eitaa logo
علی‌شناسی
100 دنبال‌کننده
95 عکس
450 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 شرح 🔴 قسمت ششم 🔸1.2.6 علم اهل بیت علیهم السلام: 🔻امیرالمومنین علی (علیه السلام) در بخش ششم از مباحث مربوط به دانش اشاره می‌کنند به علم اهل بیت علیهم السلام و خودشان و مخصوصاً جایگاه انحصاری و اختصاصی ائمه علیهم السلام به عنوان معدن علم و تنها منشا علم مفید. در حکمت ۱۴۷ بعد از اینکه مقدمات بسیار مهمی را به کمیل گوشزد می‌کنند اشاره به سینه مبارکشان کرده‌اند و فرموده اند: « بدان که در اینجا دانش فراوانی انباشته است. ای کاش کسانی را می یافتم که می‌توانستند آن را بیاموزند. آری تیزهوشانی می یابم ولی مورد اعتماد نمی باشند زیرا دین را وسیله دنیا قرار داده با نعمت های خدا بر بندگانش و با برهان های الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. یا گروهی که تسلیم حاملان حق می باشند ولی ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند با اولین شبهه ای شک و تردید در دلشان ریشه میزند، پس نه آنها که تیزهوشانند و نه اینها، سزاوار آموختن دانش های فراوان من نمی باشند. یا فرد دیگری که سخت در پی لذت بوده و اختیار خود را به شهوت داده است. یا کسی که در ثروت اندوزی حریص است. هیچ کدام از آنها نمی توانند از دین پاسداری کنند و بیشتر به چهار پایان چرنده شباهت دارند و چنین است که دانش با مرگ دانشمندان می میرد». یعنی ما منشاء علم هستیم و کسی نیست که لیاقت داشته باشد از این منشاء استفاده کنند. در خطبه ۲۳۹ اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را مایه حیات علم و مرگ جهل معرفی می‌کنند می‌فرمایند: « آنها یعنی اهل بیت مایه زندگانی علم و باعث مرگ جهل و نادانی هستند». 🔻در خطبه ۹۱ هم درباره خودشان اینگونه می‌فرمایند: « بدان که انسانهای راسخ در علم کسانی هستند که اقرار به همه غیبهای پوشیده، آنها را از گذشتن از سد ها و حجاب ها و حدودی که خدا میان آنها و حقایقی غیبی برقرار کرده است، بی نیاز ساخته است پس خداوند تعالی آنها را به جهت اعتراف به نادانی خود، از وصول به آنچه احاطه علمی ندارند مدح فرموده و چشم پوشیدن و رها ساختن تعمق در آنچه را که خداوند آنان را به بحث و تحقیق از حقیقت آن مکلف نکرده، رسوخ نامیده است». در واقع اشاره است به آیه ۷ سوره آل عمران که اهل بیت (علیه سلام) راسخون در علم هستند. 🔻 نکته آخر هم درباره علم اهل بیت در نهج البلاغه این نکته بسیار بسیار عجیب است که تنها فردی که در تاریخ با شجاعت تمام بر منبر می نشست بارها و مکرر و فریاد می زد: « ایها الناس سلونی قبل ان تفقدونی». از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید و من به راه‌های آسمان از راه‌های زمین آشنا تر هستم، امیرالمومنین علی (علیه السلام) بود. در خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه البته موارد بسیار بسیار زیادی از علم مولا علی (علیه السلام) و اهل بیت در نهج البلاغه است که ما به همین مقدار بسنده می کنیم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @Alishenasi
AUD-20210413-WA0014.
6.99M
🌸صوت روز سی و دوم 👇 @Alishenasi
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 📒 نهج البلاغه، حکمت 6 : «سینه خردمند، صندوق راز اوست و خوشرویی، وسیله دوست یابی و شکیبایی، گورستان پوشاننده عیب ها است». بعضی هم گفته اند که حضرت فرموده است: «پرسش کردن وسیله پوشاننده عیبها است و انسان از خود راضی دشمنان او فراوان هستند». 〰🔶〰〰🔸〰〰🔶〰〰🔸 🌹شرح : (قسمت اول) بنابراین ۵ مطلب را در این حکمت باید بررسی کنیم: 1. رازداری 2.خوشرویی 3.صبر و شکیبایی 4.آداب پرسش کردن 5.از خود راضی‌ و خودپسند‌ نبودن. 🔸1. رازداری: درباره رازداری قبلاً در به بهانه مطلبی که پیرامون حاکمیت زبان بر انسان و نتیجه اش که خفت و خواری است کامل بیان کرده‌ایم . 🔸2. خوشرویی: 🔹2.1 تعریف خوشرویی: در حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه امیرالمومنین علی (علیه السلام) در توصیف مؤمن می فرمایند: «شادی مومن در چهره او و اندوهش در دل پنهان است». یعنی با مردم خوشرو و بشاش برخورد می کند اگرچه مومن به خاطر دوری از جایگاه اصلی او که در قیامت به او خواهد رسید قلبش پر از حزن است. 🔹 2.2 آثار خوشرویی: در نهج البلاغه چند مورد برای آثار خوشرویی بیان شده است: 2.2.1 اقبال مردم: در حکمت ۵۰ می‌خوانیم: «دل‌های مردم گریزان است به کسی روی می آورند که خوشرویی کند» 2.2.2 دوست یابی: در حکمت ۶ می‌خوانیم: «خوشرویی وسیله دوست یابی است» 🔸3. پرسش کردن: 🔻آداب پرسش کردن: در نهج البلاغه بعضی آداب برای پرسش کردن و سوال کردن بیان شده است. 🔹3.1 سوال برای فهمیدن و دانستن است نه برای امتحان کردن و دست انداختن. حضرت در حکمت ۳۲۰ در جواب کسی که سوال پیچیده ای را پرسید فرمودند: «برای فهمیدن بپرس نه برای آزار دادن زیرا نادان آموزش گیرنده همانند دانا است و دانای بی‌انصاف مانند نادان بهانه‌جویی است». یعنی شما که چیزی را می‌دانید برای چه چیزی برای دست انداختن سوال می‌کنید. 🔹3.2 پرسش نکردن از چیزی که نیامده و اثری هم در دانش او ندارد. در حکمت ۳۶۴ می فرمایند: «از آنچه پدید نیامده است نپرسید زیرا آنچه پدید آمده برای سرگرمی تو کافی است». 🔻آداب پاسخ دادن: پاسخ دادن هم آدابی دارد نمونه آن در نهج البلاغه بیان شده است. 🔹1. اقناع و قانع کردن پرسش کننده است. حضرت در حکمت ۲۸۹ درباره یکی از دوستان قدیم خودشان می فرمایند: «گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت و تشنگی پرسشگران را فرو می نشاند». 🔹2. وقتی از انسان سوال کردند و جواب را بلد نبود از گفتن نمی دانم خجالت نکشد. امیرالمومنین درحکمت ۸۲ می‌فرمایند: «اگر از کسی سوال کردند و نمی‌دانست شرم نکند و بگوید نمی دانم و کسی که شرم نکند در آنچه نمی داند، بیاموزد». یعنی اگر هم چیزی را بلد نیست خجالت نکشد برود بیاموزد اما اگر کسی چیزی را نمی داند ولی از گفتن نمیدانم هم پرهیز کرد حضرت در حکمت ۸۵ می فرمایند: «کسی که از گفتن نمی دانم رویگردان است به هلاکت و نابودی می رسد» 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @Alishenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 سهم : از حکمت ۲۹۶ تا حکمت ۳۱۰ ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : شخصی را ديد كه چنان بر ضد دشمنش می كوشيد كه به خود زيان می رسانيد، حضرت فرمود: تو مانند كسی هستی كه نيزه در بدن خود فرو برد تا ديگری را كه در كنار اوست بكشد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : عبرتها چقدر فراوانند و عبرت پذيران چه اندک ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : كسی كه در دشمنی زياده روی كند گناهكار است، و آن كس كه در دشمنی كوتاهی كند ستمكار است، و هر كس كه بی دليل دشمنی كند نمی تواند باتقوا باشد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : آنچه كه بين من و خدا نارواست اگر انجام دهم و مهلت دو ركعت نماز داشته باشم كه از خدا عافيت طلبم، مرا اندوهگين نخواهد ساخت. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانی انسانها به حسابشان رسيدگی می كند؟ حضرت پاسخ داد: آن چنانكه با فراوانی آنان روزيشان می دهد. و باز پرسيدند چگونه به حساب انسانها رسيدگی می كند كه او را نمی بينيد فرمود: همانگونه كه آنان را روزی می دهد و او را نمی بينند. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو و نامه تو گوياترين سخنگوی تو است. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : آن كس كه به شدت گرفتار دردی است نيازش به دعا، بيشتر از شخص تندرستی كه از بلا در امان است، نمی باشد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : مردم فرزندان دنيا هستند و هيچ كس را بر دوستی مادرش نمی توان سرزنش كرد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : نيازمندی كه به تو روی آورده فرستاده خداست، كسی كه از ياری او دريغ كند، از خدا دريغ كرده و آن كس كه به او بخشش كند، به خدا بخشيده است. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : غيرتمند هرگز زنا نمی كند. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : اجل، نگهبان خوبی است. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : آدم داغدار می خوابد، اما کسی که مالش غارت شده نمی خوابد. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : دوستی ميان پدران سبب خويشاوندی فرزندان است و خويشاوندی به دوستی نيازمندتر است از دوستی به خويشاوندی. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : از گمان مومنان بپرهيز كه خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : ايمان بنده ای درست نباشد جز آنكه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست. ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ @Alishenasi
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(3).mp3
3.04M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح تا مهدی (علیهما السلام) 🔷سهم روز سی و سوم: از حکمت ۲۹۶ تا ۳۱۰ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ @Alishenasi
1_1149515994.pdf
1.48M
💥 بهترین جزوه درمانی بیماری 🔶 ارائه شده توسط "اساتید کشور" ✅ مطالعه و انتشار این جزوه صدقه جاریه محسوب می شود... 💢 💢 🌺@Alishenasi
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۳۲) 📚 انتشارات عهدمانا معاویه گفت: تو هیچ یک از این چهار گروه نیستی! تو گروه پنجمی که هنوز هم نتوانسته است تو را بشناسد. تو مرا نصیحت نکن! آن قدر مار خورده ام که افعی شده ام. آنچه را گفتی خود نیز می دانم. بگذریم بگو تو چه کرده ای؟ گفتم: گروههای بسیاری را به سراسر شام گسیل داشته ام. آنها هر یک پیراهن خونین در دست دارند تا به مردم بگویند این پیراهن خونین خلیفهٔ مقتول است که به ناحق به دست علی و یارانش کشته شده و حالا علی قصد دارد با حمله به شام، همه را از دم تیغ بگذارند، دین محمد را نابود و قرآن خدا را آتش بزند. شاعران در ذمّ شعرها می سرایند و سخنرانان به منبر می روند. موجی بر ضدّ علی به راه افتاده است که گمان نکنم کسی بتواند نام او را بر زبان آورد، مگر اینکه او را ناسزا گوید. جاسوسانی هم به شهرهای کوفه و مدینه رفته اند، منتظرم خبرهایی از آنها برسد. ما باید هر چه زودتر سپاهیان خود را برای مقابله با علی تجهیز کنیم. 🔹●🔹●🔹●🔹 کشیش سر راست کرد، قوسی به کمرش داد و بعد برگ کاغذ را به چشم هایش نزدیک کرد، ادامهٔ کلمات خوانا نبود، چند سطری بیشتر باقی نمانده بود تا این بخش از نوشته های عمر و عاص به پایان برسد. کشیش دوباره مطالعه را پی گرفت. @Alishenasi
گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۹۶ تا ۳۱۰.mp3
6.29M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۹۶ تا ۳۱۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح « تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ @Alishenasi
💠درس هایی زندگی ساز از معارف همیشه زنده و الهام بخش 💠 🔮 2⃣ شیطان چیست؟ 🔴 فطرت انسان گرایش به‌ نیکی و پاکی و خداپرستی دارد اما نیرویی از درون یا برون، آشکار یا نهان، از جنس بشری و جن او را به بیراهه می‌کشد به گناه و فساد دعوت می‌کند انسان هم تحت تأثیر وسوسه‌های شیطان به سوی گناه می‌رود 🔺 شیطان همان موجود فریب‌کار و فسادگران و گمراه‌ کننده است قرآن کریم بارها از شیطان به‌عنوان« عدو مبین» «دشمن آشکار» انسان یاد کرده و هشدار داده‌است که آدمیزاد فریب وسوسه‌های او را نخورد 🔶اوصاف شیطان در قرآن🔶 ⭕️ لغزاننده ⭕️مصرف‌کننده ⭕️دعوت‌گر به فحشا ⭕️مغرور کننده انسان ⭕️خوب جلوه‌ دهنده کارهای زشت ⭕️غافل‌کننده از خدا ⭕️ عده دهنده ی فقر و ... 🔆ترسیم از : ✴️شیطان دشمن خدا و پیشوای اهل تعصب و پیش‌کسوت مستکبران است اوست که اساس و پایه عصبیت را گذاشته‌است 💎 وجود شیطان در عالم خلقت وسیله‌ای برای انسان است تا معلوم شود چه کسی فرمان‌ بردار خداوند و چه کسی در اطاعت ضعیف و سست است. ✨ادامه دارد.. 🍃دوستان خود را با کلام مولا (علیه سلام) آشنا کنید @Alishenasi
🔵 دو نگاه متفاوت به 💠 همانا دنيا نهايت ديدگاه كوردلان است، كه آن سوی دنيا را نمی نگرند، اما انسان آگاه نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سرای جاويدان آخرت را می بيند، پس انسان آگاه به دنيا دل نمی بندد و انسان كوردل تمام توجه اش به دنياست، بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا برای دنيا توشه فراهم می كند. 📒 ، خطبه ۱۳۳ @Alishenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا