eitaa logo
الدولة الزهرائیة عج
476 دنبال‌کننده
417 عکس
552 ویدیو
285 فایل
یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بلا از بالا.mp3
3.72M
♦️ اوج فقر آیت‌الله قاضی طباطبایی ابتلاء و امتحان الهی 🔻 ━━━━━━⊱♦️⊰━━━━━━ کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
‍ ❖﷽❖ ‍ ‍ 🔰فراز اول الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ، وَ لَهُ الْحَمْدُ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ ستايش خاص خدايى كه معبودى جز او نيست و تنها ستايش مخصوص اوست كه پروردگار جهانيان است. ✅از آداب دعا آن است كه در ابتداى آن حمد و ثناى پروردگار گفته شود؛ چنانچه امام صادق عليه السلام فرمود :«كُلُّ دُعَاءٍ لَا يَكُونُ قَبْلَهُ تَحْمِيدٌ فَهُوَ أَبْتَر؛ هر دعايى كه پيش از آن حمد و ستايش (خداوند) نباشد، ناتمام و پى بريده است». به همين دليل اولين فراز از دعاى ندبه با حمد خداوند آغاز مى‌شود كه خود داراى نكاتى است. ✴️نكته‌ها 🔷١. «ربّ» به كسى گفته مى‌شود كه هم مالك و صاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد. 🔶٢. خداوند هم صاحب حقيقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن؛ پس همه هستى حركت تكاملى دارد و در مسيرى كه خداوند معين كرده، هدايت مى‌شود. 🔷٣. مفهوم حمد، تركيبى از مفهوم مدح و شكر است. انسان در برابر جمال و كمال و زيبايى، زبان به ستايش و در برابر نعمت و خدمت و احسان ديگران، زبان به تشكّر مى‌گشايد. 🔶٤. خداوند متعال به دليل كمال و جمالش، شايسته‌ى ستايش و به دليل احسان‌ها و نعمت‌هايش، سزاوار شكرگزارى است. 🔷٥. «الحمد لله»، بهترين نوع تشكّر از خداوند است. هر كس در هرجا، با هر زبانى، هرگونه ستايشى از هر كمال و زيبايى دارد، در حقيقت سرچشمه‌ى آن را ستايش مى‌كند. البتّه حمدخداوند با سپاسگزارى از مخلوق منافاتى ندارد، به شرط آنكه به امر خداوند و در مسير او باشد. 🔶٦. خداوند، پروردگار همه‌ى آفريده‌هاست: وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ. آنچه در آسمان‌ها و زمين و ميان آنهاست، پروردگارشان اوست: رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُمَا. حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: «من الجمادات والحيوانات؛ او پروردگار جاندار و بى‌جان است». «له الخلق والامر تبارك‌الله رب العالمين؛ هم آفرينش از اوست و هم اداره‌ى آن و او مربى و پرورش دهنده‌ى همه است». 🔷٧. مراد از «عالمين» يا فقط انسان‌ها هستند، مانند آيه ٧٠ سوره حجر؛ آنجا كه قوم لوط به حضرت لوط گفتند: أَ وَ لَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعالَمِينَ؛ آيا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نكرديم‌؟. و يا مراد از اين واژه همه‌ى عوالم هستى است. «عالَم» به معنى مخلوقات و «عالَمين» به معنى تمام مخلوقات نيز به‌كار رفته است. بر اساس اين آيه تمام هستى يك پروردگار دارد، به اين ترتيب باور جاهليت و بعضى از ملّت‌هاى ديگر به اينكه هر نوع از پديده‌ها خداى جداگانه‌اى دارند، باطل است. 🔵پيام‌ها 🔺١. همه ستايش‌ها براى اوست. الف و لام در «الْحَمْدُ» به معنى تمام حمد و جنس ستايش است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ». 🔺٢. خداوند در تربيت و رشد هستى اجبارى ندارد؛ زيرا حمد براى كارهاى غير اجبارى است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ». 🔺٣. همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست؛ زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ». ٤. دليل ستايش ما، پروردگارى اوست: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ». 🔺٥. رابطه‌ى خداوند با مخلوقات، رابطه‌ى دائمى و تنگاتنگ است: «رَبِّ الْعالَمِينَ» (نقاش و بنّاهنر خود را عرضه مى‌كند و مى‌رود، ولى مربّى بايد هر لحظه بر آن نظارت داشته باشد). 🔺٦. همه‌ى هستى، تحت تربيت خداوند يكتاست: «رَبِّ الْعالَمِينَ». 🔺٧. امكان رشد و تربيت، در همه‌ى موجودات وجود دارد: «رَبِّ الْعالَمِينَ». 🔺٨. خداوند هم انسان‌ها را با راهنمايى انبيا تربيت مى‌كند (تربيت تشريعى) و هم جمادات، نباتات و حيوانات را رشد و پرورش مى‌دهد (تربيت تكوينى): «رَبِّ الْعالَمِينَ». 🔺٩. مؤمنان در آغاز كتاب (قرآن) با نيايش به درگاه خداوند متعال، اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ مى‌گويند و در پايان كار در بهشت نيز، همان شعار را سرمى‌دهند كه آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. 📚شرح قرآنی دعای ندبه حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84