✂️ برشی از یک کتاب
#بیماری_به_عبادات
بیم آن می رود که ماه رمضان به عادت بی روحی تبدیل شود که شعایر آن فقط عادت ها و رسومی سر گرم کننده باشد و از همه معانی اصلی و روح حقیقی خود تُهی شود . با نگاهی گذرا در می یابیم که این مصیبت ، یعنی مصیبتی که روزه و رمضان به آن مبتلا شده اند ، مصیبتی است که بر همه عبادات و مناسک دینی سایه افکنده است . این بیماری به عبادات و مراسم دیگر هم سرایت کرده و به اماکن مقدس ، شعایر دینی و همه رهنمودهای آسمانی حمله ور شده است ... ای دین باوران ، آیا در روزه ما آثار روزه و در نمازمان عروج و پرواز به ملکوت آسمان ها را می توان یافت ؟
... پس بیایید با نگاه واقع نگرِ فراگیر و با شهامت و بصیرت ، دین خود را بازشناسی کنیم ، باشد که بار دیگر حرکتی نو آغاز کنیم و روح حیات را در آن ها بدمیم .
📚 عبادت یا عبودیت ، امام موسی صدر ، ص ۱۰۵ الی ۱۰۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قلب خسته مردم ....
✂️ برشی از یک کتاب
#شایسته_سالاری_در_غرب
در بسیاری از نظام ها بوروکراتهای ارشد را نخبگان مریتوکرات (Meritocrat) یا شایسته سالار می دانند و مسئولیت منافع ملی را به آنها می سپارند. در تأکیدی که هنگام جذب نیرو و آموزش کارمندان ، بر موضوع شایستگی و دستاوردهای به دست آمده آنها می شود می توان این نکته را دریافت . برای نمونه کارمندان رده بالای آلمان با انجام آزمونی رقابتی از میان تحصیل کرده های دانشگاه ، معمولاً در رشته حقوق جذب می شوند و سپس دوره سه ساله سختگیرانه برنامۀ آموزش را گذرانده ، پس از دومین آزمون دولتی به کار می پردازند . در فرانسه مدرسه عالی مدیریت ملی به ویژه برای جذب و تربیت کارمندان عمومی رده بالا برای سراسر کشور تأسیس شد و کار مدرسه هایی مانند مدرسه عالی پلی تکنیک را که کارشناس فنی تربیت میکنند تکمیل کرد . جایگاه بالای بوروکراتهای ژاپن از راه نظام آزمونی حفظ می شود که از میان ۴۰ نامزد فقط یک نفر را می پذیرد . ورودیهای برتر دانشگاه توکیو نیز ۷۰ درصد کارمندان ارشد را تشکیل می دهند و دوسوم آنها در رشته حقوق تحصیل کرده اند . موقعیت دستگاه اداری بریتانیا نیز متکی به داوطلبانی از اکسبریج (آکسفورد و کیمبریج) و نیز سختگیری هایی است که در روند پذیرش اعمال می شود .
📚 سیاست ، اندرو هیوود ، ص ۵۲۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نفرت_از_علم
جورج گیسینگ : من از علم می ترسم ؛ و از آن نفرت دارم ؛ و معتقدم که علم همواره دشمن بی رحم بشر خواهد بود ، زیرا کل سادگی و آرامش زندگی و زیبایی جهان را از بین می برد و بربریت را در لباس تمدن باز می گرداند .
تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم ج ۲ ، حسین بشیریه ، ص ۲۵۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#پیام_اصلی_مذهب
به نظر مایکل اوکشات ، پیام اصلی هر مذهب را باید در طریقی که برای زندگی عملی نشان می دهد یافت نه در مابعدالطبیعه ی آن . مذاهب در حقیقت شیوه های زیست اند نه شیوه های اندیشه ...
تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم ج ۲ ، حسین بشیریه ، ص ۳۴۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
📚 معرفی کتاب
#انقلاب_ایران
چرا در سال ۱۳۵۷ در ایران انقلاب شد ؟
آیا وقوع انقلاب ایران اجتنابناپذیر بود ؟
آیا انقلاب می توانست رهبرانی به جز روحانیون داشته باشد ؟
در چه صورتی رژیم پهلوی دچار فروپاشی نمی شد ؟
آیا در ایران پیش از انقلاب نارضایتی اقتصادی وجود داشته ؟
اینها تعدادی از سوالاتی است که در کتاب #انقلاب_ایران اثر دکتر مهران کامروا به آنها پرداخته شده است ... ترجمه این کتاب رو مصطفی مهرآیین انجام داده ...
در مورد نویسنده باید بگم ایشون دکترای خودش رو از دانشگاه کمبریج گرفته و در حال حاضر استاد تمام و مدیر مرکز مطالعات بین المللی و منطقهای ، وابسته به دانشگاه جورج تاون در قطر است ...
شاید نکته ای که بعد از خوندن کتاب برای مخاطب جالب باشه اینه که چطور بخشهایی از این کتاب مجوز نشر گرفته و سانسور نشده ...
جامعه به افراد کتابخوان نیاز داره ...
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سلام و عرض ادب ...
با توجه به مسئله حجاب و حواشی پیش آمده در این مقطع زمانی ۳ تا از پست های گذشته رو به صورت موقت بازنشر میکنم ...
✂️ برشی از یک کتاب
#حجاب_و_دو_روش_اشتباه
بزرگترین اشتباه رضاخان این بود که گمان می کرد با زور و ضرب چهار تا مامور ، می شود حجاب را برداشت و وقتی همه سرشان برهنه شد ، ایران می شود بلاد راقیه ! بزرگترین خطا و اشتباهِ ما ، حالا امروز از طرف دیگر قضیه این است که خیال میکنیم با فشار و قهر نیروی انتظامی می شود حجاب (ترویج) کرد ... نکته تلخ در تفاوت ماجرا این است که آنجا به اسم مخالفت با دین ، خشونت می ورزیدند و همین گروهی از مردم را بیشتر به دین ترغیب میکرد ، و اینجا متاسفانه به نام دین خشونت نشان میدهیم و گروهی از مردم را از دین فراری می دهیم .
📚 حجاب ، بی حجاب ، محمد رضا زائری ، ص ۳۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#دخترکِ_بی_حجاب
درستی و نادرستی رفتارها ، تابع اعتقادات ، ارزش ها و افکار است . دخترکِ بی حجابی که در مقابل تذکر دیگران می گوید : (بگذارید راحت زندگی کنیم) ، به اعتقاد خود با داشتن #حجاب نمی تواند راحت زندگی کند .
بنابراین وقتی کسی به او می گوید با حجاب باش ؛ در حقیقت مزاحم زندگیِ راحت اوست . تفسیری که او از زندگی دارد (اعتقاداتش ، جهان بینی و طرز فکرش) با داشتن حجاب ، سازگار نیست . ✋ تا فردی نتواند《نادرستی اعتقاداتِ》او را به وی ثابت کند نمی تواند وی را به حجاب معتقد سازد . باید به جای گفتگو درباره حجاب ، از او (تفسیرِ زندگی) را پرسید که زندگی در نگاه تو چیست که به خاطرش نباید حجاب داشت و با داشتن حجاب نمی توان آن را خوش و راحت سپری کرد ؟
زندگی کردن یعنی چکار کردن ؟
📚 راز یک فریب ، یوسف غلامی ، ص ۵۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#از_با_حجابان_بپرسید؟
اگر فردی به راز زندگی پی نبرد ، در درک مفاهیم کلیدی زندگی نیز دچار اشتباه می شود ، در فهمِ معنای خوشبختی ، لذت ، آزادی و ...
(حجاب) هم مانند خیلی از مسایل دیگر به اعتقاد ما یک (ارزش) است و در نگاه عده ای یک ( پدیده خنثی) ، اما ارزش ها و ضد ارزش های زندگی ، بدون فهمِ (معنای زندگی) چگونه معلوم می شود ! کسی که مفهوم زندگی و ارزش حیات را کشف نکرده باشد چطور حجاب را جزو ارزش ها یا ضد (ارزش ها) قرار می دهد ؟!
از با حجابان هم باید پرسید :
آیا شما پس از وقتی که معنای زندگی را درک کردید به حجاب معتقد و پایبند شدید ؟ یا به خاطر عادتِ خانواده ، گریز از فشار اجتماعی ، ترس از جهنم و ... ؟
ارزش برتر حجاب هنگامی است که پس از درک معنای زندگی انتخاب شده باشد .
📚 راز یک فریب ، یوسف غلامی ، ص ۵۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#بارها گفته ام
بارها گفته ام و باز تکرار میکنم که انسانِ امروز به #شناختِ_علی نیازمند است نه به محبت و عشق به او ، زیرا که عشق و محبت #بدون_شناخت نه تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه سرگرم کننده و تخدیر کننده و معطل کننده نیز خواهد بود . کسانی که به نام محبت علی و عشق به مولی ، بدون شناختن مولی و فهم دقیق و درست سخن و راه و #هدف او ، مردم را معطل و سرگردان می کنند ، نه تنها انسانیت و آزادی و عدالت را نابود می کنند بلکه خود این چهره های عزیز را نیز تباه می سازند و شخصیت خود علی را در زیر این تجلیلهای بی ثمر مجهول نگه می دارند و باعث می شوند کسانی که تا آخر عمر در محبت مولی وفادار می مانند ، هرگز از سخن و راهنمایی های او بهره ای نگیرند و متوقف و منحط بمانند و آنهایی هم که کمی آگاه می شوند و با جهان امروز آشنا ، اصولاً این گونه علیِ بی ثمر را و این محبت بی نتیجه را رها کنند و به دنبال شخصیت های دیگر ، الگوهای دیگر ، رهبران دیگر بروند . #عشق و #محبت علی بعد از #شناختن اوست که به عنوان عامل نجات انسانیت می تواند نقش خود را بازی کند .
📚 علی ، علی شریعتی ، ص ۱۳۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#سالروز_مرگ_رضاشاه
احمد کسروی در رشته مقالاتی که در سال ۱۳۲۱ منتشر شد دیدگاه متغیر نسل معاصر خود را نسبت به رضا شاه بیان میکند وی اقدامات شاه در تمرکز دولت ، آرام کردن قبایل ، محدود کردن روحانیون ، کشف حجاب ، لغو القاب اشرافی ، اجرای نظام سربازگیری ، تضعیف قدرت های فئودال ، تلاش برای همگون ساختن جمعیت ، تأسیس مدارس ، شهرها و صنایع جدید بسیار ارج می نهد ولی او را به دلیل پایمال کردن قانون اساسی مشروطه ، ترجیح ارتش بر سایر نهاد های دولتی ، گرد آوری ثروت شخصی ، غارت اموال مردم ، کشتار روشنفکران مترقی و افزودن بر شکاف میان داراها و ندارها سرزنش می کند .
📚 ایران بین دو انقلاب ، یرواند آبراهامیان ، ص ۱۹۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#کدام_اسلام
امروز دیگر کافی نیست یکی بگوید من با مذهب مخالفم یا یکی بگوید من معتقد به مذهب هستم . این دو حرف بی معنی است . باید بعد از این تکلیفش را معلوم کند که کدام مذهب را معتقد است ، مذهب ابوذر و مذهب مروان حکم ، هر دو اسلام است . اما فاصله زیادی بین این دو است ، یکی اسلام خلفا ، درباریان و حاکمان است و دیگری هم اسلام مردم ، استثمار شدگان و فقراست . شما طرفدار کدام اسلام هستید ؟ همچنین کافی نیست بگویید از اسلامی حمایت می کنید که تنها نگران فقر است ، ادعای خلیفه هم همین بود . اسلام راستین برای عدالت ، برابری و نابودی فقر مبارزه میکند .
📚 اسلام شناسی ، شریعتی ، درس سیزدهم ، ص ۱۶۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#خطر
همه خطر در این است که عاشورا فقط به یادبودهایی بدل شود و واقعه کربلا تنها برای کتاب ها و سیره نویسی و یا ذکر آن برای اجر و ثواب اُخروی باشد . بیم آن می رود که این حادثه از ظرف زمانی خود فراتر نرود و مقتل حسین و یارانش در همان سال ۶۱ مدفون شود ؛ حسینی بود ، کشته شد و همه چیز پایان یافت .
📚 امام موسی صدر ، سفر شهادت ، ص ۳۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ستمگر
معنای حرکت امام حسین و گرامیداشت یاد امام حسین این است که ما همچون امام حسین زندگی با ستمگران را ننگ بدانیم ... امام حسین زندگی کردن با ستمگران را بر نمیتابد. او تحمل نمی کند که در کنار ستمگر بایستد . با ستمگر می جنگد حتی اگر کشته شود . منظور از ستمگر کیست ؟ هر ستمگری که باشد : چه اسرائیل ، چه ستمگر داخلی . هر کس که حقوق تو را پایمال کند ستمگر است ، هر چند دولت باشد . کسی که تو را از حقوق خود محروم می کند ستمگر است ، هر چند حاکم باشد . کسی که فرصت زندگی را از تو می گیرد ستمگر است ، در هر منصبی که می خواهد باشد . امام حسین نمی پذیرد که تو با او سازش کنی . معنای برگزاری مراسم سوگواری برای امام حسین این است . سوگواری امام حسین ، افراد خوار و ذلیل پرورش نمی دهد ، گریه کننده پرورش نمی دهد . عزای امام حسین انسان های حسینی پرورش می دهد ، انسان هایی که همانند امام حسین سکوت کردن در برابر ستمگر را رد می کنند .
📚 سفر شهادت ، امام موسی صدر ، ص ۱۱۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#فقط_گریه_کافی_نیست
هر عاشورا این نکته را تکرار میکنیم که اگر به گریه و اندوه بسنده کنیم ، گریه و اندوه کار اعصاب و جسم است و ما را از حق بی نیاز نمی کند . نخستین کسی که گریه کرد ، عمر بن سعد بود . وقتی زینب(س) از خیمه بیرون آمد و دستانش را بر سر گذاشت و گفت : ای پسر سعد ، آیا حسین را می کشند و تو نگاه میکنی ؟ عمر بن سعد متأثر شد و گریه کرد و صورتش را برگرداند و گفت : کار حسین را تمام کنید . اگر به گریه و غصه بسنده کنیم ، حسین را یاری نکرده ایم ... ما در مصیب ها و گرفتاری ها ، با سکوت و سستی و تربیت نکردن فرزندانمان ، کار دشمنان حسین را تأیید می کنیم ... اگر گریه کنیم و اندوهگین شویم ولی از حسینیه بدون هیچ گونه تأثیری بیرون برویم ، خدای نکرده در زمرهٔ یاران عمر بن سعد می شویم . ولی اگر در این لحظه اراده کنیم که یک بار حسین را یاری کنیم ، نمی گویم یک باره از حضیض گمراهی به قلهٔ هدایت برسیم ، نمی گویم مانند حُر عمل کنیم ... دست کم حسین را در یک هدف کمک کنیم ... هر انحرافی که دیدی اصلاح کن ، هر کار زشتی دیدی ، از آن بیزاری بجو ، هر کار خوبی دیدی ، آن را تشویق کن ، هر جا ستم دیده ای یافتی ، یاریش کن ، هر جا ستمگری دیدی ، هدایتش کن ، هر جا حقِ پایمال شده ای دیدی ، آن را بازگردان و همین طور مرحله به مرحله جلو رویم .
📚 سفر شهادت ، امام موسی صدر ، ص ۱۶۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سلام علیکم✋
لطفاً جهت تبلیغ یا تبادل با کانال برشی از یک کتاب به آیدی زیر👇پیام بدهید . باتشکر
@Mohajer1214
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed