای این پرسش باقی است که #انسانی_اینچنین را با دستگاه حکومتی ارباب جور چه کار ؟ چگونه می توان به منصبی که حُر در دارالاماره کوفه داشت راه یافت و باز آن چنان ماند که حُرّ مانده بود ؟ #آزادگی که با پذیرش ولایت ظالمان در یک جا جمع نمی شود ! آن چه حُرّ را در دستگاه بنی امیه نگه داشته است ، #غفلت است ... #غفلتی_پنهان . شاید تعبیر « غفلت در غفلت » بهتر باشد ، چرا که تنها راه خروج از این چاهِ غفلت آن است که انسان نسبت به غفلت خویش تذکر پیدا کند .
📚فتح خون ، مرتضی آوینی ، ص ۵۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#مردِ_تنها
حسین نه می تواند خاموش بماند و نه می تواند فریاد کند . نمی تواند خاموش بماند که همه مسئولیت ها در انتظارند که ببینند این تنها مرد چه می کند ؟ نمی تواند فریاد کند که صدایش کوته است ... باید بجنگد اما نمی تواند . شگفتا ! #بایستن و #نتوانستن ! نتوانستن نیز او را از این #بایستن معاف نمی کند ، چه این مسئولیت بر دوش #آگاهی_انسانی اوست ؛ زاده حسین بودن اوست ، نه توانا بودنش . و او در تنهایی و عجز بی سلاح و بی همراه نیز حسین است ! پس چه کند ؟ آری #حسین_بودن او را به نبرد با #یزید_بودن می خواند ، ولی سلاحی برای نبرد ندارد . آیا باز هم وظیفه دارد که بجنگد ؟
همه متولیان و عقل و دین ، نصیحتگران شرع و عرف ، مصلحت پرستان صلاح و منطق ، همه یک صدا می گویند : « نه » و حسین می خواهد بگوید : « آری » و برای همین هم از مدینه بیرون آمده است . تا پاسخ ویژه خودش را به همه مسلمانان که در موسم حج آنجا جمع اند ابلاغ کند . از مکه نیز بیرون می آید تا به این پرسش نیز جواب گوید که : چگونه ؟
📚 حسین وارث آدم ، علی شریعتی ، ص ۱۶۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed