❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُم مِّنْهَا يَرْكُضُونَ
ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺨﺘﻨﺪ .(١٢)
لَا تَرْكُضُوا وَارْجِعُوا إِلَىٰ مَا أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَمَسَاكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْأَلُونَ
[ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ] ﻓﺮﺍﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﻓّﻬﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺎﺯﭘﺮﻭﺭﺩﻩ [ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ] ﺑﻮﺩﻳﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ﺗﺎ [ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﺍﻥ ] ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻤﻚ ﺷﻮﺩ [ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﺒﺮ ﻭ ﻧﺨﻮﺕ ﺑﺮﺍﻧﻴﺪ . ](١٣)
قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ
[ ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻗﻄﻌﺎً ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﺑﻮﺩﻳﻢ !(١٤)
🔅سوره انبیاء
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜عليّ بن إبراهيم عن أبيه عن ابن فضّال عن ثعلبة بن ميمون عن بدر بن الخليل الأسديّ قال:سمعت أبا جعفر عليه السّلام يقول في قول اللّه عزّ و جلّ: فَلَمّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها يَرْكُضُونَ لا تَرْكُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلى ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَ مَساكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ قال:إذا قام القائم و بعث إلى بني أميّة بالشّام فهربوا إلى الرّوم فيقول لهم الرّوم:لا ندخلنّكم حتّى تتنصّروا فيعلّقون في أعناقهم الصّلبان فيدخلونهم فإذا نزل بحضرتهم أصحاب القائم طلبوا الأمان و الصّلح فيقول أصحاب القائم:لا نفعل حتّى تدفعوا إلينا من قبلكم منّا،قال:فيدفعونهم إليهم فذلك قوله: لا تَرْكُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلى ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَ مَساكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ، قال:يسألهم الكنوز و هو أعلم بها قال:فيقولون: يا وَيْلَنا إِنّا كُنّا ظالِمِينَ* فَما زاَلَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ حَتّى جَعَلْناهُمْ حَصِيداً خامِدِينَ بالسّيف.
📝تأويل آيهاى ديگر بر حضرت حجت عجل اللّه تعالى فرجه الشريف
بدر بن خليل اسدى گويد:شنيدم امام باقر عليه السّلام در معناى اين آيه:«وقتىكه شجاعت ما را ديدند ناگهان از آن گريزان مىشوند.(به آنها گوييم:)نگريزيد به كاميابىها و مسكنهاى خويش باز گرديد،شايد سراغ شما را بگيرند»(انبياء/ ١٢ و ١٣)
🌠مىفرمود:وقتىكه قائم ما عليه السّلام قيام نمود و لشكر به سوى شما براى نابودى بنى اميه فرستاد آنها به مملكت روم مىگريزند رومىها به آنها مىگويند:
به شما پناه نمىدهيم مگر اينكه به دين نصرانى درآييد!پس بنى اميه صليبها را به گردن مىآويزند آنگاه رومىها ايشان را مىپذيرند،
💢وقتىكه اصحاب حضرت قائم عجل اللّه تعالى فرجه الشريف به كنار مملكت روم مىآيند رومىها درخواست امان مىكنند اصحاب حضرت به ايشان مىگويند:به شما امان نمىدهيم تا افرادى را كه به شما پناهنده شدهاند به ما تحويل دهيد پس آنان را تحويل مىدهند
💠مقصود از آيه شريفه اين است،حضرت از آنان مىخواهد كه گنجها را به او نشان دهند در صورتى كه خودش بهتر مىداند آنها مىگويند:«واى بر ما كه ستمگر بوديم ادعايشان پيوسته همين است تا آنها را با شمشير نابود سازيم» (انبياء/١٣ و ١٤).
📚الروضة من الکافی، صفحه 149
محمدبن یعقوب کلینی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دعای_عهد
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
#بعد_از_ظهور
[ ایات 4 تا 8 سوره اسراء]
❇️«وَ قَضَيْنا إِلى بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ» يعنى: در تورات به بنى اسرائيل اعلام كرديم سپس خداوند خطاب با بنى اسرائيل را قطع كرده و امت پيغمبر اسلام صلى اللّه عليه و آله را مخاطب ساخته و ميفرمايد: «لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ» كه شما اى امت محمد به راه بنى اسرائيل خواهيد رفت و دو بار در زمين دست بفساد ميزنيد. مقصود فلان و فلان و اصحاب آنها و نقض عهد آنان است.
🌠«وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً» و سركشى بزرگ خواهيد كرد. يعنى ادعاى خلافت عظمى مينمائيد،
💠«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» پس چون نخستين فتنه پديد آيد، يعنى جنگ جمل بوجود آوريد «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» بندگان خود را كه سخت نيرومند ميباشند بر شما مسلط گردانيم، و اينان امير المؤمنين على عليه السّلام و اصحاب آن حضرت ميباشند «فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً» پس آنها شما را هر چند به خانهها پناه ببريد جستجو نموده بقتل رسانند تا بدانيد كه ارادۀ خداوند انجام پذير است.
✴️«ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ» آنگاه باز به شما دولت و غلبه ميدهيم، يعنى بنى اميه كه بر آل پيغمبر چيره ميگردند «وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً» و اموال بسيار و فرزندان بيشمار روزى كنيم و از اندازه فزون گردانيم. يعنى با اين عده وعده خود را بر آل پيغمبر برتر يافته و با آنها به منازعه برخاسته و بالنتيجه حسين بن على عليهما السّلام و ياران او را شهيد و زنان خاندان پيغمبر را باسارت بريد
💎 «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ» اگر نيكى كنيد، نيكى بينيد، و اگر بد كنيد بدى يابيد
🕯و چون وعدۀ ديگر فرا رسد يعنى قائم آل محمد و يارانش قيام كنند «لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ» رويهاى شما سياه گردد «وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ» و با يارانش بمسجد الحرام در آيند مانند روزى كه پيغمبر اكرم و امير المؤمنين و سپاه اسلام نخستين بار در آمدند «وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً» تا دولت و شوكت شما را سخت تباه گردانند: يعنى بر شما غلبه يافته همهتان را از دم شمشير بگذرانند.
❣سپس پروردگار جهان عطف توجهى بآل پيغمبر نموده و ميفرمايد: «عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ» خداى بشما ترحم خواهد كرد و شما را بر دشمنانتان پيروز گرداند.
💢آنگاه بنى اميه را مخاطب ساخته و ميفرمايد: «وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» يعنى: اگر شما با شوكت سفيانى خروج كنيد، دولت حق نيز با ظهور قائم آل محمد صلى اللّه عليه و آله قيام خواهد كرد.
📜 در تفسير عياشى است كه حضرت صادق عليه السّلام فرمود آيۀ «وَ قَضَيْنا إِلى بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ» مقصود شهادت امير المؤمنين و مسموم كردن امام حسن مجتبى «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً» يعنى كشتن امام حسين عليه السّلام «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» يعنى چون زمان خونخواهى آن حضرت فرا رسد «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ» خداوند مردمى را پيش از ظهور قائم آل محمد برانگيزد كه هر جا دشمنى از دشمنان و ظالمين آل پيغمبر پيدا كنند نابود نمايند «وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً» و اين كارى است كه قبل از قيام قائم شدنى است «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ» «نَفِيراً»:
آنگاه حضرت امام حسين عليه السّلام با هفتاد نفر از ياران جانبازش كه در كربلا با وى شهيد شدند رجعت مينمايند. در حالى كه لباس سفيد پوشيدهاند و بمردم اعلان كنند كه امام حسين با يارانش قيام نمودهاند تا اهل ايمان ترديد ننمايند و بدانند كه او دجال و شيطان نيست، بلكه او امامى است كه در دسترس مردم است، و چون يقين كردند او امام حسين عليه السّلام ميباشد ترديد نخواهند كرد.
🔰سپس از جانب امام حسين عليه السّلام امام زمان بهمۀ مردم معرفى ميگردد و اهل ايمان نيز آن حضرت را تصديق ميكنند.
چون امام زمان وفات نمايد، حضرت امام حسين عليه السّلام او را غسل داده و كفن و حنوط كرده دفن ميكند. چنان كه در روايت است كه متصدى امر امام بايد امام جانشين او باشد.
و در خبر است كه امام حسين عليه السّلام چندان سلطنت ميكند كه ابروانش جلو چشم مباركش را ميگيرد.
📝در تفسير مزبور از حمران بن اعين از حضرت امام محمد باقر عليه السّلام روايت ميكند كه اين آيه را ميخواند «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» و ميفرمود:
اين بندگان خدا، قائم ما و ياران او هستند كه سخت نيرومند ميباشند.
🕊هم در آن تفسير از امير المؤمنين عليه السّلام روايت نموده كه در يكى از خطبههايش فرمود: اى مردم!
سَلُونى قَبْلَ انْ تَفْقِدُونى. پيش از آنكه از ميان شما بروم هر چه ميخواهيد از من بپرسيد. چه در گنجينۀ سينه من علوم بسيارى نهفته است. پس آنچه خواهيد از من بپرسيد، پيش از آنكه فتنهاى پديد آيد و شرارۀ آن بالا گيرد، و سرپرست و رئيس و ادارهكنندگان آن حتى آنها كه از آن دورى گزينند در آتش آن بسوزند.
بسيارى مىخواهند از آن ورطه بكنار روند و از هول آن فتنه فريادها كشند مع الوصف در آن افتند و كسى هم بداد آنها نرسد، آنگاه چون زمانهاى متمادى بدين گونه بگذرد، خواهيد گفت: مهدى مرده يا كشته شده و اگر هست به كدام بيابان رفته؟ در آن موقع انتظار فرج بكشيد. و اينست تأويل آيۀ «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ»...
سوگند بخداوندى كه دانه را شكافت وآدمى را بيافريد كه در آن عصر پادشاهان در نعمت و شوكت بسر برند و مردى از آنان از دنيا نرود جز اين كه هزار فرزند ذكور از او بماند و از هر بدعت و آفتى در امان باشند، عامِلينَ بِكِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ رَسُولِهِ همه عمل بكتاب خدا (قرآن) و سنت پيغمبر ميكنند و آفتها و ترديدها از حريم آنان برطرف گردد.
🔖مؤلف: بنا بر اين تفسير آيۀ مزبور باين معنى است: وحى فرستاديم به بنى اسرائيل كه شما امت محمد چنين و چنان خواهيد كرد، و احتمال دارد روايتى كه على بن ابراهيم تفسير اين آيه را از آن گرفته، همان است كه پيغمبر خبر داده كه آنچه در بنى اسرائيل بوده در اين امت نيز هست و اين وقايع از جمله آنهاست.
📘مهدی موعود، صفحه 249
علامه محمدباقر مجلسی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
24.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ تصویری دعای ندبه
اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
فَهَلْ يَنْتَظِرُونَ إِلاَّ مِثْلَ أَيَّامِ الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِهِمْ قُلْ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرينَ
آيا آنها [چيزى] جز همانند روزهاى [مجازات] پيشينيان را انتظار مىكشند؟! بگو: «شما انتظار بكشيد، من نيز با شما انتظار مىكشم»!
(یونس/ ۱۰۲)
🌤✨🌤✨🌤✨
📜الصّادقین (علیها السلام)- فی تفسیر العیاشی عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا (علیها السلام) قَال إِنَّ اللَّهَ قَضَی الِاخْتِلَافَ عَلَی خَلْقِهِ وَ کَانَ أَمْراً قَدْ قَضَاهُ فِی عِلْمِهِ کَمَا قَضَی عَلَی الْأُمَمِ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ هِیَ السُّنَنُ وَ الْأَمْثَالُ یَجْرِی عَلَی النَّاسِ فَجَرَتْ عَلَیْنَا کَمَا جَرَتْ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا وَ قَوْلُ اللَّهِ حَقٌّ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا قَبْلَکَ مِنْ رُسُلِنا وَ لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْوِیلًا وَ قَالَ فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللهِ تَبْدِیلًا وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللهِ تَحْوِیلًا وَ قَالَ فَهَلْ یَنْتَظِرُونَ إِلَّا مِثْلَ أَیَّامِ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِهِمْ قُلْ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ وَ قَالَ (علیه السلام) لَا تَبْدِیلَ لِقَوْلِ اللَّهِ.
📝امام باقر و امام صادق (علیها السلام)- از یکی از ایشان (علیها السلام) نقل است: خداوند به اختلاف و ناهمگونی میان آفریدگانش حکم نموده و این چیزی است که در علم خود آن را حتمی ساخته است؛ همچنانکه بر امّتهای پیش از شما نیز چنین حکمی فرموده است. و این سنّتها و نمونههایی که بر همهی مردم جاری میشود، بر ما نیز جاری شد؛ چنانچه بر گذشتگان جاری گشت. کلام خدا حق است و او به حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) فرمود: این سنّت [ما در مورد] پیامبرانی است که پیش از تو فرستادیم و هرگز برای سنّت ما تغییر و دگرگونی نخواهی یافت! (اسراء/ ۷۷) و فرمود: آیا آنها چیزی جز سنّت پیشینیان و [عذابهای دردناک آنان] را انتظار دارند؟! هرگز برای سنّت خدا تبدیل نخواهی یافت، و هرگز برای سنّت الهی تغییری نمییابی! (فاطر/۴۳) و فرمود: فَهَلْ یَنْتَظِرُونَ إِلَّا مِثْلَ أَیَّامِ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِهِمْ قُلْ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ المُنْتَظِرِینَ. [منظور این است که] سخن الهی تغییرناپذیر است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۷۸ بحار الأنوار، ج۲۸، ص۲۳۰
📜الرّضا (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ فُضَیْلٍ: سَأَلْتُهُ عَنْ شَیْءٍ فِی الْفَرَجِ. فَقَالَ: أَ وَ لَیْسَ تَعْلَمُ أَنَّ انْتِظَارَ الْفَرَجِ مِنَ الْفَرَجِ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ.
📝امام رضا (علیه السلام)- از محمّدبنفضیل نقل است که گفته است: از امام رضا (علیه السلام) دربارهی موضوع فَرَج پرسیدم. فرمود: «مگر نمیدانی که انتظار فَرَج، بخشی از فَرَج است؟ و خداوند نیز فرموده است: فَانتَظِرُواْ إِنِّی مَعَکُم مِّنَ الْمنتَظِرِینَ».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۷۸ نور الثقلین/ البرهان
📜الرّضا (علیه السلام)- عَنِ الْبَزَنْطِی: مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ الْعَبْدِ الصَّالِحِ (علیه السلام) وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ وَ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِیءُ الْفَرَجُ عَلَی الْیَأْسِ وَ قَدْ کَانَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ أَصْبَرَ مِنْکُم.
📝امام رضا (علیه السلام)- از بزنطی نقل شده است: چقدر صبر پیشهگرفتن و انتظار فرجکشیدن نیکوست! آیا نشنیدهای که شعیب (علیه السلام) فرمود: «شما انتظار بکشید، من هم در انتظارم! (هود/۹۳) و فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ المُنْتَظِرِینَ پس صبر پیشه کنید که گشایش کارها در هنگام ناامیدی حاصل میشود و گذشتگان شما از شما صبورتر بودند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۷۸ بحار الأنوار، ج۵۲، ص۱۱۰
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُم مِّنْهَا يَرْكُضُونَ
ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻰ ﮔﺮﻳﺨﺘﻨﺪ .(١٢)
لَا تَرْكُضُوا وَارْجِعُوا إِلَىٰ مَا أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَمَسَاكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْأَلُونَ
[ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ] ﻓﺮﺍﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﻓّﻬﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺎﺯﭘﺮﻭﺭﺩﻩ [ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ] ﺑﻮﺩﻳﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ﺗﺎ [ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﺍﻥ ] ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻛﻤﻚ ﺷﻮﺩ [ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﺒﺮ ﻭ ﻧﺨﻮﺕ ﺑﺮﺍﻧﻴﺪ . ](١٣)
قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ
[ ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻗﻄﻌﺎً ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﺑﻮﺩﻳﻢ !(١٤)
🔅سوره انبیاء
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜عليّ بن إبراهيم عن أبيه عن ابن فضّال عن ثعلبة بن ميمون عن بدر بن الخليل الأسديّ قال:سمعت أبا جعفر عليه السّلام يقول في قول اللّه عزّ و جلّ: فَلَمّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها يَرْكُضُونَ لا تَرْكُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلى ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَ مَساكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ قال:إذا قام القائم و بعث إلى بني أميّة بالشّام فهربوا إلى الرّوم فيقول لهم الرّوم:لا ندخلنّكم حتّى تتنصّروا فيعلّقون في أعناقهم الصّلبان فيدخلونهم فإذا نزل بحضرتهم أصحاب القائم طلبوا الأمان و الصّلح فيقول أصحاب القائم:لا نفعل حتّى تدفعوا إلينا من قبلكم منّا،قال:فيدفعونهم إليهم فذلك قوله: لا تَرْكُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلى ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَ مَساكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ، قال:يسألهم الكنوز و هو أعلم بها قال:فيقولون: يا وَيْلَنا إِنّا كُنّا ظالِمِينَ* فَما زاَلَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ حَتّى جَعَلْناهُمْ حَصِيداً خامِدِينَ بالسّيف.
📝تأويل آيهاى ديگر بر حضرت حجت عجل اللّه تعالى فرجه الشريف
بدر بن خليل اسدى گويد:شنيدم امام باقر عليه السّلام در معناى اين آيه:«وقتىكه شجاعت ما را ديدند ناگهان از آن گريزان مىشوند.(به آنها گوييم:)نگريزيد به كاميابىها و مسكنهاى خويش باز گرديد،شايد سراغ شما را بگيرند»(انبياء/ ١٢ و ١٣)
🌠مىفرمود:وقتىكه قائم ما عليه السّلام قيام نمود و لشكر به سوى شما براى نابودى بنى اميه فرستاد آنها به مملكت روم مىگريزند رومىها به آنها مىگويند:
به شما پناه نمىدهيم مگر اينكه به دين نصرانى درآييد!پس بنى اميه صليبها را به گردن مىآويزند آنگاه رومىها ايشان را مىپذيرند،
💢وقتىكه اصحاب حضرت قائم عجل اللّه تعالى فرجه الشريف به كنار مملكت روم مىآيند رومىها درخواست امان مىكنند اصحاب حضرت به ايشان مىگويند:به شما امان نمىدهيم تا افرادى را كه به شما پناهنده شدهاند به ما تحويل دهيد پس آنان را تحويل مىدهند
💠مقصود از آيه شريفه اين است،حضرت از آنان مىخواهد كه گنجها را به او نشان دهند در صورتى كه خودش بهتر مىداند آنها مىگويند:«واى بر ما كه ستمگر بوديم ادعايشان پيوسته همين است تا آنها را با شمشير نابود سازيم» (انبياء/١٣ و ١٤).
📚الروضة من الکافی، صفحه 149
محمدبن یعقوب کلینی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى طارق] [آيهى ١٧-١٦]
إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْداً* وَ أَكِيدُ كَيْداً*
فَمَهِّلِ الْكافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْداً
(البتّه آنان(دشمنان اسلام)-هرچه بتوانند-كيد و مكر مىكنند*و من هم(در مقابل آنان)كيد خواهم كرد*پس تو(اى رسول ما)كافران را مهلت ده؛مهلت كمى.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜عليّ بن إبراهيم،قال:حدّثنا جعفر بن أحمد،عن عبد اللّه بن موسى، عن الحسن بن عليّ،[عن]ابن أبي حمزة(عن أبيه)،عن أبي بصير في قوله: فَما لَهُ مِنْ قُوَّةٍ وَ لا ناصِرٍ قال عليه السّلام:«ما[له]قوّة يقوى بها على خالقه و لا ناصر من اللّه ينصره إن أراد به سوء.»
قلت: إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْداً( وَ أَكِيدُ كَيْداً) قال:«كادوا رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم و كادوا عليّا عليه السّلام و كادوا فاطمة عليها السّلام،فقال[اللّه]:يا محمّد، إِنَّهُمْ يَكِيدُونَ كَيْداً وَ أَكِيدُ كَيْداً* فَمَهِّلِ الْكافِرِينَ -يا محمّد- أَمْهِلْهُمْ رُوَيْداً لوقت بعث القائم عليه السّلام فينتقم لي من الجبابرة و الطّواغيت من قريش و بني أميّة و سائر النّاس.»
📝علىّ بن ابراهيم گويد:جعفر بن احمد حديثمان داد،از عبد اللّه بن موسى،از حسن بن على،[از]ابن ابى حمزه(از پدرش)از ابو بصير،روايت مىكند كه دربارهى فرمودۀ خداوند:(پس او را(در آن روز)قوّت و توانى در خود و ياورى بر جان نيست) (حضرت صادق عليه السّلام)فرمود:
«او را قدرتى نيست كه بهوسيلهى آن بر خالقش نيرو گيرد و هيچ ياورى از سوى خداوند ندارد تا اگر خداوند اراده فرمايد او را عذاب كند،يارىاش رساند.»
(ابو بصير گويد:)عرضه داشتم:(آنان هرچه بتوانند كيد و مكر كنند(و من هم كيد خواهم كرد))چه؟فرمود:
🕯«با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم كيد نمودند و با حضرت امير عليه السّلام كيد كردند و نسبت به فاطمه عليها السّلام كيد و مكر آوردند.پس(خداوند)فرمود:(اى محمّد،آنان هرچه بتوانند كيد و مكر مىكنند و من هم(در مقابل آنان)كيد خواهم كرد.پس تو-اى محمّد-كافران را مهلت ده؛ مهلت كمى)تا وقت برانگيختن قائم عليه السّلام كه براى من،از جبّاران و طاغوتهاى قريش و بنى اميّه و ساير مردم انتقام خواهد گرفت.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 504
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜 أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُفَضَّلِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ قَيْسٍ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ قَالَ حَدَّثَنَا ثَعْلَبَةُ بْنُ مَيْمُونٍ عَنْ مَعْمَرِ بْنِ يَحْيَى عَنْ دَاوُدَ الدِّجَاجِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
سُئِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى-
✨فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ مِنْ بَيْنِهِمْ
فَقَالَ انْتَظِرُوا الْفَرَجَ مِنْ ثَلاَثٍ فَقِيلَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا هُنَّ فَقَالَ اخْتِلاَفُ أَهْلِ اَلشَّامِ بَيْنَهُمْ وَ الرَّايَاتُ السُّودُ مِنْ خُرَاسَانَ وَ الْفَزْعَةُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقِيلَ وَ مَا الْفَزْعَةُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ أَ وَ مَا سَمِعْتُمْ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي اَلْقُرْآنِ :
✨إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ
هِيَ آيَةٌ تُخْرِجُ الْفَتَاةَ مِنْ خِدْرِهَا وَ تُوقِظُ النَّائِمَ وَ تُفْزِعُ الْيَقْظَانَ .
📝داود دجاجى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود:
❓«از امير المؤمنين عليه السّلام سؤال شد در بارۀ فرمايش خداى تعالى:
🔅« فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ مِنْ بَيْنِهِمْ »
(و گروههاى مردم در ميان خود اختلاف كردند)فرمود:
❇️از پديد آمدن سه چيز منتظر فرج باشيد،گفته شد:اى امير المؤمنين آنها كدامند؟پس فرمود:
🔶اختلاف اهل شام در ميان خود
🔶 و پرچمهاى سياه از خراسان،
🔶و وحشتى در ماه رمضان،
❓پرسيده شد:
وحشت در ماه رمضان چيست؟
✅فرمود:مگر نشنيدهايد فرمايش خداى عزّ و جلّ را در قرآن
🔅« إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً ...»:(اگر ما بخواهيم از آسمان آيتى بر ايشان فرو فرستيم كه گردنهاى ايشان براى آن خاضع و ذليل گردد)
🕯 آن همان نشانهاى است كه دوشيزگان پردگى را از پس پردههايشان بيرون كشد و خفته را بيدار و بيدار را به وحشت مىافكند».
📙غیبت نعمانی ، صفحه 356
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84