eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.9هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
آتش زرتشتیان و شهید مطهری 🔻شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام بحث مفصلی در مورد آتش زرتشتیان دارد، ایشان می نویسد : ▪️عبادت زردشتیان از قدیم الایام در آتشکده و در پیشگاه آتش بوده است . ماهیت این عمل چیست ؟ آیا اینها واقعا اهورامزدا را در حضور آتش‌ می‌پرستند ، یا خود آتش را ؟ همچنانکه عرب جاهلیت در عین اینکه می‌گفت‌ « هؤلاء شفعاؤنا عند الله » اینها شفیعان و وسائط ما در نزد خدا هستند ، اقرار داشت که آنها را می‌پرستند : " « ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی »" ما اینها را نمی‌پرستیم جز برای اینکه ما را به‌ خداوند متعال نزدیک کنند . آقای دکتر معین می‌گوید : . . . زرتشتیان را نظر به همین تقدیس آتش ، ایرانیان مسلمان آتش‌ پرست و آذرپرست خوانده‌اند ، در صورتی که آتش به منزله خدای ویژه یا رب النوع مستقل نبوده است ، چنانکه در میان آریائیان پیش از ظهور زردشت بوده ، بلکه همان گونه که کعبه مورد ستایش مسلمانان است آتش نیز مورد توجه مزدیسنان بوده . ایضا می‌گوید : آتش در کمون کلیه موجودات و موالید طبیعت به ودیعت نهاده شده ، جوهر زندگانی بشر و همه جانوران حرارت درونی یا غریزی است ، منبع وجود و فعالیت افراد همین آتش است ، آتش معنوی در نباتات و جمادات نیز ساری است . ملای رومی از آن تعبیر نغز فرموده : " آتش عشق است کاندر نی فتاد جوشش عشق است کاندر می‌فتاد آتش است این بانگ نای و نیست باد هر که این آتش ندارد نیست باد " آقای دکتر معین در این گفتار خود دچار همان اشتباهی شده است که قبلا به‌ آن اشاره کردیم ، ایشان شرک در عبادت را با شرک در خالقیت اشتباه‌ کرده‌اند خیال کرده اند که لازمه شرک در عبادت این است که آن چیزی که‌ پرستش می‌شود در نظام آفرینش از نظر خلق و ایجاد مقامی داشته باشد و چون‌ زردشتیان چنین مقامی در نظام آفرینش برای آتش قائل نبوده‌اند پس مشرک‌ نبوده اند ، اگر چنین است پس اعراب جاهلیت نیز مشرک نبوده‌اند ، زیرا آنان نیز جز اینکه عملی که باید برای خدا صورت گیرد ، یعنی نماز و قربانی ، برای بتها انجام می‌دادند کاری نمی‌کردند . آنها هرگز بت هبل یا عزی و غیره را رب النوع مستقل نمی‌دانستند اشتباه دیگر ایشان این است که‌ اگر چیزی وجودش خیلی مفید بود مانعی ندارد بشر او را پرستش کند . مقایسه تقدیس آتش با توجه حین نماز به سمت کعبه ، مقایسه غلطی است‌ هیچ مسلمانی هر چند عامی باشد آنگاه که به سوی کعبه برای نماز می‌ایستد در خاطرش خطور نمی‌کند که می‌خواهد با این عمل کعبه را تعظیم و تکریم‌ و تقدیس کند . اسلام که کعبه را قبله نماز قرار داده باین معنی نیست که‌ مردم در حین نماز کعبه را تقدیس کنند و لهذا در ذهن هیچ مسلمانی تقدیس‌ کعبه خطور نمی‌کند از این جهت درست مثل این است که به مسلمانان می‌گفتند هنگام نماز همه رو به نقطه جنوب بایستید که مفهومی جز اینکه در حین‌ عبادت همه وضع واحدی داشته باشد ندارد . هرگز در دین اسلام کوچکترین‌ اشاره‌ای به این مطلب نیست که خداوند با کعبه و مسجد الحرام یک ارتباط خاص دارد بلکه عکس آن تعلیم داده شده است قرآن کریم صریحا می‌فرماید : " « اینما تولوا فثم وجه الله »" و اگر به کعبه گفته می‌شود " بیت " از آن جهت است که هر معبدی " بیت الله " است . پس رو به‌ کعبه ایستادن تنها مبتنی بر یک حکمت و فلسفه اجتماعی است . آن حکمت‌ این است که اولا مسلمانان از لحاظ جهتی که در حین انجام عمل عبادت‌ انتخاب می‌کنند یکی باشند تفرق و تشتت نداشته باشند . ثانیا نقطه‌ای که‌ برای وحدت انتخاب می‌کنند همانجا باشد که اولین بار در جهان برای پرستش‌ خدای یگانه ساخته شد که این خود نوعی احترام به عبادت خداوند یکتاست . عبادت زردشتیان به اقرار خودشان و خود آقای دکتر معین ، تقدیس و تعظیم خود آتش است ، چگونه ممکن است تعظیم و تقدیس آتش عبادت‌ اهورامزدا محسوب شود . آنچه زردشتیان در مورد آتش انجام می‌دهند تقدیس است نه تواضع و نه‌ تعظیم ساده و نه قبله قرار دادن . تقدیس و تنزیه بودن یک عمل ، کافی‌ است برای اینکه عبادت شمرده شود ، خواه توام با اعتقاد صریح به مقام‌ ربوبیت مطلقه و یا رب النوعی باشد و یا نباشد . گذشته از این ، برخلاف ادعای آقای دکتر معین ، زردشتیان برای آتش‌ مقامی کمتر از رب النوع قائل نبوده و نیستند ، برای آتش روحانیت و تاثیر معنوی و قدرت ماوراء الطبیعی قائل بوده و هستند قبلا نقل کردیم در اوستا " آذرایزد " ، پسر اهورامزدا خوانده شده است . کریستن سن می‌گوید : آتش در این آیین مهم تر از سایر عناصر بوده است https://lib.eshia.ir/50079/1/249@Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نقد الهی قمشه ای و آتش زرتشتیان! 🔻همانگونه که مشاهده می کنید جناب قمشه ایی با تحلیل های شخصی و بدون اطلاع کافی در حوزه آیین زرتشت این مطالب را بیان می کند 🔹آقای قمشه ایی زرتشتیان نیایش آتش دارند آیا مسلمانان نیایش کعبه دارند؟ 🔹زرتشتیان آتش (آذر) را فرزند اهورامزدا می دانند آیا مسلمانان کعبه را فرزند الله می دانند؟ 🔹زرتشتیان از آذر(آتش) طلب رزق و روزی کرده و به صراحت بیان می کنند به خود آتش و نور آن نماز می برن، آیا مسلمانان از کعبه چنین درخواست ها و تفکراتی دارند؟ و.... لطفا در حوزه ایی که اطلاعات کافی ندارید نظر ندید! 🔻پست مرتبط بازرتشتیان و آتش ⬇️ شماره۱ شماره ای @Anti_Archaism
✅وقتی موبدان زرتشتی اعتراف می کنند زمان و مکان زرتشت را نمی دانند چگونه 6 فروردین را روز زرتشت بدانیم؟ 🔻موبد اردشیر آذرگشسب نمی دانیم زمان و مکان زرتشت کی و کجا بوده است. 📚 کتاب مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، تالیف: موبد اردشیر آذرگشسب، صفحه ۱۶ گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
زرتشتیان دیپلم ردی کانال زرتشتی با نشان دادن متنی مدعی مشخص بودن زمان زرتشت در شش فروردین شده اند. این جماعت کم سواد که حتی زمان و مکان زرتشت را نمی دانند چگونه مدعی دانستن تولد زرتشت شده اند! ✴️هاشم رضی معروفترین محقق زرتشتی تولد زرتشت در منابع زرتشتیان رو کهن ندانسته و متعلق به نوشته های دوران اخیر می داند 📚https://b2n.ir/g89096 📚https://b2n.ir/r16441 ✴️پروفسور مري بويس پژوهشگر معروف زرتشتی ششم فرودین را تخیلی می داند 📚مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آن‌ها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391 (ویراست دوم)، ص 214. 📚https://b2n.ir/f66021 🔹از نکات جالب نوشتار آنها این هست که کتاب وجرکرد را به زمان زرتشت نسبت می دهند! 😁 از اثبات گاتها به زرتشت اطمینانی نبود که حالا کتاب دیگه هم اضاف شد اونم به خط پهلوی!!! 🔹ضمنا در این کتاب از غسل برشنوم و معجزات عجیب و غریب زرتشت سخن ها گفته شده است می پذیرید!؟ 🔹در انتها برای رسوا سازی این جماعت بی سواد شما رو به خواندن اسکن زیر، که در مورد کتاب وجر کرد است دعوت می کنم 📚https://b2n.ir/e74324 📚https://b2n.ir/w26769@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔻 ☑️ حق دارم به کوروش هخامنشی فحش بدم! ❌ گفت: چون عملکرد برخی مسلمان‌ها درست نیست، پس من حق دارم این را به پای اسلام بنویسم و به اسلام اهانت کنم! ✔️ گفتم: جماعتی از ، دروغگو و ریاکار هستند. دم از 👈🏻 می‌زنند، اما بسیار بددهن و بی‌شخصیت هستند. ادعای 👈🏻 دارند، اما به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند. حالا چون عملکرد اکثر این‌ها فاجعه هست، پس من هم حق دارم به کوروش هخامنشی فحش بدم؟ بله از قرار معلوم ولی خب ما طوری تربیت شدیم که تمایلی به بددهنی نداریم. دوست نداریم به منطقِ بی‌منطق‌ها رفتار کنیم! «استاد رستمی» ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
دو حکم جالب در مورد برده در زمان ساسانیان 🔻در کتاب مادیان هزار دادستان که از متون مهم فقهی زرتشتی در زمان ساسانیان می باشد در مورد برده داری موارد مختلفی بیان شده که از جمله می توان نوشت: 🔹فروختن برده به کفار ممنوع است و در صورت انجام این کار خریدار و فروشنده دزد محسوب می شوند 🔹چنانچه برده کافر، همزمان با صاحب یا پس از صاحب خود زرتشتی شود، همچنان برده می ماند ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
8.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وقتی بزرگان زرتشتی در مهم‌ترین عقیده خود با هم نظر دارند. آیا از نظر زرتشتیان، زرتشت پیامبر هست یا خیر؟ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅ اوستا کتابی غیر خواندنی 🔻دوشن اوستا شناس معروف بلژیکی درباره قرآن، انجیل و اوستا می نویسد : "نمی توان به افراد مبتدی توصیه کرد که اوستا را مانند یا دیگر بخوانند، زیرا همانطور که آنتوان میّه Antoine Meillet بیان داشته ،هر گاه سعی کنیم اوستا را بخوانیم به زودی در می یابیم که خواندنی نیست." 📚دین ایران باستان، دوشن گیمن، ترجمه رویا منجم، نشر علم، صفحه 49 🌐http://artairani.com/@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
زرتشتیان حذف کننده و از بین برنده اوستا!؟ 🔸 اوستا در گذشته چند برابر اوستای فعلی بوده و اوستای حال حاضر حدود یک چهارم اوستای گذشته است. ❌اما سوال مهم چه کسی مابقی اوستا را حذف کرد! ◀️دوشن گیمن اوستا شناس معروف بلژیکی می نویسد اوستای ساسانی تا قرن نهم میلادی وجود داشته است (1) ◀️دکتر زرین کوب درباره و اوستا توسط موبدان زرتشتی می نویسد : "در حقیقت شریعت زرتشت در پایان عهد ساسانی چنان بی مغز و میان تهی و سست و ضعیف شده بود که وقتی اسلام پدید آمد و موبدان حمایت دولت ساسانی را از دست دادند، خود را به ناچار دیدند که در آن آیین اصلاحاتی نمایند و بدین‌گونه با تهذیب و تخلیص اوستا، و حذف پاره ایی خرافات و اوهام، آن را به صورتی تازه در آوردند که در معرکه مجادلات اوایل عهد عباسی در مقابل مسلمین نیز توانستند از آن دفاع کنند"(2) ◀️همچنین مری بویس تاریخدان و پژوه می نویسد : " نابودی و امحاء گسترده و تعمدی نسخه های پهلوی و کمیاب اوستایی به مقدار زیاد از سوی خود موبدان زرتشتی انجام گرفته است!"(3) ◀️ کریستین سن ایران شناس نامدار دانمارکی نیز می نویسد : " قرائنی در دست داریم که از روی آن می توان گفت شریعت زرتشتی در قرن نخستین نخستین تسلط عرب تا حدی اصلاح شده و تغییر پیدا کرده و زرتشتیان خود مایل بوده اند که بعضی از افسانه ها و اساطیر عامی و بعضی اعتقاداتی را، که در فصول اوستا ثبت بودند کنند" (4) ..................... 1-دین ایران باستان، دوشن گیمن، ترجمه رویا منجم، نشر علم، صفحه 49 2-تاریخ ایران بعد از اسلام، دکتر زرین کوب، نشر امیر کبیر، صفحه 165 و 166 3-چکیده تاریخ کیش زرتشت، مری بویس، ترجمه همایون صنعتی زاده،صفحه 242 4-ایران در زمان ساسانیان، کریستین سن، ترجمه رشید یاسمی، نشر نگاه، صفحه 153 گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅دقت کردید؟ 🔻اگر به پست پیشین توجه کرده باشید از اوستای ساسانی، فقط یک چهارم باقی مانده است. 🔹چه خرافاتی در آن سه چهارم بوده که خودشان در قرون اولیه اسلامی حذف کردند؟ 😳 🔹همین یک چهارم باقی مانده مطالب خرافاتی و خرد ستیز که فراوان دارد،در آن سه چهارم حذف شده چه بوده!؟ ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✅نکته جالب توجه دیگر 🔹زرتشتیان در قرون اولیه اسلامی سه چهارم اوستا را حذف کردند و مابقی اوستا را سخن زرتشت بیان می کردند(کلیک کنید) 🔹برخی زرتشتیان در دهه های اخیر مجدد دست به کار شدند و فقط بیست سی صفحه از اوستای فرضا هزار صفحه ایی را سخن زرتشت بیان کردند و مابقی اوستا را کنار گذاشتند. 🔹آیا باید منتظر بمانیم همان بیست سی صفحه هم به سرنوشت صفحات قبلی اوستا دچار شود و کم کم کنار گذاشته شود!؟ ✅ @Anti_Archaism
🔻تحریف گسترده تاریخ توسط خسرو انوشیروان برای مشروعیت بخشی به اصلاحات خود!؟ 🌐http://artairani.com/ سایت گروه پژوهشی آرتا ✅ @Anti_Archaism