متن شایعه:
یک بانک نروژی گفته چون در اسلام سود حرام است پس ما به مسلمان ها وام بدون سود می دهیم
پاسخ شایعه:
1⃣بانک store brand که در کشورهای نروژ و سوئد فعالیت می کند و یکی از بانک های درجه ۲ یا ۳ نروژ است. وب سایتی را راه اندازی کرد تا نظرات کاربران را درباره ی ایده ی وام بدون بهره جویا شود. این بانک فقط به منظور کسب شهرت، و با طرح عقد اجاره به شرط تملیک، با همکاری سازمان های اسلامی نروژ ایده خود را به آزمایش می گذارد.
2⃣( عقد اجاره به شرط تملیک به این معناست که بانک و خریدار، مشترکا مالک خانه ای می شوند خریدار، بابت سهم مالکیت بانک که اشغال کرده اجاره پرداخت می کند و در پایان دوره ی اجاره خریدار، مالک کل خانه می شود).
3⃣سازمان های اسلامی نروژ، مانند: شورای اسلامی نروژ و جنبش جوانان محافظه کار IslamNet هم در صفحات Facebook شان
دنبال کننده گان این ایده را تشویق و ترغیب کردند تا در تماس با بانک برای گرفتن چنین وامی ابراز علاقه کنند. و بانک، از متقاضیان علاقه مند، در خواست کرد با بانک تماس بگیرند تا معلوم شود چه میزان علاقه برای چنین وامی وجود دارد.
4⃣ظرف یک هفته، 300 نفر نسبت به این موضوع ابراز تمایل کردند.که ناگهان سایت خاصی که بانک برای این موضوع درست کرده بود، بسته شد. و جز یک اطلاعیه، بعد از راه انداختن آن همه جار و جنجال، بدون بستن حتی یک قرارداد، طرح را لغو و صفحه زیر بسته شد.
http://www.etisklaan.no/
5⃣و این هم بخشی از اطلاعیه بانک نروژی:《ما می خواستیم متوجه شویم آیا چنین طرحی می تواند راه گشا برای بخشی از مردمی باشد که می خواهند وارد بازار مسکن با قیمت هایی شوند که مدام گران می شود》(ترجمه دقیق عبارت منبع).
6⃣اگر به طور دقیق به این موضوع بیندیشیم متوجه می شویم که:
🔹در این طرح، بانک مدعی وام بدون سود نشده، بلکه خواسته با این قرارداد، مسلمانان را هم راضی به دادن سود به بانک کند.
🔹این قرارداد هم یکی از ده ها قرارداد غیر ربوی است که در موقع گرفتن وام از بانکهای ایران، امضا می کنید. و شاید حتی راهی بوده برای گرفتن سود بیشتر.
7⃣.معمولا طرح هایی مثل فروش ارزان موبایل در ازای استفاده از یک اپراتور خاص، در نهایت باعث سودآوری چند برابر فروشنده در اروپا می شود.
🔹طرح مزبور مختص مسلمانان نبوده و هر اروپایی می توانسته از آن استفاده کند.
http://yon.ir/56V0
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا هرکدام از رئیس جمهورهای ما آخر سر یک مشکلی پیدا کردند؟!
استاد ازغدی به این سوال پر تکرار پاسخ میدهد.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنظر شما چرا این حرفهای شهید آوینی رو تو هیچ جا نشنیدیم؟! حتی تو صداوسیمای خودمون!
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
🔻عزاداراری نوروزی ایران برای مرگ پادشاه سعودی!!!
شاه پهلوی بمناسبت درگذشت ملک فیصل پادشاه عربستان سعودی، هفت روز عزای عمومی اعلام کرد، آن هم در ایام نوروز سال ۵۴!!!
🗞 روزنامه اطلاعات، ۶ فروردین ۱۳۵۴
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه:
کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن مرحوم شیخ محمد تقی بهلول، سال ۱۴۰۰ را سال ظهور امام زمان علیهالسلام میداند. برخی دیگر هم با برخی محاسبات دیگر همین سال یا سال ۱۴۰۱ را سال ظهور میدانند. آیا این پیشگوییها اعتباری دارد؟
پاسخ شبهه:
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 آقای بهلول خیلی عزیز هستند اما روایات اهلبیت علیهمالسلام عزیزترند. در روایات متعددی تأکید شده که تعیین وقت برای ظهور به هیچ عنوان جایز نیست. نمونهای از این روایت تقدیم شما میشود:
▫️ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتٌ فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّ مُوسَی ع لَمَّا خَرَجَ وَافِداً إِلَی رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَی الثَّلَاثِینَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ أَخْلَفَنَا مُوسَی فَصَنَعُوا مَا صَنَعُوا؛ فضیل بن یسار گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقت گزاران دروغگویند؛ وقت گزاران دروغگویند؛ وقت گزاران دروغگویند!!!
همانا موسی علیه السلام هم وقتی برای ملاقات با پروردگار به کوه طور رفت، مدت غیبت خود را ۳۰ روز تعیین کرد. اما وقتی چون خدا ده روز بر این سی روز افزود، قومش گفتند: موسی با ما خلف وعده کرد و کردند آنچه کردند. (یعنی همانطور که آنها گوساله پرست شدند، تعیین زمان برای شیعیان هم مشکلاتی از این قبیل ایجاد میکند.)» (الکافی، ج۱، ص ۳۶۸)
🔹 بنابراین تکلیف پیشگوییهای دیگر نیز روشن است.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
﷽
🌟🌹11 شعبان سالروز تولد حضرت علي اکبر شبيه ترين انسان ها به پيامبـر خير و برکت بر شما تبريک و تهنيت باد🌟🌹
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه:
چگونه می توانید ثابت کنید که «ولی فقیه»، نایب و جانشین امام زمان (عج)، رهبر و ولی جامعه اسلامی است؟ وقتی که آن حضرت در غیبت طولانی مدت به سر می برد، چه نیازی به نایب و نماینده دارد؟
پاسخ شبهه:
📌دوران غیبت کبری را می توان یکی از سخت ترین و حساس ترین دوره های حیات سیاسی- دینی دانست.
در عصر غیبت، مسئله زعامت و رهبری از دیدگاه اسلام، نادیده گرفته نشده است.
👈شریعت که برای تنظیم حیات اجتماعی است، همواره به مسئول یا مسئولان اجرا نیاز دارد تا حافظ مصالح امت و ناظر بر اجرای صحیح عدالت اجتماعی باشند و نمی توان آن را مخصوص دوران حضور دانست.
☑️بحث «ولایت فقیه» از گذشته مورد توجه بسیاری بود. شیخ مفید (م 413 ه. ق) می گوید: «اجرای حدود اسلام به عهده ائمه هدی از آل محمد است که منصوب از سوی خدا هستند و دیگر حاکمان و امرایی که ائمه علیهم السّلام نصب کردند و آنها این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند»[1].
شیخ طوسی (م 446 ه. ق) می گوید: «قضاوت تنها برای کسی جایز است که امام معصوم علیهم السّلام به او اجازه داده باشد و ائمه علیهم السّلام این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند»[2].
ابو الصلاح حلبی (م 447 ه. ق) می نویسد: «... در واقع فقیه، نایب ولی عصر (عج) در حکومت است و اهلیت آن را دارد»[3].
محقق کرکی (م 940 ه. ق) می گوید: «فقهای شیعه اتفاق نظر دارند که فقیه جامع شرایط- که از آن به مجتهد تعبیر می شود- از سوی ائمه هدی علیهم السّلام در همه مواردی که نیابت بردار است، نیابت دارد»[4].
محقق اردبیلی (م 993 ه. ق) گفته است: «فقیه در همه امور نایب امام است [5].
فقیه خلیفه و جانشین امام معصوم است؛ پس آنچه به او برسد، به امام معصوم تحویل داده شده است».
📌صاحب جواهر (م 1266 ه. ق) گوید: «ظاهر روایات حاکی از آن است که فقیه، به طور کامل، اختیار دارد (ولایت) و تمام اختیاراتی که برای امام است، برای او هم می باشد»[6].
حاج آقا رضا همدانی (م 1322 ه. ق) می گوید: «در هرصورت، اشکالی در نیابت فقیه جامع شرایط فتوا از امام زمان (عج) در زمان غیبت امام نیست و.. .»[7].
مولا احمد نراقی (م 1435 ه. ق) تصریح می کند: «آنچه برای پیامبر و امام که پیشوای مردم بودند- ثابت بود، برای فقیه نیز ثابت است؛ مگر اینکه دلیلی، حقی را تنها به آنان اختصاص داده باشد»[8].
🔰امام خمینی- به عنوان یکی از مهم ترین نظریه پردازان ولایت فقیه- می فرماید: «... فقها از طرف ائمه علیهم السّلام، در همه مواردی که امامان در آن دارای ولایت هستند، ولایت دارند.. .»[9].
از نظر وی: «کلیه امور مربوط به حکومت و سیاست- که برای پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و ائمه علیهم السّلام مقرّر شده- در مورد فقیه عادل نیز مقرر است و عقلا نمی توان فرقی میان این دو قائل شد؛ زیرا حاکم اسلامی- هرکس که باشد- اجراکننده احکام شریعت و برپادارنده حدود و قوانین الهی و گیرنده مالیات های اسلامی و مصرف کننده آن در راه مصالح مسلمانان است»[10].
او تأکید می کند: «امر ولایت و سرپرستی امت، به «فقیه عادل» راجع است و او است که شایسته رهبری مسلمانان است؛ چه، حاکم اسلامی باید متّصف به «فقه» و «عدالت» باشد. پس اقامه حکومت و تشکیل دولت اسلامی، بر فقیهان عادل، واجب کفایی است. بنابراین، اگر یکی از فقیهان زمان، به تشکیل حکومت، توفیق یافت، بر سایر فقها لازم است که از او پیروی کنند و چنانچه امر تشکیل دولت اسلامی، جز با هماهنگی و اجتماع همه آنان میسر نشد، بر همگی آنان واجب است که مجتمعا بر این اهتمام ورزیده، در صدد تحقق آن برآیند.. .»[11].
📌با نگرشی واقع بینانه در این دیدگاه ها، می توان به روشنی دریافت که «ولایت فقیه» نظریه ای مترقی و پیشینه دار بوده و تنها نظام مطلوب و شرعی جایگزین نظام امامت در عصر غیبت به شمار می رود. البته ظهور و بروز کامل آن- به خصوص در عرصه سیاسی- در عصر حاضر است.
❇️ ادله ولایت فقیه
در اثبات این نظریه، دلایل عقلی و نقلی فراوانی وجود دارد که در این نوشتار مختصر، به بعضی از آنها اشاره می شود.
🔺یک. دلایل عقلی
به نظر امام خمینی (ر ه) دلیل عقلی در اثبات «ولایت برای فقیه» تام است و دلیل های نقلی، مؤیدی است برای آنچه که از عقل به دست می آید: «به تحقیق، لزوم برقراری حکومت برای بسط عدالت و تعلیم و تربیت و رفع ظلم و حفظ مرزها و منع از تجاوز اجانب از واضح ترین داوری های عقلی است.. ..
مجری حکومت، باید شخصی آگاه به احکام و ملتزم به رعایت کامل وظایف دینی باشد. پس اگر معصوم در بین مردم بود، عقل حکم به لیاقت او برای این مقام می کند و اکنون که معصوم حضور ندارد، افرادی باید عهده دار این امر شوند که از نظر علم به احکام اسلام و تقوا و عدالت، شبیه ترین مردم به امام معصوم باشند و منظور از «ولی فقیه» چنین کسی است [12].
صاحب جواهر نیز دلیل عقلی بر ولایت فقیه را با بیانی ذکر می کند
که از سه مقدم تشکیل می شود:
ادامه👇👇
🔷نخست؛ آنکه شیعیان، در عصر غیبت امرشان، به هرج ومرج واگذار نشده است. جامعه باید انتظام داشته باشد و چنین نباشد که زورمندان بر جامعه غلبه یابند.
🔷دوم؛ علاوه بر آنکه باید در جامعه نظم وجود داشته باشد، این نظم باید مبتنی بر قسط و عدل نیز باشد؛ چرا که ممکن است جامعه ای منظم باشد، اما نظم آن براساس کفر مستقر گردد.
🔷سوم؛ اینکه قانون الهی را باید قانون شناسی که خود به قانون عمل می کند، اجرا کند و چنین کسی تنها فقیه اهل بیت می تواند باشد.
📌وی در این رابطه می نویسد: «گستردگی دستورات رسیده در زمینه اجرای احکام انتظامی و رسیدگی به مصالح امت، عصر غیبت را نیز فرامی گیرد و تعطیل احکام اسلامی در این رابطه، مایه گسترش فساد در جامعه می گردد که شرع مقدس هرگز به آن رضایت نمی دهد و حکمت و مصلحت وضع و تشریع چنین احکامی، نمی تواند مخصوص عصر حضور باشد؛ لذا بایستی حتما اجرا گردد و این وظیفه فقها است که به جای امامان معصوم، مؤظف به اجرای آن می باشند»[13].
🔺دو. دلایل نقلی و روایی
🔴در اثبات «ولایت فقیه» و اینکه طرح اصلی آن از سوی خود امامان معصوم علیهم السّلام ارائه شده است، روایات فراوانی وجود دارد. براساس این احادیث، امامان معصوم علیهم السّلام مردم را جهت رفع نیازهای حکومتی- به ویژه مسائل قضایی و منازعات- به فقها ارجاع داده اند و آنان را با تعابیری چون «امنا»، «خلفا»، «وارثان پیامبران» و «کسانی که مجاری امور به دست ایشان است»، معرفی کرده اند. در این نوشتار به بیان چند روایت بسنده شده و درباره یکی از آنها توضیحاتی ارائه خواهد شد:
🔻2- 1. مقبوله عمر بن حنظله: امام صادق علیه السّلام می فرماید: «من کان منکم قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا، فلیرضوا به حکما فانّی قد جعلته حاکما علیکم فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانّما استخف بحکمنا و علینا ردّ و الرادّ علینا کالرادّ علی الله و هو علی حد الشرک به»[14]؛ «هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب نظر باشد و احکام ما را بشناسد و او را به عنوان داور بپذیرد، همانا من او را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم ما را سبک شمرده و ما را رد کرده اند و آن کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و رد کردن خدا، در حد شرک به خدای متعال است».
🔻2- 2. صحیحه ابی خدیجه (سالم بن مکرّم): امام صادق علیه السّلام فرمود: «ایاکم ان یحاکم بعضکم بعضا الی اهل الجور و لکن انظروا الی رجل منکم یعلم شیئا من قضائنا (قضایانا)، فاجعلوه بینکم قاضیا فانّی قد جعلته قاضیا فتحاکموا الیه»[15]؛ «زنهار که مسائل اختلافی خود را نزد اهل جور (کسانی که جایگاه عدالت را به ناحق اشغال کرده اند) نبرید؛ بلکه از میان خود کسی را که از روش حکومت و دادرسی ما آگاه باشد، برای قضاوت برگزینید. من چنین کسی را بدین مقام منصوب کرده ام؛ پس داوری را به نزد او برید».
🔻2- 3. روایت امام حسین علیه السّلام؛ «... مجاری الامور و الاحکام علی ایدی العلماء بالله و الامناء علی حلاله و حرامه»؛[16] «مجاری امور و احکام به دست علمای ربانی است که امین بر حلال و حرام خدا هستند».
🔻2- 4.روایت شیخ صدوق ازپیامبراکرم صلّی اللّه علیه و آله؛ وی از قول آن حضرت آورده است:
«اللهم ارحم خلفائی. قیل: یا رسول الله و من خلفائک؟ قال: الذین یأتون بعدی و یروون منّی حدیثی و سنّتی...»[17]؛ «خدایا! بر جانشینان من رحمت فرست، پرسیدند: ای رسول خدا! جانشینان شما کیانند؟ فرمود: آنان که بعد از من می آیند و حدیث و سنت مرا نقل می کنند».
🔻2- 5.توقیع شریف امام زمان(عج)؛ حضرت ولی عصر (عج) در پاسخ به نامه اسحاق بن یعقوب این توقیع را صادر فرمود: «امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فأنّهم حجّتی علیکم و انا حجّة الله علیهم»[18]؛ «در رخدادهایی که اتفاق می افتد، به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجّت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم».
از آنجایی که این توقیع گرامی، مناسب با بحث ما و دارای اهمیت زیادی است، توضیحاتی چند درباره آن بیان می شود:
منظور از راویان حدیث در توقیع شریف ولی عصر (عج)، قطعا کسانی نیستند که الفاظ حدیث را بدون تفهّم و تفقّه در مفاد آن نقل می کنند؛ بلکه مقصود فقها و اهل نظراند که از ناحیه آن حضرت، حجّت بر مردم هستند.
منظور از حوادثی که به وقوع می پیوندد و مردم باید در آن حوادث به علما مراجعه کنند، یقینا امور اجتماعی و حکومتی است؛ نه صرفا بیان احکام و مسائل شرعی حلال و حرام.
شیخ انصاری در کتاب مکاسب، با سه دلیل ثابت می کند که منظور از «حوادث واقعه»، همه اموری است که عقلا و شرعا در مورد آن، باید به حاکم مراجعه کرد.
از جمله اینکه امام، مردم را در اصل حوادث، به فقها (ارجاع داده است، نه در حکم حوادث). اگر می فرمود: در احکام حوادث به فقها مراجعه کنید، ممکن بود
بگوییم فقها در بیان حلال و
ادامه👇👇👇
حرام خدا، فتوا و حج و نماینده امام زمان هستند، نه در امور سیاسی و اجتماعی؛ ولی در این توقیع خود حوادث، به فقها ارجاع داده است.
📌از جمله «فانّهم حجّتی علیکم»، استفاده می شود که از سوی حضرت مهدی (عج)، فقیهان در کارهایی منصوب هستند که از شئون امامت و امور اجتماع باشد. آنان در کارها و اموری حجت امام زمان (عج) هستند که اگر حضرت حضور می داشت می بایست، خود انجام دهد؛ ولی به دلیل عدم حضورش، آنها را به فقیهان محوّل کرده و مردم را نیز به آنان ارجاع داده است.
🌐 نتیجه گیری
برآیند این بحث آن است که «ولی فقیه»، رهبر جامعه اسلامی در عصر غیبت و دارنده مقام افتا، قضاوت و حکومت است و بدون او جامعه دچار حاکمان غاصب و جائر و عدم رعایت موازین دینی می شود.
📃پی نوشت
[1] . المقنعه، ص 811.
[2] . نهايه، ص 301 و 302.
[3] . كافى، ص 435.
[4] . رسائل المحقق الكركى،( رسالة الصلاة الجمعه)، ج 1، ص 142.
[5] . مجمع الفائدة و البرهان، ج 9، ص 131.
[6] . جواهر، ج 40، ص 18 و 19.
[7] . مصباح الفقيه، ص 161؛ براى مطالعه بيشتر ر. ك: تحليلى نو و عملى از ولايت فقيه، ص 35- 38؛ كتاب نقد، ش 7،( تابستان 77)، مقاله حكومت اسلامى( نوشته مهدى هادوى) و مقاله ولايت فقيه( نوشته محمد هادى معرفت).
[8] . عوائد الايام، ص 187.
[9] . كتاب البيع، ج 2، ص 488 و 489.
[10] . شئون ولايت فقيه، ص 35؛ ولايت فقيه، ص 172.
[11] . شؤون ولايت فقيه، ص 33.
[12] . ر. ك: جوادى آملى، ولايت فقيه( ولايت فقاهت و عدالت)، ص 168- 178؛ فلسفه سياست( سلسله دروس انديشههاى بنيادين اسلامى 6)، ص 172.
[13] . جواهر الكلام، ج 31، ص 395.
[14] . كافى، ج 1، ص 67؛ وسائل الشيعه، ج 18، ص 98.
[15] . من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 2؛ كافى، ج 7، ص 412، ح 4؛ وسائل الشيعه، ج 27، ص 13؛ وسائل الشيعه، 27، ص 13.
[16] . تحف العقول، ص 169؛ مستدرك الوسائل، ص 35، ص 188.
[17] . من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 420، ح 5919؛ وسائل الشيعه، ج 18، ص 65.
[18] . كمال الدين و تمام النعمه، ص 483 و 484، ح 4.
#امام_مهدی(عج)
#ولایت_مطلقه_فقیه
#عصر_غیبت
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شایعه:
جواب دندان شکن رهبرعزیزانقلاب به شعر سیمین بهبهانی
اول شعر سیمین رو بخونید بعد شعر رهبری رو ببینید
من اگر کافر و بی دین و خرابم؛ به تو چه؟ (.......ادامه دارد)
جوابیه مقام معظم رهبری
کفر و بی دینی ات ای یار ، به ما مربوط است
بشنو این پند گهربار ، به ما مربوط است.
تو که با لهو و لعب در پی مستی هستی،
میکنی جمع گرفتار ، به ما مربوط است.
(........ ادامه دارد)
پاسخ شایعه:
1⃣ این شعر مربوط به رهبر انقلاب نیست و شاعر این سروده جناب میثم صفرپور میباشند
2⃣خطای برخی دوستان در انتساب اشعار به رهبری بدلیل ذکر این اشعار در برخی سایت های اینترنتی بعنوان مصداق بعد از بیانات رهبری در خصوص نقش و جایگاه مهم شعر و شاعران در مسیر حق و باطل است.
سلطانزاده_بشرویه
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
کاراکتر موسیپور در سریال گاندو که از افراد دو تابعیتی وزارت خارجه و مامور سرویس اطلاعاتی انگلیس هست، شباهت زیادی به محمدعلی شعبانی داره.
شعبانی از مشاوران سابق ظریف هست که در تیم مذاکرات هستهای هم فعالیت داشت؛ شعبانی در مذاکرات هستهای نقش مسئول رسانهای و اطلاع رسانی تیم مذاکرات را برعهده داشت.
به گفته جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، شعبانی در طول مذاکرات هستهای جریان رسانهای داخل و دیگر کشورها را هماهنگ می کرده و هم اکنون فراری است.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
🔻پرسش: آیا 6 فروردین سالروز تولد #زرتشت است؟
✅ در تاریخ تولد زرتشت حدود 8000 سال اختلاف نظر وجود دارد!
امروزه تاریخپژوهان هر یک تاریخی را به عنوان زمان زندگی زرتشت معرفی میکنند. بین دیدگاههای مختلف حدود 8000 سال اختلاف است. زمان زندگی زرتشت را از 2600 سال تا حدود 10,000 سال پیش تخمین زده اند. قریب به اتفاق تاریخپژوهان تعیین دقیق زمان زندگی زرتشت را امری محال میدانند!
برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به:
https://b2n.ir/f23323
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
🔘از بزرگی پرسیدند #فلسفه حرام بودن نگاه به نامحرم چیست؟!🤔⁉️
🔺گفت:میبینی،میخواهی،به وصالش نمیرسی،دچار #افسردگی میشوی...☝🏼
🔻میبینی،شیفته میشوی،#عیب هارا نمیبینی،#طلاق میدهی...🤦♂️
🔺میبینی،دائم به او فکر میکنی،از یاد خدا #غافل میشوی،از عبادت #لذت نمیبری...💔✋🏼
🔻میبینی،با همسرت #مقایسه میکنی،ناراحت میشوی،بداخلاقی میکنی...🚶♂️😶
🔺میبینی،لذت میبری،به این لذت عادت میکنی،چشم چران میشوی،در نظر دیگران #خوار میگردی...‼️
🔻میبینی،لذت میبری،#حب_خدا در دلت کم میشود،ایمانت تضعیف میشود...😔‼️
🔺میبینی،عاشق میشوی،از راه حلال نمیرسی،دچار #گناه میشوی...⛔️😓
#نگاه_حرام🔥
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
.
باید در « ﺳﻨﺪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ » ﺩﺭﺝ ﺷﻮﺩ یا اینکه در ذهن جوانان حک شود .
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : ﺟﻔﺖ ﮔﯿﺮﯼ ﻧﯿﺴﺖ !
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻣﻬﺮﯾﻪ نیست
ازدواج : 24 ساعت ﺧﺪﻣﺕ در ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﻧﯿﺴﺖ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺧﯿﺎﻻﺕ ﻭ ﺗﻮﻫﻤﺎﺕ ﻣﺠﺮﺩﯼ ﻧﯿﺴﺖ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺳﻄﺤﯽ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﯿﺴﺖ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : یعنی بعد از ازدواج علاقه پیدا میشود نیست
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : چند روز کنار هم زندگی کن شد شد نشد نشد نیست
ازدواج : ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﻭ ﺳﯽ ﺳﺎﻝ سوختن نیست
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : ﺑﺎ ﭼﺎﺩﺭ ﺳﻔﯿﺪ ﺭﻓﺘﻦ ﻭ ﺑﺎ ﮐﻔﻦ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺮﮔﺸﺘﻦ ﻧﯿﺴﺖ .
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : " ﻭﻇﯿﻔﻪ " ﻧﯿﺴﺖ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : حاکمیت عام و تام بالای همدیگر نیست ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : ﺁﺭﺍﯾﺸﮕﺎﻩ 50هزاری , ﮔﻞ ﺁﺭایی۷۰هزاری .
ازدواج : پوشانیدن طلا گران وزن و مراسم چند روزه نیست
ازدواج : اصراف بیش حد و لرزاندن شهر نیست ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : پیمان تا ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﻧﯿﺴﺖ
ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ : آنچه دلت خواست بالای همسرت انجام بده نیست
« ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ » ﯾﻌﻨﯽ: ﺻﺪﺍﻗﺖ ، ﺷﻨﺎﺧﺖ ، ﺁﺯﺍﺩﯼ , ﺁﮔﺎﻫﯽ ,ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ , درک ، تفاهم , به پای هم سوختن , با هم ساختن , سازش , آرامش و تعهد است .
.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه:
معلمی در کلاس درس میگفت: «از آنجا که اروپا پیامبر نداشته و با عقل اداره شده به این دلیل بهتره از خاورمیانه شده» چه پاسخی در مقابل این شبهه دارید؟
پاسخ شبهه:
📌برای پاسخ به این سؤال باید به دو نکته توجه کرد:
🔷نکته اول:
به تصریح قرآن ظهور پیامبران اختصاص به منطقه خاصی ندارد. طبق آموزههای اسلامی همه امتها از خود پیامبر داشتهاند:
« وَ اِن مِن اُمَّةٍ إلّا خَلا فیها نَذیر، (۱) در هر امتی نذیر و هشدار دهندهای وجود دارد».
🔸طبق روایتی تعداد پیامبران ۱۲۴۰۰۰ نفر بود(۲) که از این تعداد، فقط نام ۲۵ نفر در قرآن کریم تصریح شده است و شاید با اسامی دیگری که در احادیث و روایات آمده [مثل حضرات ارمیا، دانیال، خضر نبی] کمتر از ۴۰ نام باشند. لذا نمیدانیم که ما بقی چه کسانی و در کجاها و در چه زمانی بودهاند. به عنوان مثال قبر ۵ پیامبر در قبرستان تخت فولاد اصفهان است و به رغم آن که مزارشان مشخص است اکثر مردم اطلاعی از وجودشان ندارند، چه بسا انبیای بسیاری در میان اقوام دور و نزدیک بودهاند که یا تاریخشان از بین رفته و یا از آنان به عنوان دانشمند، نابغه، منجی، شخصیت ملی و اسطورهای (و البته با تحریفات) یاد میشود.
🔸آیت الله جوادی آملی در این زمینه میگوید: «گروهی از عارفان و حکیمان به استناد برخی از تواریخ، حضرت ادریس را همان هرمس پنداشتند، هم چنان که حضرت شیث را همان آغاثا ذیمون دانستند و عدهای شاید بر اثر همین هرمس و آغاثاذیمون و فیثاغورس، مانند آنها مثل ارسطو... را از انبیا دانستند»(۳).
🔸همچنین باید توجه کنید که لازم نیست انبیا در نقطه به نقطه هر منطقهای مبعوث شوند، چون لزومی ندارد که تبلیغ بیواسطه باشد، بلکه اگر پیامبری در مرکز یک تمدن ظهور کند و تعالیمش به نواحی و اطراف برسد کافی است، به همین خاطر بوده که انبیا بزرگ در مراکز مهم مبعوث شدهاند.(۴)
🔶نکته دوم:
🔹در این شبهه، غلفت از گذشته و آینده و فقط نگاه به زمان حاضر است. هزاران سال از قدمت دنیا میگذرد. آیا اروپا همیشه این وضعیت تمدنی را داشته است؟ اروپا صدها سال در دوران تاریک قرون وسطا به سر میبرد در حالیکه در همان زمانها تمدن اسلامی پرچمدار پیشرفت و علم بود. مدت زیادی هم از دو جنگ جهانی خانمانسوز در اروپا نمیگذرد. آیا تعهدی هست که این تمدن مادی که در غرب به وجود آمده تا ابد پایدار خواهد ماند؟
🔹 بسیاری از مسیحیان تحت عنوان سیاح، تاجر و... به سرزمینهای شرق آمدند و پس از مشاهده شرق، برتری آن را به همکیشان خود گزارش دادند. عامل مهم در این گزارشها، فاصله زیاد دنیای اسلام و مسیحیت بود. گوستاولوبون فرانسوی (۱۸۴۱-۱۹۳۱ م) در کتاب معروف خود، «تمدن اسلام و عرب» این تفاوت فاحش میان دنیای اسلام و مسیحیت را به خوبی به رشته تحریر درآورده است. در سراسر بخشی که وی به این مطلب میپردازد، یادآور میشود که درست در هنگامی که دنیای غرب از تعصبهای خشک علمی کلیسا در رنج بود، مسلمانان با درایت تمام، به حوزههای علمی سایر فرهنگها از جمله یونانی مراجعه کردند و با گزینش مناسب و ترجمه آنها به زبان عربی، راه تمدن سازی و پیشرفت خود را طی نمودند. اروپاییان به ویژه در طول دو قرن جنگهای صلیبی با میراثی گران بها از علوم و فنون مسلمانان آشنا شدند و بسیار سریع نقشه انتقال آنها به غرب را کشیدند. منابع سرقت شده در این مقطع، در قرون بعدی به عنوان منابع دست اول شرقی در خدمت مستشرقان قرار گرفت. آنان کتابهای زیادی از مسلمانان را که درباره رشتههای طب، نجوم و هیأت، ریاضیات، شیمی، معماری، هنر، صنایع، جغرافی و... بود، دزیدند و به اروپا منتقل کردند.(۵)
🔹شهید مطهری در این باره مینویسد:«پس از ظهور اسلام و تشکیل حکومت اسلامی و گرد آمدن ملل گوناگون در زیر یک پرچم به نام پرچم اسلام تمدنی عظیم و شکوهمند و بسیار کمنظیر به وجود آمد که جامعهشناسی و تاریخ آن را به نام تمدن اسلامی میشناسد.»(۶)
🔘پینوشتها:
۱. فاطر (۳۵) آیه ۲۴.
۲. طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۱۴۴.
۳.آیه الله جوادی، سیره پیامبران در قرآن، نشر اسراء، قم، چاپ دوم، ص۲۳۶
۴.آیه اله جوادی آملی، همان، ص۴۷
۵.موسوی لاری، سید مجتبی، سیمای تمدن غرب، چ۱، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۶۰ش، ص۱۷۳-۲۰۴.
۶.خدمات متقابل اسلام و ایران، مرتضی مطهری، نشر صدرا، ص۱۴۶.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه :
نامی که از زمان تولد روی ما می گذارند چقدر در سرنوشت و آینده شخص تاثیر می گذارد؟ آیا این موضوع که فرد توسط نامی که صدا زده می شود در یکی از مدار های اشرافی عرفانی کم درآمد حادثه آفرین یا طبقه ویژه قرار میگیرد درست است؟ آیا از نظر شما سفارش اسلام برای انتخاب نام نیکو فقط یک نام خوب از لحاظ معنی می باشد؟
پاسخ شبهه:
◀️این که "اسم" روی شخصیت صاحب آن تأثیر میگذارد،👈 سخن پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله است.
◀️ اگر چه امروزه بشر با عصای علم به حقیقت آن پیبرده است.
✅در احادیث و روایات بسیاری بر آثار و تبعات نام نیکو، تصریح شده است، از این رو ایشان، از وظایف پدر را انتخاب نام نیکو برای فرزند بیان نمودند. چنان که فرمودند:
🌸« وَ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ » 📚(کنز العمال- جلد 16)
🌹حق فرزند بر پدر آن است که نام خوبی بر او بنهد و به بهترین شکل تربیتش نماید.
◀️ اما این بدان معنا نیست که فقط نام انسان، تقریر کنندهی تمامی سرنوشت او باشد؛ چنان که در همین حدیث، پس از نامگذاری نیکو، به 👌تربیت نیکو تصریح نمود.
💠💠 اگر قرار بود که تمام سرنوشت بشر، معلول و محکوم اسم او باشد که دیگر پیامبر و کتابی برای آگاهی بخشی، تعلیم علم و حکمت، تأدیب و تهذیب، راهنمایی و کمالزایی نمیآمد،
💠این همه معارف در عرصه شناخت و باید و نباید در عرصهی حقوق و احکام بیان نمیشد، بلکه فقط میگفتند👈 اسم خوب بگذارید و چندتا اسم هم میدادند و میگفتند: اینها خوب است.
◀️ منظور از اسم خوب، این نیست که اسمی بگذارید تا سرنوشت خوبی در پی داشته باشد!
❓چه کسی میداند که سرنوشت هر کسی چیست؟ و یا مگر برای هر اسمی سرنوشتی قطعی رقم خورده است؟!
👌 چه بزرگانی داریم که نامهایی چون "یزید" داشته و دارند و چه افراد ناصالح و حتی ظالمی داشته و داریم که نامهایی چون "حسن و حسین" داشته و دارند. مثل صدام حسین و ... .
👌بلکه منظور این است که فرد را همیشه با نامش صدا میزنند، پس مهم است و روی شخصیت او تأثیر دارد که دائماً به چه نامی خوانده شود.فرض کنید به یکی از کودکی دائما بگویند: «آشوب»و... و یا نام حیوانات!
💎سرنوشت انسان را ابتدا جهانبینی [اعتقادات] و سپس حدود و تقیدات او در اعمال و رفتارها تقریر میکند.
💎سرنوشت انسان را به کار گیری نیروی شگرف "عقل" که حجّت درونی میباشد و پیروی از حکم عقل تعیین میکند.
💎سرنوشت انسان را میزان در حجاب قرار گرفتن یا نگرفتن "قلب" تعیین میکند.
💎سرنوشت انسان را تفکر و بصیرت تعیین میکند. لذا فرمود:👈 دو ساعت فکر کردن، از هفتاد سال عبادت (بدون فکر) بالاتر است.
💎سرنوشت انسان را عبودیت او تعیین میکند، که آیا خداوند واحد، رحمان و رحیم را بندگی میکند، یا انواع رب النوعهای بشری و طاغوت را بندگی میکند و یا👈 هوای نفس خودش و دیگران را بندگی میکند؟
🔴⚫️یک ربّ (صاحب اختیار و تربیت کننده امور) دارد که او ربّ حقیقی و ربّ العالمین است، و یا دهها و هزاران ربّ را گردن نهاده و هر کدام را اطاعت کند، از مابقی چوب میخورد؟!
💎 سرنوشت انسان را امیدهای حقیقی (نه واهی) و تلاش برای تحقق و رسیدن تعیین میکند.
💎 سرنوشت انسان را "انتخاب"هایش تعیین میکند.
💎سرنوشت انسان را گزینشها تعیین میکند. گزینش دوست حقیقی و واقعی، دشمن به جای دوست، گزینش راه و روش زندگی ...و بالاخره انتخاب و گزینش مربی (رب) برای پرورش.
💎سرنوشت انسان را میزان توکل او به خداوند متعال، امید به رحمت واسعه الهی، حرکت در مسیر درست، اقدام به موقع ... و بالاخره کار و تلاش در رشد، خودسازی، کسب علم، رعایت حدود ... و بالاخره میزان تقوا و اخلاص تعیین میکند.
💎💎💎 خلاصه آن که عوامل مؤثر در تقریر سرنوشت بسیار است و محدود به اسم نمیباشد.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه:
نظر اسلام در مورد عید نوروز چیست ؟ در روایتی دیدم که امام کاظم فرمود این عید سنت فارس ها است که اسلام آن را محو و نابود کرده است.
پاسخ شبهه:
🔹درباره عظمت و تعظیم روز نوروز روایات متعددی در مجامع روایی ما نقل شده است.
1⃣ شیخ صدوق می نویسد:
«خدمت حضرت امير هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟ پاسخ دادند: «يا أميرالمؤمنين اليوم النيروز» اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا». شما هر روز را براى ما نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد).💯
الفقيه، ج 3 ص 300
وسائل الشیعه ج17 ص288
2⃣ شيخ طوسى در مصباح از امام صادق نقل می کند كه حضرت به معلى بن خنيس فرمودند:
🍃«روز نوروز غسل كن و پاكيزه ترين لباست را بپوش و خود را خوشبو نما و اين روز را روزه بگير و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز (با آداب خاصى) بجاى آور و دعا كن خداوند گناه پنجاه سال تو را مى آمرزد»🍃
مصباح المتهجد ص790
وسائل الشيعه ج 8 ص 172
3⃣ ابن فهد حلى در مهذب خود نقل می کند كه امام صادق به معلى بن خنيس فرمود:
« روز نوروز روزی است که خداوند در آن روز از ارواح بندگانش پیمان گرفت که او را به یگانگی بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند و به پیامبران و امامان ایمان آورند .این روز روزی است که طوفان نوح فرو نشست و کشتی آن حضرت بر کوه جودی قرار گرفت .نوروز روزی است که رسول خدا بت های کافران را در مکه نشست و پیش از آن نیز حضرت ابراهیم نیز در این روز بت های کافران را شکست .
🔴روز نوروز همان روزى است كه پيامبر اكرم در غدير خم، از مردم نسبت به امير مؤمنان عهد و پيمان گرفت. و در اين روز با ولايت على تجديد پيمان نماييد، خوشا به حال كسى كه در ولايت على ثابت قدم بماند و واى به حال كسى كه پيمان شكنى كند. 👈ما در روز نوروز انتظار فرج داريم، زيرا آن روز از روزهاى ويژه ما اهل بيت است كه شما آن را ضايع كرديد ولى فارسها آن را حفظ كردند.»
المهذب ص 194
وسائل الشيعه ج 8، ص 173
بحار الانوار ج56 ص91
4⃣ بر اساس همین روایات، فقهای بزرگ شیعه فتوا به استحباب غسل روز نوروز داده اند و می آورند که دلیل قابل توجهی که روایات مذکور در مورد عید نوروز را رد کند در دست نیست.
جواهر الکلام ج5 ص41
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه:
برای پی بردن به اینکه تقصیر فقط به گردن روسای جمهور نیست، لطفا متن پائین را به دقت مطالعه فرمائید.
رئیس جمهور و اختیاراتی که ندارد!
۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر ایران برگزار میگردد.
در این نوشتار سعی دارم به آسیب شناسی دامنه اختیارات و میزان پاسخگویی رئیس جمهور به مردم بپردازم، که رای دهندگان بدانند در قبال رایی که به منتخب خود میدهند چه انتظاراتی از رئیس جمهور دوره سیزدهم داشته باشند؟
مروری بر اختیارات ریاست جمهوری در ۱۱ نهاد، سازمان و دستگاههای موثر و پرقدرت کشور خواهیم داشت و به دامنه اختیارات منتخب ملت پی خواهیم برد:
۱ - صدا و سیما سالیانه چند هزار میلیارد تومان از دولت بودجه میگیرد، اما رئیس جمهور عالیترین مقام دولت هیچ اختیار قانونی برای نظارت در کار صدا و سیما و بازخواست از این دستگاه ندارد!
۲ - نیروی انتظامی نهاد متولی نظم عمومی کشور است که طبق قانون اساسی عزل و نصب فرماندهاش در اختیار رییس جمهور نیست!
۳ - شورای عالی امنیت ملی، برترین نهاد امنیتی کشور است که رئیس جمهور رئیس این نهاد میباشد، اما اعضایش توسط وی تعیین نمیشود!
رئیس جمهور عملا فقط حق اداره جلسات آن را دارد و یک رای مانند سایر اعضا دارد، و حق وتوی هیچ مصوبهای را ندارد!
۴ - شورای نگهبان عالیترین مرجع نظارتی انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس شورای اسلامی، هیچ گاه در خصوص رد صلاحیتها به رئیس جمهور (نماد حاکمیت ملی) پاسخگو نیست!
در حالی که عالیترین مقام کشور که مستقیما توسط مردم انتخاب میشود شخص رئیس جمهور است، اما در خصوص انتخابات، هیچیک از ۱۲ عضو شورای نگهبان طبق قانون اساسی قائل به پاسخگویی به رئیس جمهور نیستند!
۵ - نیروهای نظامی کشور طبق قانون اساسی زیر نظر رئیس جمهور نیستند و عملا رئیس جمهور نمیتواند از آنان سوال نماید! زیرا طبق قانون اساسی عزل و نصب آنان در اختیار فرمانده کل قواست!
۶ - شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد تصمیمگیر در خصوص مسائل کلان فرهنگی و آموزش عالی کشور است، رئیس این شورا اگرچه رئیس جمهور میباشد، اما اعضایش توسط رهبری تعیین میگردد!
رئیس جمهور و وزرای علوم و بهداشت مانند سایر اعضا هرکدام فقط یک رای دارند. رئیس جمهور در این شورا اگرچه ریاست را برعهده دارد، اما اگر مصوبهای برخلاف نظرش تصویب شود چارهای جز ابلاغ آن ندارد!
۷ - شورای عالی فضای مجازی که باز هم رئیس جمهور ریاست آن را در ظاهر امر به عهده دارد، اما در تعیین اعضای این شورا هیچکاره است!
در خصوص موضوع قطع اینترنت، این شورا در صورت مخالفت رئیس جمهور باز هم میتواند مصوبه ارائه دهد و آقای رئیس جمهور عملا تماشاگری بیش نخواهد بود!
۸ - شورای عالی هماهنگی سران سه قوه که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است، عملا رئیس جمهور یک رای دارد و در اقلیت است!
نمونه بارز آن، جلسه افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ بود که آقای روحانی از رشد ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین طبق گفته خودش، روز جمعه اطلاع پیدا کرد!
۹ - در مجمع تشخیص مصلحت نظام که عهدهدار تعیین سیاستهای کلی نظام و مرجع نهایی حل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان میباشد، رئیس این مجمع فراتر از رئیس جمهور کشور است! عملا رئیس جمهور ایران با میلیونها رای مردم، زیر دست رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات این نهاد مینشیند!
۱۰ - نهادهای قدرتمند اقتصادی کشور مانند بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان اجرایی امام، آستان قدس و... که مجموعا توان اقتصادی مساوی با دولت دارند، عملا در ید اختیار رئیس جمهور قرار ندارند!
۱۱ - روزنامههای یومیه مانند کیهان و اطلاعات که از بیتالمال و پول مردم اداره میشوند، اگر متعرض به دولت شوند، رئیس جمهور توان عتاب به مدیران مسئول این روزنامهها را ندارد!
۱۲ - رئیس جمهور برای تحقق وعدههای انتخاباتی نیاز به مدیران هماهنگ دارد. باید در انتخاب وزرا آزادی مطلق داشته باشد. هیچ دستگاهی حق ندارد به رئیس جمهور منتخب مردم، وزیر ناهماهنگ تحمیل نماید!
در حالی که قدرت رئیس جمهور از رای مردم نشات میگیرد، اما متاسفانه در کشور ما رئیس جمهور به لحاظ بافت قانون اساسی در موارد بسیاری عاجز از اجرای اراده مردم در امور اجرایی کشور است!
رئیس جمهور، مظهر اراده ملت است اما طبق قانون اساسی موجود عملا بیش از پانزده درصد قدرت اجرایی کشور را در اختیار ندارد!
ذات دموکراسی اقتضا می کند که منتخب مردم برای تحقق اراده ملت اقتدار صددرصدی داشته باشد.
بنابراین راهکار صحیح برای اقتدار بخشیدن به رای مردم، اصلاح قانون اساسی است.
علی نظری، سردبیر روزنامه مستقل
پاسخ شبهه:
✅ *اختیارات زیاد است ، اما همت و حال استفاده از آن نیست.*
علی نظری، سردبیر روزنامه مستقل که در دوران انتخابات ۹۶ برای تبلیغات روحانی سنگ تمام گذاشته بود ، بعد از ناکارآمدی دولت مورد حمایتش در یادداشتی با عنوان👇👇
" رئیس جمهور و اختیاراتی که ندارد!" به قول خودش سعی کرده به آسیب شناسی دامنه اختیارات و میزان پاسخگویی رئیس جمهور به مردم بپردازد.
👈وی بدون اشاره به ۳۸ مورد اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی، فقط به برخی به صورت نیم بند پرداخته و تلاش کرده تا رئیس جمهور را بی اختیار جلوه دهد.
1⃣ برای مثال وی می گوید:" صدا و سیما سالیانه چند هزار میلیارد تومان از دولت بودجه میگیرد، اما رئیس جمهور عالیترین مقام دولت هیچ اختیار قانونی برای نظارت در کار صدا و سیما و بازخواست از این دستگاه ندارد!"
*این در حالی است که اتفاقا ، دولت به واسطه ی در اختیار داشتن بودجه این نهاد بیشترین فشارها را بر آن وارد کرده و اجازه نقادی را از آن گرفته است!*
2⃣ در این يادداشت به نیروهای نظامی و به خصوص نیروی انتظامی نهاد متولی نظم عمومی کشور اشاره شده است که طبق قانون اساسی عزل و نصب فرماندهاش در اختیار رییس جمهور نیست.
*در اینباره نیز باید گفت، در نظام جمهوری اسلامي یکبار فرماندهی کل قوا بر عهده رییس جمهور بود و سرانجامش تصرف بخش هایی از کشور و خیانت بود. منصفانه قضاوت کنید ، اگر نیروهای مسلح نیز زیر نظر رئیس جمهور( روحانی) بود ، آیا برجام موشکی و ... نیز همانند برجام ۱ تحمیل نمی شد و عناصر قدرت نظام یکی پس از دیگری رو به ضعف و تسلیم نمی رفت.*
3⃣ گفته شده : " در شورای عالی امنیت ملی،شورای عالی فضای مجازی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جمهور رئیس این نهاد میباشد، اما اعضایش توسط وی تعیین نمیشود!" ‼️
*مطرح کردن این مسئله نیز بسیار خنده دار است. چرا که در صورت پذیرش این ادعا ، رئیس مجلس هم خواهد گفت که من مجلس را انتخاب نکردم ، پس چه ریاستی بکنم ؟ من هم در تصویب مصوبات تنها یک رای دارم.*
4⃣ در ادامه علی نظری در یادداشت خود مسئله طنز دیگری را مطرح می کند:" شورای عالی هماهنگی سران سه قوه که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است، عملا رئیس جمهور یک رای دارد و در اقلیت است!"
*این نکته چنان خنده دار است و تلاش دارد برای رئیس جمهور فرار به جلو ایجاد کند و مظلوم نمایی کند که هرکس نداند، یک دل سیر برای رئیس جمهور گریه می کند. در حالی که در این شورا، از جانب دولت ، پنج نفر، از سوی قوه قضاییه سه نفر و از جانب مجلس نیز دو نفر عضو هستند.
در ادامه این بخش نیز برای تطهیر روحانی، از جلسه افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ یاد شده که آقای روحانی از رشد ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین طبق گفته خودش، روز جمعه اطلاع پیدا کرد!" ‼️
در صورتی که نقل این جلسه کاملا دروغ است و در جلسه سه نفره سران قوا ، آقایان روحانی و لاریجانی موافق افزایش قیمت بنزین و آقای رییسی مخالف بودند و به همین دلیل به نفع تصمیم دولت ، تصویب شد. حالا شما بگویید که چه کسی در اقلیت بوده است!
ضمن اینکه مگر دیگران چند رای دادند که روحانی یک رای داشته است؟!*❗️
5⃣ در ادامه ادعا شده است :" نهادهای قدرتمند اقتصادی کشور مانند بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان اجرایی امام، آستان قدس و... که مجموعا توان اقتصادی مساوی با دولت دارند، عملا در ید اختیار رئیس جمهور قرار ندارند!"
*در اینباره باید گفت: بر فرض پذیرش این ادعا که توان اقتصادی این نهادها مساوی با دولت باشد، اما سئوال اینجاست که چرا دولت روحانی از بالانس کردن این توانایی ها عاجز بوده است و همان اختیارات موجود خود را به کار نگرفته و ناکارآمد بوده است. ضمنا مگر مخاطب این مجموعه ها غیر از مردم است و دیگر اینکه دولت اختیار ندارد، اما چرا با افتخار طرح های آن را به نام خود می زند و روبان می بُرد!*
6⃣ گفته شده:" روزنامههای کیهان و اطلاعات _ البته بیشتر منظور کیهان است_ که از بیتالمال و پول مردم اداره میشوند، اگر متعرض به دولت شوند، رئیس جمهور توان عتاب به مدیران مسئول این روزنامهها را ندارد!"
*در اینباره که واقعا جای تعجب است. چرا که اتفاقا دولت چندین بار از مدیر مسئول این روزنامه شکایت کرده و جناب روحانی هم این روزنامه را غیر مستقیم مورد لقب های بسیار زشتی قرار دادند!*
7⃣ در پایان نیز گفته شده:" رئیس جمهور باید در انتخاب وزرا آزادی مطلق داشته باشد. هیچ دستگاهی حق ندارد به رئیس جمهور منتخب مردم، وزیر ناهماهنگ تحمیل نماید"
این جمله نیز فرار به جلوست. چرا که اگر تا قبل از دولت دوم خاتمی ، برخی وزرا با نظر مقام معظم رهبری و انتخاب رییس جمهور تعیین می شدند ، اما به خصوص در دولت روحانی حتی وزیری مثل اطلاعات با نظر خود روحانی و از نزدیکان هاشمی انتخاب شد که متاسفانه در طول این مدت نیز شاهد تهدیدات امنیتی و اظهارات ضد امنیتی از سوی وی بوده ایم.
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه:
چرا دراسلام دیه بانوان نصف دیهی آقایان است
مگه همهی آدما با هم برابر نیستند
این توهین به زنان نیست
پاسخ شبهه:
1⃣ پاسخ اصلی در این موارد تعبد است چون حکم الهی است، بعلاوه اینکه احکام بر محور نوع تنظیم شده و نه فرد، نوعا مردان مسئولیت سرپرست خانوار را بر عهده دارند، در اسلام زن چنین وظیفه ای ندارد و در صورت عهده دار شدن این مسئولیت لطف می کند.بانوان نباید سرپرست شوند
حکم خدا حساب شده است علاوه بر اینکه استثنائات از بحث خارج است
لذا باید حاکم دینی و مبلغین، عرف را مطابق حکم دین تبلیغ و اجرا کنند یعنی
حاکم شرع و مبلغین باید چشمان بیدار در جامعه باشند که اولویت ها و وظائف جابجا نشود و عرف و سنت ها، قوانین را را به سمت انحرافات تغییر مسیر ندهد.
2⃣ پاسخ عقلی:آنچه منظور اسلام است دنبال کردن برنامه ی اقتصادی هدفمند است. زیرا وقتی یک مرد از دنیا میرود ضربهی اقتصادی بیشتری به خانواده وارد میگردد لذا این مسئله باید به نفع زن جبران شود یعنی برای مرد دیهی بیشتری میگیریم تا زنان در خانواده دچار مشکل اقتصادی نشوند در ثانی این دیهی دریافت شده به زنان داده میشود و مورد استفاده زنان قرار میگیرد.
📌البته فراموش نکنیم که این یکی از حکمت های حکم دیه است، نه علت تامه لذا اگر تمام زنان هم سرپرست بشوند حکم تغییر نمیکند چون ما از تمام مصالح این حکم خبر نداریم.
3⃣ پاسخ نقضی:«اگر دیه بخاطر ارزش است پس باید یک مهندس، دکتر، متخصص، پرفسور به هر علتی اگر لازم شد به آنان دیه پرداخت شود باید دیهشان بیش از دیگران باشد چون در جامعه وجههی بیشتری دارند و حال آنکه شاهد هستیم چنین مطلبی وجود ندارد
بعلاوه اینکه اگر چنین تصوری که شما دارید مبنی بر اینکه ارزش هر فرد به مقدار مالی است که دریافت میکند با این وجود میبایست ارزش مرد کمتر زن باشدچرا که مرد عهده دار پرداخت نفقه و مهریه،دیه ی عاقله وقتل عمد نیز هست.
4⃣ پاسخ نقلی(ادلهی قرآنی)از مسلمات است که ارزش زن و مرد به انسانیت آنهاست«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ..»۹۷نحل
«إِنَّ... وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَات»۳۵ احزاب
هر کسی عمل صالح انجام دهد زن و مرد ندارد
شواهد قرآنیفراوان وجود دارد که زن و مرد هر دو انسان هستند و رابطه ی خدا و انسان بر اساس انسانیت است و جنسیتبردار نیست؛چراکه شعار قرآن این است:«إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ اتقَاکُم»۱۳حجرات
ارزش انسان به مرد و زن بودن نیست بلکه ارزش او به میزان تقوایی است که دارد
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه:
کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که در آن مرحوم شیخ محمد تقی بهلول، سال ۱۴۰۰ را سال ظهور امام زمان علیهالسلام میداند. برخی دیگر هم با برخی محاسبات دیگر همین سال یا سال ۱۴۰۱ را سال ظهور میدانند. آیا این پیشگوییها اعتباری دارد؟
پاسخ شبهه:
🔹 آقای بهلول خیلی عزیز هستند اما روایات اهلبیت علیهمالسلام عزیزترند. در روایات متعددی تأکید شده که تعیین وقت برای ظهور به هیچ عنوان جایز نیست. نمونهای از این روایت تقدیم شما میشود:
▫️ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتٌ فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّ مُوسَی ع لَمَّا خَرَجَ وَافِداً إِلَی رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَی الثَّلَاثِینَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ أَخْلَفَنَا مُوسَی فَصَنَعُوا مَا صَنَعُوا؛ فضیل بن یسار گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقت گزاران دروغگویند؛ وقت گزاران دروغگویند؛ وقت گزاران دروغگویند!!!
🍃 همانا موسی علیه السلام هم وقتی برای ملاقات با پروردگار به کوه طور رفت، مدت غیبت خود را ۳۰ روز تعیین کرد. اما وقتی چون خدا ده روز بر این سی روز افزود، قومش گفتند: موسی با ما خلف وعده کرد و کردند آنچه کردند. (یعنی همانطور که آنها گوساله پرست شدند، تعیین زمان برای شیعیان هم مشکلاتی از این قبیل ایجاد میکند.)» (الکافی، ج۱، ص ۳۶۸)🍃
🔹 بنابراین تکلیف پیشگوییهای دیگر نیز روشن است.
✍ حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
متن شبهه:
در مقابل کلیپ های انتقادی از دولت مدام تکرار می کنند توهین حرام است، چه پاسخی میشه داد؟
پاسخ شبهه:
💠 «نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجنپراکنی حرام است.» ۱۳۹۶/۱۰/۰۶ این عبارت رهبر انقلاب اسلامی بهروشنی نگاه ایشان به مسئلهی نقد و نقدپذیری را نشان میدهد. از نظر حضرت آیتالله خامنهای اهتمام به مسائل اساسی کشور و نقد منصفانه امری ضروری در مسیر حرکت جامعهی اسلامی بهسوی آرمانها است و مسئولان نیز باید ظرفیتِ شنیدن انتقادات، پاسخگویی و پذیرش نقد عالمانه را در خود ایجاد کنند. قید مهم در این میان پایبندی همگان به «ضوابط شرعی و اخلاقی» و «پرهیز از هتک حرمت» و «تخریب» است.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR جهت آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین با ابعاد مختلف این موضوع از منظر رهبر انقلاب گزیده بیانات زیر را منتشر میکند:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
﷽
▪️جماعتی که همیشه اصرار به رابطه گسترده با جهان داشتند،امروز نگران #قرارداد_25ساله_با_چین هستند
الان میشه فهمید که منظور از جهان صرفا رابطه با غرب و پذیرش شروط اونهاست
در حقیقت مخالفین امروز این توافق راهبردی ،موافقان دیروز برجامن و همین یه نکته برای طلایی بودن این فرصت کافیه
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
﷽
🔴آغاز قیام ایرانیان علیه متجاوز
🔹پس از یکصد و بیست سال استیلای قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا ، قیامی مردمی در باشتین و سبزوار خراسان علیه ظلم و تعدی حاکمان مغول و عاملان مزدور آنان به وقوع پیوست . این نهضت که به قیام " سربداران " شهرت یافت از لحاظ وسعت ، بزرگترین ، از نظر تاریخی مهمترین جنبش آزادی بخش خاورمیانه و آسیا در قرن هشتم هجری بود . این قیام ، منجر به تشکیل حکومت مستقل ملی و شیعه مذهب ایرانی در خراسان شد . 👈مهمترین ویژگی های این حکومت : تنفر و انزجار از عنصر مغولی و تثبیت ایدئولوژی تشیع فقه امامیه در کنار ملی گرایی ایرانی ، نخستین حاکم سلسله ی سربداران ، " عبدالرزاق باشتینی " بود که به مدت دو سال و چهار ماه حکومت کرد .
🔹هفت فروردین آغاز قیام ایرانیان علیه اقدامات غاصبانه ی مغول هاست
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📜 ماجرای نامه تاریخی 6فروردین امام خمینی به آیتالله #منتظری
کانال بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
جهت عضویت👇
ایتا 👇
https://eitaa.com/Antishobhe
سروش👇
https://sapp.ir/.antishobhe
تلگرام👇
http://telegram.me/Aliomidiani