eitaa logo
اندیشه دینی
388 دنبال‌کننده
660 عکس
423 ویدیو
51 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 متن مباحث خارج فقه السیاسه استاد : 🔰 ادله نقلی ♨️ / جلسه دوازدهم 🔻 روایات متعددی وجود دارد که اصحاب به آنها تمسک کرده‌اند. از بین مجموعه روایات، خبری که معروف به «مقبوله عمر بن حنظله» است بیشتر مطرح می‌باشد؛ و چنانکه «مشهوره ابی خدیجه» هم بسیار مطرح است و مورد توجه بزرگان ما بوده است یا روایتی [نبوی] که علماء را خلیفه الهی تلقی می‌کند... ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 rashad.ir/velaya12 🆔 @Rashad_ir 🆔 @Andyshedini ☘ اندیشه دینی 🍀
🔴حقيقت ايمان ديني 🔸يکي از بهترين راه‌ها براي فهم حقيقت ديني، تأمل و توجه به متعلق آن يعني «دين» است. در يک تقسيم‌بندي کلي که مورد قبول همه محققان و دينداران باشد، مي‌توان گفت که محتواي دو بخش عمده دارد: 1️⃣آموزه‌ها و معارف «توصيفي»؛ يعني مسائل مربوط به هست‌ها و نيست‌ها و واقعيت‌هاي ماورائي، طبيعي، انساني، اجتماعي، روان‌شناختي، اقتصادي و امثال آن؛ که بخش عظيمي از معارف ديني، ناظر به اين دسته از آموزه‌هايند؛ 2️⃣آموزه‌ها و احکام «توصيه‌اي»؛ يعني مسائل مربوط به بايدها و نبايدها؛ درست‌ و نادرست‌ها؛ خوب‌‌ها و بدها و فضيلت‌ها و رذيلت‌ها. 🔸اقتضاي ايمان به دستة اول، آگاهي از آنها و باور به چنان هست‌ها و نيست‌هايي است. و اقتضاي ايمان به دستة دوم، عمل و داوري بر اساس چنان بايدها و نبايدها و درست‌ها‌ و نادرست‌ها و خوب‌ها و بدها و فضيلت‌ها و رذيلت‌هايي است. 🔸کسي را که فقط به معارف توصيفي دين ايمان دارد نمي‌توان مؤمن به آن دين ناميد؛ به همين ترتيب، کسي را که فقط بر اساس توصيه‌هاي دين مي‌کند، بدون آنکه به توصيفات ديني باور داشته باشد، هرگز نمي‌توان مؤمن به آن دين ناميد. اينها نؤمن ببعض و نکفر ببعض‌اند؛ که بدترين نوع کافران‌اند. قرآن کريم در توصيف چنين افرادي مي‌گويد: ✅«إِنَّ الَّذينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُريدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُريدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبيلا؛ أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرينَ عَذاباً مُهينا؛ (نساء، 150-151) كسانى كه خدا و پيامبرانِ او را انكار مى‏كنند، و مى‏خواهند ميان خدا و پيامبرانش تبعيض قائل شوند، و مى‏گويند: «به بعضى ايمان مى‏آوريم، و بعضى را انكار مى‌كنيم» و مى‏خواهند در ميان اين دو، راهى براى خود انتخاب كنند. آنها كافران حقيقى‏اند؛ و براى كافران، مجازات خواركننده‏اى فراهم ساخته‏ايم.» _شریفی 🆔@Andyshedini
اندیشه دینی
✅پاسخ زن تازه مسلمان به عدم ذکر وجوب در قرآن
🔴«جزءنگري» و «کل‌نگري» در شناخت 🔸با توجه به ارتباط تنگاتنگ ظاهر و باطن انسان، يا گفتار و رفتار او از يک طرف و احساسات و گرايش‌ها و باورهايش از طرف ديگر، معلوم مي‌شود که براي شناخت حقيقت و هويت انسان و براي شناخت شخصيت انسان، در عين جزءنگري، بايد کل‌نگر هم بود. 🔸به تعبير ديگر، نه نگاه جزء‌نگر به تنهايي مي‌تواند و هويت انسان را براي ما مشخص کند، آنگونه که رفتارگراها مي‌پنداشتند. و نه نگاه کل‌نگر به تنهايي مي‌تواند شخصيت و هويت واقعي انسان را به ما نشان دهد، آنگونه که گشتالتي‌ها، و برخي ديگر از روان‌شناسان مثل آدلر، مزلو و راجرز مي‌پنداشتند. 🔸به تعبير آلپورت: «هر چند واحد تشکيل دهندة شخصيت، صفت است. اما به صرف بررسي صفات نمي‌توان حقيقت انسان را شناخت بلکه «زيربناي عناصر مختلف (صفات)، وجود يکپارچه و کل‌نگر (نفس) است که دربردارندة همة جنبه‌هاي شخصيتي است که وحدت دروني را شکل مي‌دهند.» (درسهای انسانشناسی و علوم انسانی، ۱۳۹۶) 🆔@Andyshedini
▫️سه عامل کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر 🔰 آیت‌الله در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔻 سه علت عمده درباره کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که مورد تأیید اکثر صاحب نظران نیز می‌باشد؛ 1️⃣ اولین علت عدم نهادینه شدن سه نهاد: ارشاد جاهل، امر به معروف، نهی از منکر در زمان بعد از انقلاب اسلامی می‌باشد. 2️⃣ عامل بودنِ آمرین به معروف دومین عامل مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر است و مردم امر به معروف و نهی از منکر را باید از کسی ببینند و بشنوند که خود او فردی مؤتمر بوده و این قبیل مسائل را پذیرفته باشد. 3️⃣ سومین عامل کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر عدم هماهنگی‌های لازم بین عوامل اجرایی مختلف است. برای نهادینه شدن امر به معروف باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند و متأسفانه این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است. 🔹 مطلب ناراحت کننده برای من این است که چرا از نیروهای تربیت شده در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی استفاده نمی‌شود؟؛ کشور ما در این زمینه ضرر می‌کند و باید واقعاً در بدنه نظام پوست اندازی اتفاق بیفتد تا طیفی به معنای واقعی کلمه بروند و طیف وسیعِ نشیط، درس خوانده، دست پاک و انقلابی روی کار بیایند تا شرایط کشور عوض شود. 📖 متن کامل خبر 🆔 @Andyshedini ☘اندیشه_دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نفوذ در انسان‌ها و دستور به تغییر خلقت... گفت: آن‌ها را گمراه مى‌كنم؛ و به آرزوها سرگرم مى‌سازم؛ و به آنان دستور مى‌دهم كه (اعمال خرافى انجام دهند، و) گوش چهار‌پايان را بشكافند، و آفرينش پاك خدايى را تغيير دهند؛ ⭕️ در این آیه تغییر خلقت، از پروژه های شیطان برای گمراهی بشر معرفی شده است؛ او این کار را به واسطه‌ٔ حزب و جنود خود(از جمله پزشکان) انجام می‌دهد؛ چنانکه به عنوان مثال، انسان‌ها را امر می‌کند چهره‌های خود را مسخ کنند، و کارهای دیگری از این دست انجام می‌دهند که همگی تغییر خلقت خداوند به امر شیطان هستند..! 📘سوره نساء، آیه ۱۱۹ @Andyshedini
❌اشکال این است که خدای متعال، پیروی از شیطان را موجب دچار شدن به عذاب دوزخ دانسته است؛ چنانکه در آیات 42 و 43 سوره حجر می‌فرماید: إِنَّعِبادِی لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلاّ مَنِ اتَّبَعَكَمِنَالْغاوِینَوَإِنَّجَهَنَّمَلَمَوْعِدُهُمْأَجْمَعِینَ؛ «تحقیقاً تو [ای ابلیس] بر بندگان من تسلطی نخواهی داشت؛ مگر گمراهانی که از تو پیروی کنند و وعده‌گاه همگی ایشان در دوزخ است». درحقیقت، عذاب کردن گنهکاران در عالم آخرت، یکی از سنت‌های الهی است و می‌دانیم که سنت‌های الهی، قابل تغییر و تبدیل نیستند؛ چنانکه در آیه 43 سوره فاطرمی‌فرماید: فَلَن ْتَجِد َلِسُنَّتِ اللّه ِتَبْدِیلا ًوَلَن ْتَجِد َلِسُنَّت ِاللّهِ تَحْوِیلاً؛ «هرگز برای سنت خدا تبدیلی نخواهی یافت و هرگز برای سنت خدا تغییری نخواهی یافت». ❓پس چگونه ممکن است این سنت به‌وسیله شفاعت، نقض شود؟ ✅ ج. پاسخ این است که پذیرفتن شفاعت درباره گنهکار واجد شرایط، یکی از سنت‌های تغییرناپذیر الهی است. ❇️ توضیح آنکه سنت‌های الهی، تابع ملاک‌ها و معیارهای واقعی است و هیچ سنتی با وجود مقتضیات و شرایط وجودی و عدمی آن، تغییرپذیر نیست، ولی عباراتی که دلالت بر این سنت‌ها می‌کند، غالباً در مقام بیان همگی قیود موضوع و شرایط مختلف آن نیست. ✅ ازاین‌رو، مواردی یافت می‌شود که ظاهر آیات مربوط به چند سنت مختلف، شامل آنها می‌گردد؛ در‌صورتی‌که درواقع، مصداق آیه اخص و تابع ملاک اقوی است. پس هر سنتی با توجه به قیود و شرایط واقعی موضوعش (و نه‌تنها قیود و شرایطی که در عبارت آمده است)، ثابت و تغییرناپذیر خواهد بود و از جملۀٔ آنها سنت شفاعت است که نسبت به گنهکاران خاصی که واجد شرایط معيّن و مشمول ضوابط مشخصی باشند، ثابت و غیرقابل تبدیل است 🆔@Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا