eitaa logo
اندیشه دینی
388 دنبال‌کننده
660 عکس
423 ویدیو
51 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
✅آدمى، داراى دو ویژگى مهمّ است یکى شناخت و معرفت، و دیگرى عشق و محبّت. او در نهاد خویش، دو گوهر گران بها دارد و همواره به دنبال مشترى لایقى مى‌گردد تا این دو گوهر را به پایش بریزد، و آن گاه که معشوق خویش را یافت، به ابراز رفتارهاى عاشقانه مى‌پردازد و در شادى محبوبش شاد، و در غمش، غمگین مى‌شود. ❎عاشق، در انجام این رفتارهاى عاشقانه، هر چه بیش‌تر دقّت داشته باشد، عشقش قوى‌تر مى‌شود. انسان، هرچه بیش‌تر به رفیق محبوبش اظهار محبّت کند و رفتارهاى دوستانه بیش ترى انجام بدهد، محبّتش عمیق‌تر و پایدارتر خواهد شد. ❗️از سوى دیگر، چنان چه شخصى، رفیق خویش را به فراموشى سپارد، کم کم محبّت او نیز از دلش مى‌رود: از دل برود، هر آن چه از دیده برفت. 🔆رفتارهاى محبّانه ما در احترام و توسّل به اولیاى خدا و برگزارى مراسم جشن و سرور در ايّام شادى و برپایى مراسم عزادارى در ايّام غم و عزاى ایشان، براى این است که عواطفمان جهت یابد و رابطه عاطفى ما با اولیاى خدا پابرجا بماند و رشد کند. 💲 ارزش آدمى به همین است که معشوق شایسته‌اى بیابد و دلش را به او بسپارد؛ البتّه انسانیت انسان فقط به عشق و محبّت وابسته نیست؛ بلکه بخش دیگرى از وجود او نیز به شناخت و معرفت مربوط مى‌شود. 🔺این دو (محبّت و معرفت یا عشق و شناخت)، رابطه بسیار نزدیکى با هم دارند. هرچه انسان، کمال و زیبایى فرد یا چیزى را بیش‌تر بشناسد، محبّت فزون ترى به او مى‌یابد و آدمى تا نشناسد، محبّت پیدا نمى کند. @Andyshedini
15.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ شبهه ⛔️ آیا (ع) به شهادت خود علم داشت؟ با وجود علم به شهادت چرا بسوی مرگ رفت؟ ✅ پاسخ🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی👆 🆔 @Andyshedini
✅مهبانگ نظریه‌ای برای انکار خدا(5) 🔸در مقام پاسخ به نگاه ملحدان به نظریۀ انفجار بزرگ بودیم. گفته شد که در اولین مرحله باید دقت که مهبانگ صرفاً یک نظریه و تحلیل است و نباید آن را قطعی تلقی کرد. 🔻در مرحلۀ دوم اما با صرف نظر از مرحلۀ اول اگر نظریه مهبانگ را مسلّم تلقی کردیم و نتیجه گرفتیم که جهان آغازی دارد؛ آیا این نظریه میتواند درباره اثبات یا نفی وجود خدا یا همان علت فاعلی داوری کند؟ 🔹باید گفت پاسخ این سئوال نیز منفی است و نمی‌توان بر اساس نظریات تجربی مانند مهبانگ و هیچ نظریۀ دیگری، درباره واقعیت‌های متافیزیکی و فرامادی مانند وجود خدا نفیاً و اثباتاً سخن گفت. 🔹اساسا نظریات علوم طبیعی بر اساس داده‌های محدودی در حوزۀ حواس مادی انسان‌ها هستند و از ارائۀ هرگونه تحلیل متافیزیکی دربارۀ معارف و شناخت‌های متعلق به جهان ماورایی عاجزند. 🔸بر این اساس نظریاتی که در محدوده‌ی حواس بشری ساماندهی شده‌اند شایستگی ارزیابی و قضاوت دربارۀ اثبات یا نفی عالم غیب را ندارند و قضاوت دربارۀ وجود خدا تنها بر اساس مبانی عقلی مبتنی بر قضایای یقینی امکان‌پذیر است. 🔸برهمین مبنا اگر به داوری‌های دو گروه مثبتین و منکرین وجود خدا از طریق مهبانگ بنگریم خواهیم دید که به محض تلاش برای تبیین نظر خود، از مرزهای تجربه فراتر رفته و وارد استدلال عقلی شده‌اند. @Andyshedini
دین و علم.mp3
8.81M
🎧 | دین و علم 💎 در تاریخ ما، دین و علم در کنار هم بوده‌اند 💫 اندیشه دینی 🌱 @Andyshedini
✅شبهه: اشکال این است که اگر حکم الهی به عذاب گنهکاران، مقتضای باشد، پذیرفتن درباره آنان خلاف عدل خواهد بود، و اگر نجات از عذاب ‌که مقتضای پذیرفتن شفاعت است‌ـ عادلانه باشد، حکم به عذاب که قبل از انجام گرفتن شفاعت وجود داشت، غیرعادلانه بوده است. ❎ج. هریک از احکام الهی ـ چه حکم به عذاب قبل از ، و چه حکم به نجات از عذاب بعد از آن‌ـ موافق عدل و حکمت است و معنای و حکیمانه بودن هر دو، جمع بین ضدین نیست؛ زیرا موضوع آنها تفاوت دارد. ❇️ توضیح آنکه حکم به عذاب، مقتضای ارتکاب گناه است؛ صرف‌نظر از مقتضیاتی که موجب تحقق شفاعت و پذیرش آن در حق گنهکار می‌شود، و حکم به نجات از عذاب، به موجب ظهور مقتضیات مزبور است. ✳️تغییر حکم به تبعیت از تغییر قید موضوع نظایر فراوانی در احکام و تقدیرات تکوینی و در احکام و قوانین تشریعی دارد، و همچنان‌که عادلانه بودن حکم منسوخ نسبت به زمان خودش منافاتی با عادلانه بودن حکم ناسخ در زمان بعد از نسخ ندارد، و حکیمانه بودن تقدیر بلا قبل از دعا یادادن صدقه منافاتی با حکیمانه بودن رفع آن بعد از دعا و صدقه ندارد، حکم به آمرزش گناهبعد از شفاعت هم منافاتی با حکم به عذاب قبل از تحقق شفاعت نخواهد داشت. @Andyshedini
‍ ▪️‏در رسانه می‌تونه کاری کنه که عامل بدبختی‌ و آوارگی ملتی رو منجی‌شون معرفی کنه! ــــــــــــــــ @Andyshedini
🔶 متن مباحث خارج فقه السیاسه استاد : 🔰 ادله نقلی ♨️ / جلسه دوازدهم 🔻 روایات متعددی وجود دارد که اصحاب به آنها تمسک کرده‌اند. از بین مجموعه روایات، خبری که معروف به «مقبوله عمر بن حنظله» است بیشتر مطرح می‌باشد؛ و چنانکه «مشهوره ابی خدیجه» هم بسیار مطرح است و مورد توجه بزرگان ما بوده است یا روایتی [نبوی] که علماء را خلیفه الهی تلقی می‌کند... ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 rashad.ir/velaya12 🆔 @Rashad_ir 🆔 @Andyshedini ☘ اندیشه دینی 🍀
🔴حقيقت ايمان ديني 🔸يکي از بهترين راه‌ها براي فهم حقيقت ديني، تأمل و توجه به متعلق آن يعني «دين» است. در يک تقسيم‌بندي کلي که مورد قبول همه محققان و دينداران باشد، مي‌توان گفت که محتواي دو بخش عمده دارد: 1️⃣آموزه‌ها و معارف «توصيفي»؛ يعني مسائل مربوط به هست‌ها و نيست‌ها و واقعيت‌هاي ماورائي، طبيعي، انساني، اجتماعي، روان‌شناختي، اقتصادي و امثال آن؛ که بخش عظيمي از معارف ديني، ناظر به اين دسته از آموزه‌هايند؛ 2️⃣آموزه‌ها و احکام «توصيه‌اي»؛ يعني مسائل مربوط به بايدها و نبايدها؛ درست‌ و نادرست‌ها؛ خوب‌‌ها و بدها و فضيلت‌ها و رذيلت‌ها. 🔸اقتضاي ايمان به دستة اول، آگاهي از آنها و باور به چنان هست‌ها و نيست‌هايي است. و اقتضاي ايمان به دستة دوم، عمل و داوري بر اساس چنان بايدها و نبايدها و درست‌ها‌ و نادرست‌ها و خوب‌ها و بدها و فضيلت‌ها و رذيلت‌هايي است. 🔸کسي را که فقط به معارف توصيفي دين ايمان دارد نمي‌توان مؤمن به آن دين ناميد؛ به همين ترتيب، کسي را که فقط بر اساس توصيه‌هاي دين مي‌کند، بدون آنکه به توصيفات ديني باور داشته باشد، هرگز نمي‌توان مؤمن به آن دين ناميد. اينها نؤمن ببعض و نکفر ببعض‌اند؛ که بدترين نوع کافران‌اند. قرآن کريم در توصيف چنين افرادي مي‌گويد: ✅«إِنَّ الَّذينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُريدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبيلا؛ أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرينَ عَذاباً مُهينا؛ (نساء، 150-151) كسانى كه خدا و پيامبرانِ او را انكار مى‏كنند، و مى‏خواهند ميان خدا و پيامبرانش تبعيض قائل شوند، و مى‏گويند: «به بعضى ايمان مى‏آوريم، و بعضى را انكار مى‌كنيم» و مى‏خواهند در ميان اين دو، راهى براى خود انتخاب كنند. آنها كافران حقيقى‏اند؛ و براى كافران، مجازات خواركننده‏اى فراهم ساخته‏ايم.» _شریفی 🆔@Andyshedini
اندیشه دینی
✅پاسخ زن تازه مسلمان به عدم ذکر وجوب در قرآن