☫﷽☫
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
موضوعِ مسائل حکمت متعالیه، همان موضوعِ مسائلِ عرفانِ اصیل است. جز اینکه عارف آن را حقیقتِ واحدهی ذات مَظاهر میداند و از آن تعبیر به وحدتِ شخصیّهی وجود میکند؛
و صدرالْمتألهین آن را حقیقتِ واحدهی ذات مراتب میداند که از آن تعبیر به تشکیکِ وجود میکند. عارف هم قائل به تشکیک هست اما نه بدان معنی. زیرا تشکیک در اصطلاح عارف، سِعِه و ضیقِ مَظاهر است.
به حقیقت اگر مسئلهی وجود، به تحقیق معلوم نگردد، اصول و اُمّهاتِ معارف الهی و انسانی که اِعتلای به فهم خِطابِ محمّدی (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم) مَنوطِ به آن است، معلوم نمیشود. (#نکته۵۹۶)
هر یک از تَمهیدُالْقواعِد و مِصباحُالْاُنس بر دو اصلِ اصیلِ عرفانی است؛ یکی مسئلهی توحید، و دیگر مسئلهی مَظهریّتِ تامّه که انسان کامل است.
در هر دو اصل، آن به ایجاز، و این به اِستیفاء، بحث کردهاند. نسبتِ تَمهیدُالقواعِد با مِصباحُالاُنس، نسبتِ شواهِد ربُوبیّه با اَسفار است. (#نکته۵۹۷)
عبدالوهّاب شَعرانی، متوفی ۹۷۳ هجری در چند جای کتابِ کبریت اَحمر، و کتابِ یواقیت و جواهر، تنصیص نموده است که معاندین در فصوص و فتوحات دَسّ (=پنهان) نمودهاند تا شیخ محیالدّین عربی را بدنام کنند.
و چندین موارد مدسوس (= دسیسه شده، پنهان شده) را نام برده است. و در ابتدای یواقیت در این موضوع به تفصیل بحث کرده است و گوید:
تا نسخهای یافتیم که از روی نُسَخ شیخ اِستنساخ (=نسخهبرداری) شده بود که موارد مشکوک را در آن ندیدهایم. (#نکته۶۰۲)
(کبریت اَحمر، کتابی است که خانم کلود عدّاس نویسنده فرانسوی در شرح حال ابن عربی نوشته است.)
(یواقیت والْجَواهر، نویسنده عبدالْوهّاب شَعرانی، در بررسی عقاید محیالدین بن عربی و کتاب فتوحات او )
📚 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۴۳ الی ۳۵۰
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
قرآن کریم، سِیرِ کواکِب را چنین تعبیر فرمود:
"هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ فِی فَلَکِِ يَسْبَحُونَ" (انبیاء/۳۴)
"کُلّ فِی فَلَک" از هر دو طرف "کُلّ فِی فلَک" است. که در اِشارت به حرکتِ اِستداری و سِیرِ دوریِ کواکب، تعبیری شگفت است.
جمع به "واو" و "نون" در لغتِ فصیحِ عرب، برای عقلاء است؛ که در اینجا "یَسبَحون" فرموده است.
در سورهی یوسف:
"وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِی سَاجِدِينَ" (یوسف/۵)
در حکمت متعالیه مُبرهَن است که اَجرامِ عِلْوی را نفوسِ ناطقه است و چون انسان در تَشَبُّه به عقولِ مُفارقه، در حرکتاند.
به قول متألّه سبزواری:
وکُلّ ما هُناکَ حَیّ ناطِق
و لِجمال الله دوماً عاشق
و قولِ حکیم سنائی غزنوی:
عرشو کُرسیّو جِرمهای کُرات
کمترند از بهائمو حشرات؟
خَنْسَفا و مگس حِمارقَبان
همه با جان و ، مهرو مَه بیجان؟!
(خَنسَفا= حشرهای بدبو)
(حِمارقَبان= حشرهای کوچک که به آن خَرَک هم میگویند)
منوچهری دامغانی:
من و تو، غافلیم از ماه و خورشید!
براین گردونِ گردان، نیست غافل!
و این کمترین (جناب علامه ره)
مَهو خورشیدو اِستاره براین گردون، گردانَند،
به حُکمِ حجّتِ قاطع، به راهِ عاشقی پویا،
زِ ذرّه تا مَجَرّه ، از رَقیقت تا حقیقت را،
بیابی راکِع و ساجِد، به حمدو مدحِ حق گویا،
دوعالَم یک مُصلّی هستو دائم در صلات ستند.
همه اَشباح در اینجا ، همه اَرواح در آنجا
📚 منبع: هزار و یک نکته، #نکته۵۹۴ صفحه ۳۴۲
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
یوسف صدیق باش تا سرمشق جوانان و همسالان اهل تمیز باشی، و هم در پیشگاه خداوند عالم و فرشتگان ملک و ملکوت سربلند و عزیز باشی
#هزار_و_یک_کلمه کلمه 635
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
مراقب باشید چانه را عقل بگرداند٬
چشم را عقل به دیدن وادارد٬
گوش را عقل به شنیدن مشغول دارد٬
زبان را عقل به حرکت در آورد.
و خلاصه تمامی حواس ظاهر و باطن را عقل به کار واداردکه در نهایت انسان ٬ انسان عقلانی صرف باشد.
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
قلب در چند جاى قرآن تعريف شده است. جبرئيل قرآن را به قلب پيغمبر نازل كرد
وحى مربوط به قلب است،الهامات و خوابهاى شيرين،
و وحى هايى كه مى شود مربوط به قلب است. چه وحى تشريعى كه مخصوص پيغمبر است
و چه وحى الهامى كه به غير پيغمبر مىرسد. چه در خواب و چه در بيدارى، همه مربوط به قلب انسان است.
دل مستعد وحى الهامى مى گيرد حقايق را مى بيند، سير مىكند، حقايق آيات و روايات را مى بيند. اينكه پيغمبر بشود و شريعت بياورد نمى شود. كسانى كه يافتند حرفها زدند، كتابها نوشتند. ما بيچارهايم، حقايق را نفهميديم آنها كه يافتند خبرها مى دهند، حرفها مى زنند و درست هم هست. خلاصه بايد همه را از قلب خود بخواهيم
نزول ملك و كشف و رؤيا مربوط به بيرون ما نيست
📚ممدالهمم_درشرح فصوص الحكم
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
بافت مزاج و چینش من اینطور نهاده شده است که تا روزه نگیرم و چهله و اربعین نداشته باشم و نیز در سڪوت و خلوت و ذڪر و حضور بسر نبرم به شعر نمی آیم و به آه و ناله نمی آیم و این هم یڪ طبیعت عجیبی است و این را به طور واقع از خویش خبر دادم.
📚شرح دفتر دل
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
#خاطرات
💠#مصاحبه با دختر بزرگوار حضرت علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته
♦️*شما سال ها در محضراین عالم بزرگ زندگی کردید، می خواهم کمی از خاطرات تلخ و شیرین این سال ها برایمان بگویید.
❇️یکی از خاطرات تلخ من از زمان کودکی،مربوط به روزهایی می شود که ایشان برای تبلیغ از خانواده دور می شدند، ماه های محرم و صفر و رمضان برای ما، مدام با جدایی از پدر همراه بود. وابستگی ما به استاد بسیار زیاد است و واقعا نمی توانیم دوری ایشان را تحمل کنیم.اما آخرین خاطره تلخ زندگی ما، مربوط به روزهایی می شود که مادرم از دنیا رفت، این داغ بزرگ ضربه سنگینی به خانواده به خصوص پدر بزرگوارم وارد کرد. ایشان مدتی را در غم مادرم به سوگ نشستند. بارها پس از وفات مادرم فرمودند:« تاکنون فکر می کردم دست من بوده که این آثار را به رشته تحریر می آورده، ولی حالا فهمیده ام که همدلی مادرتان بوده که باعث شده من این آثار را بنویسم، او برای من محیطی آرام فراهم آورد که توانستم « زکات العلم نشره» را محقق سازم» پس از وفات مادرم با توجه به کهولت سن استاد، امکان تنها زندگی کردن برایشان فراهم نبود. شاید برایتان جالب باشد بدانید، تهیه ما یحتاج روزانه منزل از قبیل نان و لبنیات و... بعهده حضرت علامه بود و اجازه نمی دادند زحمت این کار بر دوش فرد دیگری بیفتد. پس از رحلت مادرم، ایشان به هیچ وجه راضی نشدند که شخص دیگری بخواهد کارهای منزل را انجام دهد. به هر حال با اصرار های ما پذیرفتند به تهران بیایند و ما خدار ا شاکریم که می توانیم اینجا خدمتگذار ایشان باشیم. البته ناگفته نماند که استاد هر ماه چند روز به قم تشریف برده و عمده کارهایی که انجام می دهند، تشرّف به حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) و همچنین سر زدن به کتاب فروشی های خاصی است که در قم می شناسند تا برخی آثار مورد نظرشان را خریداری نمایند. علاقه ایشان به خرید کتاب بسیار محسوس است، آنقدر که هر سال در نمایشگاه بین المللی کتاب حاضر می شوند و آثار مورد نیازشان را تهیه می کنند.
شیرین ترین خاطره ای که از پدر دارم نیز مربوط به روزهایی می شود که در حضور ایشان درس می خواندم و یاد می گرفتم، به ویژه در حوزه عرفان نظری.
♦️*می خواهم بدانم که حضرت استاد، چه ویژگی هایی را برای شناخت عرفان مورد تایید دین اسلام معرفی کرده اند؟
❇️علامه بارها فرموده اند که خط کش درستی و نادرستی اعمال انسان ها، قرآن وسیره اهل بیت است؛ هر رفتاری که ذره ای از این خط کش فاصله داشته باشد، قابل قبول نیست. ایشان، هم در کتاب های عرفانیشان و هم در تذکره های شفاهی شان، براین نکته تاکید بسیار دارند که معیار، قرآن و اهل بیت است و هر چه خارج از این معیار باشد مردود شمرده می شود.
منبع: #هفته_نامه_خبری_تحلیلی پنجره شماره۸۳
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
کلمه 11 رساله صد کلمه در معرفت نفس
آن كه معاش مادى را وسيله مقامات معنوى نگيرد، سخت در خطاست
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#معرفت_النفس
#صد_کلمه
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
امام زمان در عصر محمّدی (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم) انسان کاملی است که جز در نبوّت تشریعی و دیگر مناصِب مُستأثرهی ختمی، حائزِ میراث خاتم به نحو اَتمّ است. و مُشتمِل بر علوم و احوال و مقاماتِ او بطور اکمل است.
و با بدن عُنصری در عالَم طبیعی و سلسلهی زمان موجود است، چنانکه لقبِ شریف "صاحب الزّمان" بدان مشعر اشت.
هرچند احکامِ نَفْس کلیّهی الهیّهی وی بر احکام بدن طبیعیِ او قاهِر (است) و نشئهی عُنصریِ او مقهورِ روحِ مجرّدِ کلّیِ وَلَویِ اوست.
و از وی به "قائم" و "حجةالله" و "خلیفةالله" و "قطبِ عالَم اِمکان" و "واسطهی فیض" و به عناوینِ بسیار دیگر تعبیر میشود.
این چنین انسان که نامش میبرم
من زِ وصفش تا قیامت قاصِرم
چنین کسی در این زمان، سِرّ آل محمّد (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم) امام مهدیِ هادیِ فاطمیِ هاشمی، ابوالقاسم م ح م د ، نِعمَ الْخَلَفَ الصّالح، و دُرّ یکدانهی امام حسن عسکری (علیه السّلام) است.
إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِين (الواقعه/۶۰)
الحَمدُ لِله الَّذی هَدانَا لِهٰذا وَما كُنّا لِنَهتَدِیَ لَولا أَنْ هَدانَا الله (الاعراف/۴۴)
📚 انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، صفحه ۵۰
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#امام_زمان
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
#طالب_صابر
کسانی که دیرتر می گیرند پخته تر می شوند و بهتر و برتر می گیرند. برخی را می شناسیم که زود راه برایش باز شده است، و لکن اکثر حرفهای او ساحلی است نه لجّه ای، اما برای جناب آخوند ملا حسینقلی همدانی پس از بیست و دو سال راه باز شده است و چه اهل راز شده است. به نکته 641 کتاب هزار و یک نکته این کمترین توجّه بفرمایید:
مرحوم آخوند مولی حسینقلی همدانی (رضوان اللّه تعالی علیه) در حکمت از شاگردان مرحوم حکیم متأله ملا هادی سبزواری است، و در عرفان و سیر و سلوک از شاگردان مرحوم سید علی شوشتری. جناب آخوند ملا حسینقلی بعد از بیست و دو سال سیر و سلوک نتیجه گرفت و به مقصود رسید. و خود آن جناب گفت: «در عدم وصول به مراد سخت گرفته بودم تا روزی در نجف در جایی (گویا در گوشه ایوانی) نشسته بودم، دیدم کبوتری بر زمین نشست و پاره نانی بسیار خشکیده را به منقار گرفت و هر چه نوک می زد خورد نمی شد، نان را ترک گفت و پرواز کرد و برفت؛ پس از چندی بازگشت، به سراغ آن تکه نان آمد باز چند بار آن را نوک زد و شکسته نشد، باز برگشت و بعد از چندی آمد و بالأخره آن تکه نان را با منقارش خورد کرد و بخورد، از این عمل کبوتر ملهم شدم که اراده و همّت می باید».
طالبان را صبر می باید بسی
طالب صابر نباشد هر کسی
#هزار_و_یک_کلمه
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫
#دستورالعمل_میخواهی
اگر دستورالعمل میخواهی، مگر این آیه را تلاوت نکرده ای؟
وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا و مگر نشنیده ای؟
•دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
•و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
خلاصه مرد سحر باش که:
صمت و جوع و سهر و خلوت و ذکر به دوام، ناتمامان جهان را کند این پنج تمام
عـــــلامه ذوفنـــون
ســــالک توحیــــدی
عــــــالـــم ربــــّـانی
نــــــــــــادرۀ دوران
حـضــرت آیــتالله
حســـن زاده آمــلی
رفـــع الله درجـاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علما #عرفا #ایرا #اهلم #قم
#سیروسلوک
#معرفت_النفس #نور
https://eitaa.com/noortowhid