eitaa logo
آخوند | Akhund
1.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
434 ویدیو
77 فایل
﷽ رسانه اندیشه وآگاهی آخوند جایی برای بازخوانی هویت وماموریت روحانیت و حوزه علمیه...🌱🌤 من هم یک آخوند هستم...❗️ 🔅روایت.تحلیل.رصد🔅 تبلیغ نداریم🙏🏻 مشتاق شنیدن از شما📩: @Admin_Akhund گروه چت: https://eitaa.com/joinchat/3788243490C7fb6480438
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم گفتگوی آزاد حول محور روحانیت و جامعه ایرانی و طلبگی و مفهوم آخوندی در میان مردم..🌱 بازنشر نگرش های مختلف به والیان دین...🔅 @Akhundism https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
آخوند واقعی.. @Akhundism
《وقتی جامعه اسلامی متعهد شده است که حیات و نظام زندگی را براساس هدایت دین اداره کند و بنابراین گذاشته است که حکمت،معرفت وهدایت الهی را برحکمت و هدایت ناقص بشری و دید آلوده وغیرپاکیزه بشری ترجیح دهد،هنگامی میتواند درست حرکت کند که هدایت وحکمت الهی و گره گشایی دین خدارا درامور زندگی مردم به وسیله‌ی یک عده انسان وارد وعالم بی غرض وبی طمع،روشن وآشکارشود. این فلسفه حوزه های علمیه است.‌.》 آیت الله خامنه ای ۱۳۷۲/۲۱/۶ @Akhundism
🔺️اولین سند اطلاعاتی درمورد حوزه علمیه_۱۳۳۵🔺️ 🔸پس از تشکیل ساواک یکی از اولین نهادهایی که کنترل و مراقبت از وضعیت و تغییر و تحولات آن در دستور کار رژیم پهلوی قرار گرفت، نهاد روحانیت و به خصوص حوزه علمیه قم بود. حوزه قم که در آن زمان با گذشت قریب به 15 سال زعامت آیت‌الله بروجردی جایگاه علمی، دینی، سیاسی و اجتماعی خاصی پیدا کرده بود مهم‌ترین نهاد در مقابل رژیم پهلوی محسوب می‌شد. به همین جهت از روزهای اولیه تشکیل ساواک حساسیت‌ها به این نهاد مردمی بیش از پیش شد. ساواک در نخستین گزارش خود از حوزه علمیه قم در 22 اسفند ماه 1335 مطالب مهمی پیرامون زعامت آیت‌الله العظمی بروجردی، مدرسین و اساتید سطح عالی حوزه و راهکارهای به انزوا کشاندن نهاد روحانیت قم را ارائه می‌دهد..🔸️ @Akhundism
✴️کسانی که آرزوی اعتلای آیین مبین اسلام را در سر دارند و درباره علل ترقی و انحطاط مسلمین در گذشته دور و نزدیک میاندیشند، نمیتوانند درباره دستگاه رهبری آن یعنی سازمان مقدس روحانیت نیندیشند و آرزوی ترقی و اعتلای آن را در سر نداشته باشند و از مشکلات و نابسامانیهای آن رنج نبرند. زیرا قدر مسلّم این است که هرگونه صلاح و اصلاحی در کار مسلمین رخ دهد یا باید مستقیماً به وسیله این سازمان که سِمَت رسمی رهبری دینی مسلمین را دارد صورت بگیرد، یا لااقل این سازمان با آن هماهنگی داشته باشد. اگر به فرض، حرکتی اصلاحی و دینی از ناحیه فرد یا افرادی آغاز گردد و سازمان روحانیت آمادگی و هماهنگی نداشته باشد، گمان نمیرود موفقیت زیادی نصیب گردد. مشکل اساسی درسازمان روحانیت شهید مطهری(ره) @Akhundism
⭕️ در قدیم حوزه‏ها محصور شده بود در چار دیواری که کسی نمی‏توانست از آن بیرون بیاید. تبلیغات سوء به صورتی بود که اگر طلبه‏ای می‏خواست حرفش را بزند و در فکر تشکیلات باشد، مورد طعن قرار می‏گرفت. همیشه صحبت «نظم در بی‏نظمی است» مورد تأیید بود. همه باید متأسف باشیم که این انقلاب دیر پیروز شد. اگر این انقلاب سی سال پیش پیروز می‏شد، وضع حوزه‏ها غیر از این بود... @Akhundism
در حدود سیزده سال پیش شبی در قم در یک محفل دوستانه مرکب از گروهی از اساتید و فضلا، که اینجانب نیز افتخار حضور در آن جلسه را داشت، سخن از مشکلات و نواقص سازمان روحانیت به میان آمد؛سخن در این بود که چرا در گذشته حوزه‌های علمی و روحانی ما از لحاظ رشته‌های مختلف علوم از تفسیر و تاریخ و حدیث و فقه و اصول و فلسفه و کلام و ادبیات و حتی طب و ریاضی، جامع و متنوع بود و در دوره‌های اخیر تدریجاً به محدودیت گراییده است و به اصطلاح در گذشته به صورت جامع و دانشگاه بود واخیراً به صورت کلّیه و دانشکده فقه درآمده و سایر رشته‌ها از رسمیت افتاده است؟ چرا افراد بیکار و مزاحم و علف هرزه در محیط مقدس روحانیت زیاد است به طوری که یک زعیم روحانی مجبور است برای آب دادن یک گل، خارها و علف هرزهایی را هم آب بدهد؟ چرا اساساً در میان ما سکوت و سکون و تماوت و مردهوشی، بر حرّیت و تحرّک و زندهصفتی ترجیح دارد و هرکس بخواهد مقام و موقع خود را حفظ کند ناچار زبان در کام میکشد و پای در دامن میپیچد؟ چرا برنامه‌های تحصیلی ما مطابق احتیاجات تنظیم نمیشود؟ چرا تصنیف و تألیف و نشریه و مجله به قدر کافی نداریم؟ چرا بازار القاب و عناوین و ژست و قیافه و آراستن هیکل در میان ما اینقدر رایج است و روز به روز مع‌الاسف زیادتر و رایجتر میگردد؟ چه رمزی در کار است که زعمای صالح و روشنفکر ما همین که در رأس کارها قرار میگیرند قدرت اصلاح از آنها سلب میگردد و مثل این است که اندیشه‌های قبلی خود را فراموش میکنند و ... مشکل اساسی درسازمان روحانیت شهید مطهری(ره) @Akhundism
...پس از پاره‌ای گفتگوها سخن از علت اساسی مشکلات به میان آمد. قرار شد که هرکس نظر خود را درباره علت اساسی این مشکلات اظهار کند. هرکدام چیزی گفتند، این بنده نیز نظر خود را گفتم، ولی یکی از دوستان نظری ابراز داشت که من نظر او را بر نظر خودم و سایر نظرها ترجیح دادم و اکنون نیز بر همان عقیده‌ام. او گفت: علت اصلی و اساسی نواقص و مشکلات روحانیت، نظام مالی و طرز ارتزاق روحانیین است. عبارتی که او ادا کرد این بود: علةالعلل همه خرابیها سهم امام است. البته مقصود او و مقصود من این نبوده و نیست که علةالعلل نواقص ما وضع و تشریع ماده‌ای در دین و مذهب به نام سهم امام است. به عقیده من وضع و تشریع اینچنین مادهای برای چنان منظوری یعنی ابقاء و احیای دین و اعلای کلمه اسلام بسیار حکیمانه است. بعداً خواهیم گفت این ماده بهترین ضامن قدرت و استقلال سازمان روحانیت است. و نیز مقصود این نیست که متصدیان آن در انجام وظیفه خود کوتاهی میکنند. مقصود سنت و روشی است که تدریجاً در طرز اجرا و استفاده از این ماده معمول شده و به دستگاه روحانیت ما سازمان مخصوصی داده و در نتیجه، این طرز سازمان منشأ مشکلات و نواقص فراوانی شده است. مشکل اساسی درسازمان روحانیت شهید مطهری(ره) @Akhundism
نائب الزیاره دوستان کانال..❤️ @Akhundism
ابتدا چنین به نظر میرسد که صلاح و فساد اجتماع بزرگ یا کوچک، تنها به یک چیز بستگی دارد وآن صلاح و عدم صلاح افراد آن اجتماع و بالاخص زعمای آنهاست.. یعنی فقط افرادند که همه مسئولیتها متوجه آنهاست. بسیاری از افراد اینچنین فکر میکنند و بر این پایه نظر میدهند. این دسته هنگامی که متوجه برخی مفاسد اجتماعی میشوند چاره کار را زعیم صالح میدانند و به اصطلاح اصالت فردی هستند. اما کسانی که بیشتر و عمیق‌تر مطالعه کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که تأثیر و اهمیت سازمان و تشکیلات و رژیم‌اجتماعی از تأثیر و اهمیت زعما بیشتر است؛ در درجه اول باید درباره سازمان صالح اندیشید و در درجه دوم درباره زعمای صالح... مشکل اساسی درسازمان روحانیت شهید مطهری(ره) @Akhundism
سلام عزیزان⚘️ ان شاالله به زودی جریان شناسی نحله هاو مجموعه هاو شخصیت های حوزه و روحانیت رو شروع خواهیم کرد و تلاش میکنیم تصویر شفاف تری از جریان ها و شخصیت های تاثیر گذار حوزوی ارائه کنیم... @Akhundism
خاطره‌‌ای آیت الله سید احمد خاتمی از آیت الله العظمی مرحوم میرزاهاشم آملی: در اواخر عمر شریف آیت الله میرزاهاشم آملی شاگرد ایشان بودم ایشان یک‌مرتبه فرمودند: اوایل انقلاب خدمت امام رسیدم و به ایشان عرض کردم که من کهولت سن دارم و در توان من نیست که در سرحدات بجنگم اما اگر ۱۰۰ نفر طلبه را به من بدهید بعد از ۱۰ سال همه آنها را مجتهد تحویل میدهم. امام از این مساله خیلی استقبال فرمودند اما من گفتم ۴ شرط دارم. ۱. همگی این ۱۰۰ نفر از قم خارج شوند و در مانند دماوند تحصیل کنند و تحت نظارت من باشند. امام موافقت فرموند. ۲.شهریه این طلاب ۲ تا ۳ برابر بشود که دغدغه ی مالی نداشته باشند. امام موافقت فرموند. ۳. منبر رفتن بر این طلاب حرام شود و شبانه روز هیچ اشتغالی بجز تحصیل نداشته باشند. امام موافقت فرموند. ۴. هیچ یک از این طلاب اخبار رادیو و تلویزیون و روزنامه ها را نبینند و نخوانند. امام در این لحظه با صدای بلند فرموند ما چنین مجتهدی نمی‌خواهیم. @Akhundism