#هود/ آیه ۸۸
🔹وَمَاتَوْفِیقِیٓ إِلَّا بِٱللَّهِ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ
🔸موفقیتم فقط در گروِ یاری خداست، بر او توکل کردم.
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
✍️ مفردات قرآن و نقد ترجمه ها
1. شَرّ (ش ر ر):
هر جا در قرآن از جمله در سورۀ ناس و فلق که «شرّ» در مقابل «خیر» به کار نرفته است، شرّ به معنای «بدی» نیست، بلکه به معنای «آثار وجودی» است؛ چنانکه شرّ آتش، سوزاندن؛ و شرّ و اثر سمّ، قتل و کشتن است. بنابراین، اگر انسان ها شرّ موجودات را «بد» می پندارند از آن روست که از آثار وجودی آنها غافل می شوند و نمی توانند رابطۀ خود را با آنها به درستی تنظیم کنند، در نتیجۀ آنچه به آنان می رسد را ناپسند و بد می پندارند.
«الشِّينُ وَالرَّاءُ أَصْلٌ وَاحِدٌ يَدُلُّ عَلَى الِانْتِشارِ وَالتَّطايُرِ» (مقاييس اللغة، 3/180)
ساخت هایی مانند:
«شرر: مَا تَطَايَرَ مِنَ النَّارِ» (اخگرهای آتش که جست وخیز دارند)؛
«اِشرارَة: مَا يُبْسَطُ عَلَيْهِ الشَّيْءُ (چیزی که اشیا بر روی آن پهن میشوند) و
«أَشْرَرْتُ الشَّيْءَ: إِذَا أَبْرَزْتَهُ وَأَظْهَرْتَهُ» (بروز و ظهور یک پدیده) مؤیّد این معناست
ترجمۀ شرّ به بدی، در آیاتی که «خیر» - یا کلمات موازی با آن مانند «رَشَدا» (جنّ، 10) - در همان سیاق به کار رفته است همچون آیۀ «إِنَّ الَّذينَ كَفَروا مِن أَهلِ الكِتابِ وَالمُشرِكينَ في نارِ جَهَنَّمَ خالِدينَ فِيها أُولئِكَ هُم شَرُّ البَرِيَّةِ . إِنَّ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلوا الصّالِحاتِ أُولئِكَ هُم خَيْرُ البَريَّةِ» (بیّنه، 7-8) درست است، ولی در معوّذتین، این تقابل و مقایسه وجود ندارد و کلمۀ «شرّ» در مقابل «خیر» به کار نرفته و نباید «بدی» معنا شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طه۴۶:قَالَ لَا تَخَافَا ۖ إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ
فرمود: «نترسید! من با شما هستم؛ (همه چیز را) میشنوم و میبینم!
#شعراء۶۲:قالَ كَلّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ
[موسى] گفت: «چنين نيست! به يقين پروردگارم با من است، بهزودى مرا هدايت خواهد كرد».
https://eitaa.com/Amozeshequran
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 32 تا 36
📄#صفحـہ_192
༻🍃🌸🍃༺
#فرقان/ آیه ۲
🔹وَخَلَقَ كُلَّ شَیْءٍ فَقَدَّرَهُۥتَقْدِیرًا
🔸و هر چیزی را آفریده و آن را به اندازه قرار داده، اندازه ای درست و دقیق
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
2. وسواس (و س و س):
آن که چیزی را پی درپی بگوید یا بنمایاند یا در دل بیفکند و القا کند چه پنهانی و بی سر و صدا باشد و چه آشکارا و با تبلیغ و با صدا باشد.
هم معنای مصدری دارد: با صدایی آهسته چیزی را تکرار کردن (در فارسی وِز وِز و پِچ پِچ تداعی کنندۀ آن است)، یا جریان یافتن خطوراتی در ذهن و روان آدمی که حقیقی نیستند.
و هم به معنای فاعلی به کار میرود: «وسوسه گر، وسوسه کننده».
اگر وسواس را مصدری معنا کنیم، خنّاس در آیۀ «من شرّ الوسواس الخنّاس» بر بسیار مخفی بودن و پی در پی بودن وسوسه ها تأکید دارد.
و اگر فاعلی معنا کنیم، خنّاس صفت آن است که به پنهان بودن چهرۀ واقعی وسوسه گران بر وسوسه شونده ها دلالت دارد.
بامیدخدا 54مین کارگاه آموزشی پژوهشی بازخوانی تفاسیر فارسی (تفسیر سورۀ بقره از تفسیر شریف لاهیجی) با اجرای داوطلبانۀ جمعی و نظارت دکتر حسین مرادی و استاد مصطفی رزّاقی از ساعت 3 تا 6 عصر جمعه 5 مردادماه 1403 در محل ساختمان کرامت تشکیل می شود. بلطف خدا امکان شرکت در کارگاه بصورت حضوری همچنین از طریق لینک https://quranlsn.ir فراهم است.
«کانون زبان قرآن»
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 37 تا 40
📄#صفحـہ_193
༻🍃🌸🍃༺
#آل_عمران / آیه ۱۵۹
🔹إِنَّ ٱللّٰهَ یُحِبُّ ٱلْمُتَوَكِّلِینَ
🔸خداوند توکل کنندگان را دوست دارد
💎کانال آموزش قرآن
http://eitaa.com/joinchat/439746914Ca8199e68b6
توکل از فضائل اخلاقی و به معنای واگذاری امور به خدا و اعتماد به او است و اینکه او را تنها مؤثرِ در وجود بداند. قرآن توکل را لازمه ایمان دانسته است. احادیث آن را از ارکان ایمان معرفی کردهاند.
برخی از عالمان اخلاق، یکسان بودن حال انسان قبل و بعد از بهدستآوردن مال و یا از دستدادن آن را، نشانه وجود توکل در وجود آدمی دانستهاند.
3. خنّاس:
آن که نامحسوس می آید و پنهان می شود، آن چه مداوم پيش مى آيد و پس می رود، نزديک می شود و فاصله می گيرد. از این رو شناسایی ماهیت و چهرۀ واقعی اش سخت می شود.
آیات «فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ . الْجَوَارِ الْكُنَّسِ» ﴿تکویر،15-16﴾ نیز مبیّن معنای خنّاس است: «ستارگان گردان که رونده و غايب شونده اند»؛ می میرند و زنده می شوند، در شب قابل رؤیت اند و در روز دیده نمی شوند.