غریب در وطن.mp3
2.69M
🔸 «الغریب هو البعید عن وطنه، و هو مقیم فیه لقلّة جنسه»
(غریب کسی است که از وطنش دور باشد؛ در حالی که در آن مقیم است، به سبب کمی همجنس.)
استاد: آن کس که از وطن اصلی خود که عهد ازل است، دورافتاده، غریب میباشد؛ با این حال مقیم در وطن اوست و به آن التفات ندارد ...
📌 کتاب ثمرات حیات(یادداشتهای جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی سعادتپرور(پهلوانی تهرانی)، جلد اول، صفحه ۱۱۰
بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
حجم تقریبی: ۲.۵ مگابایت
مدت زمان: ۲:۴۰ دقیقه
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡 مسیر سلوک
امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغه میفرماید: «أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»(وصیت به امامحسن-ع-، نامه۳۱) اگر خودت میخواهی مسیر کمال را طی بکنی، چند عامل را باید توجه داشته باشی؛ اول صفای قلب و بعد اجتماع رأی؛ یعنی تمرکز داشته باشید برای کاری که میخواهید بکنید. ایشان(مرحوم استاد سعادتپرور) فرمودند اشتغالات زیاد و درگیریهای زیاد، با این مسیر سازگار نیست. لذا خودشان ترغیب نمیکردند به مسائل اجتماعی؛ بلکه به یک معنا نهی هم میکردند... البته به تناسب افراد متفاوت است.
این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) را اگر در مثال بیاوریم، مثل یک زراعتکار است که میخواهد یک زمینی را کشت کند؛ ابتدا سنگها را بر میدارد، آشغالها را بر میدارد، زمین را شخم میزند، زمین را صاف میکند، زمین را که کاملاً آماده کرد، زمین خشوع پیدا میکند برای بذری که میخواهد کاشته بشود؛ امیرالمؤمنین میفرماید که یا اقتدا بکن به اولیاء خدا، {چون} هر چه که میخواهی فکر کنی، آنها {پیش از تو} فکرش را کردهاند؛ هر چه که بخواهی نظر داشته باشی، آنها نظر دارند؛ ولی اگر بخواهی خودت اهل سلوک باشی، «فإِن أَبَتْ نفسُکَ...»، تعبیر نهجالبلاغه اینطور است، اگر میگویی میخواهم خودم بروم {و} بالاتر از بهجت باشم، حضرت میفرمایند این سه تا محور را باید داشته باشی: «صفا قلبک فخشع...»، یعنی این زمینِ دل باید صاف باشد، هیچ آلودگی نداشته باشد، تا جایی که میتواند صافش کند؛ و نتیجهی این صافی، خشوع این زمین است برای آن بذر. همانطور که زارع زمین را کاملاً صاف میکند تا زمین خشوع پیدا بکند برای آن بذری که میخواهد بکارد. در مرحله بعد که زمین مهیا شد و خشوع برای بذر پیدا کرد؛ بعد آن شخص تمرکز دارد که من در این زمین چی میخواهم بکارم! مثلاً در این زمین سیبزمینی بکارم، دیگر تمرکزش را از غیر سیبزمینی بر میدارد؛ دیگر هیچ کشت دیگری، حالا میخواهد انگور باشد، هندوانه باشد، همه چیز را میزند کنار و متمرکز میشود در سیبزمینی.
حضرت میفرماید اگر میخواهی خودت سلوک داشته باشی، -حالا تعبیر سلوک از بنده است- «فإن أبت نفسک...»، {یا} اقتدا به دیگران میکنی و {یا} خودت میخواهی بروی، باید یقین بکنی: «فَإِذَا أَيْقَنْتَ أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، {باید} تمامیت رأی داشته باشی، تمرکز رأی داشته باشی، اجتماع رأی داشته باشی، «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، مثل اینکه زراعتکار تمرکز دارد در کشت سیب زمینی.
در مرحلهی بعد حضرت میفرماید عامل سومی که نیاز داری به آن توجه داشته باشی: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً» یک هم و غم باید داشته باشی؛ بنا داری که سیب زمینی بکاری، روی همین سرمایهگذاری بکن؛ تمام کارهایی که میخواهی بکنی، همت عالی را به کار ببر، تا این زمین به این محصول برسد و این محصول را بیاری بیرون. اگر میخواهی زمینِ دلت که «قلبُ المؤمنِ عرشُ الرحمان»؛ اگر میخواهی آن عرش تجلی کند، «من أخلص لله أربعین صباحاً جرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه»(الوافي، ج۱، ص۱۰؛پيامبر اکرم-ص-)، چشمههای حکمت از قلبت بجوشد؛ در مرحله اول باید قلبت صاف باشد، در مرحله بعد باید تمرکز باشد: «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»؛ در مرحله سوم: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً». اگر دیدی که قدرت تمرکز داری، میتوانی رشد بکنی.
📝 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
⬛ شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
14.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معنای أحد
«الله، وجودِ مجردِ بینهایت کامل و بیحد»
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن
بیستوسوم آبان نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
عبودیت.mp3
1.07M
🔸 «شأن ما عبودیت است!»
💡 عبودیت به چیست؟
اول، در آنچه خدا به تو داده خود را مالک نبینی؛
دوم، برای خودت تدبیر نکنی؛
سوم، جملهی اشتغالت در امر و نهی الهی باشد.
👤 بخشی از بیانات #محمدحسینرحیمی شب نوزدهم رمضان:
https://t.me/mh_rahimi/1969
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جایگاه سوره توحید
👤 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن
بیستوسوم آبان نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
وصل و فنا.mp3
1.69M
🔶 قرب حقیقی
تلمیذ: از معنای کلمات برخی از عرفا سؤال شد:
«لا یکون قربٌ إلّا و ثَمَّةَ مسافةً»
(قرب و نزدیکی تحقق پیدا نمیکند، مگر اینکه بعد و دوری وجود داشته باشد.)
استاد: تا اسم قرب است، هنوز مسافت(سیر) باقی میباشد. آنجا که وصل و قرب {برای سالک} حاصل شود، این لفظ (قرب) هم نمیماند.
جلسه ۲۱، شب دهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۹ هجری قمری
📚 کتاب ثمرات حیات(یادداشتهای جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی سعادتپرور(پهلوانی تهرانی)، جلد اول، صفحه ۱۰۹
👤 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡شیوهی عملی «بازگشت به خویشتن» و «توجه به نفس» در نماز چیست؟
هر کس در وجود خودش متوجه میشود که یک ذات و استعداد نامتناهی دارد که این ذات تا بینهایت ادامه دارد. تمام این چیزی که ما در این زندگی درک میکنیم، در واقع یک مرتبهی کوچکی از آن استعداد نامتناهی است. آن استعداد هیچ حد و مرزی ندارد؛ نه در وجود و نه در فضائل و نه در صفات؛ و تا خدا پیش میرود. همانی که فرمود «من عرف نفسه فقد عرف ربه»؛ این را هر کسی با یک نگاه بدیهی عقلی، در درون خود پیدا میکند. برای درک این نکته هیچ نیازی نیست که فلسفه خوانده باشد؛ زیرا هر انسانی میداند که این «من» تمامِ من نیست. به همین دلیل به سراغ فضائل میرود، به همین دلیل میخواهد علم بیشتری داشته باشد، به همین دلیل به دنبالِ تحصیلات بیشتر و جدید است، و این را برای خودش کافی نمیداند، و باز هم بیش از این میخواهد. این یعنی چه؟ یعنی اینکه این «من» حدی ندارد، یعنی اینکه علم من حدی ندارد؛ به هر کسی که فرض کنید یک سری فضائل دارد اگر به او بگویند باز هم میخواهی؟ میگوید: باز هم میخواهم. اگر به او بگویند مثلاً ده برابر این را به تو خواهیم داد دیگر تو دنبال بیشترش نباش. میگوید نه، کافی نیست و باز هم میخواهد...
ولی زندگی روزمره، ما را از این «منِ» بینهایت جدا میکند. نماز ابزاری است که ما دوباره برمیگردیم به این حقیقت. نمازی که معراج مؤمن است، و حقیقتِ نماز این است که من از طریق خودم، برای لحظهای هم که شده، به یک مبدأیی وصل بشوم که منشأ شناخت حقیقی این ذات نامتناهی و بینهایت است...
یک فردی را در نظر بگیرید که مینشیند پای کامپیوتر و موبایل، و گروهها را مطالعه میکند، مطلب میگذارد و در این مطالب حرف درست و غلط، راست و دروغ میزند، و صبح تا شب مشغول این کار است. این مطالب تا یک هفته دیگر هم از ذهنش خارج نمیشود. این چگونه ممکن است که نماز با توجه بخواند؟ حالا ممکن است همه آن کارها را به خیال خودش به نیت خدایی هم انجام دهد؛ اما خدا که به آن کارها نیازی ندارد، به نمازش هم نیاز ندارد، این خود او است که به آن احتیاج دارد و در کار روزانه چنان خودش را گرفتار کرده، مثل یک بنده، مثل یک غلامی شده برای این افکار و اوهام که به درست یا غلط وجود دارد. دیگر امکان ندارد که از بندگی این افکار، از بندگی این چیزهایی که برای خودش ایجاد کرده، بتواند یک لحظه آزاد بشود، و یک توجهی به خودش داشته باشد. چون توجه به خودش برایش فراهم نمیشود، تجربه نمازِ با توجه هم هرگز برایش برقرار نمیشود؛ مگر اینکه آن تجربه روزانهاش را عوض کند. تازه تجربه روزانهاش را که عوض میکند، مدتها طول میکشد تا بتواند این ذهنش را و افکارش را پاکسازی کند؛ و در این ذهن شلوغ و مخلوط با هزار جور کینه و حب و بغض و این ها، این یک جای تمیز و پاکی پیدا کند برای خودش. مثل یک زمینی که شما آنقدر زباله در آن ریختهاید که یک جای کوچکی پیدا نمیکنید که یک لحظه بنشینید و برای خودتان استراحت کنید. خوب طبیعی است انسان باید اینها را پاکسازی کند.
متأسفانه خیلی از آدمها فکر میکنند که مثلاً با غوطه خوردن و غرق شدن در عالم سیاست یا اقتصاد یا چیزهایی شبیه به این، میتوان خدمتی به جامعه کرد! در صورتی که کسی میتواند خدمت به جامعه بکند که اول به خودش خدمت کند. جامعه متشکل از آدمهاست و اگر کسی میخواهد به جامعه یا نوع بشر خدمت بکند، خودش هم یکی از آنهاست؛ اول باید به خودش خدمت کند و خودش را به مبدأ فضایل برساند...
👤 در مکتب علامه طباطبایی(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سرود بندگی
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورةالحمد
بیستوهفتم آذر نود و چهار
🌸🌷🌸 عید سعید فطر، عید بندگی مبارک باد. 🌸🌷🌸
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
کلام، حامل ایمان و کفر.mp3
2.22M
🔸 «کلام، حامل ایمان و کفر موجود در جان گوینده است.»
«به همین جهت تعلیم و تربیتهای ما، چه رسمی و چه غیررسمی، نافع و مؤثر واقع نمیشود»
📚 #تفسیرالمیزان #علامهطباطبایی
📌 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی شب بیستویکم رمضان:
https://t.me/mh_rahimi/1973
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
16.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «الله الصّمد»
توحید در صفات
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورةالإخلاص
سوم آذر نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
کیستم من.mp3
3.35M
🔶 لیْسَ فِی الدار غیرُهُ دَیّار
اگر تو منی، پس من کیستم
اگر من منم، پس کو کدوی گردنم!
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom