eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
خش پاسخگویی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) از روز دوشنبه 16 اردیبهشت تا پایان ماه مبارک رمضان با افزایش ساعات پاسخگویی آماده خدمت رسانی به مقلدان معظّم له می باشد. این بخش شامل سامانه پیام کوتاه، پاسخگوئی برخط (آنلاین) و بخش ارسال سوال است. 1- سامانه پیام کوتاه 10000100 این سامانه سوالات مربوط به احکام شرعی را به دو روش پاسخ می دهد: الف) با ارسال متن سوال شرعی از طریق پیام کوتاه به شماره 10000100، در کمتر از 24 ساعت پاسخ سوال برای مخاطبین ارسال می شود. ب) با ارسال اعدادی مشخص به این سامانه، بطور همزمان به فهرستی از احکام دست می یابند که با ارسال اعداد مربوطه، به حکم مورد نظر خواهند رسید. برای استفاده از این بخش، می توانند عدد 1 را (به تنهایی) به سامانه 10000100 ارسال نمایند. همچنین مخاطبین برای دریافت پاسخ سوالات برگزیده اعتقادی می توانید با ارسال اعدادی مشخص به این سامانه و دسترسی آنی به فهرستی از عناوین اعتقادی و ارسال اعداد مربوطه، به پاسخ سوال مورد نظر دسترسی پیدا کنند. برای استفاده از این بخش، می توانند عدد 01 را (به تنهایی) به سامانه 10000100 ارسال نمایند. 2- پاسخگویی از طریق ارتباط برخط (آنلاین): این بخش از طریق ارتباط برخط (آنلاین)، به تفکیک سوالات شرعی و اعتقادی، به پاسخگویی می پردازد. پاسخگویی شرعی در ماه مبارک رمضان به صورت شبانه روزی فعال خواهد بود. (البته در اوقات سه گانه نماز، به مدت یک تا دو ساعت ارتباط آنلاین غیر فعال خواهد بود.) پاسخگویی اعتقادی در دو بازه زمانی 10 تا 14 (غیر از جمعه ها) و 22 تا 3 بامداد آماده خدمت رسانی در این زمینه خواهند بود. برای رفتن به بخش برخط (آنلاین) کلیک کنید 3- بخش ارسال سوال: مقلدان معظم له می توانند سوال خود را در این بخش مطرح نمایند و در کمتر از 72 ساعت، پاسخ سوال خود را دریافت نمایند. برای رفتن به بخش ارسال سوال کلیک کنید ضمنا مقلدین معظم له در سراسر جهان نیز می توانند از دو طریق (ارسال سوال و شبکه اجتماعی) به هفت زبان عربی، اردو، آذربایجانی، روسی، انگلیسی، اسپانیولی و فرانسوی طبق روال سابق پاسخ سوالات خود را دریافت نمایند. همچنین لازم به ذکر است بخش پاسخگویی تلفنی دفتر معظم له در شهر قم به شماره 025371020 و 02537473 از ساعت 8 الی 20 پاسخگوی سوالات عزیزان می باشد. این بخش نیز از ابتدای اذان ظهر به افق قم به مدت یک ساعت غیر فعال خواهد بود. از مراجعه کنندگان محترم تقاضا می شود از پرسش های تکراری و همچنین پرسش از درگاههای مختلف پاسخگویی خودداری نمایند. جهت مشاهده استفتائات روزه کلیک کنید. جهت مشاهده موشن گرافیک های روزه کلیک کنید. جهت مشاهده موشن گرافیک های روزه(ویژه ناشنوایان) کلیک کنید. جهت مشاهده احکام روزه در رساله توضیح المسائل کلیک کنید.
شرایط وجوب زکات فطره پرسش : زکات فطره به چه شرایطی واجب می گردد؟ پاسخ : زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغو عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نانخور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است. مطالب مرتبط حکم زکات فطره کسی که روز آخر ماه فوت کند حکم زکات فطره جنین حکم زکات فطره کسی که در هنگام غروب بی هوش باشد حکم پرداخت فطریّه کسی که بعد از غروب نانخور گردیده حکم فطریّه در صورت رفع موانع آن قبل یا بعد از غروب وظیفه شخص در صورت عدم پرداخت فطریّه او که بر دیگری واجب شده حکم زکات فطره زن در صورت عدم دریافت نفقه از شوهر تعریف شخص غنیّ در احکام شرعی حکم زکات فطره طفل شير خوار فطره کارگران و کارمندان
حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» از ديدگاه اسلام پرسش : از ديدگاه اسلام، حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» از چه جايگاهي برخوردار است؟ پاسخ اجمالي: در روايات پيامبر اکرم(ص) و امامان(ع) در مورد حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» تأكيد زيادي شده است. در روايتي آمده: «چهارپا بر صاحبش شش حق دارد؛ اين كه بيش از طاقتش بر آن بار نگذارد و پشت آن را مجلسى براى سخن گفتن قرار ندهد و هنگامى كه در منزلگاه پياده مى شود، نخست آذوقه او را آماده كند، بدن او را داغ نكند و به صورتش شلاق نزند؛ و هر زمان از كنار آب مى گذرد آب را بر او عرضه كند». در روايت ديگري آمده است: «درختانِ سرزمين دشمن را قطع نكنيد؛ نسوزانيد و با جريان سيل آساى آب، آنها را از ميان نبريد و آب آشاميدنى دشمن را آلوده نسازيد». https://maaref.makarem.ir/l/0416534 درختکاري و حفظ جنگل در اسلام پرسش : اسلام چه توصيه هايي براي درختکاري و حفظ جنگلها و درختان دارد؟ پاسخ اجمالي: از ديدگاه اسلام درخت کاري و حفظ جنگلها از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و آيات و روايات فراواني درباره اهميت درختان و ضرورت درختکاري و آب دادن به درخت و نگهداري از آنها بيان شده است. در روايات پاداش صدقه براي کاشت درخت بيان شده و آب دادن به درخت مانند سيراب کردن مؤمن تشنه دانسته شده است. همچنين در روايات بر مراقبت از درختان تاکيد شده و به شدت از قطع درختاني که جوان هستند و ميوه مي دهند حتي در جنگها منع شده است. از لحاظ فقهي نيز مراجع عظام تقليد بريدن بدون دليل درختان و نابود کردن جنگلها را مصداق قاعده «لاضرر و لاضرار في السلام» دانسته و فتوا به حرمت آن داده اند. به عنوان مثال آيت الله مکارم شيرازي مي فرمايند: الف) جنگلها جزء انفال است و تصرّف در آن منوط به اجازه حكومت اسلامى است. ب) هر كارى كه موجب ضرر و زيان مسلمين، در كوتاه مدّت يا درازمدت مى شود، جايز نيست، و لازم است مردم مسلمان در اين گونه مسائل، كه با محيط زيست انسانها ارتباط شديد دارد، كاملًا هوشيار و مراقب باشند. https://maaref.makarem.ir/l/0411757 اسلام، محيط زيست و پاسداشت زمين پرسش : اسلام چه توصيه هاي در حفظ و پاسداشت طبيعت، محيط زيست و زمين دارد؟ پاسخ اجمالي: اسلام دستورهاي مؤکدي در زمينه حفظ و نگهداري محيط زيست و طبيعت بيان کرده است. آموزه هاي اسلام بهره برداري افراطي از طبيعت و ضرر رساندن به ديگران را رد کرده است. در احاديث متعددي، از قطع درختان و از بين بردن مزارع و گياهان و آتش زدن آنها نهي و نکوهش شده است. اسلام آن قدر به حقوق حيوانات اهميت داده که در کتابهاي حديثي بابي به احکام و قوانين مربوط به حيوانات اختصاص داده شده است. https://maaref.makarem.ir/l/0406274 ذبح و شکار حيوانات و مسئله عدل الهي پرسش : درد و رنج هاي حيوانات با ذبح شرعي و شکار يا طعمه واقع شدن آنها، چگونه با عدل الهي سازگار است؟! پاسخ اجمالي: موجودات جهان ذيل نظمي منسجم مراحل زنجيره غذايي يکديگر را مي سازند و در اين نظام اين گونه نيست که هميشه انسان نقش مصرف کننده را داشته باشد؛ بلکه حتي بدن او هم بعداز مرگ خوراک باکتري ها و قارچ ها و حشرات مي گردد. هر گونه خلل وارد کردن به اين نظام به بهانه رنج برخي از آنها از کشته و خورده شدن، حرکت طبيعي و کارآمدي آن را مختل مي کند. از آن گذشته در فرهنگ ديني کشتن و خوردن حيوانات، فقط به اندازه رفع نياز و تامين انرژي مجاز شمرده شده است و رنج دادن حيوانات بيش از آن امري مذموم و ناپسند است. https://maaref.makarem.ir/l/0411820 اهميت زکات در اسلام پرسش : زکات چه آثاري در جامه اسلامي دارد؟ پاسخ اجمالي: اسلام، تمام احتياجات مادّى و معنوى، ازجمله حمايت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتى را در بردارد. «زکات» در اسلام عبادتي مهم و يکي از منابع درآمد بيت المال است که نوعي ماليات بر درآمد، توليد و ثروت راکد مي باشد. بر اساس روايات کسي که از زکات سر باز زند، مرتد محسوب شده و حتي توسّل به نيروى نظامى، در مقابلش جايز است. اداى زکات باعث حفظ اصل مالکيت، و تحکيم پايه هاى آن است، به طورى که با فراموشي اين اصل مهم، شکاف و فاصله ميان گروه ها آن چنان مى شود که، اموال اغنياء نيز به خطر خواهد افتاد. https://maaref.makarem.ir/l/0319541
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔸 حکم فطریه ی میهمان؟ 🔸 زکات فطره مهمان یک شبه؟ 🔸 معیار نانخور شدن میهمان؟ 🔸 شرایط وجوب زکات فطره؟ 🔸 حکم زکات فطره دانشجویان خوابگاهی؟ 🔸 حکم زکات فطره ی سربازان؟ 🔸 میزان زکات فطره قابل پرداخت به فقیر؟ 🔸 معيار تعيين خوراک برای پرداخت فطره؟ 🔸 وقت اداى زكات فطره؟ 🔸 و... 🔸 مطالعه در : 👇 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0 🔸 این پست را هم مطالعه کنید: 👇 تجارت شکر!؟ سهام شرکت قند دزفول!؟ ارتباط آیت الله مکارم با فردی به نام مدلل؟! https://multimedia.makarem.ir/fa/Video/Show/417998 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» از ديدگاه اسلام؟ ✍️ متن اجمالی: 🔸 در روايات پيامبر اکرم(ص) و امامان(ع) در مورد حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» تأكيد زيادي شده است. 🔸 در روايتي آمده: «چهارپا بر صاحبش شش حق دارد؛ اين كه بيش از طاقتش بر آن بار نگذارد و پشت آن را مجلسى براى سخن گفتن قرار ندهد و هنگامى كه در منزلگاه پياده مى شود، نخست آذوقه او را آماده كند، بدن او را داغ نكند و به صورتش شلاق نزند؛ و هر زمان از كنار آب مى گذرد آب را بر او عرضه كند». 🔸 در روايت ديگري آمده است: «درختانِ سرزمين دشمن را قطع نكنيد؛ نسوزانيد و با جريان سيل آساى آب، آنها را از ميان نبريد و آب آشاميدنى دشمن را آلوده نسازيد». ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0416534 https://maaref.makarem.ir/l/0406274 https://maaref.makarem.ir/l/0411820 https://maaref.makarem.ir/l/0411757 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
پاسخ ۱۱ مرجع تقلید درباره میزان زکات فطریه حداقل میزان زکات فطریه را رهبر معظم انقلاب 8 هزار تومان، برخی مراجع دیگر 9 هزار تومان و دیگر مراجع نیز معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم طبق قیمت محل خود مکلف اعلام کردند. به گزارش مشرق،، به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان ۱۴۴۰ هجری به روایت ۱۱ مرجع تقلید اشاره می‌شود: بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات احکام مناسبتی عید فطر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطابق اعلام دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ حداقل ۸ هزار تومان مانند سال گذشته است. فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه سه کیلو گندم، ۸,۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌ عنوان فطریه کفایت می‌کند. اما هم‌وطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را به‌عنوان فطریه بپردازند. البته در هر صورت پرداخت حداقل ۸,۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت می‌کند. بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲,۵۰۰ تومان و کفاره‌ یک روز قضای روزه‌ عمدی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان تومان است. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۹ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ ۲۴ هزار تومان و برنج داخلی مبلغ ۶۰ هزار تومان است. مردم در انتخاب هر یک از آنها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۳ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۱۸۰ هزار تومان است. آیت‌الله نوری همدانی فطریه هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا موارد دیگری که در رساله های عملیه ذکر شده است، می‌تواند باشد، البته بهتر آن است که قوت غالب پرداخت شود. بر اساس قاعده فوق، قوت غالب گندم برای هر نفر ۹ هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای کسانی که می‌خواهند قیمت برنج را پرداخت کنند. برنج داخلی حدود ۶۰ هزار تومان و خارجی حدود ۲۴ هزار تومان برای هر نفر می‌باشد، اما با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف به همان قیمت منطقه‌ای محاسبه شود. کفاره در روزه غیر عمد روزانه ۲,۵۰۰ تومان و کفاره در روزه عمدی روزانه ۱۵۰ هزار تومان می باشد. آیت‌الله سیستانی بر اساس قوت غالب گندم۹ هزار تومان، ‌کفاره روزه غیر عمد ۳ هزار تومان و کفاره عمد ۱۸۰ هزار تومان اعلام شده است. آیت‌الله علوی گرگانی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلو) گندم مبلغ ۹ هزار تومان، برنج خارجی قیمت متوسط مبلغ ۲۴ هزار تومان، برنج ایرانی مبلغ ۶۰ هزار تومان است. مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد (هر روز) مبلغ ۲,۵۰۰ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد (هر روز) مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است. آیت‌الله شبیری زنجانی دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۱۰ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است. همچنین این دفتر، مبلغ ۲,۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است. آیت‌الله صافی گلپایگانی مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است. کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین، هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود. با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت است، لذا روزه‌داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند. آیت‌الله سبحانی طبق اعلام دفتر آیت‌الله سبحانی میزان زکات فطره امسال طبق نظر ایشان برابر با ۹ هزار تومان (معادل ۳ کیلوگرم گندم) اعلام شده است. آیت‌الله وحید خراسانی میزان زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم گندم است که مکلف می‌تواند پول آن را طبق قیمت گندم محل خودش محاسبه و به فقیر بپردازد.در بعضی شهرها مبلغ هر کیلوگرم گندم ۴ هزار تومان است؛ لذا این دفتر میزان زکات فطره را به احتساب سه کیلوگرم گندم ۱۲٠۰٠ تومان قبول می‌کند. آیت‌الله جوادی آملی بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت‌الله جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، ۳ کیلو گندم، جو، برنج، خرما، کشمش و مانند آنها و یا معادل قیمت این موارد به نرخ آزاد پرداخت گردد. همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد روزی ۳ هزار تومان و کفاره عمد روزی ۱۸۰ هزار تومان تعیین شده است. آیت‌الله مظاهری برای هر نفر حدود سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا برنج و نظایر آن است که
پرداخت قیمت آن نیز کفایت می‌کند. همچنین کفاره افطار غیر عمد برای هر روزه، معادل ۷۵۰ گرم از اقلام مذکور یا مبلغ آن است. کفاره افطار عمدی هر روزه نیز اطعام شصت فقیر، هرکدام به اندازه ۷۵۰ گرم از اقلام یاد شده یا قیمت آن می‌باشد.از آنجا که قیمت اقلام مزبور در مناطق مختلف، متفاوت است، روزه‌داران گرامی می‌توانند مبالغ زکات فطره و کفّاره را با توجه به قیمت اقلام در محلّ زندگی خود بپردازند. زمان وجوب زکات فطره زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند .(۱) ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، می‌تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می‌دهد نیت فطره کند .(۲) اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب (۳) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد .(۴) فطریه مهمان شب عید فطر بر عهده کیست؟ اگر کسی شب عید فطر در منزل خود نبوده و مهمان باشد تکلیف فطریه او چه می‌شود؟ آیا دادن فطریه از وی ساقط شده و بر عهده میزبان می‌باشد؟ یا اینکه فطریه مهمانی که چند روز قبل از شب عید و شب عید مهمان است به عهده چه کسی است؟ در ادامه پاسخ مراجع عظام تقلید را برای این سوال ارائه داده‌ایم: آیت‌الله خامنه‌ای: میهمان اگر نان‌خور صاحب‌خانه محسوب شود، کفاره او به عهده‌ی میزبان است مگر اینکه _میهمان_فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید. توجه داشته باشید میهمان با یک شب نان‌خور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خودش می‌باشد. آیت‌الله مکارم شیرازی: فطریه میهمان بر عهده صاحبخانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان خور او محسوب شود. آیت‌الله سیستانی: کسی که تنها برای افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمی‌آید و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست. آیت‌الله نوری همدانی: چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحبخانه شود و آن شب نان‌خور وی باشد، زکات فطره اش بر عهده میزبان است. پی‌نوشت‌ها: ۱- ر.ک: امام خمینی، سید روح‌الله، توضیح المسائل (محشی)، ج ۲، ص ۱۸۰، م ۲۰۲۵، دفتر انتشارات اسلامی، قم، هشتم، ۱۴۲۴ ه ق. ۲- همان، ر.ک: ذیل م ۲۰۳۰. ۳- آیت‌الله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولی أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولی معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانی، تبریزی، صافی: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م ۲۰۳۱. ۴- همان، م ۲۰۳۱.
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ اعتبار بيعت اهل حّل وعقد براي تعيين خليفه؟ ❓ آيا بيعت اهل حّل وعقد مى تواند معيار تعيين خلافت باشد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 🔸 بيعت نزد عرب راهى براى تعيين حاکم و انتخاب رهبر نبود؛ بلکه براى تأکيد عملى و التزام به لوازم ايمانى بود که قبلاً داشتند. بر فرض هم که بيعت، راهى براى تعيين حاکم باشد، يکى از راه ها بود و نه تنها راه! 🔸 شورا يا بيعت در صورتی راهى براى تعيين حاکم به شمار مى رود که پيامبر(ص) شخصى را براى رهبرى تعيين نکرده باشد. لذا با وجود روايات متواتر و فراوان مبني بر تعيين علي(ع) از طرف پيامبر(ص)، آن بيعت اجتهاد در مقابل نصّ است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325779 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ شرك در خواندن قرآن و زيارت نامه و نماز زيارت در حرم اولياء! ⁉️ پرسش: آيا خواندن قرآن و زيارت نامه و نماز زيارت در حرم اولياء و اهل بيت(عليهم السلام) شرك است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: هديه دادن به مؤمن از اصول اخلاقي اسلام است که پيامبر(ص) بسيار بر آن سفارش نموده اند. خواندن قرآن و زيارت نامه و نماز هديه ای است که براى ارواح والدين و مؤمنين مي فرستيم. از عايشه نقل شده: پيامبر(ص) فرمود: به من امر شد به بقيع روم براى آنها دعا كنم و نماز بخوانم. حتي ابن تيميه گفته: باتفاق رؤساى مذاهب، ميت از نماز، روزه، قرائت قرآن، صدقه و مانند اينها كه زنده انجام مى دهد بهره مى برد. آری زيارت نامه و نماز كه از آغاز تا فرجامش ذكر است و حمد و ستايش خدا نه تنها شرك نيست كه توحيد محض است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325689 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi