eitaa logo
اندیشه دینی
388 دنبال‌کننده
660 عکس
423 ویدیو
51 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 در کلام شهدای کربلا علت حضور برجسته در ، اعتقاد به ولایت الهی اهل بیت(ع) و اطاعت محض از آنان بود و تا پای جان با امام خود ماندند. رجزنامه شهدای : 1⃣ عبدالرحمان بن عبدالله يَزنى، خطاب به سپاه می گفت: «دين من، دين حسن و حسين است.» 2⃣ حَجّاج بن مَسرُوق خطاب به امام (ع) می گفت: «پدر شما ، وصی رسول الله است.» 3⃣ هلال بن نافع بَجَلى در شعرى می گفت: «من از بنى تميم و بَجَلى هستم و دينم همان دين حسين و- پدرش- على است.» 4⃣ عثمان بن على بن ابى طالب نيز در شعرى می گفت: «آقايم على، صاحب كارهاى پاك و طاهر است، من برادر حسين هستم كه برگزيده‏ ترين برگزيدگان است.» 📚ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج5، ص106؛ 109، 91، 113. 👇👇 🆔@Andyshedini 🌻 @ahlebait110
📌چرا در نبود؟ محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام (ع) است. مادرش، دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند. 📢علل عدم حضور در کربلا: 1⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا بوده است. اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان # که به ضمیمه شده و مال نیست. مرحوم نیز بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند. در گفت وگوی امام حسین(ع) با محمدبن حنفیه نیز سخنی از نیست. 2⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را وی از طرف امام حسین(ع) در مدینه می دانند. تنها منبع این خبر است. ◀️اما چرا هیچ شاهدی بر اطلاع رسانی او به امام وجود ندارد؟ به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر ازجمله استاد ، این روایت برای دفاع از محمد توسط ابن اعثم جعل شده است. ◀️برفرض پذیرش روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام حسین(ع) نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند. 📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت: از حسین بن علی(ع) به محمدبن حنفیه و هرکسی که از نزد او هست. هرکس به من بپیوندد به می رسد و هرکس روی گرداند به دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد. 📌محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین(ع) از به نیز، همراه امام نبود. 📌در بندی می توان گفت: محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما در این قیام روحیه و تفکر نداشت. 📚صفار، بصائرالدرجات، ص۶؛ 📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷؛ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛ 📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110 🆔 @Andyshedini
https://eitaa.com/joinchat/4099604609Ca105dab027 ارزانسرای کتاب قائم
❓لازمه شفاعت این است که شفاعت‌کنندگان، مهربان‌تر از خدای مهربان باشند؛ زیرا فرض این است که اگر شفاعت آنان نمی‌بود، گنهکاران مبتلا به عذاب می‌شدند یا عذابشان دوام می‌یافت. ✅ج. دل‌سوزی و مهربانی شفاعت‌کنندگان پرتوی از رحمت بی‌پایان الهی است، و به دیگر سخن، شفاعت وسیله و راهی است که خدای متعال، خودش برای آمرزش بندگان گنهکارش قرار داده، و درحقیقت، تجلی و تبلور بالاترین رحمت‌های اوست که در بندگان شایسته و برگزیده‌اش نمایان می‌شود؛ چنانکه دعا و توبه نیز وسایل دیگری هستند که او برای قضای حوایج و آمرزش گناهان، قرار داده است. @Andyshedini
📌اول در روز اول محرم خدمت امام رضا(ع) رسید. حضرت به او فرمود: می دانی امروز چه روزی است؟ وی در پاسخ گفت نه. امام به وی فرمود: امروز روزي است كه به درگاه پروردگارش دعا كرد و خدا دعای او را مستجاب و به يحيى بشارت داد. هر كه اين روز را روزه بدارد و سپس به درگاه خدا كند، خدا مستجاب كند، چنان كه براى مستجاب كرد. سپس فرمود: اى پسر به راستى همان ماهى است كه اهل در زمان گذشته ظلم‏ و جنگ را به خاطر احترامش در آن مى‏ دانستند. اما اين امت اين ماه را نگه نداشتند و نه حرمت پيامبرش را. در اين ماه ذريه او را كشتند و زنانش را كردند و امولش را كردند، خدا هرگز اين گناه آنان را نيامرزد. اى پسر شبيب: اگر خواستی کنی براى (ع) كن كه چون گوسفند سرش را بريدند. اى پسر شبيب: پدرم از پدرش از جدش برايم باز گفت كه چون جدم حسين(ع) كشته شد آسمان خون سرخ بارید. اى پسر شبيب: اگر بر حسين(ع) كنى تا بر گونه ‏هايت روان شود خدا هر گناهى كردى از خرد و درشت و كم و بيش بيامرزد. اى پسر شبيب: اگر خواهى خدا را ملاقات کنی در حالیکه گناهى نداشته باشى حسين(ع) را كن. اى پسر شبيب: اگر خواهى در غرفه ‏هاى ساخته بهشت با خدا(ص) ساكن شوى بر قاتلان حسين كن. 📚صدوق، الأمالي، ص۱۲۹-۱۳۰ ۱۱۰ 👇👇 🆔 @Andyshedini 🌻 @ahlebait110
نظریه‌ای برای انکار خدا(4) ✅پروفسور موریس بوکای دانشمند فرانسوی (1920-1998) از کسانی است که در کتاب خود «مقايسه‌ای ميان قرآن و تورات و انجيل و علم» تلاش کرده، نشان دهد که دو آیه 11 فصلت و 30 انبیاء و نیز آیات سوره دخان، داده‌های علمی مبتنی بر نظریۀ انفجار بزرگ یا مهبانگ را تأیید می‌کنند. ❇️با این حال باید گفت که هرچند میان مهبانگ و سایر یافته‌های علمی با قرآن تناقض و ناسازگاری وجود ندارد اما دقت شود که یافته‌های علمی عمدتا تحلیل‌های غیر قطعی هستند. از این رو ممکن است در گذر زمان تغییر کنند و یا نادرستی آنها اثبات شود و لذا باید در نسبت دادن آن به قرآن احتیاط کرد. بزرگان مفسرین مسلمان مانند علامه طباطبایی در المیزان صرفاً با ذکر این احتمال در کنار سایر احتمالات، احتیاط نموده و از تطبیق قطعی این نظریه با نظریات علمی با قرآن خودداری ورزیده‌اند. @Andyshedini
در حاشیه تبلیغات زننده و هنجارشکن یک شرکت لبنیاتی معروف: ...یکی از نکاتی که باید در مواجهه‌ی با دنیای غرب کاملاً به آن توجه داشت، عامل و ابزار هنری است که در اختیار غربی‌هاست. اینها از هنر حداکثر استفاده را کرده‌اند برای ترویج این فرهنگ غلط و منحط و هویت‌سوز؛ بخصوص از هنرهای نمایشی، بخصوص از سینما حداکثر استفاده را کرده‌اند. اینها به صورت پروژه‌ای یک ملت را تحت مطالعه قرار میدهند، نقاط ضعفش را پیدا میکنند، از روان‌شناس و جامعه‌شناس و مورخ و هنرمند و اینها استفاده میکنند، راههای تسلط بر این ملت را پیدا میکنند؛ بعد به فیلمساز، به فلان بنگاه هنری در هالیوود سفارش میکنند که بسازد و میسازد. بسیاری از فیلمهائی که برای ماها و برای کشورهائی نظیر ما میسازند، از این قبیل است. 🌱پ.ن:مقام_معظم_رهبری، بیانات در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی @Andyshedini
آنچه انسان را به گردابى از سقوط و انحراف(کفر) مى‌اندازد، گناه مکرر و بى‌حساب است قرآن در این زمینه می فرماید: ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللّهِ وَ کانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن؛ آخر، سرانجام کار آنان که بسیار به اعمال زشت و کردار بد پرداختند این شد که به حق کافر شده و آیات خدا را تکذیب و تمسخر کردند. آرى، سرانجام گناه، کفر است. 🌱اندیشه_دینی @Andyshedini
و مردمان ✅س: چرا انسانها به گفته های پیامبران و معصومین گوش فرا نمی دهند؟! ✅ج: در همه زمان‌ها، در برابر شریعت‌هاى الاهى واکنش‌هاى نامساعدى از طرف گروه‌هاى گوناگون اظهار شده است. محدودیت در زندگى، با طبع اوّلیه بشر سازگار نیست. آدمى مى‌خواهد هیچ قید و بندى نداشته باشد تا هر کارى که دلش مى‌خواهد، انجام دهد. از نظر اجتماعى مى‌خواهد آزاد باشد. ❇️ آدمى نه تنها مایل است در محیط خانواده و اجتماع آزاد باشد، بلکه دلش مى‌خواهد در تمام کارهایى که بر مى‌گزیند، آزاد باشد. وقتى انسان را محدود کنند و به او بگویند فلان کار را نکن، ابتدا در مقابل آن واکنش نشان مى‌دهد و دلش نمى خواهد آن را بپذیرد. اگر به کودک نیز بگویید: فلان کار را نکن، عکس العمل نشان مى‌دهد و مى‌گوید مى‌خواهم بکنم و اگر شدّت به خرج دهند، لجباز مى‌شود. 🔷این مطلب از این واقعیت حاکى است که فطرت انسان، بنابر طبع اوّلیه اش، در برابر محدودیت‌ها و امر و نهى‌ها واکنش نشان مى‌دهد؛ چرا که الاِنسانُ حریصٌ إلى ما مُنِعَ؛ آدمى به آن چه از آن منع مى‌شود، حرص مىورزد؛ بنابراین یکى از عواملى که سبب مى‌شود توده مردم در برابر انبیا واکنشِ مخالف نشان دهند، همان روح و بى بندوبارى است که در انسان وجود دارد:بَلْ يُرِیدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ امامهُ؛ آدمى مى‌خواهد جلوش باز باشد و هیچ و نداشته باشد. 🌱اندیشه دینی @Andyshedini