🏺جرعه ای فیه ما فیه
قرآن دیگر را چرا رد میکنیم؟!
((ابن مقری¹ قرآن را درست میخواند. آری صورت قرآن را درست میخواند ولیکن از معنی بیخبر. دلیل بر آنکِ حالی که معنی را می یابد رد میکند، به نابینایی² میخواند. نظیرش مردی در دست قُندُز³ دارد قندزی دیگر از آن بهتر آوردند رد میکند. پس دانستیم قندز را نمی شناسد...
همچون کودکان که با گردکان4 بازی میکنند چون مغز گردکان یا روغن گردکان به ایشان دهی رد کنند که گردکان آن است که جغ جغ کند. این را بانگی و جغجغی نیست.
آخر خزاین خدای بسیارست و علمهای خدای بسیار اگر قرآن را به دانش میخواند قرآن دیگر را چرا رد میکند؟!))
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
¹_قاری ظاهرگرا ²_با بی بصیرتی ³_جانوری شبیه روباه 4_گردو
#قرآن #مثنوی #فیه_ما_فیه #مولوی
https://eitaa.com/Andy_Andishe
اشتراک لفظ(یکسان بودن لفظ؛ تفاوت معنا) در تیترهای خبری رسانه ها باعث جذابیت و زیبایی میشود
مثل کلمه مس👇
#منطق #اشتراک_لفظ #ایهام
https://eitaa.com/Andy_Andishe
اشتراک لفظ دستمایه بسیاری از لطیفه ها نیز هست.
مثلا در لطیفه زیر کلمه صلواتی👇
#اشتراک_لفظ #راز_زیبایی_لطیفه
https://eitaa.com/Andy_Andishe
📔📓کمی منطق
استدلال قیاسی چیست؟
✳️به این مثال توجه کنید:
مقدمه¹ هر انسانی حیوان است
مقدمه² هر حیوانی نيازمند به غذاست.
نتیجه: هر انسانی نيازمند به غذاست.
✳️در استدلال فوق با حذف بخش مشترک در دو مقدمه(حیوان) به سادگی نتیجه گیری انجام دادیم.
✳️نتیجه برآمده از دل خود مقدمات بوده و نتیجه نیز قطعی است.
به استدلال فوق استدلال قیاسی گفته میشود.
✳️استدلال قیاسی نوعی استدلال است که نتیجه آن قطعی است.
✳️پذیرش مقدمات در استدلال قیاسی مساوی است با پذیرش نتیجه.
✳️استدلالهای استقرایی(شامل تعمیمی،تمثیلی و بهترین تبیین) دارای نتیجه قطعی نیستند.
✳️استدلال قیاسی شامل دونوع اقترانی و استثنایی است.
✳️درس هشتم کتاب منطق(دهم انسانی) قیاس اقترانی را توضیح داده است.
#اندی_اندیشه #منطق #استدلال #استدلال_قیاسی #قیاس_اقترانی
https://eitaa.com/Andy_Andishe