eitaa logo
علامه ذوالفنون (حضرت علامه حسن حسن زاده آملی رفع الله درجاته)
5.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1هزار ویدیو
35 فایل
الهی! همه گویند خدا کو؟! حسن گوید جز خدا کو؟!... 🔰متن دروس و شرح دستور‌العمل‌های اخلاقی و عرفانیِ سیر و سلوک در کلام علامه ذوالفنون ✨ 🔰قرار عاشقی ۸ صبح و ۸ شب به نیت امام هشتم 🕗 🔰نشر آثار علامه ذوالفنون حضرت علامه حسن حسن زاده آملی🌟
مشاهده در ایتا
دانلود
☫﷽☫ الهی شکرت که دنیایم، آخرتم شد. ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ هو دو شرط برای این که نفس بتواند طی العوالم کند شرط اول این که به حسب فطرت و خلقت ، مزاج علیل و به هم خورده نداشته ، به حسب خلقت و فطرت این استعداد و قابلیت را داشته باشد. و شرط دوم این که مانعی وجود نداشته باشد البته موانع را مردم برای خودشان فراهم می کنند. همچو کرم پیله بر خود می تنند، مدام از این طرف و آن طرف برای خودشان موانع جمع می کنند. اکثریت مردم مستعدند و تنها علتی که باعث میشود نتوانند مطابق فطرت خود حرکت کنند وجود مانع است یعنی باید تعلّقات نفسانی را دور کنند. 📚شرح اشارات و تنبیهات /نمط دهم_ص۷۸ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ ♦️♦️ ✳️ ( بخش اول ) پاسخ نامه ی یکی از دوستان است. ✍️ بسم اللّه كلمة المعتصمين‏ سلام اللّه ! السّلام المؤمن على الأخ الأعزّ و علينا و على عباده المصطَفين، جعله و ايّانا من اهل الولاء و الرضا. 🔸تحسينى كه در صدر مرقومه مبارك اظهار شد، جوابش اين‏كه: ▪️طاووس را با همه نقشى كه هست خلق‏ ▪️تحسين كنند و او خجل از پاى زشت خويش‏ ( سعدی ) 🔹لطفى كه در اثناى مقالت بدان اشارت رفت، و تفقّدى كه شد جزايش اين‏كه: إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا ( کهف /۳۱ ) و بدانچه كه در ذيل نامه نگاشته آمد، تقديم مى‏دارد كه: ▪️لاف عشق و گله از يار چنين لاف خلاف‏ ▪️عشقبازان چنين مستحق هجرانند(حافظ) 🔸آن‏كه مرقوم داشت: « از بينوايى چون بنده چه ساخته است؟ فقط سكوت سكوت». گويم: « آن‏كه خدا دارد چرا بى‏نوا است؟ » 🔹 تعبیر امام سیدالشّهدا حسین بن امام علیّ علیهما السلام در دعای عرفه چه قدر شیرین، دلنشین و شیواست که: « ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَک، و مَا الذی فَقَد مَن وجدک؟ » ▪️آن کس که تو را دارد جانا ز چه محروم است ▪️من که نشدم محروم تا با تو بپیوستم 🔹چرا بی‌نواست کسی که تمام مقامات کارخانه‌ی هستی از عقل اوّل تا هیولای اُولی به مشیّت « کُلُّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ » (رحمن/۳۰) پیوسته به مرادش در کارند، و به خواسته‌ی او فرمانبردار؟ بلکه: ▪️چرخ در گردش اسیر هوش ماست 🍃باده در جوشش اسیر جوش ماست ▪️چرخ از ما هست شد نی ما از او 🍃باده از ما مست شد نی ما از او 🔸اما شیوه پسندیده سکوت،حق است، که: ▪️ هرکه را اسرار حق آموختند 🍃 مهر کردند و دهانش دوختند(مولوی) 🌷هر که خاموش شد ، گویا شد. 🔺هر که چشم سر بست، بینا شد. 🔻هر که گوش دل گشود، دانا شد. 🔺هر که را حضور است، نور است، 🔻هر که را مراقبت است، سرور است؛ 🔺چه این که کلید نیک‌بختی در مشت اوست و نگین پیروزی در انگشت او. 🔸خدای شافی برای هر درد، درمان آفرید. قرآن مجید را "شِفاءُ لِما فِی الصّدورِ" (یونس_۵۸) معرفی کرد. خویش را به قرآن عرضه کن که معیار صدق، میزان عدل، ملاک حق و شفای بیماری‌هاست. 🔹... گفته‌اند که سحر، وقت مسافرت رهروان است ونسیم آن، چون دم عیسوی علاج بیماران. ▪️وقت سفر رسیده یعنی سحر رسیده بیدار باش بیدار، قم اَیّها المزّمّل 🔹در مسافرت فوائد بسیار است. آب که یک جا بماند بد بو می شود، مگر به دریا برسد تا دریا شود و بو نگیرد. ▪️چو ماکیان به درخانه چند بینی جور؟ چرا سفر نکنی چون کبوتر طیّار کتاب « نامه ها برنامه ها » - ، صفحه ۱۴ و ۱۵ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ ♦️♦️ ✳️ (بخش دوم ) ✍️ از ادبش عجب است كه نوشته است: «نور ديدگان دست مباركتان را مشتاقانه مى‏بوسند» به دوستان سعيدم - كه خداى تعالى دل‌شان را طور سينا كناد و ديده‏شان را به ديدارش بينا - معروض می‏دارد كه: ▪️مرا معذوردار از دست بوسى‏ ▪️كه من دستى ندارم تو ببوسى‏ 🔸گفته است: «از حال بنده استفسار فرماييد - بحمد اللّه - بد نيست». مِن باب مطايبه عرض می‏شود كه يكى از ديگرى پرسيد : « حال فلانى چطور است؟ » گفت: « بد نيست. » گفت: « مرده ‏شور بد نيست را ببرد . يا خوب است يا بد است، بد نيست كدام است؟ » 🔹الحمد للّه كه حال آقا مانند مقالش خوب است؛ « يا مقلّب القلوب و الأحوال حوّل حالَنا إلى أحسن الحال. » 🔸 آنكه حالش خوب است ،بينوا نيست، به خصوص اگر اهل نوا باشد. 🔹آورده است كه: عبادت و تقرّب بنده گناه است، چه رسد به خود گناه. گويمش آرى: ▪️زاهدان از گناه توبه كنند ▪️عارفان از عبادت استغفار (سعدی) 🔸 الحمد للّه كه گفتار آقا هم مانند خود آقا عوض شد كه پا در كفش اصحاب يمين كرد، و سر در كلاه مقرّبين، « ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ » . ( مائده / ۵۵ ) 🔹آهى آتشين از كوره دل بركشيد كه: «شرح آلامى است كه هنوز شناخته نشده موجب عدم وصول فيض می‏گردد». 🔸آقا می‏داند كه خداى شافى براى هر درد درمان آفريد. 🔸قرآن مجيد را « شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ » ( یونس / ۵۸ )معرّفى كرد. خويش را به قرآن عرضه كند كه معيار صدق ، ميزان عدل ، ملاك حق و شفاى بيمارى‏ها است. کتاب « نامه ها برنامه ها » - ، صفحه ۱۵ و ۱۶ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☫﷽☫ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ امام صادق (ع)فرمود: كم ترين شناخت امام اين است که وى جز در درجه پيامبر، عدل پيامبر و وارث وى مى باشد و طاعت امام ، طاعت خدا و رسولش مى باشد . ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ آزادی از تعلقات حضرت امام صادق علیه السلام فرموده است: هر چه که تو را از خدايت باز مى دارد بت تو است، اين جان عرشی را، اين سيمرغ ملکوتي را پای بند يک مشت هوای نفسانی نکن، از اين گونه تعلقات آزادش بگذار تا بسوى اسماء و صفات  الهی و بجانب مدارج و معارج قرآنی ارتقاء بنمايد، او را گرفتار قفسهای هوسهای نفسانی مکن تا بکمال مطلوب خود برسد. در راه عشق دمبدم عذر و بهانه چيست خوشتر زعشق و زمزمه عاشقانه چيست عنقاى نفس ناطقه را جز بطور عشق در طوبي آرميدن و در سدره لانه چيست با روی يار عين قصور است طرف  حور با سوز عشق نغمه چنگ و چغانه چيست وجد است آنچه را که نبی گفته و نبي بهتر از اين ترانه در عالم ترانه چيست . مجموعه مقالات ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ اوج مقام حضور شخص هميشه در حضور است و پاسبان حرم دل است كه امام صادق عليه السلام فرمود: القلب حرم الله فلا تسكن حرم الله غير الله  و محاسب اعمال خود و مواظب زبان و قلم خود است ، حتى نياتش را متوجه است . نيت بد هر چند به مرحله عمل نرسد و از جنبه فقهى كيفر نداشته باشد و تعزير و حد بر آن مترتب نشود، در روح و جان او اثر مى گذارد، نيت بد انسان را تيره مى كند. حضرت امام سجاد عليه السلام در صحيفه بيانى دارد قريب به اين مضمون كه : بارالها! كسى كه نيت گناه تو مى كند، استحقاق كيفر تمام گناهكاران را دارد. جز اين كه بزرگوارى تو عقابش نمى كند و عذابش نمى دهد. اين مقام حضور تام يك انسان كامل است ، از اين گونه لطايف عرفانى و نكات ذوق در كلمات ائمه اطهارمان عليه السلام بسيار است. فضایل و سیره چهارده معصوم (ع) ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ نفس اگر به درجه طهارت رسید ، در خواب عجایبی می بیند ، و مورد نظر نفوسی واقع می شود که از بدن های خود جدا شده اند، وخداوند بر آن ها نور رحمتی افاضه کند که هیچ لذتی برایشان مثل این لذت نمی شود. رساله لقاءالله. ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ مگر تو او را نمی بینی؟؟ ابو بصير مى گويد كه : به حضرت امام صادق عليه السلام گفتم : در مورد خداى تعالى آگاهم كن كه آيا مومنان روز قيامت او را مى بينند؟ فرمود: آرى ! و پيش از روز قيامت هم ديده اند . گفتم : كى ؟ فرمود: وقتى كه به آنها گفت : الست بربكم ؟ قالوا: بلى بعد مدتى ساكت شد(امام صادق) و آنگاه فرمود: مؤمنان در دنيا پيش از روز قيامت هم مى بينند(خدا را)؛ آيا تو همين الان او را نمی بينى ؟ ابو بصير مى گويد: گفتم : فدايت شوم ! اين حديث را از جانب شما نقل بكنم ؟ فرمود: نه ! زيرا اگر آن را بگويى ، جاهل به معنايى كه تو قايل هستى ، آنرا انكار مى كند و بعد اين را تشبيه و كفر به حساب مى آورد، و منظور رويت با چشم نيست ؛ خدا بزرگ تر از چيزى است كه مشتبهان و ملحدان وصف مى كنند 📚فضایل و سیره چهارده معصوم ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازدید حضرت علامه از نمایشگاه کتاب اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ با تشکر از عزیزان زحمتکش «کانال شاخۀ طوبی»
☫﷽☫ قسمت اول «لا تيأسوا من روح الله» اهم مطالب در طليعه امر دو چيز است: يكى توحيد و ديگر معرفت نفس كه تواند مظهر اتم وى گردد. اما توحيد: اين كه سالك با قدم معرفت به جايى رسد كه جمع بين تفرقه و جمع كند و تنزيه از تنزيه و تشبيه نمايد، همان طور كه كشاف حقايق. امام به حق ناطق حضرت جعفر صادق عليه السلام فرموده است: «الجمع بلا تفرقة زندقة و التفرقة بدون الجمع تعطيل و الجمع بينهما توحيد» و اين توحيد حقيقى اسلامى است و كلام وحى بدان ناطق است كه: «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن» در بيان آن به تمثيلى اكتفاء مى‌كنيم خاك بر فرق من و تمثيل من: در عالم رؤيا آنچه كه مشاهده مى‌گردد همه از منشئات نفس است پس قائم به نفس و از شئون وى‌اند. و چون نفس موجود حى مدرك عالم به ذات خود است، شئون او نيز با همه كثرتى كه دارند حى و مدركند. و در واقع يك حقيقت به نام نفس است كه به صور كثيره درآمده است و خود با اين كه همه است، فوق همه است. اين كثرت صور منافى با وحدت شخصيه نفس نيست بلكه هر چه صور بيشتر باشند دلالت بر قوت وحدت نفس مى‌كنند و نفس بر جميع اين صور كثيره قاهر است و همه آنها مقهور وى. پس نفس، هر يك از آنها است كه جز شئون نفس نيستند و هيچ‌يك از آنها نيست كه نفس در حد هيچ‌يك محدود نيست. https://eitaa.com/noortowhid