eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔥 : اگر زنی را پیدا نکردی، با مادرت همبستر شو! 👤 ، یکی از بزرگترین و ، در کتاب خود، پاسخ عجیبی را از زرتشت نقل میکند: 🔻یکی از پرسش هایی که از زرتشت کردند این بود که، اگر مردی با خود از میان توده و جامعه دور افتاده باشد و دسترسی بزن دیگری نداشته باشد در چنین حالی رواست که با خود نزدیکی کند.🔺 📖 ابو ریحان بیرونی، ، ترجمه اکبر دانا سرشت، انتشارات امیر کبیر سال 1386، صفحه 300 l1l.ir/taf 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
👈 مهم تر از انسان در نظر 🔥🔥مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان! منابع زرتشتی به روشنی نشان می دهد که ـ دست کم از بعضی جهات ـ سگ عزیزتر و مهم تر از انسان است؛ زیرا مجازات دادن غذای داغ به سگ اعدام است 📚(وندیداد، شرح هاشم رضی، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۳) 👈و نیز مجازات رماندن سگ آبستن، اعدام بوده است 📚(وندیداد، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۵) در حالی که مجازات کسی که با انسان چنین کارهایی کند، اعدام نبوده است! ✅ @Anti_Archaism
🌒خسوف ناتمام یک مرد🌒 🔷🔸مستند «خسوف ناتمام یک مرد» که با موضوع بررسی و شناخت شخصیت ذوالقرنین تهیه شده است چند روز قبل از شبکه مستند پخش شد. 🔶🔹در این‌مستند به تمامی احتمالات ذوالقرنین بودن اشخاص مختلف از اسکندر و حاکم چین گرفته تا کوروش منطبق با دلایل قرآنی و روایی پرداخته شده است. http://www.telewebion.com/episode/1809057 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در تلگرام https://t.me/joinchat/AAAAAE3Zpu39BFs392dweQ
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
👈 مهم تر از انسان در نظر 🔥🔥مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان! منابع زرتشتی به روشنی نشان می دهد که ـ دست کم از بعضی جهات ـ سگ عزیزتر و مهم تر از انسان است؛ زیرا مجازات دادن غذای داغ به سگ اعدام است 📚(وندیداد، شرح هاشم رضی، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۳) 👈و نیز مجازات رماندن سگ آبستن، اعدام بوده است 📚(وندیداد، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۵) در حالی که مجازات کسی که با انسان چنین کارهایی کند، اعدام نبوده است! ✅ @Anti_Archaism
⁉️ آیا هخامنشیان مولد علم یا اهل کتاب نویسی بودند؟! ✅خیر، هخامنشیان بر خلاف یونانیان اهل ادب مکتوب(کتاب نویسی) نبودند. هخامنشیان،پس از فتح یونان، به گنجینه های علمی و کتب یونانیان دسترسی پیدا کرده و آنهارا غارت کردند و به پارس بردند! @Anti_Archaism
توصیف خانه های اشراف هخامنشی 👤 ایران شناس، متخصص خط و زبان‌های ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی‌ نظیر آلمانی در مورد خانه های اینطور می‌نویسد: "طبیعتا خانه های اربابی شرق ایران کم تکلف تر از کاخ بودند؛ اما به شهادت این خانه ها هم بالایی بلند داشتند، آرمیده بر تیرکهایی مقاوم، با نرده های چوبی فراوان و پنجره های بدون شیشه. خدمتکاران بی شماری در حیاط بزرگ میانی به چارپایان می رسیدند، که اتاقکهای محقرشان در گوشه ی حیاط با حالتی درهم چپیده ردیف شده بودند. از میهمانان با غذاهای همیشه مهیا به طور مفصل پذیرایی می شد. بوی کباب بره فضای خانه را به گونه ای هوس انگیز پر می کرد. در اتاق های خانه ی اربابی تختهایی خوش ساخت قرار داشتند، با پایه های طلاکاری شده، با تشک و روکش های زیبا و بالش ها و متکاهای خوش بو . در اتاقهای ارباب و نژاده به سر می بردند، با میانی بسته و گوشواره و سینه ریز زرین و خلخالی سیمین بر مچ پا. کاروانیان از سرزمین های دور برای بانوان حرم زر و سیم و پارچه های پر زرق و برق می آوردند و آنها را با محصولات ملک ارباب معاوضه میکردند." 📖والتر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه ۴۲ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در تلگرام: https://t.me/anti_archaism
#اسکن کتاب ✅ @Anti_Archaism
🔘جایگاه سواد و نوشتن نزد هخامنشیان : 🔻پیش از (کوروش،کمبوجیه و نیاکان آنها ) اوامر و دستورات شاه بصورت شفاهی انتقال میافت ( و اجدادش سواد نامه نوشتن یا خواندن نداشتند)! 🔻انتقال دستورات به صورت شفاهی در طول تاریخ پارس ثابت ماند @anti_archaism
حمام به سبک زرتشتی : آرتور کریستین سن شرق شناس و تاریخدان مشهور دانمارکی در کتاب خود به نقل از آگائیاس(مورخ مشهور یونانی)،نحوه حمام کردن و نظافت زرتشیان را این چنین توضیح میدهد: «ایرانیان احترام آب را بیش ازهرچیز واجب میشمردند، چنانکه حتی صورت خود را در آب نمی شستند و جز برای آشامیدن آب دادن به نباتات با این عنصر مقدس دسمت نمیزدند). در کتاب وندیداد شرح مسوطی راجع به آب و تأثیر آن در تطهیر مندرج است. فقط چیزی، که در تطهیر مؤثرتر از آب محسوب میشد : بول گاو بود. 📖کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه مرحوم رشید یاسمی،صفحه 212 goo.gl/G92EXz 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍ @Anti_Archaism
توهین داریوش به اجداد کوروش، استفاده از مهر شاهی جد کوروش هخامنشی برای ترخیص گاو و گوسفند‼️ 🔍 ایران شناس، متخصص خط و زبان‌های ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی‌ نظیر آلمانی در کتاب گرانبهای خود داریوش و ایرانیان چنین میگوید: "داریوش اجازه داد تا از این مهر در دربار او، برای تأیید تحویل گاو و گوسفندانی که مخصوص سفرهی شاهی بودند، همچنان استفاده شود. یعنی مهر اول در دربار داریوش در خدمت کاری کم اهمیت بود. این مهر با تصویر سوارکار پهلوان خود، در دست گَدَوگَه ، قصاب دربار، که در این زمان از آن استفاده میکرد، تا حدودی بی اعتبار جلوه می کرده است." 📖والتر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه۶۱ ⚠️ دوستان یک سوال دارم⁉️ الان هم و است یا نه؟! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
🔥 از زبان ؛ یکی از بزرگترین مورخین ایرانی 👤 (متوفای ۳۲۵ هجری) وزیر فرهیخته‌ی دربار می‌گوید: «و مغان را يكى پيغمبر است. او را گويند كه اين دين او نهاد ايشان را، و دعوى كرد كه من پيغمبرم و ايشان را صواب نمود، و كتابى آورد كه آن را زند و اَستا خوانند، و خواهر و مادر را به زنى كردن او آورد و می خوردن را. 📖تاریخ بلعمی، تهران: انتشارات سروش، ۱۳۷۸. ج ۱ ص 469 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_Archaism
اعتقاد خرافی ها به 🔥🔥به گفته ی زرتشتی های امروز، دلیل مردگانشان و خوراک شدن آنها، این بوده که زمین آلوده نشود. 👈چه بسا یک دلیلش این بوده اما عبارتی از اوستا نشان می دهد که اعتقادی خرافی نیز در کار بوده است. 👈 معتقد بودند همین که مردی مرد، دیو مرگ به او حمله می کند. با دو راه این دیو فرار می کند: یکی با نگاه کردن سگ به مرده و دیگر اینکه پرنده ی بر فراز مرده پرواز کند یا جنازه را بخورد 📚هاشم رضی،وندیداد، ج۱،چاپ اول وندیداد ص ۷۴۱__وندیداد ص ۷۴۲ ✅ @Anti_Archaism
🔥🔥هنوز زرتشتیان هند خوراک ها میشود 👈از زبان دکتر خانم دکتر کتایون مزداپور ـ پژوهشگر زرتشتی و نویسنده ی آثار زرتشتی ـ در مصاحبه با مجله ی هفت آسمان (بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۶) تصریح کرده است که هنوز زرتشتی های هند مردگان خود را در دخمه می گذارند (برای مصرف کرکس ها!) می گوید: «ایرانیان کمتر پایبند به سنت اند و پارسیان هند از این بابت ایرانیان را پنهانی و در نظر، سرزنش می کنند. مثال این سنت شکنی در ایران ترک رسم دخمه گذاری جسد است. امروزه حتی دخمه های ایرانی را مردم معصب دارند خراب می کنند تا به خیال خود ثواب کرده باشند، حال آن که پارسیان هند با همه ی دشواری ها و معضلات هنوز آن آداب کهن (دخمه گذاری اموات) را حفظ کرده اندو دخمه ی بمبئی مثل بهشتی زیبا و دلگشا است و پر از صفایی نادر و غریب.» ✅ @Anti_Archaism
✅ #اسکن کتاب ✅ @Anti_archaism
#اسلام_اختیاری_ایرانیان بلسارا اندیشمند #زرتشتی، از #اسلام اختیاری ایرانیان سخن می‌گوید. ایرانیان بدون مشکل خاصی و از روی منطق #مسلمان شدند. ⚠️نکته: این کتاب در سال 1314 خورشیدی در بمبئی هندوستان به چاپ رسید. 📖 پیروزشاه بلسارا، ایران و اهمیت آن در ترقی و تمدن بشر، بمبئی: انجمن ایران لیگ، ۱۹۳۶. ✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از قلم زن✍
💢کانال اخبار فوری،سریعترین کانال خبری در ایتا راه اندازی شد. 🔵این کانال فقط مهمترین اخبار روز داخلی و خارجی در همهٔ موضوعات را در اختیار شما قرار میدهد و از اخبار غیر مهم خودداری میکند. 🔴خبرهای مهم و دسته اول را قبل از همه از این کانال دریافت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1304690688C2728217991
🔻🔺دکتر زرین کوب / : 🔷🔸 آیین اسلام که پیام دعوتش را فاتحان با خود می آوردند به امتیازات دیرینهء نجبا و موبدان که طی قرنها بیشترینه مردم ایران را در بندگی محنت بار نگهداشته بود خاتمه میداد، دیوارهای عظیم طبقاتی را که بین واستریوشان محروم با واسپوهران و موبدان و آزاتان فاصله یی عبور ناپذیر به وجود آورده بود فرو می ریخت (۱) 🔷🔸 و پیداست که مقاومت در مقابل آن فقط تا وقتی دوام میداشت که عادت به تقالید کهنه، عام خلق را از درک محتوای این پیام پرمعنی مانع می آمد و یا غرور قومی همکاری و برادری با کسانی را که ورودشان با غارت و خشونت ناشی از طبع بدوی شان همراه بود و "" اخلاق اسلامی هنوز در بسیاری از خود آنها رسوخ نکرده بود "" (۲) در نزد ایشان تحمل ناپذیر میساخت. 📖کتاب "تاریخ مردم ایران" - چاپ اول (صفحه 12) 🚩پی نوشت: (صفحه 522) 👈۱- راجع به احوال طبقات و محرومیت پیشه وران و کشاورزان مقایسه شود با: تاریخ ایران بعد از اسلام/ 5-161 👈۲- اقدام خالدبن ولید در در قتل مالک بن نویره، "" اقدام راشدبن خریت در عصیان بر ضد علی بن ابی طالب(ع) "" و رفتار مصلقة بن هبیره در مورد نصارای بنی ناجیه و فرار او از پرداخت ضمان، نمونه هایی از عدم رسوخ اخلاق اسلامی در وجود این اعراب بدوی و غیر بدوی در آن ایام است. جنجال خوارج بر ضد حکمیت و غدر اعراب کوفه با نوادهء رسول خدا در یوم الطف نمونه های دیگریست... 🔷🔸برای تفضیل بیشتر: Caetani, G., Annali dell , Islam, II/399-405 ⌛️ادامه دارد... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Anti_Archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🔻🔺دکتر زرین کوب / : : 🔷🔸افق تازه (ورود اسلام)، طلوع دنیایی را اعلام میکرد که به حکم قرآن کریم می بایست در آن دیگر هرگز بعضی مردم بعضی دیگر را به بندگی نگیرند، و موبدان و واسپوهران هرچه را به مینونگ و گیتیگ تعلق دارد بین خود چنان تقسیم ننمایند که واستریوشان و کشاورزان و شبانکارگان ملک از همه چیز محروم بمانند. فرار بسیاری ازین واسپوهان و موبدان و آزاتان که همراه موکب یزدگرد شهریار یا به دنبال آن، با عجله از غرب به شرق و از ولایات پارس و ماد و فهله به خراسان و طبرستان و آنسوی رود آموی می گریختند و از ثروت و مکنت غارت کرده و " طی سالیان دراز اندوختهء" خود آنچه را قابل حمل بود با جان "ناقابل" خود نجات میدادند و رعایای خود را در مقابل دشمن رها می کردند نیز نشانهء طلوع دنیایی بود که دیگر نوبت آنها در "پنج روزهء" زندگی پرتجمل و اشرافی شان خاتمه می داد و دور تازه یی را برای مردم ایران آغاز میکرد. 📖(فصل افقهای تازه - صفحه 12و 13) 🔷🔸درین دنیای تازه همه چیز در زمین و آسمان جابجا شد اما همه چیز در پرتوی نظمی دیگر ، که صبغهء الهی و منشأ آسمانی داشت باز همچنان استوار باقی ماند : أنگره مینو با نام تازه اش همچنان بار گناهان را به گردن میگرفت و اوهرمزد با یک اسم دیگر خویش در اوج قله تنزیه و تقدس ماند. امشاسپند و سروش و دیو و فرشته نیز با نامهای تازه آرزوها و نیازهای انسان را همراهی کرد و... "" اما باورهای تازه برای کسانی که تدریجا آیین فاتحان را با میل و علاقه استقبال کردند امیدهای تازه و اندیشه های تازه آورد و آنان را نیز که بر کیش سابق پدران باقی ماندند با پرسش های تازه روبرو ساخت. "" 👈مع هذا آنکس که کیش خود را رها کرد و از آمده خویشتن را شادمان یافت، از گذشته نکرد دیگر یاد. آن کس هم که کیش خویش رها نکرد تاوقتی گزیت سر و خراج زمین خویش را میپرداخت فاتحان را چندان مایهء آزار نمی دید. 📖کتاب "تاریخ مردم ایران ۲" - چاپ اول (صفحه 14) ⌛️ادامه دارد... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Anti_Archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🔻🔺دکتر زرین کوب / : : 🔷🔸ادامهء قسمت دوم ... اما آن کس که با اصرار در حفظ آیین پدران از ورود بیگانه و از آنچه نخوت و تعدی فاتحان میخواند ناخرسندی نشان می داد، از سلطهء این سواران نیزه گذار خود را در رنج می دید، با آنها به کینه جویی بر میخاست و جان و خواستهء خود و کسانش را در راه این ستیهندگی خویش به زیان می آورد. "" لیکن وی نیز آنچه آن را به عنوان نخوت و تعدی ناروا در نزد برخی ازین فاتحان محکوم می کرد، خود و پدرانش یک دو نسل پیش در نبردهای خسروپرویز و تاخت و تازهای هیاطله در عهد پیروز و خسرو به صورتهای دیگر در نقش غالب یا مغلوب تجربه کرده بود و حتی نیم قرنی پیش ازین خود با کسانش نظیر آن را در نواحی ارمنستان و سوریه و مصر و فلسطین نسبت به کسانی که مقهور دستگاه جنگی سپاه خسرو شده بودند اعمال کرده بود.! "" 📖(فصل افقهای تازه- صفحه14 و 15) 🔷🔸بدینگونه، بنای چهارصدساله یی که در واقع خسروپرویز " با ستیزهای بیحاصل و خونریزیهای بدفرجام خویش " پایه هایش را به شدت سست و متزلزل کرده بود بر سر یزدگرد شهریار که در سنین هشت سالگی سرش در زیر بار مسئولیتهایی که یک تاج لرزان و و نامتعادل بر آن تحمیل می کرد به شدت خم گشته بود فرود آمد! این آخرین ملکان ملکای خاندان اردشیر و شاپور با سلطنت کوتاه سراسر تشویش و آشوب خود جریمهء سلطنتهای طولانی و سراسر تجمل و تعدی اجدادی را پرداخت که آنچه دوران بعد از خسرو پرویز را در آشوبگری و نابسامانی دودمان برانداز دربار و پریشانی و نافرمانی تمام کشور فرو برد(۱) جز حاصل اجتناب ناپذیر آن بشمار نمی آمد و توالی رویدادها بار سنگین تمام مسئولیت های ناشی از آن احوال را بر دوش ناتوان وی افکنده بود. سرانجام مرگی نچندان آبرومند ، اورا در زیر سقف محقر یک آسیاب دور افتاده، تنها و بی پناه ملاقات کرد. (صفحه17) 📖کتاب "تاریخ مردم ایران ۲" - چاپ اول 📝پی نوشت: ۱- ادوارد گیبون مورخ معروف انگلیسی درین باره خاطر نشان میسازد که "هر ولایت، و تقریبا هر شهر ایران صحنهء جدایی طلبی، اختلاف و خونریزی بود" (پیش از حمله اعراب) طول این مدت در روایت یوتیکس که مأخذ گیبون درین باب بوده هشت سال مستمر ذکر شده. مقایسه شود با: Rawlinson, G, The seventh Monarchy/545 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ @Anti_Archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
🌒خسوف ناتمام یک مرد🌒 🔷🔸مستند «خسوف ناتمام یک مرد» که با موضوع بررسی و شناخت شخصیت ذوالقرنین تهیه شده است چند روز قبل از شبکه مستند پخش شد. 🔶🔹در این‌مستند به تمامی احتمالات ذوالقرنین بودن اشخاص مختلف از اسکندر و حاکم چین گرفته تا کوروش منطبق با دلایل قرآنی و روایی پرداخته شده است. http://www.telewebion.com/episode/1809057 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش https://sapp.ir/anti_archaism