eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.9هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸محسن اکبرزاده با همان بیان شیرین و روایی سحرآمیزش از مسجد جامع نطنز برایمان تعریف می کند که هزار سال پیش،‌ معمار ساده ایرانی با آجر و زاویه نور، یک ساعت آفتابی و یک طیف نمای دقیق طراحی کرده، طوری که در هر فصل سال، در هر روز موقع نماز ظهر و عصر، نوری آبی رنگ از گنبد آن ساطع می شود. 🔹استریوسکوپ یا همان طیف نما را می گویند نیوتون اختراع کرده است. نیوتون برای ۲۵۰ سال قبل است، اما این طیف نما در این ابعاد و حجم عظیم، بیش از هزار سال قبل توسط معمار ایلخانی ایرانی در نطنز ایران هوشمندانه و عامدانه طراحی شده بوده است. 🔻به گروه پژوهشی آرتا بپیوندید 👇 ▪️https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅نامه رضا پهلوی به رئیس جمهور اوکراین و پاسخ برخی کاربران به این نامه ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
📖 راه_آهن_رضاشاه به مقصد جیب اعلیحضرت!! _ ♨️ هافمن# فیلیپ، وزیرمختار آمریکا در دوره رضاشاه، در یکی از گزارش خود به آمریکا می‌نویسد: 🔻« قرار است از زمین‌هایی که رضاشاه "تصرف کرده" عبور کند و به همین دلیل ارزش آنها چند برابر خواهد شد» 📚 منبع: کتاب رضاشاه و بریتانیا بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا؛ ص 147 ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
آیا اشاره کردن متنی مانوی در قرن سوم حاکی از وجود داشتن اوستا در این دوران و حتی قبل تر بوده است؟ پیشتر در اسناد متعددی نشان داده شد که اوستا زمان ساسانیان کتابت شده است (برای مطالعه اینجا کلیک کنید) 🔹حال برخی بر اساس یکی از متون مانوی چنین مدعی شده اند که ممکن است اوستا پیشتر نیز بوده است که در زیر به رد آن می پردازیم ◀️نخست اساسا بخش های از اوستا(مانند خرده اوستا) در دوران بعد از نوشته است و لذا تصور اینکه اوستا در دوران مانی و قبل از آن وجود داشته باشد نادرست است ◀️دوم الفبای خط اوستایی در قرن چهارم (بعد از مانی) اختراع شده است و لذا این باور که اوستا در قبل از آن وجود داشته خیالی باطل است(اینجا کلیک کنید) ◀️سوم دکتر احمد تفضلی زبان شناس و تاریخدان مطرح ایرانی ضمن رد وجود داشتن اوستا در دوران مانی و قبل از آن می نویسد : ▪️آنچه در روایات مذکور درباره کتابت أوستا به خط اوستایی در زمان زردشت ذکر شده، افسانه آمیز است. از سوی دیگر، از روایات خارجی چنین بر می آید که پیروان ادیان دیگر زردشتیان را دارای کتابی که در زمان زردشت به کتابت آمده باشد. نمی دانستند. در یکی از روایات مانوی منقول در كتاب كفالایا آمده است که: "زردشت کتاب ننوشت. بلکه شاگردان او پس از مرگش سخنان او را به خاطر سپردند و به صورت کتاب هایی در آوردند که امروز می خوانند" . از این گفته می توان استنباط کرد که در قرن سوم میلادی زردشتیان کتاب های دینی داشته اند. اما معلوم نیست منظور کدام نوشته هاست. احتمال می رود که مقصود از این کتاب ها، نوشته هایی باشد که از دیرباز در بین النهرین به نام زردشت معروف بوده است و نه نوشته های خود زردشت. باسیلیوس (در حدود ۳۷۷ م.) گفته است که مغان کتاب نداشته اند. بلکه پسران از پدران خود تعلیم می گرفتند. بنابراین، هیچ سندی در دست نیست که بر ما روشن سازد که کتاب او ستا پیش از آن که به خط کنونی در آید به چه خطی مکتوب بوده است. اهمیت سنت شفاهی و حفظ آثار دینی به صورت سینه به سینه در ایران، دلالت بر این دارد که کتاب اوستا بیشتر بدین صورت حفظ می شده است تا به شکل مکتوب.▪️ 📚https://b2n.ir/a47166 ◀️چهارم همچنین در مجموعه مقالاتی که در سال 1998 در همایش ادیان در آمریکا نوشته شده و نشر معروف بریل آن را چاپ کرده است نکات جالبی در این مورد بیان شده است از جمله اینکه Last but not least, a Parthian Manichacan text reports that a certain Gundes asked Mani about the first of all the scripts of the world. Mani replies that there were three scripts: the Indian, the Syrian, and the Greck (Gignoux 1991: 30-31). As there is no mention of an Iranian script, this secms to imply that the Zoroastrian texts had not been written down yet یک متن مانوی اشکانی گزارش می‌دهد که Gundes از مانی در مورد اولین خط‌های جهان پرسیده است. مانی پاسخ می دهد که سه خط وجود داشت: هندی، سوری و یونانی (Gignoux 1991: 30-31). از آنجایی که هیچ اشاره ای به خط ایرانی نشده است، این بدان معناست که متون زرتشتی هنوز مکتوب نشده است. The absence of scripture in Zoroastrianism seems also to have been exploited by Christian apologetics. In the fourth century CE Saint Basil reports that the Zoroastrians did not know of any books and doctrinal authoritics; instead, they were transmitting their 'impicty' by word of mouth and from father to son (PG XXXII 258; Gignoux 1991: 31). In addition, several other Syrian Christian authors implicitly or explicitly attest the oral character of the Zoroastrian tradition (scc Nau 1927: 178-181). When speaking about Zoroastrian texts, the Christian authors for the most part make use of words like 'to say' or 'to recite', whereas they use words like to read' or 'the‌‌ book' when referring to their own sacred texts, the Bible (Nau 1927: 183, 186, 189). بنظر میاید که فقدان دستنوشنه و کتاب در مذهب زرتشتی مورد بهره برداری مدافعین مسیحیت قرار گرفته. در قرن چهارم، سنت باسیل گزارش میدهد که زرتشتی ها از هیچ کتابی و اسناد اعتقادی مطلع نبودند در عوض آنها این مذهب بی تقوای خود را دهان به دهان منتقل میکردند از پدر به پسر. (PG XXXII 258; Gignoux 1991: 31). بعلاوه چندین مولف سوری - مسیحی دیگر تلویحا یا صراحتا خصوصیت شفاهی آیین زرتشت را گواهی داده اند.(see Nau 1927: 178-181). وقتی از متون زرتشتی صحبت میکنیم مولفین مسیحی از کلمه گفتن یا از بر خواندن استفاده میکنند در حالیکه آنها وقتی در مورد متون مقدس خودشان سخن میگویند از کلماتی نظیر خواندن یا کتاب استفاده میکنند (Nau 1927: 183, 186, 189) 🌐https://b2n.ir/f54939@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
تاریخ روز پایان شاهنامه- خالقی.pdf
71.2K
تاریخ روز پایان نظم شاهنامه استاد جلال مطلق "سر آمد کنون قصه یزدگرد/ به ماه. سفندارمذ روز ارد . ز هجرت شده پنج هشتاد بار/ به نام جهانداور کردگار از میان پانزده دستنویس اساس تصحیح نگارنده، در ۱۰ دستنویس تاریخ ۲۵ اسفند با سال ۴۰۰ هجری مرتبط است." ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
📖 ایرانِ مدرنِ رضاخانی! ♨️ دکتر جان فوران، استاد دانشگاه کالیفرنیا و جامعه‌شناس ، می‌نویسد: «سازمان ملل متحد در دهه ۱۳۳۰ ش برآوردی در این زمینه به عمل آورد و متوجه شد در هر بزرگسال روزانه کمتر از ۱۸۰۰ کالری دریافت می‌کند که از تمامی مناطق فقیرنشین خاورمیانه کمتر و پایین‌تر بود. شرایط بهداشتی نیز بسیار نامطبوع و نامطلوب بود، در اواخر دهه ۱۳۲۰ ش به‌موجب یک بررسی معلوم شد نرخ مرگ‌ومیر کودکان ۵۰ درصد و در روستا ۲۷ سال است، اغلب مردم با بیماری دست به گریبان‌اند و اغلب روستاها فاقد اند با این وضع مریض شدن یک مشکل عمده و جدی بود.» 📚 منبع: Fragile Resistance , John Foran , page 231-232 مقاومت شکننده / جان فوران / ترجمه احمد تدین/ص ۳۴۹ ___@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
📖 قیمت‌های وحشتناک و باورنکردنی، ثمره حکومت !! ♨️ دکتر جان فوران، استاد دانشگاه کالیفرنیا و جامعه‌شناس ، می‌نویسد: «در نیمه سال ۱۳۲۳ ش قند و شکر جیره‌بندی شد؛ کیلوگرمی ۸ ریال( ۰.۲۵ دلار)بود اما در بازار سیاه کیلویی ۱۳۳ ریال ( ۴.۱۲ دلار ) خریدوفروش می‌شد. چای رسماً کیلویی ۴۰ ریال ( ۱.۲۴ دلار ) و در بازار سیاه ۴۰۰ ریال ( ۱۲.۴۰ دلار) بود. لاستیک اتومبیل گران‌بهاترین قلم کالا در تهران سال ۱۳۲۱ شمسی بود یعنی هر حلقه لاستیک دوهزار دلار* قیمت داشت. آسپرین در بازار رسمی یافت نمی‌شد اما در بازار سیاه فراوان بود» 📚 منبع: Fragile Resistance , John Foran , page 266-267 مقاومت شکننده / جان فوران / ترجمه احمد تدین/ص ۴۰۰ *هزینه چهار حلقه لاستیک برای یک خودرو، با احتساب قیمت دلار امروزی (حدودا ۲۵ هزار تومان) مبلغی بالغ بر ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان می‌شود. _@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
📖 رضاخان، چگونه رضاشاه شد؟! ♨️ دکتر آرتور میلسپو، مشاور تجاری وزارت امور خارجه ایالات متحده در ایران، می‌نویسد: «در سال ۱۹۲۱ میلادی رضاخان پهلوی، فرزند یک دهقان مازندرانی و سرهنگ گارد قزاق که روسهای تزاری تاسیس کرده‌بودند، از قزوین به سوی تهران رفت، نخست‌وزیر جدیدی را بر سر کار گذاشت و خودش را فرمانده کل‌قوا و وزیر جنگ نامید. او بزودی این مشاغل را به‌طور دائمی در دست گرفت و به علت قدرت نظامی و ویژگی‌های شخصی‌اش، تبدیل به بالقوه ایران شد.» 📚 منبع: American in Persia , Arthur C. Millspaugh , page 21 کتاب آمریکاییها در ایران/ دکتر آرتور میلسپو ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی/ ص ۳۳ ___ ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا