eitaa logo
علی رهجو - Ali Rahjoo
1.4هزار دنبال‌کننده
20 عکس
214 ویدیو
0 فایل
با افتخار میزبان شما هستم اگر می‌خواهید: با اقتصاد و معیشت با زبان ساده آشنا شوید و به تدریج سواد معیشتی‌تان افزایش یابد؛ یا در نهایت اگر به دنبال محتوای بین‌ رشته‌ای از جنس استراتژیک هستید ارتباط با گرداننده: @insightFuull
مشاهده در ایتا
دانلود
26.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش اول؛چگونه ارزش ریال را افزایش دهیم؟ بررسی وضعیت اقتصادی در ایران با نگاه به موضوع بیکاری و استفاده نشدن از توان نیروی انسانی در اقتصاد یکی از عوامل اصلی تورم یا همان کاهش ارزش پول، بیکاری است منحنی فیلیپس می‌گوید اگر پول شما بی ارزش تر شد بیکاری کمتر می شود چیزی که الان اتفاق نمی افتد چرا؟ چون اساسا امروز تورم و کاهش ارزش پول بخاطر افزایش هزینه هاست به تبع نرخ ارز لذا این جنس تورم اثری روی کاهش نرخ بیکاری ندارد در واقع علاوه بر رابطه بین تورم و بیکاری به رابطه بین نرخ ارز و بیکاری هم توجه کرد. اما آیا اگر ما افراد بیشتری را در اقتصاد به کاربگیریم و تولید را افزایش دهیم؛ این افزایش تولید، می تواند به تقویت ارزش پول ملی کمک کند؟ دو علت کلی برای تورم وجود دارد: یک - افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات دو - افزایش هزینه‌های تولید مثلا متاثر از نرخ ارز یک راه برای کاهش تورم افزایش تقاضا برای منابع ریالی است. سوال این است که چگونه تقاضا برای ریال را افزایش دهیم؟ یا این‌که وقتی تقاضا برای ریال افزایش می یابد یعنی چه؟ چگونه می‌توان زنجیره های مختلفی که تقاضا برای ریال را بالا می‌برد تا ارزش آن تقویت شود، تعریف کرد؟ @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش دوم، چرا تقاضا برای ریال کم است؟ چگونه موضوع بیکاری یکی از عوامل اصلی تورم یا کاهش ارزش پول ملی است؟ وقتی منابع ملی بیکار باشد برای مثال در موضوع بنزین؛ با استفاده از منابع موجود وقتی بنزین تولید شد چه در داخل و چه در خارج برای پول ملی تقاضا ایجاد می کند چه در داخل که تقاضا برای ریال افزایش می یابد با خرید بنزین چه در خارج که طرف مقابل ارزی که می دهد در نهایت در بازار برای ریال تقاضا ایجاد می کند نباید همیشه به این موضوع فکر کرد که باید عرضه ارز را بالا برد تا قیمت ارز کاهش یابد بلکه می شود تقاضا برای ریال را هم افزون کنیم لذا باید از این زاویه به این موضوع نگاه کرد که چرا تقاضا برای ریال کم است؟ چون بیکاری وجود دارد و بلافاصله زنجیره شکل خواهد گرفت @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش سوم، وقتی افراد داوطلبانه می خواهند که شغلی نداشته باشند و بیکار باشند امروز می خواهیم در مورد بیکاری اصطکاکی یا ناسازگاری صحبت کنیم که در ادبیات غربی به آن Frictional unemployment می گویند این نوع بیکاری به این معناست که فرد داوطلبانه برای کار خودش ارزش گذاری می کند و با توجه به نرخ دست مزدها شغل ها را برای خود نامناسب می بینید به بیان دیگر ممکن است یک فرد شغل نداشته باشد چون موقعیت های شغلی را مناسب خود نمی بیند این نوع نگاه، فرد محور و خود بنیاد است بیکاری اصطکاکی در جامعه ما موضوعیت دارد @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش چهارم - اقتصاد انسان شجاع می خواهد کی افراد سقوط می کنند؟ کی افراد از آن جایگاهی که هستند پایین تر و پایین تر می آیند؟ انسان‌ها کِی ساقط می‌شوند؟ وقتی رنج پرداخت‌کردن را، رنج صرف‌نظرکردن را، رنج ازدست‌دادن را نمی‌توانند تحمل کنند. ما باید بچه‌های‌مان را چگونه بار بیاوریم؟ خودمان را چطوری بار بیاوریم؟ به‌گونه‌ای که از پرداخت‌کردن، نترسیم و بتوانیم رنج از دست‌دادن را تحمل کنیم. امام صادق(ع) فرمود بخرید، بفروشید، زیاد خرید و فروش انجام بدهید، حتی ممکن است گران بخرید و ارزان بفروشید. چرا امام صادق این‌ را می‌فرماید؟ می‌فرماید در نهایت برکت در خرید و فروش است و سود می‌بری. می‌خواهد ما را تربیت کند، می‌خواهد ما در معامله و تجارت ترسو نباشیم. گاهی از اوقات ضرر می‌کنی، گاهی از اوقات سود می‌بری، نترس اگر یکی دو بار ضرر کردی. انسان باید برای وارد شدن در عرصۀ اقتصاد، روحیۀ فربهی داشته باشد @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش پنجم - موانع بلند بر سر راه بیکاران علل و راهکارهای بیکاری ناسازگاری اغلب به مسائلی مثل حد و آستانه‌ی ورود به یک شغل و نرخ‌های دستمزد می‌پردازد. به بیان دیگر موقعیت ورود به یک شغل، شرایط خاصی است که یا افراد نمی توانند خودشان را با آن وفق بدهند یا فردی به خاطر شرایط خیلی خاص پیدا نمی شود یا اصطلاحا دوی با مانع آن قدر ارتفاع دارد که هیچ دونده ای نمی تواند از روی آن بپرد @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش ششم - سر ناسازگاری بشریت با موقعیت های کاری خداوند برای او امنیت اقتصادی و ایمان اقتصادی وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ آیه‌ی صد و هفت سوره‌ی یونس و اگر خدا گزند و آسیبی به تو رساند، آن را جز او برطرف کننده ای نیست، و اگر برای تو خیری خواهد فضل و احسانش را دفع کننده ای نیست؛ خیرش را به هر کس از بندگانش بخواهد می رساند و او بسیار آمرزنده و مهربان است. این آیه ذیل موضوع امنیت اقتصادی و ایمان اقتصادی قابل بررسی است سر ناسازگاری بشریت با موقعیت های کاری خداوند برای او @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش هفتم - آزادی اقتصادی جایی است که یک ملت به خاطر فضل الهی یک آزادی عمل پیدا می کند امنیت اقتصادی و ایمان اقتصادی وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ آیه‌ی صد و هفت سوره‌ی یونس و اگر خدا گزند و آسیبی به تو رساند، آن را جز او برطرف کننده ای نیست، و اگر برای تو خیری خواهد فضل و احسانش را دفع کننده ای نیست؛ خیرش را به هر کس از بندگانش بخواهد می رساند و او بسیار آمرزنده و مهربان است زوایای کمتر دیده شده از معنای فضل: فضل یک نوع آزادی عمل است آزادی اقتصادی اتفاقا ترجمان درستش فضل الهی است آزادی اقتصادی جایی است که یک ملت به خاطر فضل الهی یک آزادی عمل پیدا می کند آزادی اقتصادی به این نیست که گفته می شود چقدر دولت در اقتصاد عمل می کند و یا چقدر بازار در آن عمل می کند به بیان دیگر اقتصاد دولتی باشد یا بازاری برای مثال شما منبعی دارید به نام نفت که ژاپن ندارد همین عراق که نفت دارد اما مثل ایران دسترسی به آبهای آزاد ندارد @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش هشتم - به موقعیت های کاری خود خدا بنیاد نگاه کنید نه خود بنیاد امنیت اقتصادی و ایمان اقتصادی وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ آیه‌ی صد و هفت سوره‌ی یونس و اگر خدا گزند و آسیبی به تو رساند، آن را جز او برطرف کننده ای نیست، و اگر برای تو خیری خواهد فضل و احسانش را دفع کننده ای نیست؛ خیرش را به هر کس از بندگانش بخواهد می رساند و او بسیار آمرزنده و مهربان است نگاه نقادانه به اقتصاددان غربی به نیروی کاری غربی و یا حتی به خودتان به موقعیت های شغلی خود خدا بنیاد نگاه کنید نه خود بنیاد @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش نهم - سوال؛ باید کار کرد یا کار بهتری پیدا کرد بیکاری ناسازگاری نوعی از بیکاری است که فاصله زمانی‌ای که یک نفر شغلی را داوطلبانه ترک می‌کند تا اینکه شغل دیگری را بیابد انعکاس می‌دهد Frictional unemployment is a form of unemployment reflecting the gap between someone voluntarily leaving a job and finding another. به همین علت به این بیکاری گاهی بیکاری جست‌وجو هم گفته می‌شود، هر چند این نوع از بیکاری، فاصله‌ها در وضعیت اشتغال را هم در برمی‌گیرد، زمانی که فرد از شغلی به شغل دیگر نقل مکان می‌کند As such, it is sometimes called search unemployment, though it also includes gaps in employment when transferring from one job to another. اکثر مردم در یافتن شغل به دنبال پیدا کردن دنج بهتری هستند سوال؛ باید کار کرد یا کار بهتری پیدا کرد @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش دهم - طی الارض شغلی؛ برای کار بیشتر یا امکانات بهتر طی الارض ماشین ماموریت است اگر این را در اختیار شما بگذارند باید با آن ماموریت انجام بدهی آیا توان انجام ماموریت را داری که این را می خواهی؟ یعنی ما آیا وقتی دنبال موقعیت های بهتر، امکانات بهتر و مزایای بهتر هستیم آیا توان این را داریم که در آن موقعیت بهتر مسئولیت سنگین تری را بر عهده بگیریم آیا در ازای حقوق و مزایای بالاتر می توانیم کار بیشتری انجام بدهیم لذا یکی از دلایل بیکاری ناسازگاری سودای امکانات و شرایط بهتر است طی الارض شغلی؛ برای کار بیشتر یا امکانات بهتر @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
44.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش یازدهم - برای چه کسی کار می کنیم؟ خدا یا هوا برای چه کسی کار می‌کنیم؟ برای چه کسی کار می‌کنیم؟ اگر برای خدا کار می‌کنیم و عمل انجام می‌دهیم، پس کاری می‌کنیم که او راضی می‌شود و به آن رضاست، رضای او رضایت ما را نیز تامین می‌کند و در فرآیند عبودیت، عبد خدا از طاعت خدا و عمل به خواست خدا لذت و رضایت به دست می‌آورد. اما اگر برای نفس خود یا دیگران کار کنیم و اِله ما هوای ما باشد و هوا را اِله اخذ کنیم، برای نفس خود کار می‌کنیم، عمل برای نفس خود و دیگران، طاعت نفس خود و دیگران، تامین رضایت نفس و رضا به رضای نفس خود یا سایرین دادن @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
36.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش دوازدهم - با مدل حضرت موسی به موقعیت‌های کاری خود بله بگویید در موضوع استعانت، حضرت موسی مجبور می شود برای مدتی برای حضرت شعیب گله داری کند حضرت موسی در کاخ فرعون موقعیت ویژه ای داشت از آن موقعیت ویژه عبور می کند و چوپان حضرت شعیب می شود وقتی خدا برای شما موقعیت کاری می سازد اگر به آن موقعیت نگاه خود بنیاد داشته باشید دنبال رضایت خدا نیستید دنبال تامین رضایت نفستان هستید لذا عمل و کار اگر برای تامین رضایت خدا، باشد، طبق قواعد و معیارهایی انجام می‌شود که خدا تعیین می‌کند. اینکه خدا حداقل‌ها را برای ما تامین کرده و رزق هر فرد را تا زمانی که زنده و در قید حیات است تضمین کرده است، اما در مقابل از ما می‌خواهد که آن‌گونه که خودش می‌خواهد اطاعت شود نه آن‌گونه که نفس و الهه هوای نفس ما می‌خواهد؛ همان‌گونه که خطاب به شیطان فرمود: «انی احب ان اطاع حیث اردید و لا اطاع حیث ترید» از کاخ فرعون تا چوپانی حضرت شعیب با مدل حضرت موسی به موقعیت‌های کاری خود بله بگویید @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
34.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش سیزدهم - موقعیت شغلی بهتر بر اساس هوای نفس، چه بر سر انسان می آورد؟ لذا عمل و کار اگر برای تامین رضایت خدا، باشد، طبق قواعد و معیارهایی انجام می‌شود که خدا تعیین می‌کند. اینکه خدا حداقل‌ها را برای ما تامین کرده و رزق هر فرد را تا زمانی که زنده و در قید حیات است تضمین کرده است، اما در مقابل از ما می‌خواهد که آن‌گونه که خودش می‌خواهد اطاعت شود نه آن‌گونه که نفس و الهه هوای نفس ما می‌خواهد؛ همان‌گونه که خطاب به شیطان فرمود: «انی احب ان اطاع حیث اردید و لا اطاع حیث ترید». حالا نکته این است که ارتباط این دو نوع عمل با امنیت اقتصادی و معیشتی برآمده از هر یک چگونه خواهد بود؟ انسان های کم واره ای که به دنبال تامین هوای نفس خود هستند وقتی از راه تامین هوای نفس امنیت اقتصادی به دست آید چه اتفاقی می افتد؟ موقعیت شغلی بهتر بر اساس هوای نفس چه بر سر انسان می آورد؟ -E @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
29.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش چهاردهم - دست راست فرعون باشیم یا دست راست پیامبر؟ بیکاری ناسازگاری یکی از سه نوع بیکاری گسترده‌ است، انواع دیگر بیکاری گسترده، عبارتند از بیکاری ساختاری و بیکاری دوره‌ای است بیکاری ناسازگاری به امراض درونی انسان بر می گردد سرناسازگاری بشر با موقعیت های شغلی بعلت امراض درونی خود او چه چیزی باعث می شود که ما با موقعیت‌های شغلی خود سر ناسازگاری داشته باشیم؟ دست راست فرعون باشیم یا دست راست پیامبر؟ تاریخ برگزاری این کلاس ششم اسفند ۱۴۰۱ @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع حجاب مثل موضوع هولوکاست یک موضوع حیثیتی است امروز می خوام یک مقایسه براتون انجام بدم می خوام حجاب رو با هولوکاست مقایسه کنم جنس دولت رئیسی در اون یک دست شدن شبیه دولت نهم بود دولت سیزدهم از حیث یک دستی و همراهی با کلیت نظام جمهوری اسلامی شبیه به دولت نهم است اما یک تفاوت هایی را دارد دولت آقای رئیسی نرفت روی نقطه ضعف های طرف مقابل دست بگذارد چون موضوع هولوکاست برای غربی ها که در برابر دولت رئیسی آرایش گرفته بودند چالش جدی بود و نمی توانستند بی تفاوت باشند دولت نهم با روندسازی از هولوکاست توانست جبهه ی رو به روی خود را به چالش بکشد موضوع حجاب یک موضوع حیثیتی است دقیقا مثل هولوکاست موضوع حجاب مثل موضوع هولوکاست یک موضوع حیثیتی است منتظر این تحلیل باشید @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش پانزدهم - موقعیت شغلی خوب نیست؛ آیا باید تحمل کرد؟ تاریخ برگزاری این کلاس ششم اسفند ۱۴۰۱ پرداختن به برخی از موضوعات مرتبط با بیکاری مثل این است که روی لبه تیغ راه می رویم و به آن حمله می شود و گفته می شود آقا یعنی چی! یه موقعیت شغلی خوب نیست، بهت خوب دستمزد نمی دن بهت خوب مزایا نمی دن باید وایسی اونجا تحمل بکنی؟ موقیت شغلی خوب نیست؛ آیا باید تحمل کرد؟ @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش شانزدهم - به کار نیایید باید آماده‌ی رفتن به ضایعات، زنگ زدن و ذوب شدن باشید تاریخ برگزاری این کلاس ششم اسفند ۱۴۰۱ به کار نیایید باید آماده‌ی رفتن به ضایعات، زنگ زدن و ذوب شدن باشید وقتی یک ابزار هر قدر هم پیشرفته و گران به کار نیامد، باید آماده‌ی رفتن میان ضایعات، اوراق شدن، زنگ زدن و در کوره ذوب شدن باشد. وقتی علی‌رغم استعدادهای فراوان، انسان تن به عمل و کار نداد، کم‌کاری و کم‌عملی داشت، کنار می‌رود و به واسطه‌ی بی‌استفاده گذاشتن توامندی و استعدادهای خدادادش و فرسودن و بلااستفاده گذاردن آن‌ها، یا حتی در مسیر باطل و بطالت صرف کردن آن‌ها لایق ورود به آتش کوره‌ی ضایعات خلقت، یعنی جهنم می‌شود. همان‌گونه که ما اگر یک گوشی همراه پیشرفته یا لپ‌تاپ پیشرفته داشته باشیم، هر قدر هم هزینه‌اش کرده باشیم، چون خوب کار نمی‌کند و بکار نمی‌آید، کنار گذاشته می‌شود و در نهایت به ضایعات بدل شده و لایق فرسوده شدن، زنگ زدن و سوختن خواهد شد @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش هفدهم - استعدادهایتان را در درون خود حبس نکنید، نور را به نار تبدیل نکنید ویژگی نور هدایت انسان‌هاست و موقعیت های شغلی مختلف را به او نشان دهد موقعیت های جدید را خدا در قالب تاباندن نور در مسیر حرکت می نمایاند حال اگر انسان سرجایش بایستد و وارد موقعیت های جدید نشود، نور به نار تبدیل می شود و در یک شرایط ظلمانی قرار می گیرد چرا؟ چون آن نوری که خدا تاباند، آن استعدادهایی که به شما داد را در درون خودتان حبس می کنید مانع هوای نفس می آید؛داشته های شما و حتی داشته هایی که خدا در قالب هدایت به شما می دهد را مثل یک سنگ تیره در درون شما حبس می کند نه تنها حرکت نمی کنید بلکه ظلمانی تر می شوید و این گونه می شود که انسانها خودشان زمینه تولید آتش در جهنم می شوند @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش هجدهم - بیکاری ناسازگاری زیر سر چه کسی است؟ تاریخ برگزاری این کلاس ششم اسفند 1401 ارتباط بیکاری ناسازگاری با بیکاری و بی عملی متاثر از هوا، یکی از دلایل این بیکاری، این است که افراد تن به کار نمی‌دهند و به خوشایند الهه هوای نفس خود عمل می‌کنند. این هوای نفس است که انسان را به بهانه‌ی موقعیت شغلی بهتر، دستمزد و مزایای بهتر به بیکاری و بی‌عملی می‌کشاند @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش بیستم - در الگوی معیشت اسلام، یک لحظه هم نباید بیکار بود در حوزه‌ی کار و عمل در الگوی معیشت اسلام، یک لحظه هم نباید بیکار بود، باید از فرصت حداکثر بهره را برد، لذا بیکاری ناسازگاری تقریبا به صفر میل می‌کند. نشانه‌های مختلفی برای این قاعده مهم که یک لحظه هم نباید بیکار و بی‌عملی بود وجود دارد، مثل آیه‌ی «فاذا فرغت فنصب»، روایت امام کاظم علیه السلام که موضوع عصبانیت و بغض خداوند را نسبت به عبد فارغ بیان می‌کنند؛ یا روایت امام صادق علیه‌السلام که دست از تجارت برندارید حتی اگر ضرر کردید، چرا که خدا برکت می‌دهد، یا حتی توصیه‌ی ایشان به اینکه در دوران پیری و بازنشستگی کسب و تجارت را رها نکنید چون باعث کاهش عقل می‌شود. اما در مقابل الگوی معیشت غرب است که افراد را به واسطه‌ی اولویت پیدا کردن مسائلی مثل حقوق و دستمزد و پولی که از محل کار به دست می‌آید، به سمت بیکاری ناسازگاری سوق می‌دهد، اولویت را فراغت و نه کار معرفی می‌کند و کار را برای فراغت معرفی می‌کند و نه فراغت را برای کار؛ حتی نمودار نسبت نرخ بیکاری با نرخ موقعیت شغلی ترسیم می‌کند و از آن برای بیکاری ناسازگاری استفاده می‌کند، شاید یک تعبیر و برداشت از این نمودار این باشد، که سفر و تعطیلات نرفتن افراد متاثر از نبود پول است، افراد کار می‌کنند تا پول به دست بیاورند که بعد فراغت داشته باشند و سفر بروند، نه اینکه کار برایشان اولویت داشته باشد، اگر کار می‌کنند برای سفر رفتن و تفریح و فراغت است، نه اینکه فراغت داشته باشند که کار را بهتر انجام دهند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش بیست و یکم - مسئله؛ دستمزد و فراغت است نه حل مسئله ما در انتخاب کار به دست آوردن پول را در نظر می‌گیریم، چرا؟ چون فراغت را با پول می توان خرید لذا فرد هر کاری را انجام نمی دهد، خود را با حد آن پول تنظیم می کند، در نتیجه یک سری از توانایی ها و استعدادهایش شکوفا نمی شود به بیان دیگر موضوع این نیست که شما فراغت کسب کنید تا نتیجه آن به یک فعالیت مستمر ختم شود برای حل مسئله، بلکه کار می کنید تا پول دربیاورید برای فراغت ما برای حل مسئله نیامدیم، مسئله ما دستمزده و مسئله ما فراغته یکی از مشکلات نظام اداری استخدامی ما این است که طرف به دنبال حل مسئله نیست مسئله ما دستمزد و فراغت است نه حل مسئله @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش بیست و دوم - نیم ساعت به حسابت واریز شد!!! به این فکر کردید که چرا در جهان پیشا تجدد چیزی به نام اوقات فراغت و تفریح چندان شناخته شده نبوده؟ آیا مردم از کار کردن خسته نمی‌شدند؟ بُعدِ گاه‌شمار مدرنیته به انسان می‌آموزد زمان را اندازه بگیرد و زندگی اش را در ظرف زمان بسنجد؛ کار، زندگی، تفریحات و همه چیزش را. آنگاه یک قسمت از زندگی را برای لذت‌بردن کنار می‌گذارد و بقیه زندگی را معطوف به آن تنظیم می‌کند. کار، شر، رنج و شکنجه‌ای است برای تمهید و فراهم کردن امکان لذت در بخش دیگری از زندگی مثلا در پایان هفته یا تعطیلات سال نو. ولی وقتی زندگی و کار از زمان لذت تفکیک شد، لذتِ محدود به زمان و مکان، خودش به فشار مضاعف روانی تبدیل می‌شود. سوژه مدرن، برای لذت بردن در بخشی از زندگی، تحت فشار زمانی است که به سرعت می‌گذرد و گویی از ابتدا نگران به پایان رسیدن آن است اما انسان پیشاتجدد غالبا کارش، هنرش بوده و آفرینندگی او در صناعت، طبیعت و خدمت، بخش اصلی و معنابخش زندگی‌اش بوده است. برای او کار، شر نیست و زندگی به رنج و لذت تقسیم نشده است. مفهوم افسرده‌ی بازنشستگی در سنین میانسالی را با نشاط سالخوردگانی که در جهان سنتی خود تا روزهای پایان عمر با جدّیت به کارشان مشغولند، مقایسه کنید. وحید یامین ‌پور @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش بیست و سوم - در پی فعالیت‌های حداکثری باشید نه در پی آب‌باریکه، به مشاغل حداقلی بسنده کنید روزی تو را می‌جوید روایتی در حوزه‌ی امنیت اقتصادی: روزی تو را می‌جوید پس خویشتن را از جست‌وجوی آن آسوده و راحت کن، حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام این روایت به افراد کمک می‌کند تا در پی فعالیت‌های حداکثری باشند نه در پی آب‌باریکه به مشاغل حداقلی بسنده کنند @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjooo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش بیست و چهارم - بیکاری یعنی بی‌عملی و بی‌عملی یعنی انجام دادن آن‌چه نفس دوست دارد تحلیل بیکاری یعنی بی‌عملی بیکاری یعنی بی‌عملی و بی‌عملی یعنی انجام دادن آن‌چه نفس دوست دارد و عمل به آن‌چه نفس دوست دارد یعنی پرستش هوای نفس به جای پرستش الله. اگر الله را بپرستم، به آن‌چه او دوست دارد عمل می‌کنم، خواست خدا عمل صالح و کار و جهاد در راه خداست، حتی اگر دستمزد و درآمد به اندازه حاصل نشود یا اصلا حاصل نگردد. یعنی پول باشد یا نباشد در پی عمل‌گری و کار می‌رود. اما وقتی فرد هواپرست و در پی اجرای خواسته‌ی اله‌اش یعنی هوای نفس‌اش باشد، اگر هم کار کند، چون مجبور است کار کند، تا پول دربیاورد و امرار معاش کند و اموراتش را بگذراند، الویتش کار کردن نیست، پول درآوردن است؛ اگر بتواند کار نکند و پول دربیاورد حتما ای کار را خواهد کرد. این دست افراد اگر بتوانند پول در بانک بگذارند و پول‌شان برایشان کار کند، حتما این کار را خواهند کرد، یا اگر پول نداشته باشند و مجبور به کار شوند، در محیط کار به هر طریقی بتوانند از زیر کار در می‌روند تا با کار کمتر یا کار نکردن پول دربیاورند. از دل این نگاه است که پرزنتیسم بیرون می‌آید، پرزنتیسم یعنی حضور فیزیکی در محیط کار و حضور قلبی در فضایی غیر از کار، مثلا در فضای مجازی. @AliRahjoo آدرس کانال یوتیوب: https://www.youtube.com/@AliRahjo