💠 جامعه پول و تطمیع
🔸شهید آیتالله دکتر بهشتی:
وقتی قرار شد در جامعهای علم و دانش و ایمان و تقوا را با پول و تطمیع بخرند، دیگر مرد تقوا باقی نمیماند و بنیان جامعه اسلامی متزلزل میشود. این مسئلهای سطحی و ظاهری نیست؛ معاویه با پول و قدرتی که غاصبانه و به ناحق در اختیار گرفته، با تمام فوت و فنهای سیاسی که از شام و غير شام آموخته و با تمام حیلهگریهایی که در خاندان بنی امیه اصالت و ریشه تاریخی داشته، میخواهد به هر قیمت شده قدرت و حکومت را در دست خاندانش نگه دارد و برای رسیدن به این هدف از هیچ روش و وسیله فاسدی رویگردان نیست، حتی اگر اسلام و عفتها به خطر بیفتد. باید علی، مرد فضیلت را کوباند. با هر وسیله و ابزار، آماده است که به این هدف برسد. زنان ناپاک را برای فریب دادن مردان پاک میفرستد، یعنی زنان تبهکار، وسیله سیادت و آقایی فرمانروای امت اسلام قرار میگیرند. ملاحظه میفرمایید خطر تا کجا آمده است.
📚 مبارزه پیروز، ص۴۷ و ۴۸
#تطمیع
#مکتب_حسینی
#شهید_بهشتی
#اندیشه_بهشتی
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
💠 فرزندانی چون علی اکبر (ع) تربیت کنید
🔸شهید آیتالله دکتر بهشتی:
مادران مسلمانی که میخواهند حق مادری خودشان را ادا کنند، بدانند امروز ما در خانههایمان، فرزندانمان را بسیار بد تربیت کردهایم. این هم تربیت است ما داریم؟ ما دختر و پسرمان را از آغاز، آنقدر سست اراده و ضعيف و زبون، آنقدر نازپرورده و اهل هوا و هوس، بار میآوریم که در زندگی، سرنوشتی جز سواری دادن نباید داشته باشند. اگر به راستی ما دوستدار حسین بن علی هستیم، علی اکبر تربیت کنیم. آن مادر یا خانمی که مینشیند برای حسین گریه میکند برای چه کسی گریه میکند، برای حسینی که علی اکبر در دامان او و همسرش تربیت شده؛ جوانی که در اوج جوانی همراه پدرش است. اگر ما به راستی دوست حسین باشیم، باید چنین جوانانی تربیت کنیم.
📚 مبارزه پیروز، ص۶۲-۶۴
#تربیت
#نوجوان
#مکتب_حسینی
#شهید_بهشتی
#اندیشه_بهشتی
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🔲 انگیزه قیام کربلا
▪️روز هشتم ذیالحجه امام با عده زیادی از همراهان و با تمام بستگان از مکه حرکت میکند. ظاهر امر این است که امام به کوفه میآید تا با کمک مردم، خلافت اسلامی را بهدست آورد. این ظاهر امر است، ولی وصیتی که امام حسین در مکه نوشت و به دست برادرش محمد حنفیه داد هدف دیگری را نشان میدهد.
▪️من جملهای از این وصیت را میخوانم. در آن وصیت حضرت بعد از حمد و ثنای الهی و اظهار عقاید حقه چنین نوشت:
«اني لم اخرج اشرا و لا بطرا و لامفسدة و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في أمه جدي. أريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنکر و اسیر بسیره جدی و أبی؛ آگاه باشید من از اینجا به طمع ریاست یا از روی خودخواهی بیرون نمیروم. آگاه باشید من از اینجا برای اینکه به مردم ستم کنم و پایه ظلمی را بنا بگذارم، بیرون نمیروم.
▪️آگاه باشید من برای اینکه در میان امت اسلام فسادی بهپا کنم، از اینجا بیرون نمیروم. انگیزه من برای این حرکت و قیام این است که امت اسلام را دچار فساد میبینم. بهخاطر اصلاح امت بهپا میخیزم و قیام میکنم. در راه ترویج نیکیها و مبارزه با فساد و بدیها قیام میکنم.
▪️میخواهم در میان امت اسلام به همان روشی که پیغمبر، جد من، امیر المؤمنان علی، پدرم، رفتار میکرد رفتار کنم. قیام برای اصلاح امت.» هدف خروج و قیام و نهضت حسینی و حادثه کربلا اینجا بهصورت صریح و روشن در مکتوب امام در تاریخ ثبت شد.
📓مبارزه پیروز، ص 37 و 38
#نهضت_حسینی
#کربلا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 گریه بر اباعبدالله
🔸شهید آیتالله دکتر بهشتی:
شیخ انصاری در کتاب فقه معروفش مکاسب محرمه، ضمن نوحه بر باطل، میگوید غالب گریهکنندگان باید فکر کنند گریهشان بر اباعبدالله است یا نه؟ گاهی اوقات میبینید در مجلسی که سخن از اباعبدالله به میان میآید مرد و زن گریه میکنند، اما واقعا بر آلام درونی و غمهای خودشان میگریند. این گفتار شیخ انصاری است. این گریه، گریه بر اباعبدالله نیست؛ گریه بر اباعبدالله، گریهای است که توأم با شناسایی مقام و موقعیت ایشان است. زیارت بر اباعبدالله، زیارتی است که توأم با معرفت به حق، مقام و موقعیت ایشان و روح قيام و نهضتش باشد. لذا در بعضی روایات آمده کسی که اباعبدالله را زیارت کند، عارف بهحق است.
📚 مبارزه پیروز، ص ۶۱ و ۶۲
#گریه
#اشک
#مکتب_حسینی
#شهید_بهشتی
#اندیشه_بهشتی
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
#معرفی_کتاب
کتاب « مبارزه پیروز »
مجموعهٔ مبارزه پیروز؛ متشکل از یک مقاله از شهید بهشتی به همین نام و نیز چهار سخنرانی است که در سالهای اقامت در آلمان و مسئولیت مرکز اسلامی هامبورگ ایراد شده است.
مقاله «مبارزه پیروز» حاصل سخنرانی در جمع انجمن اسلامی مهندسین است که در روزهای ۸ تا ۱۳ محرم ۱۳۸۲ق برگزار میشد. شهید بهشتی در این سخنرانی به شرح مبارزه و اثرات آن در انسان و نیز شرایط مبارزه پیروز که مبتنی بر شروط: تعیین هدف، روش صحیح و مرد عمل بودن است، پرداخته و هدف قیام امام حسین (ع) را نه صرف به دستگیری حکومت بلکه گشودن راهی برای شناخت حق از باطل دانسته است.
سخنرانیهای ایشان در مسجد مرکز اسلامی هامبورگ نیز در سالهای ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ شمسی ایراد شده است.
شهید بهشتی در این سخنرانیها علاوه بر نقد مراثی و غلوهایی که پیرامون قیام امام حسین رواج داشته، ضمن تاکید بر متوقف نماندن در گریه بر امام، از غمگین بودن به یاد مظلومیت امام در شرایط هولناک استبداد و ظلم رایج حکومتهای جور، تحلیلی کاربردی و حرکت آفرین ارائه میدهد که در زمانه خود تا به حال تازه و زنده مینماید.
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻