eitaa logo
علامه ذوالفنون (حضرت علامه حسن حسن زاده آملی رفع الله درجاته)
5.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1هزار ویدیو
35 فایل
الهی! همه گویند خدا کو؟! حسن گوید جز خدا کو؟!... 🔰متن دروس و شرح دستور‌العمل‌های اخلاقی و عرفانیِ سیر و سلوک در کلام علامه ذوالفنون ✨ 🔰قرار عاشقی ۸ صبح و ۸ شب به نیت امام هشتم 🕗 🔰نشر آثار علامه ذوالفنون حضرت علامه حسن حسن زاده آملی🌟
مشاهده در ایتا
دانلود
16.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
الهی ! به سوی تو آمده ام ؛ به حقّ خودت مرا به من برمگردان الهی ! الهی ! اگر بخواهم شرمسارم ، و اگر نخواهم گرفتار. الهی ! ظاهر که این قدر زیباست ، باطن چگونه است ؟ الهی ! آخرِ خودت را درحقّ ما اوّل بفرما ، که آخرین شفاعت را اَرحم الرّاحمین فرماید دلِ بی حضور ، چشمِ بی نور است ، نه این صورت بیند و نه آن معنا الهی ! ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
جناب امیرالمومنین به ما در نهج البلاغه در خطبه 88 به ما نصیحتی میفرماید خودتون رو بکشید خب این خوب فرمایشیه خودتون رو وزن کنید ببینید وزنتون چقدره چیکار کنیم بله با چه ترازو با چه قاپون با چه میزانی خودمون رو وزن کنیم  زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا بسنجید خودتان را پیش از انیکه شما را بسنجند الان خودتون رو وزن کنید ببینید سنگینیتون چقدره سنگین هستید یا نه وزنی دارید یا نه چجور خودمون رو بسنجیم با این ترازوهای زنبیلی نخیر اینها برای کدو و شلغم و نمی دونم کلم و قونبیت و گاه و جو و اینها با اینها که انسان رو نمیشه سنجند این ترازوها و قپون ها و میزانها که هست اینها همه اجسام را ماده را وزن میکنند و با اون ترازو که وا میستید چند کیلو هستید تازه جسم شما رو بدن شما را لباستون وزن میکنند زِنُوا أَنْفُسَكُمْ اون گوهر اسلامی و انسانی و قربتون را مقام روحانیتون را وزن کنید خودتون را وزن بنمایید سرتون را ببینید سنگینتون چقدره با چه ترازو انبیاء فرمودند ائمه فرمودند امام صادق علیه السلام فرمود قرآن فرمود نحن موازین القسط میزانهای عدل الهی ما هستیم ترازو عدل الهی علی امیرالمومنینه به قول انبیاء و اولیاء انبیاء الهی ترازو هستند با این ترازو بسنجیم چه جوری بسنجیم ببینید خودتون رو شما رفتارتون، گفتارتون، نیاتتوت، ظاهرتون، باطنتون، خانهتون، درونتون، بیرونتون و ظاهر و باطنتون با این میزانهای عدل الهی که انسان محض اند که انسان صرفند که اسلام خالص اند که عین ادب اند وفق می دهد یا نه چقدر با این ترازوها قرب داریم نزدیکیم به همان اندازه وزن داریم ما در این ادب اسلامی که عنوان کردیم این معنا را می خواهیم ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
💠 آنچه که اندر دل بوَد، اظهارِ آن مشکل بوَد دردم همه از دل بوَد، سِرّی است این کاشانه را... ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
“ چون حق تعالی حضرت آدم را بعد از آفریدن به آسمان بُرد، بر ساق عرش صورتی چند دید از نور بر صورت خود و نام هر یک بر بالای سر او نوشته، گفت: خداوندا، پیش از من به صورت من خلقی آفریدی؟ گفت: نه. گفت: پس اینها کیستند؟ فرمود که اینها فرزندان تو اَند، و اگر نه غَرض من، وجود ایشان بودی، تو را هرگز نیافریدمی، گفت: پس اینها گرامی‌تر بندگان تو اَند؟ گفت: آری این نام‌ها را یاد گیر که در وقت درماندگی به فریاد تو رسند، آدم آن نام‌ها را فرا گرفت. چون وقت قبول توبهء آدم رسید، جبرئیل گفت: ای آدم، مگر آن نام‌ها را که بر ساق عرش دیدی فراموش کردی؟ چون این بشنید، دست بدعا برداشت و گفت :« خدایا، به حقّ محمّد و علی و فاطمه و حسن و حسین که توبهء مرا قبول فرمای » و حق تعالی به برکت شفاعت جستن آدم به آل‌عبا قبول توبهء او فرمود. جناب رسول‌الله(ص) فرمود: آدم، نامِ من و علی و فاطمه و حسن و حسین را شفیع خود ساخت، حق تعالی توبهء او را قبول کرد. 📚 تفسیر سوره بقره حضرت علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
🌺 رابطه انسان مترقی و کمال‌‌طلب با عالم حقیقی الهی 💢حضرت علامه حسن‌زاده رحمه‌الله‌علیه: ✍امام سیدالساجدین می‌فرماید: آدمی که شده باشد به برای خلوت نمی‌دهد چون عالم الهی می‌خواهد که او را برای ابد درست بسازد. اگر مردم هوشیار باشند اجتماع بیدار شده باشد و عقل داور و حاکم باشد کجا مردم به وقت می‌دهند ؟ کجا به عالم الهی مهلت می‌دهند؟ تا عالم الهی وقت خالی برای تنهایی و خلوت داشته باشد. امام سیدالساجدین فرمودند: کاری نکنید که وقتی از این عالم دارید می‌روید و برایتان مکشوف شد چنان از عقوبت اعمالتان پشیمان باشید که آرزو کنید: ای کاش عالم حقیقی با چوب[عقلانیت] ما را به و رهنمون می‌ساخت. شما مهربان‌تر از و ربانی به حال خودتان کجا سراغ دارید؟؟ شما از این سلسله چه کسی را بحال خودتان پیدا می‌کنید؟! تمام انبیا و اولیا برای مبعوث شدند بیدار باشید و دوست و دشمنتان را تشخیص دهید‼️ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• بعد یک وقتی به مقصود رسید می گویند شما نوبتتان تمام شده الدنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ هر گونه خود را که ساختی درست کردی خودت را و این نشئه برای این است که ما خودمان درست بسازیم شما وقت تان به سر آمده است به سوی رهسپار هستید و دیگر ما یعنی هستیم که هستیم دیگر زوال و و و اضمحلال و بوار و نابودی و این ها راه ندارد در حریم وجود ما و بعضی تعبیرات که شایع هست عرض کردیم این طوری نباشد که نیست صورت آیات و روایات نیست که فلانی فوت کرده فوت تباه شدن است هیچ کس نمی کند وفات است اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ و توفی اخذ شئ است به تمامه مثلا یک مشت گندم این جا هست آدم دستش را باز می کند اگر تمام این دانه های را زده جمع کرده توفی کرد حالا يَتَوَفَّاكُمْ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ آن شیئیت شئ که حقیقت است آن توفی می شود همه گرفته می شود به سوی عالم دیگر آنی که اینجا مانده است انسان نیست قشری است لباسی است که این جا می گذارد قشرهای دیگر را این جا می گذارد آنی که حقیقت شماست تشخص شماست واقعیت شماست او را توفی کرد اخذ به تمام کرد بله انسان حالا دیگر ابدی هست هستیم که هستیم و هرگونه خودمان را ساختیم و شب و روز داریم خودمان را می سازیم و ما کاری مهم تر از خود سازی نداریم و ساختن ما این است که این دو تا بال علم و عمل را بپروارنیم و به صورت انسان محشور بشویم و انسان بوده باشیم.
ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
الهى از نام بردن انبیاء و ملائکه شرم دارم که با کدام زبان، با نام تو چه کنم که فرموده اى عظم اسمائى، وبا تلاوت کتاب تو چه که لا یمسه الا المطهرون.  الهى لولا الشیطان لبطل التکلیف سبحانڪ ما احسن صنعک.  الهى شکرت که پریشانى بمقام یقین رسیده است.  الهى شکرت که از تنهایى و خلوت لذت میبرم چه تنها از خلوت وحشت دارد.  الهى بکبریائیت سوگند که از ثیاب فقرفخر دارم واز فاخر شرم که در آن هم رنگ بینواى دل شکسته ام و در این بیم دل شکستن است چه کنم که در این اوان بى اساس لولا اللباس لا لتبس الامر على اکثرالناس.  الهى لذت گرسنگى را در کامم برکت ده.  الهى حشر با عالم خیال که اینقدر لذیذ است حشر باعالم عقل چه خواهد بود.  الهى آمدم ردم مکن، آتشینم کرده اى سردم مکن.  الهى اگرتا قیامت براى یڪ صغیره استغفار کنم از شرمندگى تقصیر بندگى بدر نخواهم شد.  الهى سخن در عفو و رحمتت نیست گیرم که تو بخشیم من از شرمندگى چه کنم تو خود گواهى که از استغفار شرم دارم.  الهى استغفار خواستن غفران تستبا خاطره گناه چه کنیم.  الهى چه باید کرد که گناه فراموش شود و گرنه با یاد گناه اگر برانى شرمنده واگر نوازى شرمنده ترم.  الهى دیگراز بهشت لذت نتوانم برد چه عفو احسان در ازاى جرم وعصیان انفعال بیشتر آوردمگر جنت لقاء نصیب شود که در حضور تام جز تو فراموش شود. الهی نامه حضرت علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی رضوان الله تعالی علیه 💠 خلافت (الهیّه)، مرتبه‌‌ای است جامعِ جمیعِ مراتبِ عالَم؛ لاجِرَم آدم(ع) را آینه‌‌ی مرتبه‌‌ی اِلهیّه گردانیده تا قابلِ ظهورِ جمیع اَسماء باشد. ♻️ این مرتبه‌‌، انسانِ کامل را، بِالفعل بُوَد. و غیرکامل را بِالْقُوّه. این کامل؛ قُطب است و همه گِردِ او، دور می‌‌زنند. و بر حَولِ او، حرکتِ دوریّه دارند. 💠 شیخ اکبر در این مقام، اواخرِ فصّ نوحی در کتاب فصوص، بیانی بلند دارد، اینکه: قطب؛ در هر عصر و زمان بیش از یک شخص نیست و آن مقام، در این زمان قائم آل محمّد(ص) مهدی موعودِ منتظر روُحی لَهُ الْفداء است. ♻️ سیّد جزائری در (کتاب) انوارِ نُعمانیّه از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام روایت کرده است که؛ 💠 همیشه در زمین، یک قطب، و چهار اَوتاد، و چهل اَبدال، و هفتاد نُجَباء و سیصدو شصت صُلَحاء می‌‌باشند. و زمین هیچ‌گاه از این‌ها خالی نیست. 📘 منبع: هزارو یک نکته، نکته۲۶ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
10.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 شفاعت عوامانه 🔶 این طور نیست که مثلا شبیه به امور اینجا که می بینید بله یک پسری نسبت به پدری جسارت کرده بله پدر عصبانی شده مثلا عمو می آید دست پسر را می گیرد می آید پیش داداشش این یک بار ایشان را بر من ببخش این یک غلط کرده دیگر بی ادبی نسبت به شما روا نمی دارد این طوری ها به قول بعضی از بزرگان اساتید ما همچون پنداری نداشته باشد که شفاعت در آن جا یک نوع پارتی بازی است که هر غلطی طرف بخواهد هر چه بخواهد بکند با یک پندار عوامانه در سرش که خب من از امت پیامبر خاتمم ایشان آن جا شفاعت خواهی می کند دست من را می گیرد می برد بله پیش خدا و خدا هم آن جا روی یک تختی نشسته است یک چیزهایی یک پنداری شبیه به امور اینجا را اصل قرار میدهند و آن جا را با این قیاس می کنند دست ما را می گیرد می برد ایشان از امت من هستند بله بد کرده غلط کرده یک بار ایشان را به من [ببخش] این طوری نیست آقا که یک پارتی بازی فکر بفرمایید و شما خیلی باید حرف بشنوید ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid