امروز بریم سراغ بحث مهمی با عنوان علم در ایران باستان و داستان آتش زدن کتابخانه های ایران
لازمه این بحث چند مورد است که خدمت شما بیان می شود
احتمالا مطالب امروز زیاد باشن👇
✅دکتر جمشید کرشاسب چوکسی استاد زرتشتی دانشگاه ایندیانای امریکا
در جامعه زرتشتی، حق سواد فقط برای خاص بود. عامه مردم از این حق محروم بودند. اما در اسلام برای همه آزاد بود.
ستیز وسازش/ص ۱۲۸
✔️خود زرتشتیان میگن در طول تاریخ و جامعه زرتشتی، سواد طبقاتی و مخصوص افراد خاص بوده است.
🔻گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
⏪تبعیض طبقاتی شدید درایرانِ زمان ساسانیان،به نقل ازسعیدنفیسی:
👈 تنها اقلیتی درحدود 1.5 درصداز جمعیت کل ایران،صاحب همه چیز بودند وبقیه همچون بردگان بودند!
📕تاریخ اجتماعی ایران ص۳۶
جمله به نظرمون گویاست...
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🔻در ایران باستان،هیچکس جز روحانیان زرتشتی و اشراف حق تحصیل نداشتند!
در زمان ساسانیان تحصیلات و تعلیمات در انحصار روحانیان بود و فقط طبقات عالی و ممتاز می توانستند از آن بهره مند شوند و غالبا این حق با پسران بود.
تاریخ ایران باستان ص ۳۶۶ و ۳۶۷
میخائیل دیاکونوف
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
موضوع دوم
اهمیت بسیار زیاد شفاهی بودن و بالاتر دانستن آن نسبت به کتابت
✅برتری سنت شفاهی نسبت به کتابت در ایران باستان
🔹در کتاب دینکرد که از متون مهم زرتشتی است، موبدان زرتشتی به برتری سخن شفاهی نسبت به کتابت تاکید کرده اند و همین مورد یکی از دلایل اصلی نبود سنت کتابت در ایران باستان نسبت به سایر تمدن ها بوده است.
در این کتاب داریم :
◀️"حکم( اهمیت) بیان کلام ( سخن شفاهی) به حد بسیاری از سخن مکتوب بیشتر است وبه دلایل بسیار دیگر منطقی است که سخن_شفاهی زنده را از سخن به کتابت در آمده ( مکتوب) اساسی تر به شمار آوردیم"
منبع : کتاب پنجم دینکردفصل ۲۴ ،بند۱۳
ترجمه : ژاله آموزگار، احمدتفضلی
🔻گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅مقایسه قرآن و اوستا در باب نوشتن و کتابت کردن
یکی از اموری که تاثیر به سزایی در فرهنگ و گسترش علم آموزی دارد نوشتن و کتابت است.
جالب است بدانید در اوستای زرتشتیان با حدود 900 صفحه (برگردان جلیل دوستخواه) حتی یک بار هم فعل نوشتن به کار برده نشده است.
(پرویز رجبی، هزاره های گمشده جلد اول، ص 107)
اما قرآن با حدود 600 صفحه بالغ بر 300 بار فعل نوشتن (کتب) به کار رفته است
این یکی از دلایلی است که می توان در نظر گرفت که علم آموزی، کتابت و داشتن کتابخانه های مختلف نزد زرتشتيان در ایران باستان واقعیت تاریخی ندارد و زرتشتيان شفاهی آموختن و یاد دادن را ترجیح می دادند نسبت به کتابت.
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🔘 دلیل انگشت شمار بودن کتب قبل از اسلام چیست؟!
دکتر پرویز رجبی تاریخدان و باستان شناس نام آشنا ایرانی پاسخ می دهد:
🔻معمولا بیش از حد درباره از میان رفتن نوشته های پیش از اسلام مرثیه خوانده شده است .در صورتی که به نظر من پیش از اسلام به سبب رونق ادب شفاهی،به ادب مکتوب توجه چندانی نمی شده است.
نبود کتابهای گوناگون را باید نتیجه ی این مسأله وتنبلی و کندی ایرانیان در نوشتن دانست.البته گناه این تنبلی و کندی را می توان پای ناهنجار بودن خط پهلوی نوشت .
پیش از اسلام بیش تر مردم عامی و بیسواد بوده اند.🔺
☑️سده های گمشده ص ۱۳۰ جلد ۱
🔻گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅کتاب ها علمی و پاپیروس های به جا مانده از مصر باستان
🔹مگر مصر هم توسط مسلمانان فتح نشد، مگر مصر هم توسط اسکندر تسخیر نشد! پس چگونه کتب مصری باقی مانده است؟
پس مشخص است مشکل ایرانیان به همان دو علت اصلی است که بالاتر عرض کردیم.
🔹در لینک زیر می توانید بخشی از کتاب ها و پاپیروس های بجامانده از مصر باستان را مشاهده کنید(پاپیروس هایی از 1800 سال پیش از میلاد تا 200 سال پس از میلاد)
🌐https://www.ucl.ac.uk/museums-static/digitalegypt/writing/library/anceg.html
برای نمونه :
🔹Treatise listing and defining types of serpent, with prescriptions for treating their bites
رساله(پزشکی) تعریف انواع مارها، همراه با نسخه هایی برای درمان نیش آنها
🔹'several medical treatises'
چندین رساله پزشکی
🔹hieratic and demotic astronomical
رساله نجومی به خط دموتیک و هروتیک
🔹'Book of the Temple', a treatise on the architecture of the ideal temple, and the titles and duties of its staff
"کتاب معبد"، رساله ای در مورد معماری معبد ایده آل، و عناوین و وظایف کارکنان آن
و...
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅به نمونه های فراوان از کتابخانه های باستان در سرزمین های دیگه توجه کنید
👌دقت کنید همه این مناطق هم جنگ های وحشتناک داشتند
🔸تیگلات پیسلر اول
تیگلات پیسلر اول که حدود 1110 قبل از میلاد در بین النهرین می زیست، شخصیت فرهنگی او بیش از چهره نظامی او نمود پیدا کرده است. در دوران سلطنت او قوانین آشور میانه و احکام دربار تالیف و کتابخانه بزرگی در آشور احداث شد.
📚https://b2n.ir/t54580
📚https://b2n.ir/m68537
📚https://b2n.ir/j93788
🔸آشور بانیپال
همچنین آشور بانیپال پادشاه قدرتمند آشوری (حدود 600 قبل از میلاد) دارای کتابخانه ایی اعجاب انگیز بوده است.
دکتر ارفعی ایران شناس معروف درباره این کتابخانه می نویسد :
👈آشوربانیپال از انگشت شمار شاهان فرهیخته گذشته بوده است که آشنایی و دلبستگی بسیار با فرهنگ و ادب میان دورود(بین النهرین) داشته است. بدین سبب کتابخانه ایی بسیار بزرگ و مجهزی که کم و بیش دربردارنده 120 هزار گل نبشته بوده(در برخی منابع اعداد کمتری ذکر شده است) در شهر نینوا بر پای کرد و همراه کاتبان کتابخانه اش به گرد آوری نسخه های کهن الواح موجود در بابل و آشور پرداخته، به نسخه برداری آثار گذشتگان سر گرم بودند.در گل نبشته های که از کتابخانه بزرگ وی بدست آمده، در همه زمینه های دانش آن روزگار، لوح هایی می توان یافت.
📚https://b2n.ir/f16727
📚https://b2n.ir/e23679
🔸یونان و مصر
همچنین استرابو مورخ معروف قرن اول میلادی از کتابخانه های بزرگ یونان و مصر هم عصر هخامنشیان گزارش های مفصلی داده است
📚https://b2n.ir/k52644
📚https://b2n.ir/g53268
دکتر ژرژ رو، نیز تاکید می کند در تمامی شهر های مهم بین النهرین همیشه کتابخانه وجود داشته است
📚https://b2n.ir/e89046
📚https://b2n.ir/k28075
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264