☸☯اعتقاد به سحر و جادو در فرقهِ « لامائیسم »
♦️ یکی از مهمترین معنویتهای جادویی، مکتب دالایی لامای چهاردهم است که شاخهای از مذهب بودا میباشد و هماکنون در قالب یک حزب سیاسی و گروه چریکی در تبت جریان دارد.
🔷 بودیسم سه شاخهی اصلی دارد: ماهایانه، هینایانه و جریانه. ماهایانه همان بودیسم شمالی است که به «چرخ بزرگ» مشهور است و در چین، ژاپن و کره گسترش پیدا کرده است.
🔶 هینایانه نیز جنوبی است که به «چرخ کوچک» شهرت دارد و در کشورهای جنوب آسیا مانند برمه، تایلند، سریلانکا و لائوس رواج یافته است.
🔷 شاخهی سوم که به «چرخ الماس» هم شناخته شده، کوچکترین شاخهی بودیسم است که پیروانی در مغولستان و تبت دارد.
🔶 بوداییها هیچگاه نسبت به جادو و سحر بیاعتقاد نبودهاند؛[1] اما این شاخه از بودیسم که به جهت پذیرش وسیع آیینهای جادویی و کهانت و توتمپرستی، به بودیسم خرافاتی و جادویی شهرت یافته، همان لامائیسم است که مکتب دالایی لاما میباشد.
🔷 امروزه سه فرقه مهم از این آیین در تبت وجود دارد و بزرگترین آنها فرقهای است که مربوط دالایی لاما میباشد.[2]
🔶 کلمه لامائیسم از آنجا که به رهبر پرستی و سهم اعمال جادویی در انتخاب رهبر و لاما اشاره دارد، از نظر پیروان این جریان نوعی اهانت محسوب میشود.[3]
🔷 مذهب لامائیسم با دو ابزارِ «مراسمها» و «مراقبه» بودایی، به دنبال رسیدن به رهایی و آزادی از چرخه سنساره و تناسخ است.[4]
🔶 لامائیسم، بودیسمِ تانتریک است که در آن اشکال مقدس، مانترا، نمادهای جادویی و مندله برای دستیابی به نیروهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.
🔷 برخلاف بودای اولیه که نه وجود خدا در آن مطرح بود و نه وجود روح، در لامائیسم دستهای از بوداها و خدایان پرستش میشوند و همینطور ارواح گذشتگان نیز نیایش میشوند.
🔶 پیروان تانترا معتقداند نیروی مخفی کنالینی -که در قسمتی پایینتر از ستون فقرات قرار دارد- به وسیله تکرار برخی اوراد مخصوص و حرکاتی گوناگون و رسمها و نقوش و طلسمات عجیب همراه با جنبش دست و پا آزاد میشود.
🔷 ایمان به سحر و افسون و حرکات جادویی از اعتقاداتی است که بوداییان تبت از هندوان اخذ کرده و با دین خود درآمیختهاند.[5]
🔶 مردم عادی تبت سعی میکنند از طریق اوراد و اذکاری توجه خدایان بودایی را برای جذب خیر و دفع ضرر جلب کنند و در حال ادای ذکرهای خود با ترسیم نقوش تخیلی در فضا، طلسمی ایجاد کنند تا ارواح خبیث و شیاطین موذیِ پراکنده در کوهها و بیابانها دفع شوند.
🔷 تبتیها به راهبان و رهبران مذهبی خود اعتقاد زیادی دارند و معتقدند آنها میتوانند با اوراد و ادعیه به درگاه بودا برای زائران طول عمر حاصل کنند و حتی آنها را از مرگ محافظت نمایند.
🔶 در مواقعی که در دِیر یا صومعهای جشنی برپا میشود، زوّار از هر طرف به آنجا میآیند و هدایایی برای راهبان میآورند و چند روز اقامت کرده، به رقص و شادی میپردازند. آنها بعد از اعمال جادویی به مکانهای خود باز میگردند و به خیال خود، عنایات و برکات لاما را به ولایت خود میبرند.
🔷 از نکات قابل ذکر در مورد لامائیسم اینکه -رهبر این فرقه- که او را لاما، یعنی اقیانوس آگاهی میخوانند از طریق همین آیینها انتخاب میشوند؛ یعنی بعد از درگذشت لاما، برای انتخاب رهبر جدید به جستجوی کودکی میپردازند که در همان لحظه وفات لاما به دنیا آمده باشد.
🔶 اگر کودک با اشیاء و اموال لامای مرده اظهار آشنایی کرد یا شبح لامای مرده را در خانه کودک مشاهده کردند، نوبت به تشریفات سری و آزمونهای جادویی و مرموز میرسد. در صورت تائید با امتحانهای جادویی، کودک به عنوان صاحب آن میت و جانشین لامای قبلی معرفی میشوند.[6]
🔷 رهبر این جریان، یعنی دالایی لامای چهاردهم در نظر دولتمردان غربی و آمریکایی اهمیت ویژهای دارد و تاکنون جوایز ویژه و مدارک افتخاری فراوانی از طرف مراکز غربی به وی عطا شده است و با وجود اینکه گروه نظامیان ضد چینی را در تبت فرماندهی میکند، جایزه صلح نوبل به وی تعلق گرفته است.[7]
🔻پینوشت:
[1] . زینر، دانشنامه فشرده ادیان زنده، انتشارات مرکز، 1392، ص 505.
[2] . پاشایی، هینه یانه، تهران: نشر معاصر، 1380، ص 166.
[3] . ناس، تاریخ جامع ادایان، تهران: نشر علمی و فرهنگی، 1392، ص 247.
[4] . دالایی لاما، کتاب بیداری، نشر علم، 1382، ص 44.
[5] . ناس، تاریخ جامع ادایان، تهران: نشر علمی و فرهنگی، 1392، ص 247.
[6] . همان، ص 249.
[7] . حمزه شریفیدوست، عرفانهای کاذب، قم: دفتر نشر معارف، ص 45.
#عرفان_کاذب
#اندیشه_دینی
@Andyshedini
☘محبت دنیا🍀
❌اگر خصلت روحى ما بگونهاى است که اشیاء #دنیا برایمان از #خدا محبوبترند؛
آنچنانکه، در سر #دو_راهى بجاى خدا آنها را مقدّم میکنیم و برمىگزینیم؛ در اینصورت، مشمول آیه زیر هستیم و باید منتظر امر الهى باشید که خدا فاسقان را هدایت نمىکند:
🍀«قُلْ اِنْ کانَ ابآؤُكُمْ وَ اَبْناؤُكُمْ وَ اِخْوانُكُمْ وَ اَزْواجُكُمْ وَ عَشیرَتُكُمْ وَ اَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَتِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَونَها اَحَبَّ اِلَيْكُمْ مِّنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَجِهاد فى سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتّى يَأْتِىَ اللّهُ بِاَمْرِهِ وَاللّهُ لايَهْدِىَ الْقَوْمَ الْفاسِقین»
🌱پ.ن: (سوره مبارکه توبه آیه شریفه 24).🍃
#اندیشه_دینی
💜@Andyshedini
✅شخصی از #امام_علی(ع) پرسید:
بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ آن حضرت پاسخ فرمود: مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی.
📚 میزان الحکمه ج۳
✴️#اندیشه_دینی
————••🕊⃞••—————
🍃|☫•➜「@Andyshedini
————••🕊⃞••————
♦️مولفه های تمدن اسلامی♦️
🔹 تمدن اسلامي مجموعهی دستاوردهای نرمافزاری و سختافزاری مسلمانان است.
سلسله مباحث تمدن اسلامی
دکترعبدالحسین خسروپناه بخش اول
🔸 تمدن اسلامي واقعيتي است كه در مقاطعي از تاريخ، از جمله قرن سوم تا ششم و همچنين قرن نهم تا يازدهم تحقق پيدا كرده است. تمدن اسلامي مؤلفههايي دارد که يكي از آنها عقلانيت و فلسفه و دیگری علم و دانش است؛ اعم از علوم طبيعي، علوم انساني، مهندسي و پزشكي.
🔸 مؤلفهی دیگر تمدن اسلامي تحقق سلامت و بهداشت عمومي در جامعه و مؤلفهی ديگر اخلاق و معنويت است. منظورم از اخلاق و معنويت، دانش اخلاق نيست؛ بلکه آن رفتار اخلاقي است كه از مردم نشأت ميگيرد.
🔸 مؤلفههای ديگري هم ميتوان براي تمدن ذکر كرد كه من در جلد سوم كتاب تمدن نوین اسلامی به تفصيل به آنها پرداختهام.
🔸 به هر حال، اين مؤلفهها در دورههايي از اسلام وجود داشته و شدت آن کم و زیاد شده است. اگر بخواهيم تعريفي براي تمدن اسلامي ذكر كنيم، بايد بگوییم مجموعهی نرمافزارها و سختافزارهاي بشري است كه با مبانی و رويكرد اسلامي تحقق پيدا میكند.
🔸 به نظر من، تمدن يك معناي عام دارد كه فرهنگ جزئی از آن است. يعني تمدن مجموعهی دستاوردهاي نرمافزاري و سختافزاري بشري است.
🔸 اگر اين تعريف را بپذيريم، آنگاه تفاوت تمدنها در مباني، رويكردها و اهداف باعث میشود که انواع مختلفي براي تمدن در نظر بگیریم و از آن به تمدن اسلامي و غيراسلامي تعبير كنیم.
🔸 بنابراين، ميتوان گفت تمدن اسلامي مجموعهی دستاوردهاي نرمافزاري و سختافزاري مسلمانان است که با مباني اسلامي، اهداف اسلامي و رويكرد اسلامي تحقق پيدا كرده است. این امر را میتوان در دانش هنر، معماري و همچنين صنعت معماري در تاريخ اسلام مشاهده كرد.
ادامه دارد ...
✴️#اندیشه_دینی
♦️#تمدن_اسلامی
@Andyshedini
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ما برای نزدیک شدن به خدا آفریده شده ایم.
🔸 نزدیک شدن به خدا به این است که کار او به دست ما انجام شود.
🔸 و این زمانی میشود که ما خودمان را تسلیم او کنیم.
🔹 #درس_اخلاق
علامه #محمدتقی_مصباح_یزدی ره
🍁#اندیشه_دینی
@Andyshedini
#شهیدمطهری :
ڪسۍکہزیبایـۍاندیشہدارد،
زیبایـۍظاهرخودرابہنمایشنمیگذارد..
🍁 #اندیشه_دینی
🍁#حجاب
💜@Andyshedini
امام علی علیهالسلام:
مَن رَجاكَ فَلا تُخَيِّب أمَلَهُ
کسی را که به تو امید دارد، ناامید نکن
📚 غررالحکم، حدیث 422
#اندیشه_دینی
🇮🇷 @Andyshedini
#قضا_و_قدر
✅منظور از #تقدیر الهی این است که خدای متعال برای هر پدیدهای اندازه و حدود کمّی و کیفی و زمانی و مکانی خاصی قرار داده است که تحت تأثیر علل و عوامل تدریجی، تحقق مییابد.
✴️ منظور از قضای الهی این است که پس از فراهم شدن مقدمات و اسباب و شرایطِ یک پدیده، آن را به مرحله نهایی و حتمی میرساند.
🌷طبق این تفسیر، مرحله تقدیر، قبل از مرحله قضا و دارای مراتب تدریجی است و شامل مقدمات بعید و متوسط و قریب میشود و با تغییر بعضی از اسباب و شرایط، تغییر مییابد. مثلاً سیر تدریجی جنین از نطفه و علقه و مضغه تا حد یک جنین کامل، مراحل مختلف تقدیر آن است که شامل مشخصات زمانی و مکانی نیز میشود، و سقوط آن در یکی از مراحل، تغییری در تقدیر آن بهشمار میرود.
.✴️ ولی مرحله قضا، دفعی و مربوط به فراهم شدن همه اسباب و شرایط، و نیز حتمی و غیرقابل تغییر است: إِذا قَضی أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ. اما چنانکه اشاره شد، گاهی «قضا و قدر» بهصورت مترادف به کار میرود و
ازاینروی، تقسیم به حتمی و غیرحتمی میشود، و بدین لحاظ است که در روایات و ادعیه، از تغییر قضا یاد شده، و صدقه و بِرّ به والدین و صلۀٔ رحم و دعا، از عوامل تغییر قضا، معرفی شده است.
#قضا_و_قدر
#اندیشه_دینی
#علامه_مصباح_یزدی☘
@Andyshedini ☘