eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
25.2هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
109 فایل
➕️متعلق به موسسه فرهنگی هنری تاریخ پژوه آرتا با مجوز رسمی از وزارت ارشاد ➕️ ادمین @Shadfar98 ➕️برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر ➕️پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا كورش هخامنشی بختيارى بود⁉️ 📮 قوم دلير و تيره‌هاى تابع آن در گذر تاريخ، همواره پاسبان هويت ملى و مذهبى ايران زمين بوده اند و نمونه بارز جانفشانى‌هاى آنان را مى‌توان در هشت سال ديد كه چگونه از جان و مال و ناموس ملت در مقابل كفار بعثى دفاع نمودند، و با فدا كردن خود، از ارزش‌هاى مذهبى و ميهنى پاسدارى نمودند. 👈از ديگر سو، قريب به يك قرن است كه زمزمه‌هايى از بيرون، در ميان اين قوم سلحشور شنيده شد و روز به روز صداى آن بلندتر به گوش مى‌رسد؛ اين ادعا كه كورش دوم (مشهور به كورش كبير) بختيارى بود!‼️ 🔍 شايد اولين كسانى كه چنين سخن حيرت آورى را مطرح نمودند، خود از قوم بختيارى نبودند و بر اساس اهداف خاص سياسى چنين مدعى شدند. ليكن برخى چنان در اين ادعا غرق‌اند، كه حاضر به شنيدن حقيقت نيستند. به هر روى، نگارنده بر خود وظيفه ميداند كه حق را بر زبان آورد. هرچند براى عده‌اى ناخوشايند باشد. آيا كورش هخامنشی ، بختيارى بود⁉️ - در قدم اول، فرض را بر اين بگيريم كه كورش هخامنشی، بختيارى بود. به راستى آيا در شأن يك قوم بزرگ و دلاور است كه به "يك شخص" افتخار كند؟ يا اينكه آن شخص بايد به قوم دلير خود افتخار كند؟ حقيقت اين است كه كورش هخامنشی بايد افتخار كند كه بختيارى است (اگر واقعاً بختيارى باشد)، و حداقل اين افتخار بايد دو طرفه باشد. ❗️ليكن كورش هخامنشی در هيچ كتيبه و هيچ متنى اشاره‌اى به بختيارى بودنِ خود نكرد. با اينكه او در استوانه مشهور خود، اصل و نسبش را بيان كرد، اما هيچ اسمى از نمى‌آورد. سرزمين‌هاى متعدد و اقوام گوناگون را نام مى‌برد، اما نامى از قوم بزرگ بختيارى نمى‌آورد. تنها به شهر اشاره مى‌كند، و ميگويد كه پدرانش، شاه اين شهر بودند.[1] برخى گفته اند منظور از شهر انشان، همان سكونتگاه قوم بختيارى است!‼️ 👈در پاسخ بايد بگوييم كه اولاً انشان تنها يك منطقه بود، مطمئنا بختيارى‌ها همه ساكن يك نقطه نبوده و نيستند، كورش اگر بختيارى بود، بايد به قوميت و اصل و نسب خود (يعنى بختيارى بودنِ خود) اشاره مى‌كرد، نه اينكه نام يك شهر را بياورد. 👈ثانياً طبق جديدترين يافته‌هاى باستان‌شناسى، انشان ربطى به قوم بختيارى ندارد. انشان نام ديگر سرزمين است و شهر انشان، در نزديك Dež-e Espīd (بيضاء كنونی و در نزديكى امروزى) واقع شده بود و حداقل از قرن 7 پيش از ميلاد، انشان نام ديگر پارس بود.[2] پس انشان (برخلاف تصورات برخى) اصولا ربطى به مناطق بختيارى نشين ندارد. 👈چگونه ممكن است كه كورش كبير، بختيارى بوده باشد، ولى هيچ اشاره‌اى به اصالت خود نكرده است؟ ✅در حقيقت دو گزينه وجود دارد. يا كورش كبير اصلاً بختيارى نبود، يا بختيارى بود ولى به اصالت خود افتخار نمى‌كرد و براى آن ارزشى قائل نبود كه در آثار خود هيچ اشاره‌اى به بختيارى بودنِ خود نكرد. 📚اسناد: [1]. بنگريد به ترجمه فارسى استوانه كورش كبير، دكتر شاهرخ رزمجو، بخش خاورميانه موزه بريتانيا، متن استوانه، بند 21 ؛ همچنين ترجمه فارسى منشور كورش كبير، به ترجمه پروفسور عبدالحميد ارفعى، بند 21 ؛ و نيز بنگريد به: Translation of the text on the Cyrus Cylinder, Translation by Irving Finkel, Assistant Keeper, Department of the Middle East, Num 21 [2]. بنگريد به: Shahbazi. A. Sh (1986), Ariyāramna Old Persian proper name, Encyclopædia Iranica, Vol. II, Fasc. 4, pp. 410-411,  In Iranica online: Last Updated: August 12, 2011. به نقل از: D. Stronach, “Achaemenid Village I at Susa and the Persian Migration of Fars,” Iraq 34, 1974, pp. 239-48 esp. p. 248; J. M. Cook, The Persian Empire, New York, 1983, p. 8 🔘 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
✅از علاقه مندان به فعالیت درمجموعه نقد باستان گرایی و زرتشت دربخش اجرایی و علمی دعوت به همکاری میشود. ✅برای کسب اطلاعات بیشتروهماهنگی به👈 @Mpourali 👉 مراجعه نمایند. ✅ @Anti_archaism
گروه پژوهشی آرتا
آيا كورش هخامنشی بختيارى بود⁉️ 📮#قسمت_اول قوم دلير #بختيارى و تيره‌هاى تابع آن در گذر تاريخ، هموار
آيا كورش هخامنشی بختيارى بود⁉️ 📮 🔍سخن (مورخ ) نيز در اين زمينه جالب است. گزنفون از يك قوم به نام (شايد تلفظ ايرانى‌اش «بخترى‌ها» باشد) نام مى‌برد كه اين قوم در جنوب غربى فلات ايران و دقيقا در مناطق نشين امروزى زندگى مى‌كردند. اين قوم، نه تنها خويشاوند و خاستگاه قومى نبود، بلكه جزو اقوامى بود كه بعدها كوروش هخامنشی آنان را مطيع خود ساخت.[3] 💡نكته ديگر اينكه كوروش هخامنشی از قوم پارس بود. اگر به پوشش مردم پارسى باستان دقت كنيم، درخواهيم يافت كه با پوشش مردم بختيارى بسيار متفاوت است. گذشته از اين، زبانى كه كورش به آن سخن ميگفت، بسيار متفاوت از زبان مردم بختيارى است. براى مثال كه هم‌زبان و هم‌گويش كوروش بود، در ميگويد: atiy Darayavauš xšayathiya VIII mana taumaya tyaiy paruvam xšayathiya aha adam navama IX duvitaparanam vavam xšayathi ya amahy thatiy Darayavauš xšayathiya vašna Auramazd. 🔻اين عبارات به اين صورت تلفظ مى‌شود: «آتى دارَيَوَئوش خشايَثىَ [هزوارش] مَنا تَئومايا تيَيى پَرووَم خشايَثيا آهـَ آدَم نَوَمَ [هزوارش] دوويتاپَرَنَم وَوَم خشايَثى. وَشنَ اَئورَ مَزد.» 🔍اگر اين عبارات را به يك پيرمرد يا پيرزن بختيارى كه تسلط كامل بر ادبيات و گويش دارد نشان دهيم، آيا متوجه حتى يك كلمه از آن مى‌شود⁉️ آيا مى‌توان ادعا كرد كه كورش كبير (و عموزادگان او از جمله داريوش و...) بختيارى بودند⁉️ ❗️پس چرا به زبان و پوششى غير بختيارى سلوك مى‌كردند؟ ✅حقيقت اين است كه مردم بختيارى عموماً تركيبى از دو قوم باستانى و هستند. در اكثر مناطق بختيارى نشين ، آثار مربوط به مشاهده مى‌شود. از ديگر سوى، يافته‌هاى علمى گوياى اين است كه مردم نشين به طور كلى شباهت بسيارى به قوم باستانى گوتى دارند.[4] ⚠️قابل توجه اينكه عيلاميان از اقوام آريايى نبودند. گوتى‌ها نيز از لحاظ و زبان و ... بسيار نزديك به عيلاميان بودند. جالبتر اينكه گوتى‌ها اصالتاً از اقوام و باستانی فلات ایران بودند.[5] 📚اسناد: [3]. گزنفون، كوروشنامه، ترجمه: رضا مشايخى، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى، 1386، ص 4. [4]. دكتر رقیه بهزادی، آریاها و ناآریاها در چشم انداز کهن تاریخ ایران، تهران، انتشارات طهوری، 1382. ص 27. [5]. رقیه بهزادی، همان. دكتر عباس قديانى، فرهنگ جامع تاريخ ايران، تهران، انتشارات آرون، 1387، ج 2 ص 722-723 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
حضور موبدیار #کوروش_نیکنام، با پرچم کشور مطبوعشان فرانسه در کنگره جهانی #زرتشتیان! #بی‌شرف #وطن_فروش ✅ @Anti_Archaism
🔻 #کوروش_نیکنام دیگر در بین زرتشتیان هم مقبولیت ندارد و اورا خائن میدانند. ✅ @Anti_Archaism
🔴 کورش هخامنشی و پدرش، بنیان‌گذاران خیانت در ایران ✅ نشریه (economist.com) در مصاحبه با نیل مک گرگور (Neil MacGregor)، رییس موزه بریتانیا (British Museum) پیرامون ، به نکاتی قبل توجه اشاره کرد: وی درباره منشور کورش هخامنشی گفت: « یکی از فرمانروایانی است که روشی از حکمرانی بدون تکیه بر ایجاد ترس را یافته است... من فکر می‌کنم این دلیلی است که به او علاقه دارد. به طور خاص در غرب، فرانسوی‌ها، بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌ها شیفته او می‌شوند. چرا که آنها هم با چالشی مشابه رویارو هستند: اینکه چگونه می‌توان جامعه‌ای را تصور کرد دین‌های مختلف می‌توانند در کشوری واحد همزیستی کنند.» 📙نشریه اکونومیست، 3 آوریل 2013، عنوان مقاله: «Why is the Cyrus cylinder important?» ✅ تحلیل: - نیل مک‌ گرگور مدعی می‌شود که «کورش روشی از حکمرانی بدون تکیه بر ایجاد ترس را یافته بود»، لیکن چنین سخنی عمومیت ندارد. امروزه مورّخین معتقدند که کورش نیز در تازش به سرزمین‌ها و فتوحات، «آن گونه که طبیعت و خاصیت هر جنگی است» در دل‌های بسیاری رعب و وحشت انداخت. (اسناد فتوحات خشونت‌آمیز، و کشتار مردم به دست کورش هخامنشی: yon.ir/SefB0) - نیل مک‌ گرگور می‌گوید که علاقه زیادی به کورش داشت و اتباع شیفته کورش اند. از دیگر سوی، مکتب فکری (سیاستمدار ایتالیایی) که به "ماکیاولیسم" مشهور است، معتقد است که در سیاست و اداره مملکت استفاده از هر وسیله‌ای مجاز است، و در اصطلاح معتقدند که و در راه رسیدن به هدف، می‌توان از هر وسیله مشروع یا نامشروعی استفاده کرد. چنین موضوعی را در زندگانی کورش می‌توان مشاهده کرد. آنجایی که در زندگانی او می‌خوانیم که وی و و را برای رسیدن به هدف، مُجاز می‌پنداشت... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
✅از علاقه مندان به فعالیت درمجموعه نقد باستان گرایی و زرتشت دربخش اجرایی و علمی دعوت به همکاری میشود. ✅برای کسب اطلاعات بیشتروهماهنگی به👈 @Mpourali 👉 مراجعه نمایند. ✅ @Anti_archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
قحطی، بردگی ،کنیزی زنان و دختران ارمغان هخامنشیان برای مصری ها پس از حمله وحشیانه دوم(پسر دوم) به بلا و بدبختی گریبان مردم و کشور مصر را فراگرفت در اینباره الواحی بدست آمده است که عمق فاجعه را به زیبایی نشان میدهد، تاریخدان،ایرانشناس و متخصص زبان های باستانی ایرانی ایلامی در این باره چنین می گوید : "مصر مدتی چنان دچار و درماندگی شد که در تاریخ کشور بی سابقه بود». وقتی که اوجاهورسنت که دوست و ملازم کمبوجیه بود چنین می نویسد، در درستی آن نمی توان تردید کرد. اشیای قیمتی و ی بی حسابی به چنگ سپاه پیروز افتاد. تصادفا لوحی مربوط به یک قرار داد از بر جای مانده است که نوری تعیین کننده به این اوضاع می افکند. بر پایه ی این لوح ادین-نبو"، مزدوری بابلی(سرباز )، در مصر به غنیمت به دست آورده بود. هنگامی که او سال بعد (۵۲۴) از خدمت ایرانیان مرخص شد، به میهن خود بازگشت. او در بابل این کنیز و دختر سه ماهه اش را به تاریخ ۳۱ دسامبر ۵۲۴ به دو پوند نقره یا ۲۱۶ مارک طلا فروخت)" 📖والتر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه۱۲۷ ✍ نویسنده: ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
✅ #اسکن_کتاب ✅ @Anti_archaism
◀️بیزاری مردم از نیروهای (هخامنشیان) ◀️ میلیون ها نفر از مردم مصر را قتل عام کردند. 📖امپراطوری کهن پارسی،جان کورتیس و نایجل تالیس، ناشردبیر مترجم. حسن بلانی و حسنی اقبالی صفحه۷۸ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
#اسکن_کتاب ✅ @anti_archaism