eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
✅بهرام دوم ساسانی و کشتن شیر گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅شاپور دوم ساسانی و کشتن شیر گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅بهرام چهارم ساسانی و کشتن شیر 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅اردشير دوم ساسانی و کشتن شیرها 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅شاپور اول ساسانی و کشتن شیرها 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅بهرام پنجم ساسانی و کشتن شیرها 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
تبعیض دختر👩 و پسر 👦در اوستا 🔻در اوستا بارها برای پسر داشتن و پسر آوردن دعا و شکر گذاری آمده است 🔹هَفتَن یشتِ کوچکِ اوستا بند پنجم: «فره وشی های اشَوَنان و گروه زنان دارنده ی پسران نامور را [می ستایم].» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۸۲) https://b2n.ir/529471 🔹بند شصت و پنجم از یشت دهم اوستا (مشهور به مهر یشت) درباره ایزدان: «…آن که شهریاری بخشد، آن که پسران بخشد، آن که زندگی بخشد، آن که بهروزی بخشد، آن که دَهِشِ اَشا بخشد…» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۳۶۸) https://b2n.ir/353674 🔹اوستا، یسنای دهم، بند سیزدهم: «ای هوم زرین (گیاه مقدّس)، کسی را که از تو بهره ای یابد، پسران بسیار می بخشی و او را پاک تر و فرزانه تر می کنی.» (اوستا، پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، چاپ نوزدهم، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۱۴۷ https://b2n.ir/970137 🔹بندِ پانزدهم از یَسنا سیزدهم: «کسی که بر آن باشد تا پیشکشیِ به هوم را خود بخورد (مجازات گناه تصرف در هدیه به هوم)، پسران خوب و پسران آتُربان بدو ندهد.» (همان و نیز یسنا، پژوهش ابراهیم پورداود، انتشارات اساطیر، چاپ دوم، تهران ۱۳۸۷، ص ۱۷۶) https://b2n.ir/996978 🔹یسنای پنجاه و هشتم، بند ششم: «از اوست که چارپایان رسا، چارپایان درست، زندگی درست و پسران درست داریم. از اوست تندرستی و رسایی و برخورداری ما از پاکی.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۳۰ ـ ۲۳۱) https://b2n.ir/386355 🔹یسنا، هات شصت و هشتم، بند پنجم: «ای [آبِ] اهوراییِ اهوره؛ مرا بهترین سرای اشَوَنَان ببخش، مرا روشنایی همه گونه خوشی دهنده ببخش، مرا پسران کارآمد ببخش.» (همان ، ج ۱ ، ص ۲۵۳) https://b2n.ir/757616 🔹یشتِ هشتم (تیر یشت) بند پانزدهم. ایزد اهورایی می گوید: «کدامین کس را به داشتن پسران توانگری بخشم؟ کدامین کس را گروهی از پسران و رسایی روان دهم؟ اکنون من در جهان استومند ـ جهان مادّی ـ به آیین بهترین اشا، سزاوار ستایش و برازنده ی نیایشم.» (همان ، ج ۱ ، ص ۳۳۳) https://b2n.ir/392538 🔹نسکِ وندیدادِ اوستا، فرگرد چهارم، بند چهل و هفتم: «ای سپیتمان زرتشت؛ مردی که همسری دارد برتر از کسی است که همسری ندارد و پسرانی پدید نمی آورد.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج 2 ، ص ۶۹۹) https://b2n.ir/609432 👈 از پیروان دین زرتشتی می پرسیم که آیا «دختر داشتن» ارزش بر زبان آوردن ندارد؟ اما پسر داشتن مایه‌ی بهروزی و خوشبختی و پاکی است؟ 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«تفاوت قرآن و اوستا» ¦↵یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های قرآن و اوستا، جدا از محتوا، آهنگین بودن متن قرآن است که همین عامل باعث شده تا خیلی از انسان‌های بی‌دین، مجذوب همین تلاوت‌های زیبا شوند. ¦↵به تلاوت زیبای مرحوم عبدالباسط دقت کنید! ☜یاد این جمله‌ی معروف ادوار براون -شرق‌شناس غربی- می‌افتیم که بیان می‌کند: «لكن این نکته را می‌توانم از طرف خود بگویم که هر چه بیشتر به مطالعه‌ی قرآن می‌پردازم و هر چه بیشتر برای درک روح قرآن کوشش می‌کنم، بیشتر متوجه قدر و منزلت آن می‌شوم؛ اما بررسی اوستا ملالت‌آور و خستگی‌افزا و سیرکننده است! مگر آن‌که به منظور زبان‌شناسی و علم الأساطير و مقاصد تطبیقی دیگر باشد.» 📚تاریخ ادبی ایران، ادوارد براون، ترجمه: علی پاشا، نشر امیر کبیر، جلد اول، صفحه‌ی ۱۵۵. 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
یکی از دلایل بی روح بودن تعالیم زرتشتی متون دعایی آنهاست. متونی که توانایی تولید اصوات زیبا را ندارند (البته در مفاهیم اوستا هم مطالب نادرست بسیاری وجود دارد) مقایسه می کنیم یکی از نیایش های بسیار مهم و مقدس زرتشتیان در اوستا و تلاوت یکی از آیات قرآن
4_5978747101989832855.mp3
262.6K
صوت دعای اشم وهو، از نیایش های مقدس زرتشتیان در کتاب اوستا 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
4_5985354578462247953.mp3
226.7K
تلاوت یکی از آیات قرآن کریم مقایسه با خودتان 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
دیدید میگن چرا نماز به عربی باید بخونیم!؟ بگید باشه بفرما نماز بخون ولی به رسم زرتشتی ها😊 ببین عربی راحت تر هست یا این!👇
🔹اینم متن نماز زرتشتی حالا اگر بهانه شما زبان عربی است بفرما به زبان زرتشتیان نماز بخون 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅بزارید کمی قضیه رو سخت تر کنیم پُست بالایی که فرستاده شده برگردان ساده و فارسی متن دعای زرتشتی بود. حالا متن اصلی عبادات زرتشتی ها رو برای شما می فرستیم. اینهای که میگن زبان عربی نمی خواهیم بگید مدیون هستید اگر به خط اصلی که در این سه تصویر فرستاده شده عبادت نکنید. 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅معرفی کتاب 📚نام کتاب: شایست و ناشایست دین زرتشت 🖌 مولف: دکتر سید محمد حاجتی (دکتری ادیان و عرفان, زرتشت پژوه) 📝 چکیده: کتاب حاضر در شش فصل، مهم ترین باورهای بنیادین زرتشتیان را توصیف و بررسی می کند. تلاش شده است تا حد امکان توصیف و معرفی باورهای مهم آیین زرتشت بر پایه منابع دست اول و متون دینی زرتشتی شکل بگیرد و در کنار آن از دیدگاه پژوهشگران حوزه فرهنگ و زبان ایران باستان و نیز دیدگاه زرتشتیان و موبدان زرتشتی استفاده شود. تحلیل و بررسی مطالب فصول، مشتمل بر بررسی های تاریخی، درون دینی زرتشتی و عقلی است. مسائلی همچون وحی و پیامبری، متون دینی، خداشناسی، جهان شناسی، شریعت و فرجام شناسی از مهم ترین باورهای بنیادین مذکور در این نوشتار هستند. 💰قیمت:890،000ریال 💳 تخفیف:20 درصد 📬 آدرس سایت فروش:hatif.ir 🛰 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/1295646858C46683b9df5
✅جلسه حضوری برای علاقمندان در مورد دین کوروش عزیزانی که هم توانایی حضوری رفتن ندارند به شکل مجازی می توانند شرکت کنند 👇 https://b2n.ir/h26112 لینک مجازی 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅آیا کوروش با صلح بابل را گرفت!؟ ✅آیا در لشگر کشی های کوروش خون از دماغ کسی نمی آمد!؟ در تصویری که مشاهده می کنید، در شهر اوپیس که یکی از شهرهای مهم بابل است، جنگ بسیار سخت و سهمگینی بین سپاه کوروش و سپاه بابل اتفاق می افتد. در کتیبه خطی به این ماجرا اشاره شده است که امروز اسناد بسیار زیادی از این واقع را خدمت شما ارائه می دهیم... 👇👇👇
✅تبليغاتی بودن منشور کوروش و قتل عام مردم اوپیس و تبعید مردم لیدی بدست کوروش 🔻پروفسور لوید لولین جونز استاد تاریخ باستان دانشگاه ادینبورگ در مقاله ایی به سال 2016 چنین می نویسد: متن ساخته شده به دست کورش، از دیدگاه بابلیان نوشته شده است. اما به عنوان بخشی از پروپاگاندا (فریب تبلیغاتی) شاهنشاهی، استوانه تلاش می‌کند تا با نشان دادن پادشاه به عنوان قهرمان مردوک، که در منجی بابل کورش پیدا می‌شود، به تسخیر کورش در بابل مشروعیت ببخشد. این موضوع تاکید می‌کند که بابلی ها چگونه از آزادسازی کورش بهره مند شدند. مردم دیگر زیر نظر کورش وضعیت خوبی نداشتند:شهروندان اوپیس قتل عام شدند و به دنبال سقوط لیدیا جمعیت آن به نیپور تبعید شدند. لینک دانلود مقاله https://b2n.ir/749050 📚Achaemenid Empire LLOYD LLEWELLYN-JONES University of Edinburgh, UK 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
دانشگاه‌ هاروارد چاپ 2008 و قتل عام اوپیس پارسیان(سپاه کوروش) در اوپیس سکنه را قتل عام کردند (ص 197) the Persians plundered Opis, massacring the inhabitants 🌐https://b2n.ir/z08492 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅قتل عام اوپیس توسط کوروش به روایت میروپ، آشورولوژیست معروف دانشگاه کلمبیا 🔹مارک وان د میروپMarc Van De Mieroop آشورولوژیست بلژیکی و استاد تمام دانشگاه کلمبیا در کتاب خود به سال 2016 می نویسد : کوروش در نبرد (نزدیک اوپیس) پیروز شد. شهر را غارت کرد و سکنه را قتل عام کرد Cyrus won the battle, ransaked the city, and massacred its inhabitants, کتاب تاریخ خاور نزدیک باستان ص 311 🌐https://b2n.ir/r52527 ✅گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅کشتار و غارت شهر اوپیس(تمدن بابل) توسط سپاه کوروش به روایت متخصص آشورولوژی خانم دالی(Stephanie Dalley) در نشر دانشگاه کمبریج به سال 2021 🔹When Cyrus marched against Babylon, Nabonidus took into safe custody at Babylon the statues of gods from the cities on the eastern flank of Mesopotamia that were in particular danger; but they did not save the city from invasion." The Babylonian Chronicle tells of a fierce battle won by Cyrus at Upe (Greek Opis) east of the Tigris, which resulted in looting and the massacre of its citizens. That report gives a different picture of Cyrus from the ideal one that he promoted after becoming king in Babylon ▪️هنگامی که کوروش علیه بابل حرکت کرد ، نبونیدوس مجسمه خدایان شهرهایی را که در جناح شرقی بین النهرین واقع شده بودند ، در بابل تحت مراقبت امن قرار داد. اما آنها شهر را از حمله نجات ندادند. رویدادنامه بابلی از نبردی سخت می گوید که کوروش در اوپیس در شرق دجله پیروز شد ، که منجر به غارت و کشتار شهروندان آن شد. این گزارش متفاوت است با تصویر ایده آلی که کوروش پس از پادشاهی در بابل ارائه می دهد. 🔹There are various different stories of Nabonidus' fate at the hands of the victor. He may have been exiled to Carmania (modern Kerman) close to the royal cities of Pasargadae and Persepolis" after a spell of imprisonment in Babylon. If this version is correct, Cyrus showed more mercy than when he had killed Croesus of Lydia, or when he plundered Opis and slaughtered its people before moving on to Sippar داستانهای مختلف مختلفی از سرنوشت نابونیدوس(نبونئید) بعد از پیروزی وجود دارد. او ممکن است به کارمانیا (کرمان امروزی) در نزدیکی شهرهای سلطنتی پاسارگاد و تخت جمشید پس از دوره زندانی در بابل تبعید شده باشد.اگر این مطلب صحیح باشد ، کوروش رحمت بیشتری نسبت به زمانی که کرزوس لیدیا را کشت ، یا هنگامی که قبل از حرکت به سیپار، اوپیس را غارت کرد و مردم آن را کشت نشان داد. 📚The City of Babylon: A History, c. 2000 BC – AD 116, page261،270 📚https://b2n.ir/d13854 📚https://b2n.ir/q22863 📚https://b2n.ir/u12124 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
فتح بابل و کشتار کوروش به روایت پروفسور پیر بریان، جز سه نفر برتر حال حاضر جهان در حوزه تاریخ هخامنشیان 🔹در بادی امر نادرست به نظر می رسد که بدون هیچ گونه مقاومت تسلیم فاتحان شده است. سالنامه نبونیید (سوم 13-12)حتی اشاره ای مستقیم به نخستین نبردی دارد که در اوپیس و در کنار دجله در پاییز 539 روی داده و کوروش در آن فاتح شده است. به دنبال این پیروزی غنیمتی عظیم بدست فاتحان آمده و همه کسانی که قصد پایداری داشته اند قتل عام شده‌اند (سوم، 14)(صفحه 123) https://b2n.ir/w23858 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
کشتار و غارت شهر اوپیس(تمدن بابل) توسط و فتح بابل به روایت پروفسور ماریا برسیوس در جدیدترین کتاب نوشته شده ایشان به سال 2021 📝پروفسور برسیوس در اینباره می نویسد : With the conquest of Babylonia, and simultaneously, with the conquest of Mesopotamia and the lands up to the eastern Mediterranean including the cities of Phoenicia, Cyrus II had successfully brought the Near Eastern realms under Persian control. Whether the conquest of Babylon was indeed as 'peaceful as he claimed in his account may be doubted. The Nabonidus Chronicle gives a different view from Cyrus's version and shows Cyrus less as the 'humane' king than a military conqueror. According to this text, Cyrus, on his approach towards Babylon, took the city of Opis at the bank of the River Tigris by force, plundering the city and killing its inhabitants. At the news of such brutal fighting, the neighbouring city of Sippar surrendered without any resistance: '(...) In the month Tashritu (= September/October) when Cyrus did battle at Opis on (the bank of?) the Tigris against the army of Akkad, the people of Akkad retreated. He carried off the plunder (and) slaughtered the people. On the fourteenth day Sippar was captured without a battle. Nabonidus fled' . In Herodotus's version, the Babylonians met Cyrus in battle outside the city, only to retreat behind the city walls. Cyrus's troops then entered the city via a channel of the Euphrates River. In order to do so, his troops drew off the river by a canal which lowered the water level of the Euphrates channel, thus allowing the Persian troops to enter the city کوروش دوم با فتح بابل و همزمان با فتح بین النهرین و سرزمین های تا شرق مدیترانه از جمله شهرهای فنیقیه، با موفقیت قلمروهای خاور نزدیک را تحت کنترل ایران درآورد. این که آیا فتح بابل واقعاً به همان اندازه که او در گزارش خود ادعا می کرد صلح آمیز بوده است، ممکن است تردید وجود داشته باشد. رویدادنامه نبونیدوس(نبونیید) دیدگاهی متفاوت را از متن (روایت) کوروش ارائه می دهد و کوروش را کمتر به عنوان یک شاه با انسانیت (با مروت) نشان می دهد به نسبت (تا) یک فاتح نظامی. بر اساس این متن، کوروش با نزدیک شدن به بابل، شهر اوپیس در کرانه رود دجله را به زور تصرف کرد و شهر را غارت کرد و مردم را کشت. با خبر چنین جنگ وحشیانه ای، شهر همسایه سیپار بدون هیچ مقاومتی تسلیم شد: «(...) در ماه تاشریتو (= سپتامبر/اکتبر) که کوروش در اوپیس بر (کرانه رود) دجله علیه ارتش اکد نبرد می کرد، مردم اکد عقب نشینی کردند، او غارت کرد (و) مردم را قتل عام کرد.. در روز چهاردهم سیپار بدون جنگ اسیر شد. نبونیید فرار کرد . در نسخه هرودوت، بابلی ها در نبرد بیرون از شهر با کوروش ملاقات کردند تا در پشت دیوارهای شهر عقب نشینی کنند. سپس سپاهیان کوروش از طریق کانال رود فرات وارد شهر شدند. برای انجام این کار، سپاهیان او توسط کانالی که سطح آب کانال فرات را پایین می آورد، از رودخانه بیرون کشیدند و بدین ترتیب به نیروهای ایرانی اجازه ورود به شهر داده شد 📚https://b2n.ir/u88103 🔻گروه پژوهشی آرتا ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264