✅ یکى از تفاوتهاى اساسى #تزکیه_انسان و #تزکیه_درخت، در داشتن و نداشتن اختیار است.
درخت از خود اختیارى ندارد و نمىتواند در مقابل عمل باغبان که در صدد تزکیه آن برمىآید، مقاومتى نشان دهد و یا انتخابى داشته باشد. اما تزکیه انسان امرى ارادى و اختیارى است.
❎ کسى نمىتواند بر انسان تأثیر قهرى و جبرى داشته باشد و انسان بخواهد و نخواهد او را به سمت و سویى خاص ببرد.
❇️کمال انسان در آن است که با «اراده و اختیار خود» راه صحیح را انتخاب کند و در مسیر خوبى و صلاح طى طریق نماید.
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
#شناخت_و_محبت
✅آدمى، داراى دو ویژگى مهمّ است یکى شناخت و معرفت، و دیگرى عشق و محبّت. او در نهاد خویش، دو گوهر گران بها دارد و همواره به دنبال مشترى لایقى مىگردد تا این دو گوهر را به پایش بریزد، و آن گاه که معشوق خویش را یافت، به ابراز رفتارهاى عاشقانه مىپردازد و در شادى محبوبش شاد، و در غمش، غمگین مىشود.
❎عاشق، در انجام این رفتارهاى عاشقانه، هر چه بیشتر دقّت داشته باشد، عشقش قوىتر مىشود. انسان، هرچه بیشتر به رفیق محبوبش اظهار محبّت کند و رفتارهاى دوستانه بیش ترى انجام بدهد، محبّتش عمیقتر و پایدارتر خواهد شد.
❗️از سوى دیگر، چنان چه شخصى، رفیق خویش را به فراموشى سپارد، کم کم محبّت او نیز از دلش مىرود:
از دل برود، هر آن چه از دیده برفت.
🔆رفتارهاى محبّانه ما در احترام و توسّل به اولیاى خدا و برگزارى مراسم جشن و سرور در ايّام شادى و برپایى مراسم عزادارى در ايّام غم و عزاى ایشان، براى این است که عواطفمان جهت یابد و رابطه عاطفى ما با اولیاى خدا پابرجا بماند و رشد کند.
💲 ارزش آدمى به همین است که معشوق شایستهاى بیابد و دلش را به او بسپارد؛ البتّه انسانیت انسان فقط به عشق و محبّت وابسته نیست؛ بلکه بخش دیگرى از وجود او نیز به شناخت و معرفت مربوط مىشود.
🔺این دو (محبّت و معرفت یا عشق و شناخت)، رابطه بسیار نزدیکى با هم دارند. هرچه انسان، کمال و زیبایى فرد یا چیزى را بیشتر بشناسد، محبّت فزون ترى به او مىیابد و آدمى تا نشناسد، محبّت پیدا نمى کند.
#اندیشه_دینی
#علامه_مصباح_یزدی
@Andyshedini
15.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ شبهه ⛔️
آیا #امام_حسین (ع) به شهادت خود علم داشت؟ با وجود علم به شهادت چرا بسوی مرگ رفت؟
✅ پاسخ🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی👆
#عاشورا
#محرم
🆔 @Andyshedini
✅مهبانگ نظریهای برای انکار خدا(5)
🔸در مقام پاسخ به نگاه ملحدان به نظریۀ انفجار بزرگ بودیم. گفته شد که در اولین مرحله باید دقت که مهبانگ صرفاً یک نظریه و تحلیل است و نباید آن را قطعی تلقی کرد.
🔻در مرحلۀ دوم اما با صرف نظر از مرحلۀ اول اگر نظریه مهبانگ را مسلّم تلقی کردیم و نتیجه گرفتیم که جهان آغازی دارد؛ آیا این نظریه میتواند درباره اثبات یا نفی وجود خدا یا همان علت فاعلی داوری کند؟
🔹باید گفت پاسخ این سئوال نیز منفی است و نمیتوان بر اساس نظریات تجربی مانند مهبانگ و هیچ نظریۀ دیگری، درباره واقعیتهای متافیزیکی و فرامادی مانند وجود خدا نفیاً و اثباتاً سخن گفت.
🔹اساسا نظریات علوم طبیعی بر اساس دادههای محدودی در حوزۀ حواس مادی انسانها هستند و از ارائۀ هرگونه تحلیل متافیزیکی دربارۀ معارف و شناختهای متعلق به جهان ماورایی عاجزند.
🔸بر این اساس نظریاتی که در محدودهی حواس بشری ساماندهی شدهاند شایستگی ارزیابی و قضاوت دربارۀ اثبات یا نفی عالم غیب را ندارند و قضاوت دربارۀ وجود خدا تنها بر اساس مبانی عقلی مبتنی بر قضایای یقینی امکانپذیر است.
🔸برهمین مبنا اگر به داوریهای دو گروه مثبتین و منکرین وجود خدا از طریق مهبانگ بنگریم خواهیم دید که به محض تلاش برای تبیین نظر خود، از مرزهای تجربه فراتر رفته و وارد استدلال عقلی شدهاند.
#مهبانگ
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_دکتر_فاضل
@Andyshedini
دین و علم.mp3
8.81M
🎧 #شنیدنی | دین و علم
💎 در تاریخ ما، دین و علم در کنار هم بودهاند
💫 اندیشه دینی
🌱 @Andyshedini
✅شبهه:
اشکال این است که اگر حکم الهی به عذاب گنهکاران، مقتضای #عدالت باشد، پذیرفتن #شفاعت درباره آنان خلاف عدل خواهد بود، و اگر نجات از عذاب که مقتضای پذیرفتن شفاعت استـ عادلانه باشد، حکم به عذاب که قبل از انجام گرفتن شفاعت وجود داشت، غیرعادلانه بوده است.
❎ج. هریک از احکام الهی ـ چه حکم به عذاب قبل از #شفاعت، و چه حکم به نجات از عذاب بعد از آنـ موافق عدل و حکمت است و معنای #عادلانه و حکیمانه بودن هر دو، جمع بین ضدین نیست؛ زیرا موضوع آنها تفاوت دارد.
❇️ توضیح آنکه حکم به عذاب، مقتضای ارتکاب گناه است؛ صرفنظر از مقتضیاتی که موجب تحقق شفاعت و پذیرش آن در حق گنهکار میشود، و حکم به نجات از عذاب، به موجب ظهور مقتضیات مزبور است.
✳️تغییر حکم به تبعیت از تغییر قید موضوع نظایر فراوانی در احکام و تقدیرات تکوینی و در احکام و قوانین تشریعی دارد، و همچنانکه عادلانه بودن حکم منسوخ نسبت به زمان خودش منافاتی با عادلانه بودن حکم ناسخ در زمان بعد از نسخ ندارد، و حکیمانه بودن تقدیر بلا قبل از دعا یادادن صدقه منافاتی با حکیمانه بودن رفع آن بعد از دعا و صدقه ندارد، حکم به آمرزش گناهبعد از شفاعت هم منافاتی با حکم به عذاب قبل از تحقق شفاعت نخواهد داشت.
#عدالت
#اندیشه_دینی
#علامه_مصباح_یزدی
@Andyshedini
▪️در #تمدن_غرب رسانه میتونه کاری کنه که عامل بدبختی و آوارگی ملتی رو منجیشون معرفی کنه!
ــــــــــــــــ
#تمدن_غرب
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
#دروس
🔶 متن مباحث خارج فقه السیاسه استاد #علی_اکبر_رشاد:
🔰 ادله نقلی #ولایت_فقیه
♨️ #فقه_الولایه / جلسه دوازدهم
🔻 روایات متعددی وجود دارد که اصحاب به آنها تمسک کردهاند. از بین مجموعه روایات، خبری که معروف به «مقبوله عمر بن حنظله» است بیشتر مطرح میباشد؛ و چنانکه «مشهوره ابی خدیجه» هم بسیار مطرح است و مورد توجه بزرگان ما بوده است یا روایتی [نبوی] که علماء را خلیفه الهی تلقی میکند...
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/velaya12
🆔 @Rashad_ir
🆔 @Andyshedini
☘ اندیشه دینی 🍀