سه گونه اسلام .pdf
197.7K
🔻 سه گونه اسلام
✍️ نویسنده: محمدمهدی رفیعی
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره سوم، فروردین ماه ۱۴۰۲
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️همای رحمت
شخصيت بارز على(ع) از جمله شخصيتهاى اسـتثنايى تاريخى است كه اگر بگوييم از وصف بینياز اسـت، مبالغه نكردهايم. درباره كمتر شخصيت بزرگ عالم بشريت به اندازه على(ع) كتاب نوشته شده است؛ نه تنها كتابهايى كه شيعه و دانشمندان شيعى نوشـتهاند، [بلکه] دیگران نیز درباره او کتابها و مطالبی نوشتهاند...على در سيماى تاريخ بـهصورتى جلوه كرده است كه هر كس عاشق انسانيت و صفاى ملكوتى یک انسانِ درست بار آمده باشد و هر كس شيفته ديدن و مشاهده كردن یک انسانِ درخشنده و یک روح تابناک باشد، نخستين آينهاى را كه در آن میتواند چنين سيمايى را بيابد و ببيند، در نام على جستوجو مىکند.
📚شب قدر، ص ۴۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
11.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️روز قدس تجدید پیمان ماست
#روز_قدس #قدس_اشغالی #قدس
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تزاحم انتخابگری انسان و مصالح جامعه (۳)
ما در زمانی زندگی میکنیم که عدهای یکبعدی به مطلب نگاه میکنند و میگویند ای آقا! مردم را آزاد بگذارید؛ آزادی، آزادی، آزادی! پدران ما یا پدربزرگها در دورهای در این آب و خاک زندگی میکردند که از آن طرف غلتیده بودند. اگر کسی خبر میشد که در خانۀ فلانکس، یک تنبک درست کردند و میزنند، از دیوار بالا میرفت تا آن را بگیرد و پاره کند و به این ترتیب، نهی از منکر کند. آن از آنسو غلتیده بود؛ نه به این حدیث توجه کرده بود و نه امروز به این حدیث توجه میشود. آن روز از این حدیث غفلت کرده بود که ای کسیکه بهعنوان حمایت از سنت رسول خدا (ص) از دیوار مردم بالا میروی برای اینکه ببینی اگر تنبک میزنند، آن را بگیری و پاره کنی، «إِنَ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا». و امروز که از هر کوی و گذری میگذری، آواهای فساد بر گوش پیر و جوان [و] زن و مرد زمزمه میکنی و آنها را بهسوی تباهی میخوانی، به تو باید گفت: «وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ». چرا؟ «وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يُذِلُّ بِعَمَلِهِ دِينَ اللَّهِ». حریم حرام و حلال باید در جامعه محفوظ باشد. حریم حق و باطل باید در جامعه محترم بماند.
📚انسان از منظر قرآن، ص ۱۵۱
#اندیشه_بهشتی_دفتر_اول
#انسان_از_منظر_قرآن
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ارتش جدا از جامعه نیست
برادران ارتشی ما روزبهروز بیشتر به این حقیقت پی میبرند که پیوند اسلامی و انسانی میان ارتش و روحانیت و مردم و همه قشرها، از ضرورتهای اساسی حیات و جامعه ماست. ارتش جدا از جامعه ما نیست؛ آیا ارتش بدون ملت قهرمان و ایثارگر میتواند موجود بماند؟ ارتش در رابطه با این ملت میتواند ارزش وجودی خود را نشان بدهد و باز بیابد. ملت ما با پیوند عمیق و ریشه داری که با اسلام و علمای اسلام دارد، تنها پشتوانه صحیح رزمندگان این ملت میتواند باشد...یک پاسدار و ارتشی با ایمان و یک خلبان با ایمان، از هر گروه که باشد، در میدان خون و شهادت، ایمانش را به دوست و دشمن نشان میدهد؛ و چهرهای است مورد علاقه علمای اسلام و روحانیت.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیت الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج3، ص105
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️خودمان زمامدار امت را انتخاب میکنیم
ما خودمان زمامدار امت را در عصر غیبت امام زمان انتخاب میکنیم. ما برای ادارۀ امور اجتماعی خود کسی را انتخاب میکنیم و سمت زمامداری را ما به او میدهیم. این عهد الهی نیست... این ما هستیم که زمامدار را در هر درجهای که باشد، انتخاب میکنیم، از کسانی که مسئولیتهای محلی را برعهده دارند تا کسانی که میخواهند مسئولیت امت اسلام را برعهده بگیرند. اینها دارندگان عهد خدا نیستند، اینها دارندگان عهد ما هستند. بین ما و آنها یک نوع رابطه از طریق خود ما برقرار شدهاست. قرار نیست عهد خدا به اینها برسد.
📚سیاست بهشتی، ص ۹۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️شرایط زمامدار امت
فَأَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حافِظاً لِدینِهِ، مُخالِفاً لِهَواهُ، مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ، فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ. این اصل امامت است. اگر امام، معصوم و منصوص و منصوب خدا باشد، تکلیف روشن است. در زمان غیبت آن امام، آن فقیه و عالم و اسلام شناس اصیل که صائِناً لِنَفْسِهِ باشد، خوددار باشد، در همه جا بتواند جلو تمایلات نفسانی خودش بایست، حافظاً لِدینِهِ باشد؛ بداند وظیفه یک رهبر این است که دین و آیین و مکتب را نگهبانی کند، مُخالِفاً لِهَواهُ باشد؛ هر جا که میبیند هوای سرکش نفسانی و تمایلات نفس اماره میخواهد قدم به میان بگذارد در تصمیم گیریهای رهبری جلو نفس بایستد، مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ باشد، همه جا فرمان خدایی که مولا و ولی مردم با ایمان است را مراقب باشد و فرمان برد و اطاعت کند، یک چنین امام و رهبری است که شایستگی دارد توده ها دنبالهرو، مطيع دستور و فرمان او باشند.
📚سیاست بهشتی، ص ۸۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ متاثر از چپ نبود، اسلامش اجتماعی بود!
🔻پاسخی به ادعای آقای غنینژاد مبنی بر تأثر شهیدبهشتی از نگرشهای چپ
✍️ سردبیری اندیشه بهشتی:
در مناظرهای که اخیراً میان دو تن از اساتید شناخته شده دانشگاه برگزار شد (دکتر غنینژاد و دکتر درخشان)، ضمن بحثها و جدلها از شهید آیتالله دکتر بهشتی نیز نام برده شد و کلامی ناپخته و غیر تحقیقی، که بعضاً در میان عدهای از ناآشنایان به اندیشههای دکتر بهشتی دیده میشد، در کمال ناباوری از زبان آقای غنینژاد نیز شنیده شد.
اینکه آقای غنینژاد تا چه میزان با آثار و اندیشههای دکتر بهشتی سر و کار داشتهاند برای ما مشخص نیست اما به نظر میرسد به کار بردن نام شهید بهشتی و متهم ساختن ایشان به نگرشهای چپ و سوسیالیستی، فقط هزینه کردن از نام مظلوم و اندیشههای مهجور ایشان برای اثبات مدعا است، امری که آقای غنینژاد مکرراً آنرا نهی نمودند و از آن ابراز ناخشنودی میکردند.
موسسه اندیشه بهشتی وظیفه خویش میداند با استناد به عبارات دکتر بهشتی، بطلان این ادعا را روشن سازد، اما یادآوری این نکته نیز لازم است که مظلومیت دکتر بهشتی، مادامیکه آثار ایشان بهدرستی مطالعه نشود، رفع نشده و همچنان میتوان انتظار داشت که از زبان اساتید مطرح دانشگاه و حوزه نسبتهای سخیف اینچنینی مطرح شود.
@AndisheBeheshti
آقای غنینژاد تاکید کردند که قانون اساسی بر اساس نگرشهای چپ تدوین شده و در اصول اقتصادی آن خبری از فقه اسلامی نیست. با این حال گمان نمیکنیم تشخیص این مسئله در حوزه تخصص ایشان بوده باشد و طبعاً فقیهی چون شهید بهشتی به اظهار نظر در این باره اولی است. قاعدتا صرف مشابهت برداشتی از نظام اقتصادی اسلام با نگرشهای چپ نمیتواند مساوی با تاثر از آن نگرشها باشد و این مسئله در منطق عقلا بینیاز از بحث است.
در این یادداشت سعی میشود بالاجمال دیدگاه شهید بهشتی در رد سوسیالیسم و لیبرالیسم مطرح شده و روشن گردد که وی در اندیشههای خود کاملاً بااصالت و مبتکر است.
دیدگاه شهید بهشتی در خصوص سوسیالیسم و نگرشهای چپ
۱. از مرحوم آیتالله بهشتی سه کتاب در حوزه اقتصاد موجود است که ظرائف بحثهای آنها (در آن دوره) نشاندهنده عمق فکری شهید بهشتی و اصالت اندیشه ایشان است. ظرافتهای فقاهتی و اجتهادی بحثهای ایشان به خصوص در حوزه اقتصاد اسلامی، پیش از هر چیز نشاندهنده آن است که شهید بهشتی نظرات خود را بر اساس آیات و روایات سامان داده (ایدهپردازی) و متناسب با مسائل روز، برنامه و راهکار ارائه نموده است (ارائه راهبرد و استراتژی).
بهشتی معتقد است نظام اقتصادی مطلوب فقط با تکیه بر جهانبینی اسلامی میسر است:
«زیربنای نظام اقتصادی در اسلام، خودبهخود باید با جهانبینی عمومی اسلام، یعنی با فلسفه اسلام، هماهنگ باشد. آیا میشود از اسلام انتظار داشت که یک نظام اقتصادی با جهانبینی کمونیسم بیاورد؟ انتظار بیجایی است. اسلام دارای یک جهانبینی خاص برای خودش است و خودبهخود نظامهای قانونیاش باید با این جهانبینی هماهنگ باشد، وگرنه، اصلا سیستم نیست» (نظام اقتصادی در اسلام؛ مباحث نظری: ص۱۹).
بنابراین نظرات شهید بهشتی خروجی فقاهت و اجتهاد ایشان است و نه حاصل تقلید از نظرات «اولیانفسکی» یا «هایک» یا دیگران. بدیهی است که مکتبها و اندیشههای مختلف (به حسب ضعف اصطلاحات و دیگر محدودیتها) امکان تطبیق و تلفیق دارند که ذهنهای ناآماده و ناپخته بهجای درک این اندیشهها و مکاتب در عمق خود، سعی میکنند ظواهر و سطوح بیرونی آنها را در موضوع واحد جمع نموده و بر یکدیگر حمل نمایند و کار را برای خویش آسان سازند.
پیشنهاد ما به کسانی که به دنبال فهم اندیشههای شهید بهشتی در عمق خود هستند، این است که دست کم این سه کتاب را مورد توجه قرار دهند: ۱. نظام اقتصادی در اسلام (مباحث نظری) ۲. نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی) ۳. بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام.
۲. شهید بهشتی به واسطه شخصیت جستجوگر و ذهن پرسشگرش و نیز تسلطش بر زبانهای عربی، انگلیسی و آلمانی، به متون اصیل بسیاری دسترسی یافته و در عین ترجمه برخی از آنها به نقد مطالبشان نیز پرداخته است.
برای مثال او ضمن تجلیل از هوش کانت و برخی دقتهای او در دو کتاب «نقد عقل محض» و «نقد عقل عملی»، به اشتباهات و خطاهای کانت در همین آثار نیز اشاره نموده است (ر،ک: حزب جمهوری اسلامی؛ مواضع تفصیلی: ص ۱۳۳). با همین روش، در جایجای آثار شهید بهشتی نقد هگل نیز وجود دارد (ر،ک: شناخت از دیدگاه قرآن: بخش ۱۳؛ شناخت از دیدگاه فطرت: جلسه ۷ و ۸؛ شناخت اسلام: ص ۶۰).
از جمله نگرشهایی که به شدت توسط شهید بهشتی مورد نقد قرار گرفته، مارکسیسم و سوسیالیسم هستند.
@andishebeheshti
در خصوص نقد مارکس و مارکسیسم به عبارتی گویا و وافی بسنده میکنیم:
«با صراحت میگویم که بخشی از مطالب هگل را آقای مارکس نفهمیده است، و نمیتوانسته بفهمد و اصلاً در حدی نبوده که بفهمد. برای این که مارکس اصلاً با الفبای فلسفه وجودی آشنا نیست» (شناخت از دیدگاه قرآن: ۴۶۳).
اما بهطور کلی نقد شهید بهشتی به نگرشهای چپ و سوسیالیستی محدود به این عبارت نبوده و در مواضع متعددی، بیانات بعضاً تندی از شهید بهشتی در نقد سوسیالیسم موجود است.
شهید بهشتی با نفی «اصالت فرد» که از مبانی لیبرالیسم است و نیز نفی «اصالت جامعه» که از مبانی نگرشهای سوسیالیستی است، معتقد است نگرش قرآن و اسلام «اصالت آمیخته فرد و جامعه» میباشد. همین اصل در نظامهای سیاسی و اقتصادی شهید بهشتی نیز امتداد پیدا کرده و در تمامی سطوح و لایههای اندیشههای اقتصادی شهید بهشتی جریان یافته است (ر،ک: انسان از منظر قرآن: ص ۱۴۱).
دور از انتظار نیست که لیبرالیستها با توجه به پذیرش اصالت جامعه (در عین اصالت فرد) توسط شهید بهشتی، او را چپ بخوانند و تصدیق اصالت فرد (در عین اصالت جامعه) را نادیده بگیرند.
اصالت آمیختهٔ فرد و جامعه ایجاب میکند که علیرغم پذیرش مالکیت خصوصی، ضوابطی برای تامین مصالح جامعه نیز تنظیم شود. شهید بهشتی مینویسد: «در نظام اقتصادی اسلام اصل مالکیت اشخاص بر اموال منقول، از قبیل پول نقد، لوازم خانه و ماشین سواری و اموال غیرمنقول، از قبیل خانه و مغازه و باغچه و انواع کارافزار از قبیل وسایل کشاورزی، ماشینهای مولد صنعتی و کارافزارهای پزشکی و نظایر اینها مشروع و قانونی است. بنابراین، اسلام هم مالکیت شخصی را مشروع میداند، هم مالكيت خصوصی را، ولی برای هر یک شرایطی مقرر کرده که باید دقیقاً رعایت شود» (حزب جمهوری اسلامی؛ مواضع تفصیلی: ص ۴۴۹).
از این رو شهید بهشتی قاطعانه در خصوص اقتصاد سوسیالیستی و کاپیتالیستی میگوید:
«وقتی ما ماتریالیسم مارکسیستی را میگوییم بد است، ماتریالیسم کاپیتالیستی دنیای غرب صدها برابر آن بد و کثیف و آلودهی ظلم است. بنابراین، معلوم باشد که ما یک بررسی نقادانه میکنیم. من معمولاً عادت هم داشتهام که هر جا نقدی میخواهم از ماتریالیسم سوسیالیستی مارکسیستی بکنم، همانجا یادآوری کنم که ماتریالیسم شدیدتر و کثیفتری هست. من گفتم که اگر برای یک انسان غذا فراهم کنید، مسکن فراهم کنید، بهداشت فراهم کنید، یک گاو پرواری است، ولی در نظام مارکسیستی یک گاو پرواری تا حدودی افساردار، در نظام کاپیتالیستی غربی یک گاو پرواری افسار گسیخته است. پس انتقاد از آن، هرگز ذرهای این را نشان نمیدهد که این یکی نیز مورد انتقاد نیست. این یکی صدبرابر مورد انتقاد است. در این همهی کثافتها هست. آنچه کثیفان همه دارند، این یکجا دارد» (نظام اقتصادی در اسلام؛ مباحث نظری: ص ۷۲).
۳. کسانی که شهید بهشتی را لیبرالیست یا سوسیالیست و یا حتی متاثر از آن دو میدانند، میتوانند به «فصل پنجم از کتاب انسان از منظر قرآن» و «گفتار ششم از کتاب درسگفتارهای فلسفه دین» مراجعه نموده و با دقت کافی و انصاف متناسب با شأن محقق مطالعه کنند تا اصالت اندیشه شهید بهشتی را بسنجند.
۴. در پیوست این یادداشت، بخشی از متن مکتوب «مواضع حزب جمهوری اسلامی» که توسط شهید بهشتی و همکارانشان تدوین شده است، تقدیم محققان خواهد شد تا خود قضاوت کنند که شهید بهشتی در دیدگاه اقتصادی خود چه مشی و مشربی داشته است و آیا منبع نظرات او متون اسلامی است یا آثار اولیانفسکی.
کتابنامه:
سید محمد حسینی بهشتی، انسان از منظر قرآن، نشر معارف.
همو، شناخت اسلام، نشر روزنه.
همو، درسگفتارهای فلسفه دین، انتشارات بقعه.
همو، حزب جمهوری اسلامی؛ مواضع تفصیلی، انتشارات بقعه.
همو، شناخت از دیدگاه قرآن، انتشارات بقعه.
همو، شناخت از دیدگاه فطرت، انتشارات بقعه.
همو، نظام اقتصادی اسلام؛ مباحث نظری، نشر روزنه.
همو، نظام اقتصادی اسلام؛ مباحث کاربردی، نشر روزنه.
همو، بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام، نشر روزنه.
@andishebeheshti
پیوست یادداشت متاثر از چپ نبود.pdf
122.7K
🔻 پیوست یادداشت متاثر از چپ نبود، اسلامش اجتماعی بود!
♦️رابطه آزادی اندیشه و عدالت
✍️ امیر معصوم خانی:
از بعضی سخنان شهید بهشتی میتوان این نتیجه را گرفت که ایشان عدالت را نتیجۀ آگاهی میداند: «در تمام دورههای زندگی بشری که به شعوری رسیده و درک ظلمی کرده، عاشق عدل هم بوده است. فقط مصادیقش فرق میکرده، وگرنه اصل عدل را خواستار بوده است».
با این بیان، میتوان گفت که بهشتی عدالت را مبتنی بر آگاهی میداند، یعنی آگاهی از آنچه هست و آنچه باید باشد. مادام که انسان در اسارت جهل است، نه آزادی محقق میشود و نه عدالت، و از همینجا میتوان گفت که آزادی و عدالت ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند، زیرا از نظر بهشتی، اعتقاد به عدل یعنی نفی هرجومرج فکری در زمینۀ ارزشهای اخلاقی و اجتماعی و این همان آزادی اندیشه است که مقدمۀ از بین رفتن جهل و تحقق عدالت است.
📚سیاست بهشتی، ص ۱۹۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻