هانی (متوفای ۳۵۶ق) است. این کتاب به کشتهشدگان آل ابی طالب میپردازد و به «مقاتل آل ابی طالب» نیز شهرت دارد. این کتاب به سبب جامعیت و دقتی که در نقل اخبار داشته مورد استناد و اعتماد مؤلفان بسیاری قرار داشته است.
در ادامه به اختصار تعداد دیگری از منابع تاریخی و روایی و صفحاتی که در آن نام ” اهواز” ذکر شده است معرفی می شوند:
شرح ابن ابی الحدید المعتزلی ۷۷۱/۱:….ان القوم لما ادرکوا اللیل خرجوا من احنه متنکرین الی ارض الأهواز وقد بلغنی أنهم نزلوا من الأهواز جانبا ونحن بالبصره نداوی جراحنا و…….
در شرح بن ابی الحدید نام اهواز چند بار در جلد اول ذکر شده است که شماهر صفحات آن در ادامه می آید:
۷۷۱٫۷۷۲٫۷۷۴٫۱۰۸۴٫۱۰۸۵٫۱۰۸۷٫۱۰۸۸٫۲۲۸۱٫۲۲۸۵٫۲۴۰۸٫۵۹۲۰٫
مناقب آل ابی طالب ۲۳/۴ :و علی بن مهزیار من قری فارس ثم سکن الاهواز و الریان بن الصلت الخراسانی و…..
و همچنین در اسد الغابه ۵۳۴/۲ و ۴۶۴/۴
الاصابه فی تمییز الصحابه ۲۷۴/۴ :السعدی من بنی سعد بن بکر فقال له:کن رداﺀا للمسلمین. فاقبل الی البصره ثم سار الی الأهواز فقتلوه بها و هو جد القاسم بن سلمان…
همچنین در صفحات دیگری از این کتاب: ۴۴۹/۱ و ۴۴/۲ و ۱۸۱٫۱۸۲/۴ و ۱۱۸/۵ و ۲۶۹/۷
تاریخ الکبیر للبخاری ۷۹/۴:الاهواز کما فی المعجم وغیره
و در همان کتاب ۲۹۵/۴ :ینقل :..وقال لنا اسحاق ابن ابی أسامه حدثنی صدقه بن ابی عمران قاضی الاهواز سمع ابا یعفور ……
الطبقات الکبری۴۷۴/۱: (در حاشیه) هو عیسی بن موسی بن محمد ابو موسی بن اخی السفاح والمنصور ولی الأهواز والکوفه و مات بالکوفه
المعجم الصغیر للطبری۴۴۲/۱: ابو عبد الرحمن.عبدالله بن یزید القرشی العدوی مولاهم مولی آل عمر بن الخطاب المقری القصیر المکی وأصله من ناحیه البصره او الأهواز.توفی فی رجل سنه ثلاث عشره وماتیین… ..
تاریخ البیهقی ۱۴۰/۱ : ومن قام فی الأهواز عاما واحدا…..وجرارات الاهواز یضرب بها المثل…. …
تاریخ دمشق لابن عساکره ۴۷۴/۱:ان عبدالله بن عباس اخبره عمر بن الخطاب یسأل الهرمزان عظیم الأهواز وکان نزل … .
تذکره الحافظ للذهبی ۴۴/۲: مات بناحیه الاهواز فی سنه… …
رجال الحاکم فی کتابه المستدرک ۴۴۹/۲:…..الامام ابی موسی الفقیه الشافعی قاضی نیسابور وقاضی الأهواز ولد فی سنه نیف ومأتیین.. الی ان قال توفی سنه سبع وتسعین ومأتیین بالأهواز.
سیر العلام النبلاﺀ ۴۲۵/۲: قال الولید بن هشام القمحذمی عن ابیه وعمه ان ابا موسی لما فرغ من الاهواز و نهر تیری و جندیسابور و رامهرمز توجه الی تستر… …
طبقات الحافظ للسیوطی ۲۹۵/۱: قاضی نیسابور ثم الاهواز… ..
علل الدار قطنی ۱۷۵/۱ :و روی هذا الحدیث ایضا شیخ لاهل الاهواز یقال له ذاهر بن نوم لیس بفرس فی الحدیث…..
عقدالفرید۴۰/۱: عن هستم بن عروه قال:استعمل ابن عامر عمرو بن اصبغ علی الاهواز فلما عزله قال له…..
البدایه والنهایه۱۶۱/۱ :قال الطبری:اختلف الموضع الذی کان منه والموضع الذی ولد فیه قالوا بالسوس من ارض الاهواز… …..
الکامل فی التاریخ ۴۱۶/۲:…..فاقبل الی البصره وترک بها قطبه و مضی الی الاهواز حتی انتهی…..
المختصر فی اخبارالبشر ۴۸/۲ :ثم استولب علی الاهواز بالسیف و فیها عزل….
تاریخ بن الوردی ۱۸۴/۱:….واستعمل عمه اسماعیل بن علی بن عبدالله بن العباس علی الاهواز و فیها مات……
تاریخ الخلفاﺀ ۱۰۶/۱: وفی سنه ست عشره فتحت الأهواز والمدائن واقام بها سعد الجمعه فی ایوان کسری.. ….
تاریخ الطبری۲۴۳/۱: …..کان مولده بالسوس من ارض الاهواز وقال بعضهم کان مولده ببابل من ارض السواد…..
تفسیربن کثیر باب الباﺀ۳۱۸/۹ : انها دمشق:الاهواز: اوطاس:الاولاج … .
تفسیرالالوسی ۲۲۰/۷: ….فکیف التوصل الی ضبطه فقال له الملک الاهواز وکان قد اسر واسلم علی یده……
تفسیر البغوی ۱۴۴/۱ : ابراهیم بن تاریخ بن ناخور وکان مولده بالسوس من ارض الاهواز وقیل….
الملل والنحل ۵۵/۲: والکوذیه بنواحی الاهواز…
ینابیع الموده ۲۹۹/۴ : …قال من ای البلاد انت. قلت :من الاهواز .قال:اتعرف ابراهیم بن مهزیار قلت:انا هو.فعانقنی…..
سنن الکبری للبیهقی ۲۲۵/۹: قد روستا فی حدیث المغیره بن شعبه فی قصه الاهواز انه قال…..
المعجم الکبیر للطبرانی ۴۴/۱۳: بلد من نواحی الاهواز به نهر….
سنن البیهقی ۳۱۹/۲: اذ اتی برجل من المشرکین من أهل الاهواز.. ….
مسنداحمد ۱۹۸/۴: وکان عامل عمر علی الاهواز ویقع فی روایه الترمذی انه کان علی مناذر وهی من قری الاهواز ……
مصنف ابی شیبه ۲۰۱/۲: قال ان المدائن قریب ولکن الی الاهواز ونحوها
کنزالعمال ۵۲۰/۴: السوس بلده بخوزستان یقال ان بها صبر النبی دانیال وانها کانت آخر ما فتح من الاهواز علی عهد عمر……
عمده القاری۱۴۵/۱:.. ..کور الاهواز وقال بن خردازبه کور الاهواز
….وراجع أیضاً مستدرک الحاکم ج۱ص۴۴ السنن الکبرى للبیهقی ج۴ص۳۰۴ وج۶ص۳۴۴وج۹ص۹۶ شرح مسلم للنووی ج۳ص۶۰وج۴ص۸۰وج۱۶ص۲۱۷مجمع الزوایدج۱ص۲۶وفتح الباری ج۲ص۳۶۲وج۶ص۱۸۵ج۶ص۴۴۷ج۸ص۲۹۴ج۱۲ص۲۵۹ج۱۳ص۶۳عمده
القاریج۱ص۱۳۱ج۷ص۲۸۸ج۸ص۱۱۰وج۱۰ص۱۱
۶ج
۱۲ص۲۸۵ج۱۳ص۳۴ج۱۵ص۷۹۱۶ص۱۳۱ج۱۸ص۱۲۹ج۲۱ص۳۵/
الدیباج على مسلم للسیوطی ج۱ص۲۵۷ و………………
اینها نمونه ای از دهها متون تاریخی و معتبری است که به اختصار ذکر شدند و در تمام این کتابها از اهواز ذکر شده .
سوال ما از وهابیت : چرا یک نام تاریخی که در همه منابع ثابت و مورد اتفاق است را تحریف می کنید ؟ ایا همانطور که ما سند نشان دادیم از تمام کتب معتبر خودتان وثابت کردیم که الاهواز صحیح است ، ایا شما میتوانید از منابع خودتان یا هر منبعی ثابت کنید که احواز صحیح است نه اهواز ؟؟!!!!
@Alhojah
هدایت شده از الحقیقة و الشبهات
هر چه در باره شبهات وهابیت وپاسخ به انها نیاز دارید به کانال حقیقت و شبهات بپیوندید
فتوای وهابیت بر خارج کردن پیکر مبارک پیامبر و انتقال به جای نامعلوم
https://eitaa.com/Alhojah
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتما دانلود کنید👆معجزه شق القمر پیامبر ص سبب مسلمان شدن غربیها شد.
عجب انست که رهبران وهابیت در ان زمان پیامبر را به ساحر متهمکردند !
https://t.me/joinchat/AAAAADxCSLgYRnvzbLPz5A
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراف بفضائل امام علی علیه السلام که فقط مختص او می باشد !!!!!!!
با زیر نویس فارسی
@Alhojah
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی متحیر کننده از اعجاز علمی قرآن، حتما نگاه کنید، این اعجاز علمی در مسلمان شدن بسیاری از دانشمندان موثر بوده
@Alhojah
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معجزه علمی قرآن درباره گیاهان........
@Alhojah
شرح حال «ابنخزيمه» از زبان «شمس الدين ذهبى» الحافظ الحجه الامام الفقیه .
(واقعا ثابت شد که وهابی سنی نیست
واهل سنت مانند شیعیان به قبور ائمه و پیامبر ص احترام خاصی دارند .)
@Alhojah
شرح حال «ابنخزيمه» از زبان «ابنتيميه» ابن خزیمه امام الائمه.
@Alhojah
زيارت قبر حضرت امام رضا (عليه السلام) توسط «ابنخزيمه» و تعظيم عجيب وى در مقابل قبر آنحضرت..
تذکر : واقعا باید مسلمانان اهل سنت را از وهابیت داعشی جدا کرد .
@Alhojah
(والسابقون السابقون ) مراد ايه امام علي ع است . او اولین کسی بود که به پیامبر ص ایمان اورد و او را تصدیق کرد .
https://telegram.me/Alhojah