🌸🍃🌸🍃
#سخن_خوب_از_نگاه_قرآن
دوازدہ ویژگے یڪ"سخن خوب" از دیدگاہ قرآن ڪریم؛
۱. آگاهانہ باشد. "لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ"
۲. نرم باشد. "قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشتہ باشد.
۳.حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ"
۴.منصفانہ باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا"
۵.حرفمان مستند باشد."قَوْلًا سَدِيدًا" منطقے حرف بزنیم.
۶.سادہ حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم"
۷.ڪلام رسا باشد." قَوْلاً بَلِیغًا"
۸.زیبا باشد."قولوللناس حسنا"
۹.بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم. "یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن"
۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردے داشتہ باشد. "و قولوا لهم قولا معروفا"
۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم. "قولاً كريماً"
۱۲.ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف هاے پاڪ باب شود. "هدوا الے الطّیب من القول"
@DastaneRastan_ir
💢چرا هر رکعت نماز دو سجده دارد؟
✍از امام على(ع) از فلسفه سجده اول سؤال شد، حضرت فرمود:
✅سجده اول به اين معنا است که خدايا اصل ما از خاک است. و معناى سر برداشتن از سجده اين است که خدايا ما را از خاک خارج کردى.و معناى سجده دوم، اين است که خدايا دو باره ما را به خاک برمى گردانى. و سربرداشتن از سجده دوم به معناى اين است که خدايا يک بار ديگر در قيامت از خاک بيرونمان خواهى آورد...
📚عللالشرايع،شيخصدوق،ج۱،ص۲۶۲
✨﷽✨
🔥کفاره ی غیبت🔥
✅آیا می توان بدون رضایت گرفتن از فرد غیبت شونده توبه کرد؟
✍با توجه به این که غیبت از حق الناس است، بنابر این در مرحله اول باید از غیبت شونده رضایت گرفت، آن گاه به درگاه الهی از این گناه توبه کرد. اما اگر رضایت گرفتن از غیبت شونده به هر دلیلی ممکن نباشد و یا این که گفتن به او موجب مفسده ای مهم تر می شود و ... که در این صورت با توجه به روایات معصومان (ع) باید برای او استغفار نمود و این کفاره غیبت او است.
💥در این باره به دو روایت اشاره می کنیم:
امام صادق (ع) می فرماید از پیامبر (ص) پرسیده شد: کفاره غیبت چیست؟ حضرت فرمود: هر وقت یادت آمد، برای او از خداوند طلب آمرزش کن.
امام صادق (ع) در روایت دیگر می فرماید: اگر غیبت کردى و خبرش به غیبت شده رسید، پس راهى نمی ماند جز حلالیت خواستن از او، امّا اگر خبرش به او نرسیده، از خداوند برایش طلب آمرزش کن.
📚مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج۷۲، ص۲۴۱
@ghiamat_ir
🌸🍃🌸🍃
#حسرتهاي_روز_قيامت
ياليتني كنت ترابا
النبا : ۴۰
ای کاش من خاک بودم.
يقول_ياليتني قدمت لحياتي
الفجر : ۲۴
ای کاش پیشاپیش عمل خیری می فرستادم."
ياليتني لم اوت كتابيه
الحاقة : ۲۵
ای کاش نامه مرا به من نداده بودند.
ياويلتى ليتني لم أتخذفلاناخليلا
الفرقان : ۲۸
ای کاش فلان را دوست نمی گرفتم.
ياليتنا أطعنا الله وأطعنا الرسولا
الاحزاب : ۶۶
ای کاش خدا را اطاعت کرده بودیم و از رسول پیروی کرده بودیم.
یاليتني_اتخذت مع الرسول_سبيلا
سوره : الفرقان آیه : ۲۷
ای کاش راهی را که رسول در پیش گرفته بود ، در پیش گرفته بودم.
پس تا زندهایم آنها را بر آورده کنیم
@DastaneRastan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ذکرروز👆
🌸ذكر روز پنجشنبه🌸
لٰا اِلٰهَ اِلَّا اللهُ المَلِكُ الحَقُّ المُبين
💥معبودي جز خدا نيست
💥پادشاه برحق آشكار
➖➖➖➖➖➖
#سوره_درمانے
💎روز۵شنبه۲رڪعت نمازبـہ
نیت ڪسب مال وثروت بخواندوسپس《سوره یاسین》بخواندواین
عمل را تا ۳ روز انجام دهدبهتراست
📚گوهر شب چراغ۱۵۷/ ۲
🌸🍃🌸🍃
چرا درهای جهنم همیشه بسته و درهای بهشت همیشه باز است؟
تفاوت اساسی بهشت و جهنم اين است که بعد از اينکه خلائق در بهشت و جهنم مستقر میشوند درب جهنّم هميشه بسته است و درب بهشت هميشه باز است.
درب جهنم بسته است، فىِ عَمَدٍ مُّمَدَّدَةِ
فىِ عَمَد يعنی در جهنم پشتبند دارد
و مُّمَدَّدَةِ یعنی در جهنم از بالا تا پايين به طور عمودی بسته است و این طور نیست که يک لنگه را به لنگه ديگر ببندند نيست
اين نه برای آن است که فرار نکنند، اصلاً نمیتوانند فرار کنند، اما بسته بودن درب يک عذاب ديگری است!
اينها که ديگران را با ربا، با رشوه و مانند آن به بند کشيدند، در جهنم بسته ميسوزند نه باز!
مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفاد؛ در زنجيرهای بسته ميسوزند،
اما درهای بهشت باز است ولی کسی بیرون نمیآید
مگر هيچ بهشتي حاضر است از بهشت بيايد بيرون؟
نه، اما مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْواب باز بودن درب، يک آزادی محسوب میشود و نعمتی روی نعمتهای ديگر است.
درب بهشت باز است ولی نه بيگانه ميتواند وارد شود و نه آشنا حاضر است خارج شود؛
اما باز بودن درب، يک احترام ديگری است برای بهشتیان، گاهی میبينيد انسان دَر میزند، اين دَر زدن برای اين نيست که اين دَرب بسته است، برای احترام صاحبخانه است.
اينکه گفت:
دوش ديدم که ملائک در ميخانه زدند
گِل آدم بسرشتند و به پيمانه زدند
اين در زدنها گاهی برای احترام است، باز بودن درب برای آزادی و احترام است؛
از آن طرف تمام اين درب بسته و از اين طرف تمام اين درب باز است.
برگرفته از بیانات آیت الله جوادی آملی
تفسیر سوره زمر
@DastaneRastan_ir