eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.8هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️خروس تخم گذار😳 با مطالعه کتاب بندهش فصل ۹ ص۸۵ به یک نکته عجیب برخورد میکنیم خروسی که تخم میگذارد در این قسمت از کتاب بندهش امده: خروس که مرغ پروردش و پیش دخشه نیز خوانند به هرروز تخمی کند باشد نهانی ، باشد اشکارا ومیان مردمان ریند درمیان مرغان نر ، آن که تخم کند وافگند تنها خروس است که باشد به بینش مردمان بیفگند دانشنامه اساطیری جانوران ص۱۱۴ دکتر خسرو قلی زاده ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
📌پاسخ به شبهه کانال منتسب به زرتشتیان 📚شبهه: خداوند مسلمانان مکار و حیله گر است چون در قرآن گفته شده خداوند مکار است 📝پاسخ : 🔻برای هر واژه ای معانی متعدّدی بیان نموده اند که افراد ناشی، همواره همان اوّلین معنا را گرفته و باقی را رها می سازند. همچنین خیلی ها غافلند از این حقیقت که بسیاری از کلمات عربی که در فارسی نیز رائج شده اند، دگرگونی معنایی پیدا کرده اند. مثلاً حیله در زبان فارسی همواره معنای منفی دارد ؛ در حالی که حیله در زبان عربی به معنی چاره و راه حلّ عملی است ؛ لذا  قدما علم فیزیک را «علم الحیل» می گفتند. فرهنگ ابجدی گفته: « الحِیلَه – ج حِیَل [حیل و حول]: مهارت و نیک اندیشى ، قدرت تصرّف در کارها ؛ «لا حِیلهَ لی فى ما بیدی»: کارى نمىتوانم بکنم، از دستم کارى بر نمىآید؛ «مَا الْحِیلَه؟»: چه باید کرد؛ «لَم یَجِدْ حِیلَهً إلّا»: کارى نتوانست بکند مگر آنکه … » واژه ی مکر نیز در زبان فارسی همواره معنی منفی دارد ؛ در حالی در زبان عربی هم در معنی مثبت به کار می رود هم در معنی منفی. قاموس قرآن در معنی مکر گفته: « مکر: تدبیر ؛ اعمّ از آنکه در کار بد باشد یا در کار خوب.» در مفردات و اقرب الموارد گوید: « مکر آن است که شخص را به حیلهاى (روشی عملی) از مقصودش منصرف کنى و آن، دو نوع است محمود و مذموم. محمود آنست که از آن، کار خوبى مراد باشد و مذموم بعکس است.» در المنار گفته: « مکر در اصل، تدبیر مخفى است که مکر شده را به آنچه گمان نمی کرد می کشد» و لغتنامه ی التحقیق گفته: « أنّ الأصل الواحد فی المادّه: تدبیر و تقدیر للإضرار من غیر أن یعلم و یعلن إضراره. ــــ مکر در اصل یک معنا دارد که عبارت است از تدبیر و تقدیر برای زیان زدن ، بدون آنکه زیان رسانی آن معلوم و آشکار باشد.» پس « وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرینَ » یعنی آنها چاره اندیشی نمودند و تدبیری به کار بستند تا به حقّ زیانی برسانند ؛ خدا نیز تدبیری نمود که آنها ندانسته به خود زیان زده و به نفع حقّ کار کردند ؛ لذا خدا بهترین تدبیرکنندگان و چاره کنندگان است. پس اینکه در زبان فارسی، مکر و حیله را همواره در معنی قبیح به کار می برند، دلیل نمی شود که در زبان عربی هم همین گونه باشد. خیلی از واژه های عربی هستند که در زبان فارسی، معانی غلطی به خود گرفته اند مثل واژه ی استعمار که در فارسی به معنی چپاولگر به کار می رود در حالی که در عربی، به معنی آباد کننده و طالب آبادانی است. و مثل واژه ی مزخرف که در فارسی معنی منفی دارد در حالی که در عربی به معنی زینت داده شده است. لذا در فهم قرآن و روایات، باید به این اصل مهمّ توجّه داشت که واژه های عربی ممکن است در زبان فارسی، غلط به کار رفته باشند. مکر در زبان عربی، هم در معنی بد به کار رفته هم در معنی خوب، در حالی که در زبان فارسی، همواره در معنی بد به کار می رود.  ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
«جیمزموریه»،نویسنده بریتانیایی از مقبره کوروش میگوید... ✅ @Anti_archaism
🔘 #داندمایف استاد تاریخ امپراتوری ایران باستان و بابل : 🔻اسناد زیادی از حراج #برده در دوره فرمانروایی #داریوش در #تخت_جمشید ثبت شده است. 📚ایرانیان در بابل هخامنشی،ص۱۱۷ ✅ @Anti_Archaism
انوشیروان در حمله به سرزمین روم ، پس از اشغال برخی شهرهای رومی شرقی ، باجی سنگین از رومیان خواست و نیز شرط کرد که تریبونوس (Tribunus) طبیب رومی نیز تحویل حکومت ایران داده شود تا پزشک دربار انوشیروان گردد ، چنانکه وی سابقاً نیز بیماری انوشیروان را درمان کرده بود ، این گفتار نشان می‌دهد که برخلاف سخنان باستانگرایان پزشکان ایرانی از تخصص و دانش کافی برای مداوای بیماری ‌ها برخوردار نبودند. منبع : جنگ های ایران و روم ، پروکوپیوس ، محمد سعیدی ، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ اول (۱۳۳۸) و چاپ دوم (۱۳۶۵) ، صفحه ۲۰۸ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌
✳️رای عجیب و ناعادلانه داوران شاهی دربار کمبوجیه در مورد نجبای مصری در تاریخ هرودوت آمده است کمبوجیه پس از حمله و گرفتن مصر داوران شاهی دربارش رای داده بودند که به جای هر هر نفر پارسی ده تن از نجبای مصری فدا( اعدام) شوند حال سوال اینجاست هخامنشیان که خود متجاوز بوده اند و به مصر تجاوز و حمله کرده اند و مصریان از کشور خودشان دفاع کردند و تسلیم نشدند آیا حق دفاع از کشور خودشان را نداشتند که این چنین بی رحمانه و ناعادلانه مجازات شوند این هست منطق و روش هخامنشیان تاریخ هرودوت ص۱۹۶ ترجمه وحید مازندرانی ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
عرض ادب خدمت اعضای محترم با دعوت دوستان خودتون به کانال ما،ما را در ادامه روند بهتر کانال یاری کنید... از عزیزانی که مایل به همکاری در مجموعه نقد زرتشت و باستان گرایی در پیام رسان تلگرام هستند دعوت به عمل می آید... برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @ya_aba_saleh3 مراجعه کنید با تشکر از همراهی شما بزرگواران🌹
✅ #زنده_به_گور_کردن در #ایران_باستان از زبان #هرودوت ✅ @Anti_archaism
✅بی سوادی عمومی در میان #زرتشتیان و اهتمام #مسلمانان به سواد ✅ @Anti_Archaism
✅ جشن #مهرگان هیچ ارتباطی با #زرتشتیان ندارد ... ✅ @Anti_Archaism
حقایقی در مورد موبدان دین زرتشت فارغ از هرگونه تعصباتی ️هرکس که پیرامون زندگانی آنها تحقیق و مطالعه کرده باشد ، درخواهد یافت که روحانی های زرتشتی خود را مجاز می دانستند که در دینشان دست ببرند کم کنند ، بیفزایند و تغییر دهند! چرا که در عصر ساسانیان که جامعه ی آنزمان مبتنی بر روحانیت بود ، در بسیاری از اعمال ، روحانیان خود را موظف میدانستند که در بسیاری در امور دخالت کنند ، آنها دارای قدرت و ثروت و صاحب استقلال بودند و دودمانی را پایه گذاری کردند که خود یکی از عوامل فروپاشی ایران در اواخر ساسانیان بودند. منشأ اقتدار موبدان فقط این نبود که از جانب دولت حقّ قضاوت و عزل و نصب پادشاه را در دست داشتند و ثبت ولادت و عروسى و تطهیر و قربانى و تشییع جنازه و اصغاى اعترافات گناه کاران و عفو و یا تعیین میزان کفّاره جرایم و جز اینها با آنان بود بلکه علّت عمده اقتدار آنان ، داشتن املاک و ضیاع و عقار و ثروت هنگفتى بود که از راه استثمار شدید ، اخذ جرایم دینى ، عشریه و صدقات عاید آنان مى شد ، روحانيان زردشتي با دخالتي که در امور عرفي مي کردند آن امور را جنبه مقدس و رنگ ديانتي مي بخشيدند ، اين طايفه در کليه مواردي که زندگاني افراد پيش مي آمد ، حق مداخله داشتند و مي توان گفت هر فردي من المهد الي الحد در تحت نظارت و سرپرستي روحانيون بود ، خصوصاً که با رسميت يافتن دين زردشتي در كشور ، كه آنها را از حمايت دولت نيز برخوردار ساخت، اين نفوذ وقدرت چند برابر شد. و مغان حاكم بر جان و مال وناموس مردم گرديدند و مردم را چگونه زير سيطره معنوي خود گرفته بودند ، بدنبال همين سياست ، پيوسته بر تعقيدات وخرافات ديني افزوده مي شد منبع : مزدک ، خسرو خسروی ، انتشارات افسانه ، چاپ اول (۱۳۵۹) ، چاپ دوم (۱۳۶۹) ، صفحات ۱۹ و ۲۰ مراجعه شود ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌