eitaa logo
آخوند | Akhund
1.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
516 ویدیو
92 فایل
﷽ رسانه اندیشه وآگاهی آخوند جایی برای بازخوانی هویت وماموریت روحانیت و حوزه علمیه...🌱🌤 من هم یک آخوند هستم...❗️ 🔅روایت.تحلیل.رصد🔅 تبلیغ نداریم🙏🏻 مشتاق شنیدن از شما📩: @Admin_Akhund گروه چت: https://eitaa.com/joinchat/3788243490C7fb6480438
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ اینترنشنال حوزوی 💢به کانال آخوند بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
⭕️ پیام سید مهدی فقیه امامی برای مرگ افتخار زاده 💢به کانال آخوند بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
⭕️ پیام حجت الاسلام محمد سند بحرانی(بحرینی) برای مرگ افتخارزاده 💢به کانال آخوند بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
1_7589258614.pdf
1.85M
⭕️ نقد آیت‌الله مصباح به انجمن حجتیه در سال 1363 انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و هشتم آیت ‌الله مصباح یزدی در آخرین جلسه سال تحصیلی 1364-1363 در که مدیریت آن با آیت ‌الله محسن خرازی و آیت ‌الله رضا استادی و با همکاری آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، مظاهری، محمد یزدی، شبیری زنجانی، احمدی میانجی، محمدی گیلانی، حاج سید مهدی روحانی و... بود، به سخنان مهمی در زمینه ولایت فقیه و امام خمینی رحمه‌الله علیه و نقد گروه‌هایی چون «انجمن حجتیه» پرداختند که آن زمان روزنامه اطلاعات آن را منتشر نمود. ایشان در آن جلسه فرمودند... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،13آبان 1402، صفحه 6. متن کامل 💢به کانال آخوند بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
📌تغییر آرایش انجمن حجتیه ✍🏻سید علی موسوی 🔸حرف و حدیث در مورد انجمن حجتیه در کلیشه‌های دهه 60 باقی مانده است. همانطور که تلقی‌ها در مورد بیوت مرجعیت همین طور. جریان خط امامی در دهه 60 خط اول انتقاد به این دو جریان بودند. نماد بارز آن کتاب حزب قائدین زمان عمادالدین باقی است که با یک تیر هر دو نشان یعنی انجمن حجتیه و آیت الله خویی را نشانه می‌گیرد؛ اما از ابتدای دهه 80 تغییرات قابل توجهی در دو طرف این طیف اتفاق افتاد. 🔹در گذشته قالب عمومی ارتباط انجمن حجتیه همان جلسات مذهبی سنتی بود. به دلیل تمرکز بدنه انقلابی در فعالیت‌های سیاسی یا فعالیت‌های فرهنگی دارای بروز سیاسی، فضای ارتباط با بدنه متأثر از فضاهای اخلاقی و فرهنگی غرب تقریبا خالی شده بود. از سویی میل معنوی طیف گسترده‌ای از جوانان و نوجوانان دارای گرایش فرهنگی به ولنگاری غربی در کنار زاویه دید منفی نسبی این طیف به حاکمیت سیاسی ایران، فرصت خوبی برای یارگیری انجمن فراهم آورد. حاکمیت نیز فضایی را برای این جریان در این زمینه باز کرد. این جریان توانست در فضای معنوی و جلسات عمومی با استفاده از جذابیت‌های متعددی، از میان این طیف از جوانان یارگیری کند. 🔸توسعه قدرت انجمن در انتهای دهه 80 باعث ایجاد محدودیت در این جنس فعالیت های این جماعت و از این رو انجمن به همان قالب سنتی ارتباط خود بازگشت اما یک تغییر اساسی در آن پدید آمده بود و آن شکل گرفتن نوعی رواداری در مقابل فضای مدرن فرهنگی. همان که امروزه به عنوان اسلام صورتی می شناسیم اما به شکلی کاملا ملایم. دیگر انتقاد انجمن حجتیه از نظام اسلامی این نبود که چرا وضع حجاب و ولنگاری جوانان این طور است . این بحث از نقطه حساسیت انجمن حذف شده و تنها بعد «ولایتی» آن باقی ماند 🔹از سوی دیگر اتصال کم رمق اصلاح طلبان با کارگزاران محافظه کار دولت هاشمی در این دهه تبدیل به یک بافت همگن شد و از سوی دیگر نوعی جدید از ایدئولوژی محافظه کار در مقابل انقلابی گری در این جریان شکل گرفت. طبعا این جریان سابقا خط امامی، روحانیت انقلابی را آلترناتیو خود می دید. از این رو به سمت ساخت زمینه ارتباطی با همان طیفی رفت که قبلا خود پرچم دشمنی با آنان را بلند کرده بود. نوع مناسبات اصلاح طلبان با انجمن حجتیه و بیوت مراجعی همچون آقای سیستانی و شبیری و ... حکایت از تغییر عمیقی در آرایش صحنه است 🔸با این همه قدرت مذهبی جریان اصلاح طلب و خط امامی، بر روی ظرفیت معنوی جوانان و نوجوانان دارای گرایش فرهنگی به ولنگاری غربی استوار است. تا وقتی بدنه مومن به نظام اسلامی، پروژه ارتباط خود با این بدنه را در قالب اسلام صورتی دنبال می کند، تنها در حال دادن پاس گل به رقبای خود است. خلأ واقعی معنوی، نیاز به جدی گرفتن «عرفان» در فعالیت فرهنگی جمهوری اسلامی دارد. عرفانی که همچنان متاع «ممنوعه» است. هرچند امام خمینی ره در سال 58 نتوانست تفسیر و محفل عمومی عرفانی اش را ادامه دهد، اما بحران معنوی اجتماعی، مطالبه تغییر مناسبت ما با این پدیده را می کند. پدیده ای که اگر «متاع حقیقی» در آن ارائه نشود، «متاع کاذب» بازار قاچاقش را پر خواهد کرد. ترس از بازار قاچاق نباید باعث بستن بازار حقیقی شود 💢به کانال آخوند بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
🔘 انا لله و انا الیه راجعون 📌 با خبر شدیم ابوالزوجه بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین استاد شحیطاط،حاج کاظم چنانی نژاد به رحمت ایزدی پیوسته‌اند. 🔘 این مصیبت را به ایشان و خانواده محترم تسلیت عرض نموده و علو درجات و رضوان الهی را برای این پدر شهیدِ روضه دار مسئلت داریم. 💢به کانال آخوند بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ فوت آقای افتخارزاده 📌مروری بر عقیده انجمن به تناسخ که موسس انجمن آن را تدریس نموده و آقای افتخارزاده هم از شاگردان خاص او بوده است مفید می نماید: 🖇 مقدمه: موسس انجمن حجتیه درسگفتارهایی دارد موسوم به جزوات خاص الخاص، شامل مباحثی مانند جبل قاف، عالم ذر، تناسخ و غیره. جزوه ای به نام تناسخ از همین مجموعه است که دیدگاه وی را به شرح زیر در بر دارد: ۱- معاد، رجعت و مسخ از مسلمات شرع اطهر است‌ (محمود حلبی، جزوه تناسخ، ص:۱) ۲- این سه از مسلمات کتاب و سنت، از محالات فلسفه است. اگر قرآن و روایات را قبول دارید باید یک خط قرمز روی فلسفه بکشید. (همان) ۳- تناسخ یعنی انتقال روح از بدن خودش، بعد از جدا شدنش به یک جسد دیگر. (همان) ۴- تناسخ از مسائل قدیمه ای است که خیلی از حکماء قایل به این بوده اند. افلاطون الهی، استاد افلاطون، سقراط و امثال او از حکماء قایل بوده اند. و یک عده ای بنام تناسخیه صدها سال پیش بوده اند که در راس آنها یوذاسف تناسخی است.(همان) ۵- یوذاسف، افلاطون، سقراط حرفهایی نقل کرده اند که ظاهرش همین تناسخ است و ملاصدرا اینها را [ در اسفار] نقل کرده است.( همان، ص: ۲) ۶- تناسخ دو جور است‌ صعودی و نزولی. نزولی آن است که روح قبل از موت یا بعد موت، روح وقتی کنده شد از بدن پایین تر برود توی بدن حیوانات که اگر رفت مسخ می گویند، اگر رفت به بدن یک انسان دیگری پایین تری نسخ می گویند، اگر رفت توی بدن گیاهی، نباتی، فسخ می گویندش و اگر رفت توی جمادی، تکه سنگی، رسخ می گویندش. ( همان،ص: ۳) ۷- اینها از قدیم الایام بوده و از حکماء هم نقل شده حتی شیخ الرئیس ابو علی سینا یک قسمت را قبول می کند.(همان، ص: ۳) ۸- اما آقایان فلاسفه می فرمایند: روح که از بدن کنده شده به بدن دیگری محال است برود، محال است چه بدن انسان باشد چه حیوان یا نبات یا جماد. بنا بر مذاق جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء ... و حرکت جوهری، روح و بدن و ترکیب طبیعی و وحدت طبیعی دارند، محال است.(همان، صص: ۴ش) ۹- بر مذاق اشراق و مشاء ترکیب روح و بدن ترکیب طبیعی است لهذا تناسخ محال است علی کلا المشربین، تناسخ چه در طرف تصاعد- از ناقص به کامل- چه در طرف تنزل - از کامل به ناقص محال است.( همان،صص: ۸-۹) ۱۰- بنا بر مذاق آقایان فلاسفه باتفاقهم معاد جسمانی و رجعت جسمانی هم هر دو تناسخ است لهذا معاد جسمانی و رجعت جسمانی را هم منکر شده اند.( همان، ص: ۹) ۱۱- وقتی تناسخ محال شد، حرفهای افلاطون و سقراط و یوذاسف تناسخی و همه اینها بی پایه می شود و از آنجا که نمی توانند بالصراحه سخن اینها را منکر شوند آنوقت ناچارند که کلمات آنها را تاویل کنند.(همان، ص:۹) ۱۲- عجیب است شرایع و ادیان بالاتر از نسخ، مسخ را هم گفته اند- مسخ را گفته اند ‌‌که از نسخ هم بدتر است.(هنان، ص: ۹) ۱۳- در روایات الی ماشاء الله انواع مسوخات را ذکر کرده اند. بحار را آورده ام جلد چهارده بحار صفحه ۸۷ را نگاه کنید. اینها همه را باید بریزیم دور چرا؟ چون که آقایان فلاسفه مسخ را منکر شده اند‌.؟( همان، ص:۹) ۱۳-البته فلاسفه برای توجیه این تصریحات [ کتاب و سنت] تناسخ ملکوتی را قائل شده اند. همه شان چه اشراقیین چه مشائیین چه رواقیین. یعنی ملکاتی در انسان پیدا شود از فضایل یا رذایل و در عالم آخرت روحش بصورت آن ملکات مصور شود. ( همان، صص: ۱۱-۱۲) ۱۴- ما بحمدالله و المنه به برکت اهل بیت ع احتیاج به هیچیک از این تاویلات نداریم و مطلب را به معنای واقعیش قبول داریم- حرفی را که افلاطون و سقراط زده اند کلی اش را قبول داریم و احتیاج به تاویل هم نداریم. (همان،ص:۱۲) 🗓 چند نکته: 🧷 تاکنون نشنیده و ندیده ام آقای افتخارزاده هنگام تدریس آقای حلبی و یا پس از آن این عقیده را نقد و رد کرده باشد. 🧷 نشنیده و ندیده ام آقای افتخارزاده به اعضای انجمن گفته باشد که باور به این عقیده گناه و مخالف عقاید اهل بیت ع است. 🔍 برخی از شاگردان نسل جدید که در کلاس های اخیر انجمن شرکت داشته اند می گویند اعتقاد به تناسخ در برخی از این کلاس ها ترویج می شود. 📍نتیجه: عدم مخالفت آقای افتخارزاده هنگام تلمذ و عدم نقد و ردش بر این عقیده باطل و مهمتر از همه ترویج این باور در برخی از کلاس های کنونی انجمن نشان می دهد، آقای افتخارزاده نیز با آن عقیده مخالف نبوده است. 🖋رضایی شنبه ۲۹ دیماه ۱۴۰۳ 💢به کانال آخوند بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
رصد روزانه اهم اخبار مربوط به حوزه و حوزویان و قم 🔰 ۱.پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی درپی درگذشت حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا / حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمد ناصر سقای بی‌ریا را تسلیت گفتند 🔻 ۲.پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی شهادت دو قاضی برجسته در پی شهادت دو تن از قضات برجسته قوه قضاییه ، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی صادر کردند 🔰 ۳.پیام تسلیت آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در پی شهادت دو روحانی مبارز 🔻 ۴.آیت الله جوادی آملی : دیدگاه‌های نوآورانه مرحوم نایینی می‌تواند راهگشای مسائل عصر حاضر باشد 🔰 ۵.واکنش شیخ قمی نسبت به بازخوردهای منفی گسترده به کلیپ اخیرش : خودشان می‌دانند من کجا را زده‌ام ؛ اتفاقی نیست که همه علیه من می‌نویسند ! کلیپ جنجالی اخیر حجت‌الاسلام مجتهدزاده معروف به شیخ قمی مبنی بر اینکه اسراییل می‌خواست با حفر تونل به پیکر مطهر امام حسن عسکری (علیه السلام) برسد و تک تیراندازها در مکه مترصد کشتن امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند و ... واکنش‌های منفی به دنبال داشته است 🔻 ۶.تحلیل پیام‌های تسلیت آیات سبحانی و کریمی جهرمی ؛ ایا نفوذ انجمنی‌ها ادامه دارد ؟ پیام امثال سید صادق شیرازی برای فوت افتخار زاده امری طبیعی به نظر می‌رسد. اما این که برخی شخصیت‌ها ازجمله فقیه بصیری چون حضرت آیت‌الله سبحانی و یا شخصیتی چون آیت‌الله کریمی جهرمی برای افتخار زاده پیام تسلیت بدهند و بر جنازه او نماز میت اقامه کنند ، بسیار تعجب برانگیز است که احتمالا نتیجه نفوذ انجمنی‌ها در بیوت برخی از مراجع معظم است 🔰 ۷.امام جمعه اصفهان : نواقص قانون حجاب رفع شود / استقامت و مسلمان بودن ملازم یکدیگر است 🔻 ۸.مصطفی پورمحمدی مطرح کرد : جزییات جدید از سوء قصد امروز به قضات بلندپایه پورمحمدی ، وزیر اسبق دادگستری گفت : قاتل از مدتی قبل تلاش داشته با کارکنان مجتمع حس صمیمیت ایجاد کند و سوالاتی در مورد پرونده‌ها و محل ارجاع پرونده‌های سازمان منافقین می‌کرده 🔰 ۹.محمود شفیعی: حقوق سیاسی در نهج البلاغه : حق صلح همگانی ، و کاستن از دشمنی دشمنان با رو آوردن به عهد و پیمان 🔻 ۱۰.شهاب الدین حائری شیرازی: سندروم احساس پیروزی در همه موقعیتها سردار قاآنی : امروز ساعت یک بعد از ظهر از بزرگ‌ترین شکست رژیم صهیونیستی رونمایی می‌شود /حاشیه در خصوص واکنش حماس یا سپاه در قبال آتش بس که از ساعت یک امروز شروع شد . من فکر می‌کنم این یک خصوصیت و واکنش روانی هست که اقلیتی که احساس مظلوم بودن دارد در قبال یک قدرت قاهر ، به آن دچار می‌شود 🔰 ۱۱.مرضیه حاجی هاشمی: زندان‌های حکومت دینی و ولایی به نظر به دلیل اوج بی‌دفاعی و قابلیت ظلم پذیری افراد محبوس و محصور و اسیب پذیری بسیار دین در این نقطه است که پیشوای اول شیعیان ، در نامه خود به منصوبش هشدار می‌دهد ، از آمیختن ظلم با دیانت پرهیز کن و دقیقا جایی که این خطر بسیار برجسته است ، زندان‌های حکومت دینی و ولایی است 🔻 ۱۲.سید حسن خمینی : ترور ناجودانمردانه حجج اسلام رازینی و مقیسه حرکتی شنیع علیه حقوق انسانی و امنیت ملی است 🔰 ۱۳.احمد مازنی: آشتی بین سنت و مدرنیته احمد مازنی ، رییس پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، یکی از سلسله یادداشت‌های خود با موضوع « بازگشت به سنت بنیانگذار » را با عنوان « آشتی بین سنت و مدرنیته » نوشت 🔻 ۱۴. ایازی : فضای سنتی مانع رشد بانوان حوزوی است / محدودیت برای زنان مجتهده عرفی است نه فقهی 💢به کانال آخوند بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152
نقد انجمن حجتیه - استاد هوشیار.mp3
63.29M
⭕️ صوت نشست تخصصی بررسی تشکیل حکومت اسلامی در اندیشه انجمن حجتیه، توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی محمدی هوشیار(پژوهشگر و نویسنده). 💢به کانال آخوند بپیوندید👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2753823225Cad44fc5152