🔻زرتشتی نماهایی که بوی رسوایی و سوختن آنها از چند فرسخی به مشام می رسد در برابر مطلب علمی ما چیزی به جز پشتک زدن ندارند.
داستان از این قرار است که در چند پست گذشته مطالبی گذاشته شد مبنی بر اینکه شواهدی در اوستا هست که رستم زرتشتی نیست.
حال جماعتی زرتشتی نما وابسته به رژیم صهیونیستی مطالبی بیان کردند که اصطلاحا اومدن ابروشو درست کنن، زدن چششم کور کردند
1⃣ما در متنمون نوشتیم ادعا شده که زرتشتی ها دروغ نمی گن
حال این جماعت همین رو مثلا اعتراف ما در نظر گرفتند
🔹اولا ما گفتیم ادعا شده! که پایین تر هم سند این مطلب رو خواهیم داد که ادعای چه کسانی بوده است
🔹دوما فرض کنیم چنین باشه که این شامل زرتشتي های واقعی هست نه زرتشتی نماهای فضای مجازی متصل به رژیم صهیونیستی
🔹سوما برای این قسمت 2 مثال جالب بگیم
▪️مثال اول
همین جماعت زرتشتی نمای وابسته به رژیم صهیونیستی دهها توهین و تهمت و دروغگوبودن و... به موبد موبدان ایران جناب اردشیر خورشیدیان زده اند
حال شما زرتشتی واقعی راست گو هستید یا موبد موبدان ایران!
مگر همتون راست گو نیستید پس چی شد موبد موبدان ایران شد دروغگو؟
البته احتمالا خواهند گفت طرف اصلا زرتشتی نیست 😄
اون موقع شما مجهول الهویه ها شدین زرتشتی واقعی🤷♂
🔊استعلام صورت گرفته در مورد این گروه صهونیستی از زرتشتیان معروف (کلیک کنید)
▪️مثال دوم
تقریبا همه مطالب اوستا و متون زرتشتی گفته اهورامزدا می گوید یا زرتشت می گوید و حال مدعی شدن این سخنان موبدان بوده که به دروغ به زرتشت و اهورامزدا نسبت دادند!
و این یعنی بزرگترین کَلک تاریخ! 🤥
2⃣در مورد داستان رستم
در اینجا برای اینکه بار علمی این مطالب که از فهم عده ایی خارج است را مشاهده کنید باید گفت که این مطالب از مقالات علمی اساتید برجسته کشوری گردآوری شده است
مثلا مقاله زیر
📚https://b2n.ir/d17495
که توسط اساتید برجسته شاهنامه پژوه ایرانی نوشته شده است
🔹دکتررضایی دشت ارژنه دانشیار دانشگاه شیراز
🔹دکترنجاری استادیار دانشگاه شیراز
در نتیجه گیری مقاله بعد از شرح مفصل مطالب چنین امده است :
▪️" برخی از ویژگی های رستم همانند پرخوری، پرآشامی و پرسخنی و همچنین دست یاختن به دروغ و چاره، در نظام اخلاقی دین زردشتی بسیار نکوهیده است و فرضيه تعارض موبدان با او را از این جنبه نیز تقویت می کند.
گسترش چشم گیر روایات رستم پس از سقوط حکومت موبدانه ساسانیان در رده های وسیع ملی و نبود هیچ نامی از او در آثار مکتوب تا قبل از آن، این حدس را به ذهن می رساند که گویی با سقوط ساسانیان موانع رواج و انتشار اخبار رستم رخت بر بسته است"▪️
✳️برای اینکه اسیر توهمات عده ایی زرتشتی نما نشید
🔹مقاله دیگری از استاد سرشناس دانشگاه اصفهان خدمت شما قرار می دهیم که بیان میکنه رستم، اسطوره آریایی است که برگرفته از ایزد ایندرا است (ایزدی که در متون زرتشتی به شدت نکوهیده شده)
📚https://b2n.ir/d17943
🔹همچنین نظر دکتر مهرداد بهار در این مورد:
🔻برای رستم دخمه می سازند (که طبعا مقصود، دخمه معروف زردشتی نیست) و در برابر در دخمه، گوری هم برای رخش می سازند که ایستاده در گور،منتظر سوار خویش است که نشان از رسمی سکائی(غیر زرتشتی)است
📚https://b2n.ir/a23938
🔹یا دکتر شروین فرید نژاد ایران شناس معروف دانشگاه برلین در مورد رستم چنین بیان می کنه:
📚https://b2n.ir/d06148
🔹همچنین دکتر سیروس شمیسا استاد سرشناس ایرانی در مقاله معروف خود یعنی (طرح اصلی داستان رستم و اسفندیار) که بعدا با اضافاتی تبدیل به کتاب می شود، می نویسد :
"رستم زردشتی نیست
خاندان رستم که در زابلستان میزیند زردشتی نیستند ودین بهی را نپذیرفته اند اسفندیار برای دعوت رستم به دین جدید است که به زابلستان میرود ودر حقیقت لشکر کشی او به سیستان یک جنگ مذهبی است."
https://b2n.ir/h82538
❌حال مطالب عده ایی دانش آموز را باور می کنید یا اساتید برجسته شاهنامه پژوه! 🤦♂
🔻 مثلا دکتر سیروس شمیسا، مهرداد بهار و...نمی دانند که رستم چند سال قبل توسط گشتاسب زرشتی شده ! 😏
▪️البته عده ایی هم که معتقد به جنگ مذهبی رستم و اسفندیار نیستند باز به زرتشتی بودن رستم اعتقادی ندارند
3⃣اینکه رستم فریب و نیرنگ داده رو در مقالات بالا اشاره کردیم که سخن اساتیدبوده(سیر زندگی رستم نشون میده که در داستان های او با سهراب و اسفندیار خط فکری او تغییری نکرده)
⏮و اتفاقا اینجا هست که بجای ابرو چشمش رو در میارن⏭⏬
🔸این جماعت میگن رستم قبل از جنگ با اسفندیار زرتشتی بوده است و گشتاسب اون رو زرتشتی کرده
پس استفاده از دروغ و سحر و جادو توسط رستم برای شکست اسفندیار از تعالیم دقیق زرتشتی هست 🤦♂
▪️به قول هادی عامل خسته نباشی دلاور ، خدا قوت پهلوان▪️
⤵️ببینید سایر رسوایی ها این جماعت رو
کلیک کنید
کلیک کنید
کلیک کنید
کلیک کنید
⚠️در پناه گئوش اورون🐄 باشید ⚠️
@Anti_Archaism
✅وقتی ارزش باد معده انوشیروان از بزرگمهر بیشتر است!!!
✅توهین به بزرگمهر و سگ خطاب کردن وی توسط انوشیروان
✅در نهایت کور شدن بزرگمهر بخاطر باد معده شاهنشاه
🔹در شاهنامه فردوسی آمده است که روزی انوشیروان برای شکار با بوذرجمهر(بزرگمهر) و همراهان راهی مرغزار شد و در میانه راه برای استراحت توقف کرد و سر بر پای یکی از خوبرویان می نهد و می خوابد . همیشه بر بازوی شاه بازوبندی پرگهر قرار داشت که در خواب پرنده ایی فرود آمده و آن گوهر ها را می خورد.
▪️چنان بد که کسری بدان روزگار
برفت از مداین ز بهر شکار
▪️فرود آمد از بارگی شاه نرم
بدان تاکند برگیا چشم گرم
▪️ندید از پرستندگان هیچکس
یکی خوب رخ ماند با شاه بس
▪️برهنه شد از جامه بازوی او
یکی مرغ رفت از هوا سوی او
▪️فرودآمد از ابر مرغ سیاه
ز پرواز شد تا ببالین شاه
🔹بزرگمهر از این اتفاق ناراحت می شود و آن را به فال بد گرفته و اصطلاحا لب را گاز می گیرد.
اما همان لحظه انوشیروان بیدار می شود
و فکر می کند این خنده بزرگمهر بخاطر بادی هست که از شاه خارج شده است و با بی احترامی تمام بزرگمهر را سگ خطاب می کند و به زندان می افکند
▪️چوبیدارشد شاه و او را بدید
کزان سان همی لب بدندان گزید
▪️گمانی چنان برد کو را بخواب
خورش کرد بر پرورش برشتاب
▪️بدو گفت کای سگ تو را این که گفت
که پالایش طبع بتوان نهفت
🔻کزازی در تحلیل این ابيات می نویسد «آنگاه که شاه چشم گشود و او را لب گزان دید، پنداشت که مگر در خواب، خورش در پرورش شتاب گرفته است و نا آگاه و به ناگاه تیزی از او جسته است. خشمگین و تافته بر وی بانگ برزد ... (کزازی، میر جلال الدین (۱۳۹۱). دفتر دانایی و داد (بازنوشت شاهنامه)، تهران: معین، صفحه 640 )
🔻همچینن توضیحات صوتی دکتر خطیبی اوستا شناس معروف در مورد این ابیات و باد معده شاهنشاه و سگ خطاب کردن بزرگمهر که توهین به او بوده است
🌐https://b2n.ir/d01774
🔻و در لغت نامه دهخدا پالایش طبع که در شعر آمده به معنای دفع فضول چون بول و باد معنی شده است
🔹اما بزرگمهر هرگز خم به ابرو نیاورده و در برابر ظلم انوشیروان سر خم نمی کند . بزرگمهر گناهی مرتکب نشده بود که بخواهد از شاه پوزش بخواهد بنابراین هرگز در برابر شاه تسلیم و سرافکنده نمی شود .
🔹انوشیروان پس از آنکه بزرگمهر را به زندان می افکند روزی احوال و جایگاه او را جویا می شود تا بگمان خود اگر بزرگمهر پوزش بخواهد و در برابر قدرت نمایی شاه تسلیم شود او را از زندان رهایی بخشد ، اما بزرگمهر هرگز سر فرود نیاورده و چنین پاسخ می دهد :
▪️که حال من از حال شاه جهان
فراوان به است آشکار و نهان
🔹پاسخ صریح بزرگمهر شاه خودکامه را خشمگین می کند . کسری فرمان می دهد تنوری آهنین و تنگ بسازند که دور تا دور آن را میخ و پیکان پر کرده باشد . سپس بزرگمهر را در آن می افکنند و در تنور را با آهن می پوشانند !
▪️ز پاسخ بر آشفت و شد چون پلنگ
ز آهن تنوری بفرمود تنگ
▪️ز پیکان و از میخ گرد اندرش
هم از بند آهن نهفته سرش
🔹بزرگمهر اینبار در تنوری تنگ جای گرفته بود که حتی نمی توانست لحظه ای بخوابد !
▪️نبد روزش آرام و شب جای خواب
تنش پر ز سختی دلش پرشتاب
🔹انوشیروان دگربار فرستاده ای نزد او می فرستد تا بداند آیا با این همه رنج و سختی سرانجام تسلیم خواهد شد و سر فرود می آورد. بزرگمهر به فرستاده چنین پاسخ می دهد :
▪️چنین داد پاسخ بمرد جوان
که روزم به از روز نوشین روان
🔹نوشین روان(انوشیروان) از شنیدن این سخنان بسیار آشفته می گردد و یک مرد دانا بهمراه یک دژخیم ( جلاد) را بنزد بزرگمهر می فرستد و می گوید اگر با مرد دانا همداستان شدی و پوزش خواستی که هیچ وگرنه دژخیم سرت را از تنت برخواهد داشت :
▪️وگرنه که دژخیم با تیغ تیز
نماید تو را گردش رستخیز !
🔹پیام شاه از سوی مرد دانا به بزرگمهر می رسد و او در پاسخ به تهدید شاه در کمال آزادمنشی می گوید :
▪️چه با گنج و تختی چه با رنج سخت
ببندیم هر دو بناکام رخت
▪️نه این پای دارد بگیتی نه آن
سرآیدهمی نیک و بد بیگمان
▪️ز سختی گذر کردن آسان بود
دل تاجداران هراسان بود !
🔹انوشیروان با شنیدن این سخنان از کرده ی خویش پشیمان می شود و #بزرگمهر را از زندان تاریک آزاد می کند ولی غرورش اجازه نمی دهد او را به جایگاه پیشین بازگرداند . اما بر اثر سختیهای روزهای حبس بزرگمهر فرسوده شده و بینایی چشمش را از دست می دهد:
▪️برین نیز بگذشت چندی سپهر
پر آژنگ شد روی بوزرجمهر
▪️دلش تنگ تر گشت و باریک شد
دو چشمش ز اندیشه تاریک شد
🔹بزرگمهر بر اثر سختی ها و شکنجه های بسیاری که از سوی #انوشیروان بر وی وارد آمد، سرانجام پس از مدتی می میرد
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅ازدواج محارم زرتشتیان نزد مورخان
🔻عده ایی در تلاشند که القا کنند ازدواج محارمی در بین زرتشتیان نبوده و این از جعلیات تاریخی است. جدا از منابع بسیار زرتشتی و سخن اساتید تاریخ که این مطلب رو تایید می کنند، مورخان و نویسندگانی که به این امر در بین زرتشتیان اشاره کرده اند
🔹یعقوبی - مورخ معروف قرن سوم هجری، می گوید: ایرانیان با مادران و خواهران و دختران خود ازدواج می کردند و این کار را نیکی و نزدیکی با خدا می دانستند
📚https://b2n.ir/r10831
🔹ابوریحان بیرونی دانشمند معروف ایرانی قرن چهار هجری هم در کتاب معروف خود(آثار الباقیه) به ازدواج با محارم اشاره می کند
📚 https://b2n.ir/522752
📚 https://b2n.ir/121369
🔹بیهقی نویسنده و مورخ معروف ایرانی قرن چهارم هجری هم به رسم ازدواج محارم بین زرتشتیان اشاره می کند
📚 https://b2n.ir/795638
📚 https://b2n.ir/687081
🔹طاهر مقدسی تاریخ نگار و جغرافی دان قرن چهارم هجری در مورد آداب زرتشتیان می گوید:
ازدواج با خواهران و دختران را حلال می دانند
📚https://b2n.ir/u18671
🔹مسعودی مورخ و جغرافی دان معروف قرن چهارم هجری هم در مورد ازدواج محارم اشاراتی دارد :
📚https://b2n.ir/d34270
🔹 ابوعلی بلعمی (متوفای ۳۲۵ هجری) وزیر فرهیختهی دربار سامانیان میگوید:
"و مغان را يكى پيغمبر است. او را زردشت گويند كه اين دين مغى او نهاد ايشان را، و دعوى كرد كه من پيغمبرم و آتش پرستىِ ايشان را صواب نمود، و كتابى آورد كه آن را زند و اَستا خوانند، و خواهر و مادر را به زنى كردن او آورد"
📚تاریخ بلعمی (تاريخنامه طبری)، تهران: انتشارات سروش، ۱۳۷۸. ج ۱ ص ۴۶۹
🔹ابوسعید گردیزی (متوفای ۴۳۳ هجری) که از شاگردان برحستهی ابوریحان بیرونی بود و در زمینه تاریخ پژوهشهای ارزندهای برای آیندگان برجای گذاشت، در مکتوبات تاریخی خود دربارهی زرتشت مینویسد: «و چون وى بيامد كتاب اَستا آورد و آتشپرستى فرمود، و نكاح اهل حُرمَت جایز كرد، و گشتاسپ دين او بپذيرفت»
ابوسعيد گرديزى، زين الاخبار، تهران: انتشارات دنياى كتاب، ۱۳۶۳. ص ۵۱
📚https://b2n.ir/y82150
🔹در نفثة المصدور زیدری نسوی قرن هفتم هجری، در مذمّت ازدواج با محارم، اینگونه آمده است:
«چه صلاح توقع توان کرد از حرام زادهای (صاحب شهرِ آمِد) که در نزوان(برجستن نر بر ماده) امّهات، سیرت تیوس(بز بزرگ) پسندیده باشد؟! و در إتیان( با زن هم آغوشی کردن) محارم و أخَوات، مذهب مجوس گزیده؟!» (زیدری نسوی، 1343، 62)
📚https://b2n.ir/n91803
🔹سید مرتضی بن داعی حسنی رازی نویسنده قرن هفتم در کتاب تبصرة العوام فی معرفه مقالات الانام می نویسد :
"... و ایشان وطی(نزدیکی) مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله و آن چه از ایشان بزایند جمله حلال دانند... مجوس گویند شرع مباح کرده است الا آن که هر فرزندی که از اینها بزاید، او را در شرف تفاوت بود. که از مادر خود آورد شریف تر بود از آن که از دختر آورده بود، و آن چه از دختر آورد، شریف تر از آن از خواهر آورده، و آن چه از جده خویش آورد شریف تر از همه بود..."
📚https://b2n.ir/y93344
🔹جاحظ نویسنده معروف قرن دوم یا سوم هجری نیز در البیان و التبیین اشاره می کند:
المجوس ينكحون أمهاتهم
📚https://b2n.ir/u16862
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅بیت مشهوری که از فردوسی نیست
بسی رنج بردم در این سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی
از کتاب " درباره شاهنامه"
ص ۱۰۸
دکتر ابوالفضل خطیبی
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گستاخی ترکیه ادامه دارد
همزمان با رزمایش ترکیه، آذربایجان و پاکستان در مرزهای شمالشرق ایران؛ "ینیشفق" که بعنوان بوقچی رسانهای اردوغان شناخته میشود، از قول یکنماینده آذربایجان تیتر زده: ایران از نقشه محو میشود!
اولا: غلط کردند.
دوما: وزارت خارجه به این بیادبی پاسخ بدهد.
@BisimchiMedia
4_5924638262181235360.mp3
2.09M
✅زندان زنان و گشتاسب، شاه محبوب زرتشتی!
🔻در شاهنامه آمده است که اسفندیار پهلوان زرتشتی وقتی در برابر پدر خود یعنی گشتاسب شاه معروف زرتشتی که در گاتها هم ستایش شده است قرار می گیرد بارها نسبت به ظلم پدر خود گله می کند، از جمله :
▪️سوی گنبدان دژ فرستادیم
ز خواری به بدکارگان دادیم
🔻اسفندیار به خواری و زندانی شدن اشاره می کند اما چه زندان و چه خواری!
🔻اینجا اشاره می کند که گشتاسب، شاه محبوب زرتشتی، پسر خود اسفندیار پهلوان زرتشتی را به زندان زنان بدکاره می اندازد که او را خوار کند!
🔻دکتر ابوالفضل خطیبی شاهنامه پژوه معروف شرح صوتی در مورد این بیت دارند که می توانید در بالا گوش کنید
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ هما، کرکس مقدس
👈🏻 چرا در ادبیات فارسی، هما نماد سعادت است؟ خیلی جالب، از دست ندید
🎙 مهدی رستمی
🔻هما (با نامعلمی Gypaetus barbatus) پرندهای لاشهخوار و جزو خانواده کرکسها است. اما چرا این پرنده در فرهنگ و ادبیات ایران (به ویژه ایران باستان) از قداست برخوردار بود
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
گروه پژوهشی آرتا
✅دانشمندان(4) ⛔️ژیوَکَه! 🔹در یکی از الواح خطی خبری از بیماری داریوش داریم(از نوع بیماری او اطلاع
✅دانشمندان (5)
⛔️جاماسپ
🔹 جاماسپ شخصیتی که در منابع زرتشتی بسیار ستوده شده و او را داماد زرتشت نیز نامیده اند.اما شاهنامه فردوسی در مورد این شخصیت در مجموع چهره مثبتی ندارد. در مواردی از آن تعریف می کند اما هنگامی که اسفندیار پهلوان مقدس زرتشتی کشته می شود، پَشوتن زرتشتی(بردار اسفندیار) که در شاهنامه معمولا خردمند و صادق است، جاماسپ را دروغگو، تفرقه افکن، شوم، بدکیش و... خطاب می کند.
▪️بگفت این و رخ سوی جاماسپ کرد
که ای شوم بدکیش و بدزاد مرد
▪️ز گیتی ندانی سخن جز دروغ
به کژی گرفتی ز هرکس فروغ
▪️میان کیان دشمنی افگنی
همی این بدان آن بدین برزنی
▪️ندانی همی جز بد آموختن
گسستن ز نیکی بدی توختن
▪️یکی کشت کردی تو اندر جهان
که کس ندرود آشکار و نهان
▪️بزرگی به گفتار تو کشته شد
که روز بزرگان همه گشته شد
▪️تو آموختی شاه را راه کژ
ایا پیر بیراه و کوتاه و کژ
🔹حتی اسفندیار پهلوان مقدس زرتشتی نیز در آخرین لحظات زندگی خود در مورد جاماسپ او را به بدی یاد کرده و آرزوی مرگ برای او می کند :
▪️چنین گفت جاماسپ گم بوده نام
که هرگز به گیتی مبیناد کام
🔻دکتر کزازی در تحلیل این بیت می نویسد :
"گم بوده نام در معنی (گم گشته نامه) است و کنایه ای ایما از مرده و از جهان رفته: هر کس می میرد، مگر اندکی از مردمان که جاویدنام اند و زنده یاد، اندک اندک فراموش می شود و نامش از یادها می رود. در بیت، چونان نفرینی برای جاماسپ به کار برده شده است و اسفندیار مرگ او را آرزو کرده است. "
📚نامه باستان، جلد 6،میرجلالالدین کزازی، صفحه 789
🔹در این باره دکتر مجابی استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در مقاله ایی درباره جاماسب شاهنامه می نویسد :
"جاماسپ در شاهنامه در شمار جادوگران و کاهنان توطئه گر عهد باستان دانسته شده است. شغل کهانت در تاریخ به مرور از جادوگران و شمنان به طبقه دینی انتقال می یابد، جالب توجه است که در شاهنامه این طبقه دوباره با همان ویژگی قدیم خود ظاهر و شناخته شده است" (صفحه 139 مقاله زیر)
دانلود مقاله
📚https://b2n.ir/p09065
#دانشمندان
#جاماسپ
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅ازدواج محارم در شاهنامه فردوسی و سایر شعرا
1⃣شاهنامه
🔹در شاهنامه از زمان زرتشتی شدن شاه گشتاسب و خانواده ، پسر گشتاسب (اسفندیار) و نوه گشتاسب (بهمن) به ازدواج محارم روی می آوردند.
🔻ازدواج اسفندیار با خواهرش
گشتاسپ پس از پیروزی بر ارجاسپ و بنابر وعده ای که داده بود، دخترش همای را به همسری اسفندیار (پسرش) در می آورد (ازدواج خواهر و برادر):
▪️چو شاه جهان باز شد بازجای
به پور مهین داد فرخ همای
▪️سپه را به بستور فرخنده داد
عجم را چنین بود آیین و داد
🔻ازدواج اسفنديار با مادرش
اسفندیار به مادرش کتایون می گوید :
▪️ترا بانوی شهر ایران کنم
به زور و به دل جنگ شیران کنم
طبق نظر برخی اساتید در این بیت اسفندیار می خواهد پس از نشستن بر تخت پدر به سنت زرتشتی خویدوده با مادرش ازدواج کند و او را همچنان شاه بانو نگه دارد
📚جلال الدین کزازی، نامه باستان، جلد 6،صفحه 643
📚مهدی محبتی، پهلوان در بن بست، صفحه 255
🔻ازدواج بهمن ، پسر اسفندیار پهلوان زرتشتی ، با دخترش همای چهرآزاد
نکته مهمی که اینجا وجود دارد این هست که فردوسی یادآوری می کند که این ازدواج ، بنابر رسم زرتشتی (دین پهلوی) است
▪️دگر دختری داشت نامش همای
هنرمند و بادانش و نیکرای
▪️همی خواندندی ورا چهرزاد
ز گیتی به دیدار او بود شاد
▪️پدر درپذیرفتش از نیکوی
بران دین که خوانی همی پهلوی
▪️همای دلافروز تابنده ماه
چنان بد که آبستن آمد ز شاه
▪️چو شش ماه شد پر ز تیمار شد
چو بهمن چنان دید بیمار شد
ازدواج بهمن با همای ، دخترش ، در سال آخر عمرش بود. شش ماه از آبستنی همای گذشته بود که بهمن درگذشت. داراب ، نتیجه این ازدواج بود
2⃣خاقانی شروانی
خاقانی شروانی از بزرگترین شعرای قرن 5 هجری است. ایشان در ابیاتی می سراید :
▪️دیو کژ کژ به مردم اندیشد
فعل بد بد به مادر اندازد
▪️مغ که از رخ نقاب شرم انداخت
ناحفاظی به خواهر اندازد
📚https://b2n.ir/m56552
دکتر کزازی در تحلیل این بیات می نویسد :
"از همین روی است که سخن سالار شروانی نیز از مغ سخن گفته است و از درآمیختن شرم انگیز و رسوایانه او با خواهرش"
📚کزازی، نامه باستان جلد 3، صفحه 225
3⃣بوالعلای معری
معری شاعر معروف قرن چهارم می سراید :
▪️ أيوجد في الورئ نفر طهاری
أم الأقوام ك لهم رجوس؟
▪️بنات العم تأباها النصارى
وبالأخوات اعرست المجوس
📚 https://b2n.ir/m60457
🔻دکتر کزازی در تحلیل این بخش می نویسد :
" سخنور آزاداندیش، بوالعلای معرّی، در دیوانی که خود آن را بایسته های نابايا ( = لزوم ما لا يلزم) نامیده است، از این آیین مجوسان یاد آورده است:
آیا در میانه مردمان تنی پاک یافته می تواند شد، یا آنکه مردمان همه ناپاکانند؟ترسایان از زناشویی با دختران عم سر بر می تابند و مجوسان خواهران خویش را به زنی می ستانند"
📚منبع:همان
4⃣فخرالدین اسعد گرگانی
اسعد گرگانی شاعر نامدار سده پنجم و ششم هجری است که داستان ویس و رامین که یه داستان عاشقانه ایران باستان بوده را به شعر برگردانده است
در این داستان مادر ویس و رامین به عنوان یه زرتشتی مومن و آگاه از ازدواج پسر و دختر خود صحبت می کند
▪️چو مادر دید ویس دلســــــــــتان را بگونه خوار كرده گلــــــــستان را
▪️بدو گفت: اى همه خوبى و فرهنگ جهان را از تو پیرایهســت و اورنگ
▪️ترا خســـــــــــــــرو پدر بانوت مـــادر ندانم در خورت شــــویى بكشور
▪️چو در گیتى تو را همســـــــر ندانم بتا همسرت دادن چون توانـــــم؟
▪️در ایران نیست جفتى با تو همسر مگر ویرو كه هســـتت خـود برادر
▪️تو او را جفـــــــت باش و دیده بفروز وزین پیوند فـــــــــــرخ كن مرا روز
▪️زن ویرو بود شایســــــــــــته خواهر عروس من بود بایســــــــته دختر
📚https://b2n.ir/e83719
📚ازدواج مقدس، هاشم رضی، نشر بهجت، چاپ اول، ص 124
#محارم
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
☑️برترین خلبان اف 4 جهان
☑️شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری
(توضيحات بیشتر در عکس نوشته)
🔹هفته دفاع مقدس گرامی باد🔹
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅کهن ترین تصویر رستم و رخش(اسب رستم)
🔻پنج قرن پیش از سرایش شاهنامه فردوسی
🔻برای مطالعه بیشتر در مورد این تصویر می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید
🌐https://b2n.ir/h12239
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅دانشگاههای بزرگ اروپا مرکز تدریس دانش های ایرانی اسلامی
🔻بزرگترین دانشکده های اروپا تنها از کتب ابن سینا و رازی برای تدریس در دانشکده طب استفاده می کردند.
🔻دانشگاه #مونپولیه که از بزرگترین دانشگاه های آن زمان اروپا محسوب می گردید،مرکز تدریس دانش های اسلامی بود بطوری که در کتابخانه عظیم آن ترجمه تمام کتب ایرانی و اسلامی نگاهداری میشد.
سیریل الگود
📚تاریخ پزشکی ایران ص ۳۰۲ و ۳۰۳
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅برخی بناهای ایران باستان چنین ترکیب رنگی داشته اند(تصویر باسازی شده)
توییت دانشگاه هاروارد
https://twitter.com/Harvard/status/1440345197565513730?s=19
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گروه پژوهشی آرتا
✅دئنا(یا دین) ، حور العین زیبای زرتشتی ▪️واژه دین یا دئنا در اوستا به چند معنی آمده است که در گذشته
✅و باز هم دئنای زیبا و جوان
🔻همانگونه که بیان شده در منابع اصیل زرتشتی دئنا یا دین، دختر زیبای زرتشتی است که بعد از مرگ به استقبال انسان می آید (برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید)
🔻اما جالب است بدانید سنگ نگاه ایی در استان فارس وجود دارد که بهرام دوم است.
🔹 مرحوم دکتر احمد تفضلی ایران شناس معروف در باره این سنگ نگاه می نویسد :
▪️"درباره این نقش حدس هایی زده شده است، جدیدترین و مقبول ترین نظر را در این مورد کالمایر ابراز داشته است. به نظر او این نقش در واقع تصویری است از معراج کرتیر و زنی که در نقش دیده می شود، دین است که کرتیر را همراهی می کند و در متون زردشتی پس از مرگ به صورت دوشیزه ای همراه روان است"▪️
📚https://b2n.ir/x86577 کلیک
🔹همچنین نیولی ایران شناس برجسته ایتالیایی نیز نظر به دئنا بودن این تصویر زن دارد
📚Gnoli G. A Sassanian Iconography of the Den / Bulletin of the Asia Institute. 1993, P79، 87.
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیا دین اسلام بر مردم ایران تحمیل شد؟
🔻تورج دریایی تاریخدان ایرانی و استاد دانشگاه کالیفرنیا شاخه ایران باستان در یک کنفرانسی از کشف اسنادی متعلق به حدود 50 سال پس از حمله مسلمانان به ایران خبر داد
این اسناد در مناطقی مانند قم و گرگان و.. پیدا شده
محتوای این اسناد خرید و فروش میان بازرگانان ایرانی ... بوده است
نکات جالبی دارد این اسناد👇
1⃣نامها همگی ایرانی ست
2⃣بازرگانان ایرانی از تاریخ پهلوی و زرتشتی استفادهمیکردن .
3⃣قاضیهای شهر موبدان زرتشتی بودن
4⃣خرید و فروش شراب ازاد بود
این نکات بیانگر انست که فتح ایران توسط عربهای مسلمین انچنان که برخی تصور میکنن با قهر و زور و خونی و.. نبود
ثانیا دین اسلام بر روی مردم ایران تحمیل نشد ، زیرا با گذشت حدود 50 سال از فتح ایران همچنان نامها ایرانیست و تقویم استفاده شده پهلوی و زرتشتی بوده است
قاضیهای شهرهای ایران موبدان زرتشتی بودند و خرید و فروش شراب هم برای عموم ایران که زرتشتی بودند ازاد بود
🔹برای مطالعه بیشتر هم می توانید مقاله ایی از جناب دکتر تورج دریایی با همین موضوع مطالعه کنید👇
📚https://b2n.ir/w47866
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅داستان #علی_لندی ققنوس ایران و روسیاهی معاندین و منافقین
🔻داستان علی رو در کتابهای درسی روایت کنید تا نام این قهرمان در کنار شهید حسین فهمیده و بهنام محمدی تا ابد در خاطر مردم ایران جاودان بشه
🔻اما اینجاست که خون این نوجوانان از جان گذشته منافقين و معاندین را رسوا می کند
در بیشتر کانال های زرتشتی نما و معاندین خبری از درگذشت این نوجوان نیست.
حال اگر یه منافق یا آشوبگر یا قاتل در ایران کشته شود برای او صدها ساعت گریه و زاری می کنند
▪️درود و شرف بر همه اقوام عزیز ایرانی مخصوصا لرهای گرامی با تربیت چنین نوجوانی مانند بهنام محمدی و علی لندی▪️
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅آیا مانی پیامبر بود!؟
▪️توضیحات در عکس نوشته 👆▪️
🔻همچنین بنگرید به پوست کندن مانی توسط شاه ساسانی (اینجا کلیک کنید)
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅آیا حدیث گفته شده در کتاب تفسیر طبری اهل سنت در مورد کوروش صحت دارد؟
🔻پاسخ
🔹 محتوای حدیث به گونه ایی جعلی است که به توضیح خاصی نیست
🔹از جمله
اگر خیلی ساده متن عربی همین حدیث را بخوانید به جعلی بودنش پی می برید
👈از جمله اینکه در این متن آمده است که بخت النصر حاکم فارس بود
🤔(باید پرسید در کدام دوره تاریخی بخت النصر حاکم فارس بوده است)
👈همچنین آمده است که یهوه (خدای یهود) نبوکدنصر را فرستاد تا به انتقام خون زکریا، هفتادهزار یهودی را بکشد! و کورش هم صدسال بعد برای آزادی این یهودیان قیام کرد!😳
این در حالی است که زکریا (علیهما السلام) حدود ۵۰۰ سال پس از نبوکدنصر و کورش متولد شد.
یعنی در آن زمان اصلاً زکریا (علیه السلام) متولد نشده بود که کشته شود و خدا به انتقام خون او نبوکدنصر را بر یهودیان مسلط کند! این مسئله به روشنی نشان می دهد که این روایت جعلی است.
🔹البته راویان حدیث هم غیر قابل اعتماد هستند
برای نمونه
عصام بن رواد و سفیان ثوری از روایان این حدیث جعلی هستند که اشخاص ضعیف و متروک الحدیثی هستند
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
4_5769361630924112451.ogg
1.8M
توضیح تکمیلی حدیث فوق
فایل صوتی 👈🏻 کورش در تفسیر طبری (12 دقیقه)
خلاصه: روایتی که در تفسیر طبری نام کورش را بُرده، ساختگی و دروغ است. به طرز افتضاح و ناشیانهای هم جعل شده است و غلطهای فاحش تاریخی دارد.
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
4_5924638262181235361.mp3
1.46M
✅ارتداد در آیین زرتشت و ایران باستان (5)
👈منحرف شدن از آیین زرتشت و پشت کردن به آن برابر است با دو نیم شدن
🔻اسفندیار پهلوان مقدس زرتشتی در شاهنامه بیان می کند که هر کسی از آیین زرتشت منحرف شود را با شمشیر به دو نیم می کنم
▪️که هرکس که آرد به دین در شکست
دلش تاب گیرد سوی بتپرست
▪️میانش به خنجر کنم به دو نیم
نباشد مرا از کسی ترس و بیم
📢بشنویم تحلیل صوتی استاد ابوالفضل خطیبی شاهنامه پژوه معروف را از این ابیات که در فایل صوتی ضمیمه قرار داده شده است.
🔻 گروه پژوهشی آرتا
▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حاج محمد رضا شاه پهلوی!🤦♂
شما که می گفتید ما آریایی هستیم، عرب نمی پرستیم!
مگه نمی گفتید پولشو بدید فقرا!
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅آریایی مفهومی دینی داشته است نه نژادی
🔻دکتر دیوید دابیلو آنتونی David W. Anthony استاد سرشناس دانشگاه های آمریکا در جدیدترین کتابی که در حوزه تاریخ و خاستگاه آریایی به تحریر درآورده است می نویسد :
🔹 فرد یک آریایی شمرده می شد اگر آداب قربانی برای خدایان معین را انجام می داد و در غیر این صورت آریایی قلمداد نمی شد.
هر تلاشی برای حل مسئله هند و اروپایی، باید با این ملاحظه آغاز شود که اصطلاح هند و اروپائیان آغازین اشاره ای است به یک جامعه با «زبان» مشخص و نه بیشتر. نژاد را اصلا به هیچ طریقی هم نمی توان با زبان پیوند زد؛ و بنابراین نمی توان از زبان به نژاد، یا از نژاد به زبان پرید(صفحه 9)
ریگ ودا و اوستا توافق دارند که جوهره هویت هند و ایرانی، زبان شناسانه و آئینی، و نه نژادی بوده است: افراد اگر به شیوه مورد نظر، و برای خدایان مورد نظر قربانی می کردند و سروده ها و اشعار سنتی را نیز می خواندند، آریایی شمرده می شدند. جوهره آریایی بودن، تنها اجرای درست آئینها بوده است (صفحه 391 و 392)🔹
📚کتاب هند و اروپاییان، دیوید دابیلو آنتونی، ترجمه خشایار بهاری،نشر فرزان روز، چاپ اول 95
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
نماد چنگیز مغول در مرکز لندن
London, Marble Arch Statue of Genghis Khan
منظور: اگر نماد کورش هخامنشی رو در یکی از پارکهای استرالیا لای علفها دیدیم ذوق نکنیم.
غربیها خوب بلدن ملتها رو به رقص دربیارن
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
تصویر یکی از اماکن گردشگری رژیم صهیونیستی (در منطقه گیوعَت یوعاو) که به نام چنگیز_مغول نامگذاری شده...
تا حالا دیدید یک مغولستانی به این افتخار کنه؟!
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا