eitaa logo
اندیشه دینی
388 دنبال‌کننده
660 عکس
423 ویدیو
51 فایل
#اندیشه_دینی کانالی است جهت ارائه مفاهیم و معارف دینی و پاسخ به شبهات 🚩حرفی اگر بود🌱: سوالی اگر داشتید👈 🔸 @shahadat1419 ✔ناشناسمون🍃: 🔸 http://payamenashenas.ir/Hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😔😔 ✅«فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفس می‌کنید؛ چه بخواهید چه نخواهید. اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد... فرهنگ یعنی ، ، عادات مردم؛ آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام بخش مردم در حرکات و اعمال آن هاست ... بنابراین تمرکز دشمنان برای روی فرهنگ بیشتر از همه جاست، چرا؟ به خاطر همین تاثیر زیادی که فرهنگ دارد ...» 🌿تاثیر اعتقادات بر رفتار درست. @Andyshedini
✅ گاهى گفته مى‌شود « فوق قانون است و نمى‌توان آن را محدود کرد»، دیدگاه در این باره چیست؟ ✳️ پاسخ: در اعلامیه ، حقوقى براى انسان‌ها مطرح شده است که از جمله آنها حق آزادى بیان، آزادى اختیار مسکن، آزادى عقیده، آزادى اختیار شغل، آزادى اندیشه، آزادى انتخاب مذهب و آزادى انتخاب همسر است، از سوى دیگر این آزادى‌ها فوق قانون شناخته مى‌شوند و هیچ قانونى حق تعرّض به آنها را ندارد. 🌱در اینجا پرسش‌هاى زیادى پیش مى‌آید: آیا مقصود از فوق قانون بودن این آزادى‌ها آن است که هیچ قانونى اجازه نداشته باشد آنها را محدود کند؟ آیا این آزادى‌ها حدّ و مرز مشخصى دارند یا خیر؟ آیا به عنوان نمونه آزادى بیان این است که هر کس هرچیز دلش خواست بگوید؟! مى‌بینیم در هیچ کشورى چنین اجازه‌اى را نمى‌دهند و براى آزادى بیان حد و مرزى قائل مى‌شوند‌؛ مثلا توهین به شخصیت افراد در هیچ جاى عالم پذیرفته نیست. 🍀در پاسخ به این سؤال که حد و مرز آزادى‌ها تا به کجاست و چه کسى آن را تعیین مى‌کند؟ یک جواب کلى داده شده است که: 🌱حد و مرز آزادى‌ها تا آنجاست که باشد، یعنى منظور، آزادى‌هاى مشروع است. در بعضى از بندهاى اعلامیه حقوق بشر نیز تعبیر «اخلاقى» وجود دارد که رعایت حقوق همراه با موازین اخلاقى را متذکر مى‌شود . ✋ البته مقصود این افراد از کلمه «مشروع» این نیست که شریعتى مثل اسلام آن را تجویز کرده باشد، بلکه مرادشان آن است که قانونى باشد و دولت آن را معتبر بداند و مى‌گویند همین قانون است که حدود آزادى را تعیین مى‌کند. 🔅این جاست که اولین تناقض و تعارض پیدا مى‌شود: از یک طرف مى‌گویند این حقوق و آزادى‌ها فوق قانون است و هیچ قانونى نباید آنها را محدود کند. از طرف دیگر مى‌گویند چون آزادى مشروع ـ نه مطلق ـ مطلوب است قانون باید حدود آزادى را بیان کند و آن را محدود نماید! 📖پ.ن: مرحوم علامه مصباح یزدی، پاسخ استاد به جوانان پرسش‌گر، ص57 🌱اندیشه دینی @Andyshedini
⚠️ وجوب نصب امام از طرف خداوند متعال 🍀هشام جوانی بود از یاران امام صادق علیه السلام، روزی به بصره رفت تا در کلاس مردی که به امامت اعتقادی نداشت شرکت کند. 🔹بعد از کلاس هشام از مرد پرسید: آیا تو چشم داری؟ مرد گفت این چه سوال احمقانه ای است چرا از چیزی که می بینی می پرسی؟ گفت: سوالات من همینطور است. گفت خیلی خب بپرس. هشام از مرد پرسید: آیا تو چشم، بینی و زبان و گوش داری؟ مرد گفت آری دارم. گفت با آنها چه می کنی؟ مرد وظایف همه اعضایش را یکی یکی گفت. بعد پرسید: عقل هم داری. گفت آری. پرسید وظیفه اش چیست؟ گفت او هر چه که بر حواسم می گذرد را می گیرد و صحیح و باطلش را مشخص می کند. 🔸پرسید آیا وقتی اعضای بدن سالم هستند هم به نیاز است؟ گفت: بله چون اگر اعضا در وظایفشان دچار تردید شوند به عقل رجوع می کنند. پرسید پس خداوند عقل را برای رفع تردید اعضا قرار داده است. گفت درست است. پرسید: چطور خداوند برای اداره اعضای بدن تو رهبر و پیشوایی گذاشته اما این همه انسان را بدون آفریده تا در شک و حیرت بمانند. 📚اصول کافی؛باب الاضطرار الی الحجه حدیث ۳،ج۱ 🌱 @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓انگیزۀ چیست؟ ✅می‌توان گفت انگیزه‌ای که انسان را به ایمان آوردن وا‌می‌دارد، می‌تواند و رسیدن به و جاودانی باشد. نیز ممکن است انگیزۀ انسان در ایمان آوردن، وصول به کمال باشد؛ یعنی پذیرش چیزی را که تشخیص می‌دهد حق است، کمال برای خود بداند. حال اگر هر یک از این دو، انگیزۀ ایمان آوردن انسان باشد اشکالی ندارد و بعد از اینکه به هر یک از این دو انگیزه، ایمان پیدا کرد، خود ایمان باید انگیزۀ سایر کارها باشد و ریشۀ ارزش‌های دیگر اعمال انسان خواهد بود؛ یعنی اعمالی که از ایمان سرچشمه می‌گیرند پ.ن: علامه مصباح یزدی، انسان‌سازي در قرآن ، ص67 🌿اندیشه دینی @Andyshedini
☘محبت دنیا🍀 ❌اگر خصلت روحى ما بگونه‌اى است که اشیاء برایمان از محبوبترند؛ آنچنانکه، در سر بجاى خدا آنها را مقدّم میکنیم و برمى‌گزینیم؛ در اینصورت، مشمول آیه زیر هستیم و باید منتظر امر الهى باشید که خدا فاسقان را هدایت نمى‌کند: 🍀«قُلْ اِنْ کانَ ابآؤُكُمْ وَ اَبْناؤُكُمْ وَ اِخْوانُكُمْ وَ اَزْواجُكُمْ وَ عَشیرَتُكُمْ وَ اَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَتِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَونَها اَحَبَّ اِلَيْكُمْ مِّنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَجِهاد فى سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتّى يَأْتِىَ اللّهُ بِاَمْرِهِ وَاللّهُ لايَهْدِىَ الْقَوْمَ الْفاسِقین» 🌱پ.ن: (سوره مبارکه توبه آیه شریفه 24).🍃 ✨اندیشه دینی @Andyshedini
🌿دو در یک قلب ❤️ @Andyshedini
⚡️سوال: ✔️ولایت فقیه درست است یا وکالت فقیه؟ ✅پاسخ: 1⃣ وکالت در جایی است که شخص اصالتا حقی را داشته باشدو سپس آن را به وکیلش واگذار کند، اما در نظام سیاسی اسلام چنین نیست و حاکم اختیارتی دارد که در حوزه حقوق مردم نیست مثلا اجرای حد و قصاص و قتل و... که در شرع برای حاکم است و برای آحاد مردم چنین حقوقی وجود ندارد تا بخواهند به حاکم دهند. به تعبیر دیگر، مالکیت حقیقی و ولایت بر موجودات مختص خداست و اوست که می تواند اذن در تصرف و ... دهد. 2⃣ حاکم شرع باید دقیقا بر پایه احکام و دستورات الهی عمل نماید و حق سرپیچی از قانون شرعی ندارد و نمی تواند طبق خواست مردم بر علیه دستورات الهی عمل نماید. در حالی که اگر وکیل بود باید طبق خواست انها عمل می نمود. 3⃣ بقای وکالت به زنده بودن موکل است اما در ولایت مسئله فرق دارد و ولایت تداوم خود را دارد 4⃣ مطابق احکام اسلامی، وکالت فرد غیر مسلمان صحیح است و اسلام، شرط برای وکیل نیست، اما در ولایت، بنا بر اصل «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» کسی که بر مسلمانان ولایت دارد باید مسلمان باشد مثلا هرگز پدر کافر نمی تواند ولی طفل مسلمان باشد. @Andyshedini
بودن شناخت بدین معنی است که دل انسان، با خدا آشناست و در ژرفای روح وی مایه‌ای برای شناخت آگاهانه خدا وجود دارد که قابل رشد و شکوفایی است؛ اما این مآیه فطری در افراد عادی به‌گونه‌ای نیست که ایشان را به‌کلی بی‌نیاز از اندیشیدن و استدلال عقلی کند. 🌱پ.ن: علامه مصباح یزدی، آموزش عقايد ، ص66 🍀اندیشه دینی @Andyshedini
✅چرا با اغاز شده است؟ ❇️خداى تعالى كلام خود را به نام خود كه عزيزترين نام است آغاز كرده، تا آنچه كه در كلامش هست مارك و نشان او را داشته باشد، و مرتبط با نام او باشد، و نيز ادبى باشد تا بندگان خود را به آن ادب، مؤدب كند، و بياموزد تا در اعمال و افعال و گفتارهايشان اين ادب را رعايت نموده، آن را با نام وى آغاز نموده، مارك وى را به آن بزنند، تا عملشان خدايى شود و مقصود اصلى از آن اعمال، خدا و رضاى او باشد، و در نتيجه باطل و هالك و ناقص و ناتمام نمانند، چون به نام خدايى آغاز شده كه هلاك و بطلان در او راه ندارد. 🌱خداى تعالى در چند جا از كلام خود بيان فرمودند كه آنچه براى رضاى او و به خاطر او و به احترام او انجام نشود باطل و بى اثر خواهد بود، 🌱و نيز فرمودند: به يك يك اعمالى كه بندگانش انجام داده مى‏ پردازد، و آنچه به احترام او و به خاطر او انجام نداده ‏اند نابود و هباء منثورا مى ‏كند، و آنچه به غير اين منظور انجام داده‏ اند، حبط و بى اثر و باطل مى ‏كند، 🌱و نيز فرموده: هيچ چيزى جز خدای متعال بقاء ندارد، در نتيجه هر چه به احترام او و به خاطر رضاى او انجام شود، و به نام او درست شود باقى مى‏ ماند. 🌾اندیشه دینی پ.ن: ، تفسیر المیزان، ذیل سوره مبارکه حمد @Andyshedini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا