eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
108 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️⭕️حکم اسلام و زرتشتیان هنگام تماس با مرده اسلام و زرتشتیان برای کسی که جنازه ی انسان را لمس کرده، احکامی را در نظر گرفته اند. این احکام را مقایسه می کنیم: 👈از نظر اسلام، کسی که جنازه ی انسان را لمس کند باید با آب پاکیزه غسل کند. شاید این کار نوعی مجازات باشد تا افراد در غیر ضرورت به مرده که آلوده به میکروب است، دست نزنند. 👈زرتشتیان برابر آنچه در فرگرد نهم وندیداد (بخشی از اوستا) آمده، اگر کسی با مرده ای تماس پیدا کند، دیو مرده در بدنش وارد می شود و لازم است به وسیله ی موبدی آشنا با دیوزدایی، از بدن او خارج شود. برای این کار به این صورت عمل می شود: به فاصله هایی معین داخل زمین، رو به جهات چهارگانه (شمال، جنوب، شرق، غرب) شیارهایی می کند و سوراخ هایی تعبیه می کند و سنگ هایی می چیند و اورادی خاص در زمان های مختلف زمزمه می کند. مرد ناپاک را با شرایطی دقیق وارد زمین کرده خود بیرون از زمین، ادرار گاو را، که با شرایطی بسیار وقت گیر قبلا تهیه شده، در ظرف هایی از سرب یا آهن، با لوله هایی دارای اندازه و ضخامت مشخص و… به سر فرد آلوده می ریزد. 👈هربار که پیشاب گاو را بر او می پاشد، دیو مرده از اندامی به اندام دیگر وی می گریزد. از سر به سوراخ های بینی، به پشت گردن، گوش چپ، گوش راست و… می گریزد. تا سرانجام به شست پای چپ می رسد و هرگاه این مراسم بسیار طولانی و ملالت آور درست و دقیق انجام شود با ریختن شاش گاو به شست پای چپ، دیو مرده به شکل مگس بزرگ و بسیار زشتی از بدن فرد آلوده می گریزد. ⭕️⭕️این پایان کار نیست. چون این کار در کنار شش سوراخ انجام می شود، موبد در کنار هر سوراخی ادعیه ای خاص می خواند و سرانجام قرنطینه صورت می گیرد. شخص آلوده چندین روز با لباس و خوراک ویژه و مراسمی خاص به تنهایی به سر می برد و پس از این مدت که معمولا سه روز است، دوباره با ادرار گاو غسل داده شستشو می شود و با اجازه ی موبدی که دیو را از وی دور ساخته می تواند به زندگی عادی باز گردد. 📚منبع: وندیداد، ج ۱، ص ۱۱۳، مقدمه شناسنامه کتاب: وندیداد، ترجمه و واژه نامه و یادداشت‌ها: هاشم رضی، تهران، فکر روز، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش. ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌
✳️خروس تخم گذار😳 با مطالعه کتاب بندهش فصل ۹ ص۸۵ به یک نکته عجیب برخورد میکنیم خروسی که تخم میگذارد در این قسمت از کتاب بندهش امده: خروس که مرغ پروردش و پیش دخشه نیز خوانند به هرروز تخمی کند باشد نهانی ، باشد اشکارا ومیان مردمان ریند درمیان مرغان نر ، آن که تخم کند وافگند تنها خروس است که باشد به بینش مردمان بیفگند دانشنامه اساطیری جانوران ص۱۱۴ دکتر خسرو قلی زاده ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
📌پاسخ به شبهه کانال منتسب به زرتشتیان 📚شبهه: خداوند مسلمانان مکار و حیله گر است چون در قرآن گفته شده خداوند مکار است 📝پاسخ : 🔻برای هر واژه ای معانی متعدّدی بیان نموده اند که افراد ناشی، همواره همان اوّلین معنا را گرفته و باقی را رها می سازند. همچنین خیلی ها غافلند از این حقیقت که بسیاری از کلمات عربی که در فارسی نیز رائج شده اند، دگرگونی معنایی پیدا کرده اند. مثلاً حیله در زبان فارسی همواره معنای منفی دارد ؛ در حالی که حیله در زبان عربی به معنی چاره و راه حلّ عملی است ؛ لذا  قدما علم فیزیک را «علم الحیل» می گفتند. فرهنگ ابجدی گفته: « الحِیلَه – ج حِیَل [حیل و حول]: مهارت و نیک اندیشى ، قدرت تصرّف در کارها ؛ «لا حِیلهَ لی فى ما بیدی»: کارى نمىتوانم بکنم، از دستم کارى بر نمىآید؛ «مَا الْحِیلَه؟»: چه باید کرد؛ «لَم یَجِدْ حِیلَهً إلّا»: کارى نتوانست بکند مگر آنکه … » واژه ی مکر نیز در زبان فارسی همواره معنی منفی دارد ؛ در حالی در زبان عربی هم در معنی مثبت به کار می رود هم در معنی منفی. قاموس قرآن در معنی مکر گفته: « مکر: تدبیر ؛ اعمّ از آنکه در کار بد باشد یا در کار خوب.» در مفردات و اقرب الموارد گوید: « مکر آن است که شخص را به حیلهاى (روشی عملی) از مقصودش منصرف کنى و آن، دو نوع است محمود و مذموم. محمود آنست که از آن، کار خوبى مراد باشد و مذموم بعکس است.» در المنار گفته: « مکر در اصل، تدبیر مخفى است که مکر شده را به آنچه گمان نمی کرد می کشد» و لغتنامه ی التحقیق گفته: « أنّ الأصل الواحد فی المادّه: تدبیر و تقدیر للإضرار من غیر أن یعلم و یعلن إضراره. ــــ مکر در اصل یک معنا دارد که عبارت است از تدبیر و تقدیر برای زیان زدن ، بدون آنکه زیان رسانی آن معلوم و آشکار باشد.» پس « وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرینَ » یعنی آنها چاره اندیشی نمودند و تدبیری به کار بستند تا به حقّ زیانی برسانند ؛ خدا نیز تدبیری نمود که آنها ندانسته به خود زیان زده و به نفع حقّ کار کردند ؛ لذا خدا بهترین تدبیرکنندگان و چاره کنندگان است. پس اینکه در زبان فارسی، مکر و حیله را همواره در معنی قبیح به کار می برند، دلیل نمی شود که در زبان عربی هم همین گونه باشد. خیلی از واژه های عربی هستند که در زبان فارسی، معانی غلطی به خود گرفته اند مثل واژه ی استعمار که در فارسی به معنی چپاولگر به کار می رود در حالی که در عربی، به معنی آباد کننده و طالب آبادانی است. و مثل واژه ی مزخرف که در فارسی معنی منفی دارد در حالی که در عربی به معنی زینت داده شده است. لذا در فهم قرآن و روایات، باید به این اصل مهمّ توجّه داشت که واژه های عربی ممکن است در زبان فارسی، غلط به کار رفته باشند. مکر در زبان عربی، هم در معنی بد به کار رفته هم در معنی خوب، در حالی که در زبان فارسی، همواره در معنی بد به کار می رود.  ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
«جیمزموریه»،نویسنده بریتانیایی از مقبره کوروش میگوید... ✅ @Anti_archaism
🔘 #داندمایف استاد تاریخ امپراتوری ایران باستان و بابل : 🔻اسناد زیادی از حراج #برده در دوره فرمانروایی #داریوش در #تخت_جمشید ثبت شده است. 📚ایرانیان در بابل هخامنشی،ص۱۱۷ ✅ @Anti_Archaism
انوشیروان در حمله به سرزمین روم ، پس از اشغال برخی شهرهای رومی شرقی ، باجی سنگین از رومیان خواست و نیز شرط کرد که تریبونوس (Tribunus) طبیب رومی نیز تحویل حکومت ایران داده شود تا پزشک دربار انوشیروان گردد ، چنانکه وی سابقاً نیز بیماری انوشیروان را درمان کرده بود ، این گفتار نشان می‌دهد که برخلاف سخنان باستانگرایان پزشکان ایرانی از تخصص و دانش کافی برای مداوای بیماری ‌ها برخوردار نبودند. منبع : جنگ های ایران و روم ، پروکوپیوس ، محمد سعیدی ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ اول (۱۳۳۸) و چاپ دوم (۱۳۶۵) ، صفحه ۲۰۸ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌
✳️رای عجیب و ناعادلانه داوران شاهی دربار کمبوجیه در مورد نجبای مصری در تاریخ هرودوت آمده است کمبوجیه پس از حمله و گرفتن مصر داوران شاهی دربارش رای داده بودند که به جای هر هر نفر پارسی ده تن از نجبای مصری فدا( اعدام) شوند حال سوال اینجاست هخامنشیان که خود متجاوز بوده اند و به مصر تجاوز و حمله کرده اند و مصریان از کشور خودشان دفاع کردند و تسلیم نشدند آیا حق دفاع از کشور خودشان را نداشتند که این چنین بی رحمانه و ناعادلانه مجازات شوند این هست منطق و روش هخامنشیان تاریخ هرودوت ص۱۹۶ ترجمه وحید مازندرانی ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
عرض ادب خدمت اعضای محترم با دعوت دوستان خودتون به کانال ما،ما را در ادامه روند بهتر کانال یاری کنید... از عزیزانی که مایل به همکاری در مجموعه نقد زرتشت و باستان گرایی در پیام رسان تلگرام هستند دعوت به عمل می آید... برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @ya_aba_saleh3 مراجعه کنید با تشکر از همراهی شما بزرگواران🌹
✅ #زنده_به_گور_کردن در #ایران_باستان از زبان #هرودوت ✅ @Anti_archaism
✅بی سوادی عمومی در میان #زرتشتیان و اهتمام #مسلمانان به سواد ✅ @Anti_Archaism
✅ جشن #مهرگان هیچ ارتباطی با #زرتشتیان ندارد ... ✅ @Anti_Archaism