ماجرای فرار اسرائیلی ها از دست حاج اقا طائب.mp3
5.22M
#استادمهدیطائب
💠 فاصلهای نمانده فقط باید #تبیین کرد
قدرت رو به افول دشمنان اسلام
ظهور نزدیک است
#امیدونگاهخوشبینانه
🌐 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ومارمیتاذرمیتولکناللهرمی
🔺انهدام مقر داعش
هدف قرار دادن دقیق مقر داعش در سوریه توسط توپخانه سپاه با استفاده از گلوله لیزری کراسنوپول؛ گلوله دقیقا از پنجره وارد مقر میشود.
🅾 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برای غدیر چه باید کرد؟
احیای غدیر، راه جلب حمایت به خدا و رسول خدا(ص)
🅾 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
🔺ساخت پنجه های کربنی توسط نخبه های ایرانی
وقتی سجاد سالاروند با دو پای مصنوعی از پنجه های کربنی قله ی دماوند رو فتح کرد و با اون پنجه ها عنوان سریع ترین مرد بدون پای ایران رو کسب کرد تصاویرش در تمام دنیا منتشر شد. وقتی در کنفرانسی در اروپا فیلم دوندگی سجاد پخش شد رئیس شرکت اوشر با غرور گفت ببینید پنجه های اوشر در دنیا چه می کنه، اما اون پنجه ها ساخت خود ایران بود البته وقتی بهش گفتند پوزخند زد تا اینکه خط تولیدش در ایران را دید و از تعجب زبونش بند اومد. تحریم سراغ معلولان کشور هم اومده بود ولی متخصصان ایرانی شکستش دادند.
شرکت کامپوزیت گستر سپاهان علی رغم تمام تحریم ها با همت دو نخبه ی فارغ التحصیل شده از دانشگاه امیرکبیر، تکنولوزی ساخت پنجه های کربنی را به دست آورد و به دنیا ثابت کرد که ما برای پیشرفت هرآنچه نیاز داریم داریم.
#پیشرفت_بلاد_ولایت
#عید_ولایت
🅾 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
💠 نقدی علمی بر روشهای متناقض تعیین خلیفه در اندیشه سیاسی خلفا
#قسمت_اول
🖌 دکتر ابوذر یاسری
عضو هیئت علمی دانشگاه
⭕️ پرسش:
خلیفه اول و دوم برای تعیین جانشینان خود از کدام روش و فلسفه سیاسی پیروی کردند؟
✅ پاسخ:
🔹1⃣🔹چنانچه بخواهیم الگوی انتخاب رهبر در شورای سقیفه را با ادبیات علم سیاست، بیان کنیم می توان چنین گفت، که اندیشه سیاسی سقیفه بر پایهی دموکراسی اشراف (طبقه ویژه= الیگارشی) استوار گردیده بود.
🔹بدین معنا که صرفا تعدادی اندک و تعیین شده بدون وجود نهاد نظارتی و با این فرض اثبات نشده که سران برگزیده از بین انصار و مهاجرین اند، حق حضور در شورا و انتخاب یافتند.
🔹در واقع این انتخاب نه تنها با رأی اکثریت مردم مدینه و حق رأی و مشارکت سیاسی ایشان نبود بلکه با حضور اعضای اختصاصی (اشراف) در شورا (مجلس) سنا (برگزیدگان) صورت گرفت.
🔹محققان تاریخی به این نتایج رسیدهاند که از بین مهاجرین تنها ابوبکر، عمر و ابوعبیده در جلسه سقیفه حضور داشتند که امکان همراهی چند ملازم شخصی، اعضای خانواده و موالی این سه نفر نیز دور از ذهن نیست. همینگونه برخی محققان حضور سالم بنده آزاد شده ابوحذیفه را ذکر میکنند که از نخستین افرادی بود که در سقیفه با ابوبکر بیعت کرد؛ هرچند هیچیک از منابع معتبر نخستین، درباره حضور وی سخنی به میان نیاوردهاند. منابع درباره حضور دیگر مهاجرین حتی اصحاب مرتبه متوسط یا پایین غیر از این افراد، سخنی به میان نیاوردهاند (۱)
🔹برخی محققین با استناداتی تصریح کردهاند که تعداد مهاجرین حاضر در سقیفه بسیار کم بوده است.(۲)
🔹معروفترین انصار حاضر در سقیفه به گزارش منابع عبارتند از: سعد بن عباده، پسرش قیس، بشیر بن سعد پسر عمو و رقیب سعد، اسید بن حضیر، ثابت بن قیس، منذر بن ارقم، براء بن عازب، حباب بن منذر.(۳)
🔹ابن قتیبه با عبارت «اگر سعد یارانی برای جنگ با آنان مییافت بیشک با آنان مبارزه میکرد.» (۴) کنایهای جدی درباره عدم اجماع انصار ناشی از کم بودن تعداد حاضران در شورا دارد.
🔹به علاوه، آنچه در عمل در سقیفه اتفاق افتاد نظر و اقدام خلیفه دوم برای بیعت با خلیفه اول و سپس اجبار او در انتصاب خلیفه اول بود. چنانکه تاریخ نقل کرده از بیعت اجباری برای خلیفه استفاده شد.(۵)
🔹گزارش این اجتماع و علت برپایی آن به ابوبکر و عمر میرسد و این دو به اتفاق ابوعبیده جراح به سمت سقیفه حرکت میکنند. با ورود آنان به این جمع، ابوبکر با جلوگیری از سخنرانی عمر، ابتکار عمل را در دست گرفته و طی سخنانی برتری مهاجران و اولویت قریش برای جانشینی پیامبر را ثابت میکند.(۶)
🔹این سخنان با مخالفت و موافقت حاضرین مواجه شده و برخی نیز به شایستگی علی(ع) و عدم بیعت با غیر از او اشاره میکنند؛ (۷)
🔹ولی در نهایت ابوبکر، عمر و ابوعبیده را بهعنوان افراد شایسته برای این مقام معرفی میکند. این دو تن طی سخنانی با پیشنهاد ابوبکر مخالفت میکنند. (۸)
🔹در نهایت خلیفه دوم، خارج از روال دموکراتیک و مردمسالاری دینی، خلیفه اول را منصوب و برای او بیعت می گیرد. اما دلیل خلیفه دوم نیز قابل توجه است: برای به گزارش منابع تاریخی، عمر بن خطاب درباره این لحظات گفته است:
🔹«در این لحظه سروصدا و همهمه حاضران از هر طرف برخاست و سخنان نامفهوم از هر گوشه شنیده میشد، تا آنجا که ترسیدم اختلاف، موجب از هم گسیختگی شیرازه کار ما بشود. این بود که به ابوبکر گفتم: دستت را دراز کن تا با تو بیعت کنم.»
اما پیش از آنکه دست عمر در دست ابوبکر قرار بگیرد، بشیر بن سعد خزرجی از رقبای سعد بن عباده، پیشدستی کرده و دست به دست ابوبکر زد و با او بیعت کرد. (۹)
🔹پس از این اتفاق، هجوم حاضران در سقیفه برای بیعت با ابوبکر آغاز میشود تا جایی که از شتاب افراد این احتمال وجود داشته است که سعد بن عبادۀ بیمار، زیر دست و پای آنها لگدمال شود. این جریان موجب درگیری تندی بین عمر، سعد و قیس فرزند سعد میشود که این برخوردها با دخالت ابوبکر به پایان میرسد. (۱۰)
🔶🔹انتساب روش شورا و دموکراسی به اندیشه سیاسی توحیدی هر چند محل بحث جدی است، لکن نکته اساسی تر این است که همین روش شورایی انتخاب رهبر نیز در تعیین خلیفه دوم صددرصد نقض گردید.
🔺 ادامه دارد ...
🔻پی نوشتها:
۱. مادلونگ، ویلفرد، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ ش، ص۵۲.
۲. عبدالمقصود، السقیفه و الخلافه، ۱۴۲۷ق، ص۳۱۷.
۳. ابن قتیبة، الامامة و السیاسة، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۲۱-۲۶.
۴. ابن قتیبة، همان، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۲۷.
۵. نهجالبلاغه، خطبه ۲۸
۶. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، دار صادر، ج۲، ص۳۲۷.
۷. ابن اثیر، همان،، ج۲، ص۳۲۵.
۸. طبری، تاریخ الطبری: تاریخ الأمم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج۳، ص۲۰۶.
۹. طبری، همان، ج۳، ص۲۰۶؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، دار صادر، ج۲، ص۳۲۷.
۱۰. ابنقتیبه، همان، ج۱، ص۲۷.
🅾 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
💠 نقدی علمی بر روشهای متناقض تعیین خلیفه در اندیشه سیاسی خلفا
#قسمت_دوم (#پایانی)
🖌 دکتر ابوذر یاسری
عضو هیئت علمی دانشگاه
🔹2⃣🔹ماجرای تعیین خلیفه دوم کاملا انتصابی و غیر انتخابی و غیر شورایی است. تاریخ نقل می کند، خلیفه اول در بستر احتضار، به عثمان گفت حاضر شود و وصیّت او را نسبت به تعیین خلیفه بعد بنویسد و گفت:
بنویس: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم...
ولی بیهوش شد.
عثمان از جانب خودش نوشت:
اَمّا بَعْدُ فَاِنّى قَدْ اسْتَخْلَفْتُ عَلَیْکُمْ عُمَرَ بْنِ الْخَطّابِ وَ لَمْ آلُکُمْ خَیْراً»؛
من عمر بن خطاب را خلیفه بر شما قرار دادم و از هیچ خیر و خوبى فرو گذار نکردم.
خلیفه به هوش آمد و گفت: چه نوشتی؟
او خواند و ابوبکر تکبیر گفت و در حقّ او دعا کرد. (۱۰)
🔹از این روش انتصاب خلیفه، نتیجه گیری میشود که در واقع «عثمان» خلیفه دوم را منصوب نموده است. و اگر فرضاً «خلیفه» به هوش نمیآمد این وصیتنامه به عنوان خلیفه و وصیت «ابوبکر» منتشر میشد.
این روش انتصاب چنانکه بیان شد، از نوع غیر دموکراتیک و غیر شورایی و بدون دخالت شورا صورت گرفت در حالیکه بنابه سیره سقیفه، شیخ و خلیفه اول، می بایست انتخاب خلیفه را به روش دموکراتیک شورا می سپرد نه به عثمان.
🔹3⃣🔹نکته قابل توجه و دارای اهمیت بعد اینکه، خلیفه اول در بستر بیماری و در حال غلبه بی هوشی است. این حالت دقیقا بر خلاف روش ایشان در رفتار با روش پیامبر عظیم الشأن (ص) است.
دقیقا به همین دلیل، خلیفه دوم وصیت رسول اعظم (ص) را غیر نافذ خوانده و گفته بود: همانا این مرد [چون در بیماری است و -نعوذ بالله-] هزیان می گوید [بنابراین وصیتش در این حال قابل قبول نیست. (۱۱)
🔹4⃣🔹نکته شگفتانگیز تر اینکه روش انتخاب خلیفه سوم با هر دو روش گذشته متفاوت بود.
این بار خلیفه دوم، اعضایی را برای شورای اصطلاحا خبرگان رهبری با ترکیبی کاملا به خواست و میل شخصی خویش منصوب نمود و چون تعداد عددی آن زوج (۶ نفره) بود دستور داد اگر ۳ به ۳ اختلاف کردند نظر آن نیمه ای نافذ است که عبدالرحمن عوف، داماد عثمان در آن است.
🔶🔹از منظر علم سیاست و اندیشه سیاسی، روش تعیین خلیفه با آنچه بیان شد محل نقد جدی علمی است.
این مهمترین نکته ای است که هر محقّق علوم سیاسی دینی باید به آن پاسخ دهد.
این موضوع، قطعا از بحث درباره واژه «ولایت، مولا» در نتیجه بحث حکومت دینی مؤثرتر و روشن تر است.
🔻پینوشتها:
۱۰. کامل ابن اثیر، ج ۲، ص ۴۵۲.
۱۱. صحیح بخاری، ج۱، ص۳۷، ج۴، ص۶۶، ج۵، ص۱۳۷-۱۳۸، ج۷، ص۹؛ صحیح مسلم، ج۵، ص۷۵-۷۶؛ ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۲، ص۲۴۲-۲۴۵.
🅾 eitaa.com/ANALYSTS
🍃