اندی اندیشه
🖋نکته جالب تتو آن جمله فارسی است: ((حیثیت ماوراء زندگی است.)) امروز درباره مفاهیم ماوراء الطبیعه، ما
🖋طبیعت همین جهان محسوس ماست. جهانی که با حواس 5 گانه درک میشود. بیشترین نقش هم بر عهده چشم است از اینرو به آن جهان عینی نیز میگویند.
اما فراتر از جهان طبیعت و محسوس، جهان ماورائی(روح و فرشته) نام دارد. این ترجمه ای است از ترانس فیزیک. فیزیک معادل همان طبیعت است.
اما متافیزیک و مابعدالطبیعه به معنای علم وجودشناسی است!
وجودشناسی یعنی چه؟ این، موضوعِ علم عجیبی است که کلیت وجود امور را بررسی میکند(چه موجودات طبیعی و محسوس و چه موجودات ماورائی).
نام این علم فلسفه است.
#فلسفه
https://eitaa.com/Andy_Andishe
اندی اندیشه
🖋ظریف اینجا از اسامی خاص است.(اسم شخص) واضح است اسامی خاص و جزیی نباید ترجمه شوند. رقیق چیه؟!!😂😅 htt
🖋یکی از همکاران و دبیران عربی که این مطلب را دید بیشتر نظرش بر طنز بودن بود.
ضمن اینکه کلمه السابق به عنوان صفت وزیر را نباید آخر قرار میداد.
تصویر این ترجمه در کانال اصلی👇(بالای 277 هزار عضو دارد!)
اندی اندیشه
🖋طبیعت همین جهان محسوس ماست. جهانی که با حواس 5 گانه درک میشود. بیشترین نقش هم بر عهده چشم است از ای
کتب انبیاء و عارفان سرشار از مطالب مرتبط به جهان ماورائی است.
مولوی در دفتر اول مثنوی در وصف جهنم، دو بیتی دارد که اوّلی دارای فضای ناامیدی اما دومی بر مدار امیدواری است:
((عالَمی را لقمه کرد و در کشید/معده اش نعره زنان هَل مِن مَزید
حق، قدم بر وی نهد از لامکان/ آنگه او ساکن شود از کُن فَکان))
در مصرع اول بیت دوم مولوی بیان داشته: حق(خدا) بر وی(دوزخ) از لامکان( ماوراء مکان) پای میگذارد.
https://eitaa.com/Andy_Andishe
🖋موسی اسم شخص و جزو اسامی خاص(جزئی در منطق) است. اینگونه نامها ترجمه پذیر نیستند.
هرچند جهت سهولت در تلفظ، گاه تغییراتی در برخی اسامی در سایر زبانها دیده میشود.
https://eitaa.com/Andy_Andishe
اندی اندیشه
🖋خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس سابق کمیته انضباطی فوتبال عربستان، ننیجه بازی را به سود سپاهان دانسته
⭕️یاد این اگرها به خیر.
نتیجه کاملاً معکوس شد
7.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از اول خوب دقت کنید بعد گیج نشید😅
https://eitaa.com/Andy_Andishe
علت و معلول از اصول پذیرفته شده برای همه ماست. هرچند از نامهای اصطلاحی و فلسفی آن استفاده نکنیم.
امروز مطلبی در این باب خواهم نوشت از زوایه ای نو
https://eitaa.com/Andy_Andishe
دیروز با دو نفر از همکاران به جنگلهای هزار جریب مازندران رفته بودیم.
نکته قابل توجه سبز بودن جنگل بود. با اینکه فقط چند روز با ماه پایانی پاییز فاصله داریم.
اینجا یک سوال فلسفی مطرح میشود:
آیا میتواند پاییز شمال بدون برگریزان درختان باشد؟
چرا این پرسش با فلسفه مرتبط است؟ هر ساله پاییز در مناطق معتدله با برگ ریزان درختان همراه بوده به گونه ای که سردی هوای پاییز را علت و برگریزان را معلول آن میدانیم.
علت و معلول اصلی ترین بخش فلسفه و ستون فقرات آن است.
ما در زندگی بر اساس همین اصل علیت و لوازمش زندگی و برنامه ریزی میکنیم.
جالب است بدانیم همین اصل واضح توسط برخی اندیشمندان رد شده.
🍁🍁☘☘🍂🍂🍃🍃
متکلمان اشعری معتقد به علیت نیستند. اینان همه چیز را عادت طبیعت(نه ضروت) میدانند که منجر به عادت ذهن میشود. مثلا عادت به اینکه سردی پاییز باعث برگریزان شود.
دیوید هیوم(فیلسوف اسکاتلندی قرن 18) منکر ضرورت علیت بود.
در دنیای امروز نیز فیلسوفان علم، اصل علیت را در دنیای زیر اتمی نپذيرفته اند.
#فلسفه
#علت_معلول
https://eitaa.com/Andy_Andishe