🔻گاتها کتابی نامفهوم
پروفسور ليچفيلد وست استاد دانشگاه آکسفورد و کارشناسان بنام متون کلاسیک درباره گاتها می نویسد:
⬅️درک #گاتها بسیار دشوار و مسئله دار است و هر کس که به گمان داشتن برداشتی مطمئن از هر گزاره رسید تنها خود را فریب داده است. کافی است روایت های گوناگون امروزی از ترجمه را با هم مقایسه کرد تا به دامنه اختلاف نظرها در بین مفسرها پی برد
دشواری های مزبور عموما واژی و نحوی است. از معنی برخی واژگان تنها برداشتی نه چندان دقیق در دست است و از معنی برخی هیچ ایده ایی نداریم.
ابهامات دستوری بسیاری نیز هست. مثلا اینکه آیا یک اسم خنثی با پایانه (آ) مفرد (بایی) است یا جمع فاعلی یا مفعولی (رایی) و یا اینکه یک فرم فعلی گذشته است یا بی زمان(مانند امری).
در برخی موارد حتی بحث بر سر این جریان دارد که یک واژه اسم است یا فعل. گاه حتی مطمئن نیستیم پایان یک جمله یا گزاره در کجا رخ داده است
✅ @Anti_Archaism
4_6043868590132692324.mp3
18.9M
📌سخنرانی استاد رحیم پور #ازغدی با موضوع اسلام و ایرانیان
🗒برخی از نکات ذکر شده در این سخنرانی
🔹بعضی کلمات فارسی وریشه آنها در قرآ ن کریم به کار رفته مثل...
🔹شان نزول برخی آیات در مدح ایرانیان است...
🔹امروز ملی گرایی به مفهوم نژاد آریایی یک دروغ است...
🔹ایرانیان اصلی نژاد آریایی نبودند ، آریایی ها در واقع اشغالگران این منطقه بودند...
🔹از لحاظ تاریخی بعضی به اصل وجود زرتشت تردید کردند که آیا کسی به نام زرتشت بوده است.....اصل اینکه ایشون بوده یا نه اختلاف هست ، مکان ومحل تولد ایشون کاملا اختلافی است
🔹#فردوسی در شاهنامه به #زرتشت اشاره می کنه ولی این رو در بخش افسانه ها و اساطیر آورده
🔹ازدواج با #محارم در ایران قبل از اسلام وجود داشت و حتی توجیه مذهبی و نژادی می شد با اسم حفظ خلوص نژادی....( اینجا استاد منابع زیادی درباره ازدواج با محارم از دینکرد تا موبد نوسای برزومهر و..... که در تایید این مطلب هست رو معرفی می کنه)
✅ @Anti_Archaism
🔻ژان کلنز ایران شناس معروف:
در زمان هخامنشیان #اوستا هرگز وجود نداشته که یونانیان آن را بین ببرند یا بپراکنند.
عقیده بر آن است آنچه که در دینکرد و ارداويراف نامه درباره پیشینه اوستا نگاشته اند افسانه است و اعتبار چندانی ندارد.
منبع: هفت آسمان 1387 شماره 37
✅ @Anti_Archaism
دکتر #زرین کوب : وجود کتاب #اوستا در زمان هخامنشیان و آتش زدن آن توسط #اسکندر جعلی تاریخی است
🔻پیداست که در این ادوار هنوز آیین زرتشت در بین پارسی ها نفوذی نداشته... و بعدها و حداکثر در دوره سلوکی از نواحی شرقی به بلاد ماد یا پارس آمده باشد.... در این صورت سنت های شفاهی که می گوید اسکندر در این نواحی کتاب اوستا را که بر هزاران پوست گاو نوشته شده بود از بین برد مأخوذ از روایات مجعولی باشد که بعدها با گرایش پارسی ها و مغان با این آیین و برای اثبات قدمت و سابقه این گرایش بوجود آمده است.
تاریخ مردم ایران(1)/دکترعبدالحسین زرینکوب/ص 195
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_archaism
🔻دکتر پرویز رجبی درباره #اوستای #هخامنشی می نویسد:
داستان انتقال اوستا از معبد آذرگشنسب یا استخردر زمان حمله اسکندر به افسانه نزدیکتر است یا واقعیت،ونمی توان از پس و پیش کردن محتوای آن و افزودن چند شاهد متاخر به آن حقیقت نزدیک شد.
اگر گزارش نامه تنسر و نظائر این گزارش ،که ظاهرا آبشخور همه آن ها یکی است،موثق می بود،آنگاه می توانستیم
وجود اوستای مکتوب را،دست کم در تاریخ حمله اسکندر قطعی بدانیم.
در نوشته های یونانیان نیز اشاره ای به اوستا و انتقال آن نشده است.
مهمتر از همه این که خط اوستای زمان اسکندر خود مساله آفرین هست.
اوستای این زمان با چه خطی صورت مکتوب یافته بوده است ؟
علاوه بر این انتظار می رود که از چنین اوستای ربوده شده ،نسخه ای در جای دیگری ازشاهنشاهی بزرگ ایران وجود داشت .
برای وجود این امکان که به دستور اسکندر همه اوستاهای موجود از میان رفته اند نیز دلیل قابل اتکایی وجود ندارد.
علاوه بر این ، با وجود رونق خط آرامی در دربار هخامنشیان هنوز وجود اوستا را به خط ارامی نوشته شده بوده باشد نمی توان محقق دانست.
#اوستا
#اسکندر
#هخامنشیان
هزاره های گمشده/ پرویز رجبی/ جلد اول ص ۱۰۸ و ۱۰۹
@Anti_Archaism
🔻گریه،نوحه سرایی،لطمه زنی،پخش غذا و نوشیدنی نذری در ایران باستان!
🔍ابوریحان بیرونی،دانشمند و مورخ بزرگ ایرانی در کتاب خود(آثارالباقیه) روایت های جالبی از ایرانیان پیش از اسلام دارد.
وی در مورد نحوه عزاداری ایرانیان چنین می نویسد:
"مردم سغد(یکی از استان های ایران باستان)بر مردگان پیشین خود گریه می کنند و برآنان نوحه میزنند و رویهای(صورت) خود را می خراشند و برای مردگان طعام و شراب می برند.چنانکه ایرانیان(در متن اصلی کتاب عبارت اهل فارس آمده است!) به همین طریق رفتار می نمایند"
📚بیرونی،آثارالباقیه،ترجمه اکبر داناسرشت،صفحه ۳۶۳
#عزاداری #عزاداری_ایرانیان #عزاداری_باستان #سوگواری
✅ @Anti_Archaism
🔻تقلید فقهی زرتشتیان از مسلمین!
🔍سِرپرسی سایکس: ژنرال، نویسنده،جغرافیدان،ایران شناس انگلیسی که سال ۱۸۹۲ در سلسله قاجار کنسولگری انگلیس را در کرمان تاسیس کرد. سایکس از نزدیک با زرتشتیان در ارتباط بوده و به اعتقادات و دین زرتشت آگاهی کامل داشت.
وی روایت جالبی از زرتشتیان نقل می کند :
"وقتی که در کرمان بودم مشاهده کردم پارسیان(زرتشتیان) به تقلید از همسایگان مسلمان خود که سگ را نجس میدانند از سگ احتراز می کردند"
📚سرپرسی سایکس،تاریخ ایران،جلد اول،صفحه۱۴۲
#تقلید #زرتشتیان #زرتشت #کپی
✅ @Anti_Archaism
🔻نوحه خوانی ، گریستن وقربانی کردن
سه هزار ساله توسط مردم و مغان بخارا
بر سر مزار سیاوش :
🔍محمد بن جعفر نرشخى نويسنده و مورخ، در نرشخ، از روستاهاى بخارا به دنيا آمد. در قرن چهارم هجری و دوره سامانیان مىزيست.
وی نویسنده کتاب "تاریخ بخارا" مهمترین و قدیمترین تاریخ محلی بر جای مانده درباره بخارا است، محمد بن جعفر نرشخی کتاب خود را به نوح یکم پادشاه سامانی تقدیم کرد.
در این کتاب شرح جالبی از عزاداری ایرانیان برای سیاوش آمده است :
"مغان بخارا بدین سبب آنجای را عزیز دارند و هر سالی هر مردی آنجا یکی خروس بدو بکشندپیش از بر آمدن آفتاب روز نوروز و مردمان بخارا در کشتن سیاوش نوحهاست.
چنانکه در همه ولایتها معروف است و مطربان آنرا سرود ساخته اندو قوالان آنرا گریستن مغان خوانند و این سخن زیادت از سه هزار سال است."
📚محمدبن جعفر نرشخی تاریخ بخارا،،صفحه۲۸
#عزاداری_ایران_باستان
#نوحه_خوانی #گریه_کردن
#قربانی_کردن #زیارت
✅ @Anti_Archaism
🔻یک هفته عزاداری عمومی،نوحه سرایی و سینه زنی در تاریخ ایران باستان!
🔍 اَمیانوس مارسلینوس( Ammianus Marcellinus) تاریخنگار رومی و معاصر قرن سوم میلادی بود.
تاریخدان و ساسانی پژوه بزرگ دانمارکی کریستین سن در مورد مارسلینوس می نویسد:
"مارسلينوس افسر رومى يونانى الاصل است، كه سربازى متهور و تربيت يافته بود و با وجود انشاء مصنوعى كه دارد، از روايت درجۀ اول بشمار مىرود. اين نويسنده از جنگهاى ايران، كه منجر بفتح قلعه آميدا در سال 359 شد، شرحى مىنويسد، كه از حيث دقت نظر هيچ روايتى به پاى آن نتواند رسيد."
مارسلینوس در نبرد شاهپور دوم ساسانی که در سپاه رومی ها بود،روایت جالبی از عزاداری سپاهیان ایرانی در غم یکی از جوانان اشراف نقل میکند :
"«از فوت اين جوان شاهنشاهى سوگوار شد و همه اعيان با پدر از اين فقدان ناگهانى همدرد گشتند، تمام اعمال جنگى را موقوف ساختند و برسم ملت جوان مقتول مراسم عزادارى او را برپاكردند، زيرا كه هم از حيث نژاد و نسب محترم بود و هم شخصا محبوبيت عام داشت. جسد او را با سلاح معموليش بلند كردند و بر يك چهار پايۀ مرتفعى قرار دادند و در اطراف او ده تخت گذاشته و در هريك جسدى مصنوعى نهادند و اين اجساد چنان خوب ساخته شده بود، كه گويى مردگان حقيقىاند. مردان هفت روز به عزادارى مشغول بودند و دستهدسته گروهگروه با حركات مخصوص و نوحه سوزناك در سوگوارى شاهزاده جوان شركت كردند و زنان بطريق ترحمانگيزى، بر سينه خود زدند و با نالههايى، كه در چنين موقع معمول است، بر مرگ آن ناكام، كه اميد كشورى بود، نوحه آغاز كردند."
📚ایران در زمان ساسانیان،ترجمه رشید یاسمی،۳۴۰
ytre.ir/mUq
🔻استعمال ماده مخدر بنگ (حشیش) در دین زرتشتی، کردار نیک شمرده میشد.
🔘 گفتاری از دکتر تورج دریایی (استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه کالیفرنیا)
📚سند: دریایی، تورج و ملکزاده، سودابه، «چرا کرتیر فراموش شد؟» ایران نامه، سال 30، شماره 2، تابستان 1394، صص 280-287.
#منگ #بنگ #موادمخدر #موبدان_بنگی #زرتشت_حشیش
✅ @Anti_Archaism
🔻آیا علامه طباطبایی(ره) معتقد بودند کوروش ذوالقرنین است؟
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264