eitaa logo
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
3.7هزار دنبال‌کننده
123 عکس
6 ویدیو
5 فایل
دریچه‌ای برای ارائه‌ گزیده‌های کوتاه از اندیشه‌های راهبردیِ اندیشمند فرزانه، مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: چادر يك است كه ارزش سياسی بسيار بالایی دارد. غرب بی‌دليل با چادر مقابله و مبارزه نمی‌كند؛ بلكه علت آن اين است كه غرب به اين وسيله با يك اخلاق که همان «اخلاق اسلامی» است در جدال است. غرب می‌داند كه اگر نظام ارزشی مردم جهان تغيير كند، آنگاه ابزارهای مديريت او بی‌تأثير می‌شود و ديگر نمی‌تواند به استكبار خود ادامه دهد. به عبارت ديگر، اگر وجدان عمومی بشر ارتقاء يابد و بر پايگاه ديگری مستقر شود، چگونه غرب می‌تواند مديريت و استكبار خود را ادامه دهد؟ ☑️ @AndisheMonir
◾️عزای سیدالشهدا، منشأ تهذیب جامعه هيئت، دسته سينه‌زنی و مجالس سوگواری، منشأ تهذيب اجتماعی هستند. تهذيب اجتماعی يعنی چه؟ يعنی استمرار این عزاداری‌ها در جامعه جلوی اشاعه فحشا را می‌گيرد؛ به این صورت که نظام ارزشی جامعه را همرنگ با نظام ارزشیِ عرضه‌شده از طرف معصومين (علیهم‌السلام) می‌كند؛ يعنی عزای حسين (علیه‌السلام) كل جامعه را سرپرستی می‌كند. هر قدر استمرار این عزاداری‌ها بيشتر و تجليل و تعظيم از این شعائر، رساتر باشد، تقوای قلوب بیشتر خواهد بود. نكند يك وقتی بگوئيد اينهايی كه اهل هيئت و عزاداری هستند، از همان کسانی هستند كه اوقاتی هم لاابالی‌ هستند... . اين‌طور نيست. اگر بخواهيد جامعه اصلاح بشود، بايد اين شعائر در بين مردم تجليل بشود‌؛ [در این صورت،] تدریجاً اصلاح می‌شوند. 🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (نقش عاشورا در تهذيب فردی، اجتماعی و تاريخی ٫ بهار ۱۳۷۵) ☑️ @AndisheMonir
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: زمانى كه اطلاعات، سرعت جريان پيدا می‌کند، كفر نمی‌تواند از عهدۀ هماهنگ‌سازى آن برآيد؛ لذا كنترل هماهنگ‌سازى را از دست می‌دهد. شما تصور نكنيد كه با بالا رفتن توسعۀ رسانه‏‌هاى جمعى، كفر قادر خواهد بود به ارتقاء حضور خود در جهان، همپاى این توسعه اقدام كند. اصولاً كلمه كفر داراى ظرفيت مشخصى است، لذا زمانى كه در چنين شرايطى واقع می‌شود با همان ابزارى كه ساختۀ نظام اوست شكست خواهد خورد. به بيان بهتر، ناهماهنگى عملى او نيز همچون ناهماهنگى نظری‌اش ظهور پيدا می‌كند و وقتى كه چنين شد آن نظام صورت می‌گيرد. (آسیب‌شناسی مطبوعات٫ شهریور ۱۳‌۷۹) ☑️ @AndisheMonir
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ابتدا بگویید فرهنگ چيست تا بگويیم مذهب نسبت به فرهنگ چه نظری دارد. خطرناكترين كار اين است كه قبل از شناخت موضوع سراغ دين برويد؛ يعنی با يك ادراك ضعيف از فرهنگ بگوييد اين مسئله در دين چگونه است؛ اين يك اشكال خيلی بزرگ است؛ يعنی يك نارسائی در استفاده از مذهب محسوب می‌شود. ۲۵ بهمن ۱۳‌۷۲ ☑️ @AndisheMonir
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: باید این واقعیت را روشن کنید که در دست کارشناسان است. اگر می‌بینید که نقائصی در کار تصمیم‌گیران نظام وجود دارد از باب این است که تصمیمِ نظام، یعنی همان‌هایی که با آمار و ارقام و نمودار سروکار داشته و بر اساس مبانی غیر الهی به ارائه طرح‌های کارشناسی مبادرت می‌کنند، بر سبیل صواب نیست! لذا اگر امروز شاهد بروز معضلات جدی در امر اداره‌ جامعه هستیم قبل از هر چیز بیانگر عجز و ناتوانی موجود در اداره‌ یک جامعه مذهبی است نه اینکه این نقص را بتوان به عجز دین در امر اداره منسوب کرد. ۳ مهرماه ۱۳‌۷۵ ☑️ @AndisheMonir
🔰 نمی‌خواهند ائمه (علیهم‌السلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند. ◀️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: من شخصاً معتقدم آقای جوادی آملی به نبی اكرم (صلی الله علیه وآله) وابستگی بيشتری دارند تا وابستگی به اصطلاحات عرفانی‌شان. اگر ببينند كه چسبيدن به يك اصطلاح، موجب می‌شود که دشمنان ائمه (علیهم‌السلام) بتوانند ضربه بزنند، اصطلاح را رها می‌کنند. به عبارت ديگر، اصطلاح را برای خدمتگذاری و تبيين كلام معصومين (علیهم‌السلام) می‌خواهند. اصطلاح را نمی‌خواهند برای اين كه بگويند: تو يكی! من هم يكی! نمی‌خواهند ائمه (علیهم‌السلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند، بلكه می‌گويند: من می‌خواهم به آستان شما خدمت كنم.  اين‌ها اگر ببينند يك دستگاهی توانست برای توسعه اسلام خدمت بكند، اينگونه نيست كه با آن مقابله بكنند؛ اين‌ها قلبشان و روحشان نيت پيدا می‌كند كه اين حرف چه چيزی است كه می‌تواند خدمت بكند. ۱۴ مهرماه ۱۳۷۳ ☑️ @AndisheMonir
انقلاب در وجدان عمومی جهان.mp3
3.91M
🔰 اسرائیل یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه این‌ها امروز نمی‌تواند برای خودش تأمین امنیت کند؛ بنده این را یک چیز کوچک نمی‌بینم. انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده است. 💠 مرحوم استاد سید منیر الدین حسینی: اینکه اسرائیل زورش به جنوب لبنان نمی‌رسد این را بنده یک چیز کوچک نمی‌بینم. اسرائیل یعنی بیشترین سهام خبری دنیا، بیشترین سهام پولی دنیا، بیشترین سهام تکنولوژی دنیا؛ یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه این‌ها امروز اسرائیل نمی‌تواند برای خودش تأمین امنیت کند. این را کم حساب نکنید. انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده. این جسارت روحی که حزب الله می‌تواند بایستد تا اسرائیل را به زانو دربیاورد تا در وجدان عمومی جهان نباشد، نمی‌توانند؛ و این وجدان عمومی در جهان توسط انقلاب اسلامی بوجود آمده. این را من قطعی می‌دانم که انقلاب شکست نمی‌خورد و دلیلش همین وجدان عمومی است. تکنوکراسی در عالم در حال شکست است و این شکست اسرائیل در برابر حزب الله هم از نشانه های همین امر است. مبانی فکری غرب در برابر ارتقاء وجدان عمومی مردم دنیا در حال شکسته شدن است. تئورسین های غرب نمی‌توانند این شکست های مدیریت را حل کند. نه فقط علوم انسانی که تئوری های محاسباتی آن‌ها مثل ریاضیاتشان هم وابسته است و فروریختنی. به نظر من انقلاب فرهنگی در عالم آغاز شده، یعنی انگیزه مردم جهان دیگر در ساختار اندیشه قبل جریان ندارد. این تغییر فرهنگی، ضروری است؛ منتهی کار ما باید این باشد که حضور و نقش انقلاب اسلامی را در این دگرگونی بالا ببریم. ۱۳‌۷۵ 🔸 اندیشه منیر | @Andishemonir
💢 «ايجاد زمينه برخورد» و «ایجاد حادثه» یکی از راهبرد های پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای ظهور عينى و عملى اسلام در عالم است. 🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: 🔺 در تاريخ اسلام داريم كه وقتى يك قافله‌اى از كفار براى بازرگانان اثاث و جنس می‌برد، مسلمين بر سر راه می‌رفتند و قافله را می‌گرفتند و اصلاً اولين جنگ نبی‌اكرم‏ (صلی الله علیه و آله) به دليل اين برپا شد كه دشمنانش را در «محاصره اقتصادى» قرار دهد. 🔺 اين تعبيرِ محاصره اقتصادى لقب سياسى زيبایى است (لقب زشتى كه ديگران به كار می‌برند اين است كه می‌گويند، سرِ گردنه، راه را به آنها بستند)؛ ولى لقب ديگرى هم دارد كه بگوييم «ايجاد حادثه» كردند. يعنى نمی‌توانيم بپذيريم كه هم شما كفار باشيد و هم ما مسلمين. بالاخره بايد از يك جایى شروع بكنيم و آن اين است كه مثلاً نمی‌گذاريم اثاث و جنس ببريد تا به خاطر «متاع دنيایى»تان با ما درگير شويد؛ و پس از آن ديگر قضيه «متاع» را كنار می‌گذاريم و مرتباً با يكديگر مبارزه می‌كنيم تا وقتى كه قضيه حل بشود! 🔺 پس اين امر به‌معناى «ايجاد زمينه برخورد» خواهد بود و اين كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) دنبال آن است كه ظهور عينى و عملى داشته باشد والا مثلاً می‌فرمود: من فقط تبليغ می‌كنم و هر فردى هم كه آمد، خوش آمده است و _ مثلاً _ مسجدمان هم كه آباد است و تدريجاً بركت خودِ اسلام كار را جلو می‌برد...!! 🔺 مثل اينكه فردى می‌گفت «چهره اسلام را در عرف بين‌الملل در نزد بعضی قدرت‌ها خشن نشان داده‏‌اند و بايد آن را به شكل ديگرى نشان داد» و اصلاً متوجه اين نبود كه خود قرآن کریم دستور می‌دهد كه «» دوره عالی فلسفۀ نظام ولايت، جلسه ۱۴ (۱۳‌۷۰/۱‌۰/‌۲۱) ☑️ @AndisheMonir
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: تا زمانی که در جمیع شئون محقق نشود، نمی‌توان از پذیرش پیام خود در افکار عمومی مردم دنیا مطمئن بود؛ چراکه ادعای انقلاب ما همواره ارائه تمدنی نوین است که شالوده‌های آن رنگ دیانت دارد و اگر قرار باشد همواره از ، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوییم آیا اولاً‌، می‌توان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً،‌ بر فرض بناگذاری، ‌آیا می‌توان ادعا کرد که چنین تمدنی از آنِ ماست؛ درحالی که و دیگران را به عاریت گرفته‌ایم؟! ۱۳‌۷۵/۷‌/۳ ☑️ @AndisheMonir
🔰 مقدسین نهروان آنهايی که اهل عبادت‌اند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیت‌الله خامنه‌ای و دعایِ به اين پرچم بکنند. 🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۵٫۵٫۳۰ ☑️ @AndisheMonir
❇️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: من تعجب می‌كنم از كسانی كه خيال می‌كنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسان‌های خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگی‌ها حل می‌شود. خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكل‌گيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه می‌توان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را می‌زند به معنای توجه نكرده است. بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود! ☑️ @AndisheMonir
⚜ زن فرعونیت جمال دارد و مرد فرعونیت جلال. يعنی هر دو، نفس أماره‌شان دعوت می‌كنند به اين‌كه خودشان را معبود قرار بدهند و ديگران را پرستنده و عابد خودشان. 💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۷٫۶٫۲۱ ☑️ @AndisheMonir
📚 کتاب الهیات تمدنی؛با تأکید بر اندیشه‌های کلامی علامه سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی (ره) 🖊نویسنده: محمدرضا خاکی قراملکی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم 📖درباره کتاب 🔸طرح «الهیات تمدنی» در تفکر دینی معاصر، بر پایه «فرهنگ دین» و «آموزه‌‌های وحیانی اسلام» مستلزم تفسیر درست از معنی و جایگاه «الهیات» می‌باشد. در تحلیل برگزیده از «صورت‌ بندی الهیات»، «دانش الهیات» کل خطابات و متون دین را در سه سطح «ارزش‌های اخلاقی»،«اعتقادات ایمانی»،«احکام تکلیفی»، در مقیاس فردی و اجتماعی توصیف می‌کند و اعم از کلام، فقه، اخلاق می‌باشد. الهیات عام، کل شبکه معرفت دینی را در سطح و مقیاس خردوکلان در بر می‌گیرد، که از قدرت تعامل با فرهنگ و محیط اجتماعی خود برخوردار بوده و با درک درست از تکامل جامعه، میتواند «فرهنگ علمی بشر» را با « شبکه معرفت دینی» هماهنگ کرده و دچار «قبض و بسط تئوریک» در جهت مناسبات سکولار و مادی نگردد. 🔸دانش الهیات در صورتی‌ که روش‌مند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روش‌های تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدار شناختی» می‌گردد. سطح تفقه دینی حاصل‌ شده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکامل مبانی و روش آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئله‌های تمدنی و اجتماعی را ندارد. ازاین‌رو بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل تحول یابد. سال نشر: ۱۴٠٠ تعداد صفحه: ۹۱۲ ◀️ تهیه کتاب فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 شهید بهشتی از بنده سؤال کردند: شما برای حفظ حرکت انقلابی، چه چیزی را لازم می‌بینید؟ عرض کردم: جهان‌بینی، فلسفهٔ تاریخ، جامعه‌شناسی. 🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ضرورتِ ، مبتنی بر ضرورتِ است؛ اگر دين‌محوری ضروری نباشد فلسفۀ شدن اسلامی نیز ضرورتی ندارد و می‌توان «شدن» را از دیگران به عاریت گرفت. اما اگر دین بخواهد در ايجاد تناسبات، ساختارها، نظامات و ايجاد شرايط حضور داشته باشد، بايد فلسفۀ شدن خاص خود را داشته باشد. حتی اگر ما نیز تصمیم بگیریم که فلسفۀ شدن نداشته باشيم، قطعا اصل «شدن» در عينيت، تعطیل بردار نيست. ۱۳۷۸٫۷٫۱۱ ☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 🔺اگر نظام اسلامی نتواند و تكامل تاريخ را بر اساس دين تعريف كند، را هم نمی‌تواند تعریف کند. 🔺توسعه را كه نتوانست تعریف کند، نمی‌تواند را برای خودش اثبات بكند. 🔺حق سرپرستی را كه نتواست اثبات بكند، واضح است که چشم دانشجو به دست و دهان ديگران خواهد بود. ۱۳‌۷۵٫۳٫۲۴ ☑️ @AndisheMonir
🔰 زنجیر نظامات شرق و غرب گاهی به ذهن من می‌آید که در زمان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) مردم چگونه تحمل می‌کردند که امام زمانشان چهارده سال در زندان باشد... 💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۶٫۱۰٫۶ ☑️ @AndisheMonir
◾️ مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: وقتی كه دندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) را شكسته بودند دندان اويس قرنی هم در بيابان شكسته شد! يعنی آثار توجه و علاقه شديد اویس به حضرت، اين‌گونه ظاهر شد. كسی نمی‌تواند بگويد معرفت و محبت وجود مبارك حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) به اهل بیت(علیهم‌السلام)، كمتر از اويس قرنی است، تا بگویيم كه حضرت حجت كمتر متأثر می‌شوند! به‌ نظر شما يادآوری آن لحظه‌هايی كه حضرت صديقه (علیها السلام) مورد صدمه شديد قرار گرفتند، روح مطهر حضرت ولی عصر(عج) را به چه انقلابی در می‌آورد؟ حالا هم مثل امشب توجهشان به غربت جدشان علی ابن ابی‌طالب (علیه السلام) است كه اين توجه معلوم نيست حضرت را چگونه منقلب می‌كند. ظاهراً حضرت حالت شخصی شكسته، خسته و مصيبت‌زده را دارند كه مثل امیرالمؤمنین (علیه السلام) به خداوند متعال عرض می‌كنند كه «قلّ صبری» و اشك می‌ريزند! خدايا به احوال ولی عصر (عج) فرجشان را نزديك و نزديك‌تر بفرما! ۱۳۷۲٫۸٫۲۸ ☑️ @AndisheMonir
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: وظيفه ما اين است كه در انقلاب را به تبعيت از فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نشان دهیم و اعتبار فرهنگی - سياسی استكبار را كوچك كنيم. می‌شود سیرۀ ایشان را به عنوان مطالعه كرد و نشر داد. زمانی كه جنگ تهاجمی اسلام عليه كفر واقع می‌شود ايشان به‌عنوان بهترين پرستار ايفای وظيفه می‌کنند. هنگامی كه جنگ حالت تدافعی پيدا می‌کند، ايشان خود را سپر ولی خود علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) می‌کنند. حتّی هنگامی كه وجود مبارك ايشان مورد حمله قرار گرفتند و از شدّت درد از هوش رفتند، پس از به هوش آمدن، به‌محض اين‌كه مشاهده كردند كه ولّی اعظم خدا را به‌طرف مسجد می‌برند با آخرين رمقشان از مقام ولايت دفاع می‌کنند و زمانی نيز با وجود بيماری شديد، شب‌ها به‌منظور احقاق حقّ امیرالمومنین (علیه السلام) به درِ خانه مهاجرين و انصار می‌روند. اين امر نشانگر اين است كه تمامی حيات گران‌قدر حضرت زهرا (سلام الله علیها) صرف حمايت از مقام ولايت شده است. ۱۳‌۶۹٫۸٫۷ ☑️ @AndisheMonir
💢 معیارهای کدر را مفتضح کنید! نبايد ملاك ما در ميزان بهره‌دهی يك زن فقط تحصيلات و اطلاعات وی باشد. نگوئيد اين زنِ روستايی مجموعه چيزی كه می‌تواند توليد كند با واحد ريال اين قدر است و آن زنِ متخصصِ بی‌ايمان چند برابر اين زن ساده تولید ریال می‌کند! بلكه بگوئيد كدام يك از آنها در بالا بردن نسبت تأثير اسلام به كفر و نفوذ قدرت الهی در جامعه موثرترند... 🔅 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی ۱۳۶۹٫۸٫۷ ☑️ @AndisheMonir
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: مادامی که نظام مفاهیم و تعاریف ما رنگ نپذیرد و از طریق یک روش مستند به وحی لباس وجود نپوشد نمی‌توان به پی ریزی همت گماشت. و تا زمانی که چنین نظام‌هایی توسط دو نهاد اصلی فرهنگ کشور ـ یعنی حوزه و دانشگاه ـ طراحی و ارائه نشوند، کماکان باید ریزه‌خوار خوان اغیار باشیم که قطعاً نمی‌توان در آن، انتظار مائده‌های بهشتی را داشت! ☑️ @AndisheMonir
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی: يك جمله‌ای نقل می‌شود از صديقه طاهره (سلام الله علیها) که عظمت ایشان و خوف و توجه و خشوع ایشان را نمایان می‌کند؛ نقلی كه هست واقعاً خيلی عجيب است! خب جناب عزرائيل كه شرفياب می‌شوند، ايشان می‌دانند كه عزرائيل جزء خدمتگذاران پدرشان هست. می‌دانند حَمَله عرش، مطيع رسول الله (صلی الله علیه و آله) هستند. منزلت خودشان را كه می‌شناسند. ولی وقت قبض روح می‌گويند: «إلهی إليك لا إلی النّار»، فاطمه (سلام الله علیها) می‌گويد خدایا به سوی تو نه بسوی آتش! اين خضوع را تماشا كن! حضرت يك جو طلبكاری از خدا در خودش نمی‌بيند. همه عمرش هم بی استثنا، در خدمت خدا بوده، در خدمت دين خدا بوده. از قبل از تولدش به مادرش دلداری می‌داده. در همه جا غمخوار اسلام بوده، در همه مراتب صابر بوده. در آخرين ايامش هم كه با همه توان و همه روح و با همه جسم دفاع كرد. يك هم چون وجودی در اين حالت خشيت نسبت به خدای متعال هست. ۱۳۷۹/۶/۱۴ ☑️ @AndisheMonir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا