«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٢ )
📣 فرعی بودن تقاضای روئیت
🔹 در دعای ندبه صدا میزنیم: «مَتی تَرانا وَ نَراکْ، وَ قَدْ نَشَرْتُ لِوآءَالنَّصْرِ تُری؟ ... کی میشود که تو ما را ببینی و ما تو را ببینیم، درحالیکه پرچم نصرت و پیروزی را برافراشته باشی و همه آنرا ببینند؟ آیا میشود روزی را ببینیم که گرداگردت را گرفته باشیم، درحالکیه تو امام و رهبر مردم باشی و زمین را پر از عدل و داد کرده باشی؟»
🔹 یعنی عاشق دیدن توام، درحالیکه تو امام هستی و حاکمیت جهانی داری. نه اینکه کاش من بتوانم تو را در یک گوشهای ببینم. هرچند باید اذعان کرد که معمولا اشتیاق دیدار، ولو بصورت فردی، در هر دلی باشد، آن دل به ظهور و نجات عالم هم اشتیاق پیدا خواهد کرد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. اما در مقام تبلیغ یکسویه برای دیدار حضرت، رهزنی هایی انجام میگیرد که نیاز به هوشیاری دارد.
🔹 در دعای مشهور سلامتی حضرت (اَلّلهُمَ کُنْ لِوَلیِّکَ الْحُجَةِ بْنِ الْحَسَنْ ...) هم اصلا برای دیدن حضرت دعا نمیکنیم. برای سلامتی و فرج ایشان و بهرهمندی از حکومتش دعا میکنیم.
🔹 در دعای عهد که مستحب است هر روز خوانده شود و حضرت امام(ره) معتقد بودند خواندن آن در سرنوشت انسان تاثیر دارد، قبل از آنکه تقاضای دیدار کند و صدا بزند: «اَلّلهُمْ اَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشیدَهْ؛ خدایا! آن صورت زیبا را به من نشان بده» ، میگوید: اَلّلهُمَّ اِنْ حالَ بَیْنی وَ بَیْنَهُ الْمَوْت ... که معنای اجمالی آن این است؛ خدایا! اگر من مُردَم، من را زنده کن تا پای رکابش پیکار کنم. یعنی آن چیزی که برای من مهم است، حکومت حضرت است، حاکمیت حق است. همین معنا در بخشهای دیگر دعای عهد و دعاهای دیگر هم کاملا مشهود است.
👈 ادامه دارد ...
🔘 کتاب "انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٣ )
📣 علاقهٔ عاشقانه
🔹 ما نیازمندیم که به کسی عاشقانه مهر بورزیم و با عشق او، زندگی و وجود خود را گرم کنیم. اگر چنین عشقی پشت سر انگیزهٔ رفتارهای ما نباشد زود دلسرد میشویم، اخلاقمان بد میشود و تعادل روحی نخواهیم داشت.
🔹 این محبت خیلی شدید، به کسی جز امام زمان (عج) نمیتواند تعلق بگیرد و به ایشان هم نمیتواند که تلعق نگیرد. یعنی نه میتوان کسی را به اندازهٔ او دوست داشت و نه میتوان او را به این اندازه دوست نداشت. اگر محبت ما به آن حضرت تا این حد شدید نیست، معلوم میشود ما در روح خودمان مشکل داریم، و الا او دوست داشتنی تر از این حرفهاست.
🔹 تنها راه نجات از عوام زدگی عاطفی، علاقه عاشقانه به امام زمان (عج) است. زیرا عاشق، مجبور به تقویت بنیانهای عشق خود با علم و عمل است. از طرفی بالاخره ما هم تفریح میخواهیم، باید شاد باشیم. بهترین نوع تفریح و تفرّج روح، آن است که کسی را عمیقا دوست داشته باشیم. خداوند متعال موجود نازنینی به نام «امام» را برای هر عصری قرار داده تا بتوان به او عشق ورزید؛ این یکی از مهمترین خاصیتهای یک امام است.
🔹 یکی از مهمترین فواید و ضرورتهای این عاشقی، ترویج دین با بیان منطق و عقلانیت است. باید آتش عشقی که در تو ایجاد کرده به دیگران نشان بدهی، تا همه ببینند چقدر از نمازت، از عبادت و ولایتت لذت میبری، که حالا میخواهی دیگران را هم به این دین دعوت کنی؟ زندگی تو با دیگران چقدر تفاوت کرده؟ چقدر با نشاط تر، با انرژی تر و با آرامش بیشتری زندگی میکنی؟
🔹 اگر ما که مدعی انتظار هستیم به این پرسشها پاسخ درخوری ندهیم، نه تنها مبلغ خوبی برای حضرت نیستیم، بلکه وجود ما و ادعای ما، ضد تبلیغ برای وجود نازنین آن حضرت خواهد بود.
🔹 بنابراین نه میتوان این علاقه را دست کم گرفت و نه باید کم بودن آن را تحمل کرد. علاقه عاشقانه، عصارهٔ تمام معرفت و کمال معنوی یک منتظر است.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
هدایت شده از کوتاه و گویا
بسم الله الرحمن الرحیم
👊خودزنی زنانه👊
لطفا برسانید به سمع و نظر آنهایی که کشف حجاب را ابهت زنانه می پندارند:👇
🚺 وقتی زن با بی حجابی به کالایی برای سودجویی مردان تبدیل شد، در حقیقت جامعه را به سمت مردسالاری و غلبه شهوترانی مردانه و فروکاستن از شأن و منزلت زنان سوق می دهد.
👈 بله بی حجابی خودزنی است و حتی خودستایی هم نیست
آدرس کانال @kootahgooya
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 بازگشت آتش، به خانه آتش افروز ...
🔺 اینجا پاریس، پایتخت فرانسه
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١۴ )
📣 انتظار عالمانه، اعتراض به وضع موجود
🔹 برای درک بهتر مفهوم انتظار، باید عناصر تشکیل دهندهٔ آن را شناخت. هر منتظری میتواند با تامل در انتظار خود، دریابد که چه عوامل و ویژگیهایی در کنار هم جمع شدهاند تا احساس انتظار در او پدید بیاید.
🔹 مقدمه پدید آمدن احساس انتظار فرج، اعتراض به وضع موجود است. این اعتراض در هر درجهای که باشد، از تنفر نسبت به آنچه هست، تا علاقهٔ شدید به آنچه نیست و باید باشد، عنصر اول انتظار عالمانه محسوب میشود.
🔹 وقتی روح انسان در تعادل باشد، حتی بدون مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب هم میتواند بد بودن اوضاع را درک کرده و از آن احساس ناراحتی کند. درجات اعتراض هم متفاوت است؛ شدت اعتراض میتواند آنقدر زیاد باشد که به تحول خواهی بیانجامد، یا آنقدر کم باشد که در حد درخواست تغییرات جزئی باقی بماند. از طرفی هر چقدر مبنای اعتراض انسان منطقی تر باشد، انتظار او با دوام تر خواهد بود. اعتراضاتی که ناشی از منافع زودگذر یا برخاسته از اهواء نفسانی انسان هستند، ماندگار نیستند.
🔹 انسانی که معترض نیست و مخالفتی با آنچه هست ندارد، بیشتر محافظهکار است تا منتظر؛ چه بسا از عدم تغییر اوضاع عالم، استقبال هم بکند!
🔹 اعتراض زائیده روح کمال جوی انسان در این دنیاست. نمیشود در فطرت انسان، تمنای تقرب نهادینه شده باشد، اما نسبت به کژی ها و ظالمین عالم، احساس تنفر نداشته باشد. انتظار، علامت عقلانیت است.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
هدایت شده از کوتاه و گویا
بسم الله الرحمن الرحیم
🐴از خرِ شیطان یا پیاده می شوند و یا پیاده شان می کنند
😠در این روزهای اخیر خیلی از متعهدان به نظام و انقلاب طوری علیه دولت و مسئولین (خصوصا در باره نحوه برخورد با معضلات فرهنگی و بی حجابی) مطلب منتشر می کنند که اگه اسمشون یا آدرس کانالشون را نگذارند، حس می کنی که بی بی سی و اینترنشنال دارن از اون ور آب مطلب می فرستند. یه جوری بی حجابی زنان مسخ شده از سوی شیاطین جن و انس را به نظام و دولت نسبت می دهند که گویا تمام هم و غم دولت برای ترویج بی بند و باری است .
خدا وکیلی به یاد داشته باشید که تمام اشرار عالم از شهریور امسال تا چند ماه تلاش کردند که این شرایط مشمئزکننده را رقم بزنند و حالا برای حل مشکل انتظار معجزه یک شبه نداشته باشیم .
مطمئن باشید بعد از فروکش کردنِ تلاطم امواج شرارت، خیلی از این خانمها خودشان به حرمت خون شهیدانِ این سرزمین از خر ِ شیطان پیاده می شوند و الباقی آنها به حکم قانون از این خر پایین آورده خواهند شد. انشاءالله/شعبانی
آدرس کانال@kootahgooya
«عقلانیت»
🔻 حقوق بشر آمریکایی
⭕️ آغاز هزینه های توافق با ایران
✔️ آمریکا پرونده حقوق بشری سعودی را به جریان انداخت. چهرههای سیاسی هر دو حزب آمریکا خواهان بررسی مسائل حقوق بشری سعودی و ماجرای یمن شده اند.
👈 این تازه آغاز هزینه های سعودی، ناشی از ایستادن کنار ایران است.
🌀 آیا سعودیها میتوانند مانند ایران، هزینه های استقلال را بپردازند؟
«عقلانیت»
🇮🇷 برخی اقدامات مهم دولت در سال ١۴٠١
👈 نهایی سازی پرتاب ماهواره خیام بعد از ۵ سال
👈 افتتاح فاز ١۴ تمام ایرانی پارس جنوبی
👈 تحقق رشد اقتصادی ۵.۳ درصدی
👈 احیای روابط سیاسی با عربستان بعد از ۷ سال
👈 افزایش ۱۰ هزار تخت بیمارستانی
👈 بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه
👈 حذف ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی
👈 افزایش ۱۰ برابری یارانهها
👈 افتتاح طرحهای انتقال آب به همدان، سنندج و خوزستان
👈 آغاز عملیات اجرایی انتقال آب خلیجفارس به یزد و فلات مرکزی
👈 افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق
👈 افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه
👈 ارتقای میزان تولید خودرو به مرز یکمیلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه
👈 رشد حدود دو برابری شرکتهای دانشبنیان
📌 همه تلاش رسانهای دشمن و غربگدایان داخلی بر ندیدن خدمات دولت و برجستهسازی ضعفها و نارسایی هاست
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١۵ )
📣 ویژگیهای اعتراض
🔹 نکتهٔ بسیار مهم، مجاز بودن این اعتراض است. یعنی با اینکه غیبت حضرت، تقدیر خداوند حکیم است، ولی ما میتوانیم نسبت به آن معترض باشیم؛ «اَلّلهُمَ اِنّا نَشْکُو اِلَیْکَ فَقْدَ نَبیِّنا وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنا» و این شکایت از غیبت ولی خدا را همسنگ اعتراضی دیگر قرار دادهاند: «وَکَثْرَةَ عَدُوِّنا وَ قِلَّةَ عَدَدِنا»
🔹 دعای ندبه، سرشار از اعتراض به اوضاع نامطلوبی است که ما گرفتار آن هستیم. باید تک تک اعتراضهای دعای ندبه را در دل رویاند. باید نهالستانی از اعتراض به انواع آثار غیبت امام را در دلها کاشت و با اشک چشم آنها را آبیاری کرد، تا بتوان میوههای آنرا برداشت نمود.
🔹 وقتی به اعتراضهای حضرت زهرا (س) نگاه میکنی، مات میمانی که او از چه شکایت دارد؟ از انقطاع وحی، یا از فراق معلم بزرگ وحی. چقدر ارزشمند است که انسان بتواند به این مقام برسد که هم اکنون به غیبت مفسر قرآن و احیاگر معالم دین معترض باشد، تا انتظارش معنا بیابد و او در زمره منتظرین حقیقی قرار گیرد. باید گفت: «کجاست اهل چنین تمنایی؟». نگوئیم؛ چگونه میتوان «منتظر» واقعی شویم؟ بگوئیم: «چگونه میتوانیم «معترض» واقعی شویم؟
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
هدایت شده از کوتاه و گویا
بسم الله الرحمن الرحیم
هر کسی از ظن خود شد یار من
🌹 امروز برای تهیه دارو به یک داروخانه رفتم که در گوشه ای سفره هفت سین متفاوتی چیده بود. هفت قلم دارو که با سین شروع میشه😁
👈هم جالب بود هم یک نکته داشت که نگاهت به دنیا هرجور باشه ، همه چیز را از آن زاویه می بینی. اگر دیدید بعضی بانوان تمام آرزویشان خودنمایی برای چشمهای هرزه در خیابان است یا قد و اندازه نگاهشان کوتاه است یا خناسان پرده ای برای ندیدن سعادت و شادمانی واقعی در برابر دیدگانشان قرار داده اند.
دنیا را که از پایین نگاه کنی فقط فضایی را می بینی که در دسترس چشمانت می باشد (مثل همین داروخانه چی) اما
اگر دنیا را از بالای بالا ببینی (یعنی همان نظربلند باشی) ، اونوقت به همه چیز خدایی نگاه می کنی و هفت سینت میشه :سعادت اخروی ، سرافرازی برای ایران ، سخاوت برای نیازمند ، سحرخیزی برای راز ونیاز ، سربازی برای امام عصر، سفر در مسیر حق ، سلام و سلامتی برای همه.
🌹🌹🌹سال نو مبارک/شعبانی
آدرس کانال@kootahgooya
«عقلانیت»
🌱 مُقَلِبَ الْقُلُوبْ
💚 قدرت خدا را نه در آسمان و زمین، بلکه در تغییر قلوب و دلها باید دید؛ امام صادق (ع) میفرمایند: «تکان دادن کوهها آسانتر از جابجایی دلهاست» تغییر دل، موجب تحول و دگرگونی اساسی در همهٔ ابعاد زندگی خواهد شد. پس نه فقط در لحظهٔ تحویل سال، بلکه همیشه باید آن را از خدا بخواهیم.
🔔 با توجه، دعا کنیم
🌺 بهار طبیعت و بهار قرآن، مبارک
🔘 اقتباسی از سخنان استاد پناهیان
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١۶ )
📣 منتظر، اهل حبّ و بغض است
🔹 اگر اعتراض نباشد، انتظار فرج هم پدید نمیآید. کسانیکه به وضع موجود خود، بدون حضور حضرت راضی هستند، یا اعتراضشان از خواستههای شخصی فراتر نمیرود، قطعا منتظر نیستند. اینها نه تنها به اینکه بسیاری از انسانها خدا را نمیشناسند و یا تحت ستم طاغوتیان به سر میبرند، هیچ اعتراضی ندارند! بلکه به محرومیت خویش از مواهب بیحد عالم هم معترض نیستند!
🔹 شاید فلسفه فزونی گرفتن ظلم و گسترش فساد در آخرالزمان، بلند شدن فریاد اعتراض ما نسبت به کاستیها و خرابیهای است که به آن توجه نداشتیم؛ زیرا بدنبال فربهی زندگی برّه وار خود بودیم!
🔹 اگر اعتراض ما فقط به این باشد که چرا زندگی ما بهتر و تنها کمی بهتر، مانند غربیهای مرفه نیست، این حق ماست که نابود شویم. چون حدّ اعتراض ما شامل سعادت دنیا هم نیست، چه برسد به سعادت آخرت. کسانیکه دایرهٔ اعتراض آنها از این حد بیشتر نیست، در قاموس انتظار، غربزده نامیده میشوند.
🔹 منتظر از برخی ظواهر زینت یافته دوران غیبت فریب نمیخورد و به آنها راضی نمیشود. منتظر میداند ریشه ظلم، «کفر» است و بنیان عدالت «ولایت» است. منتظر مانند عوام تنها بر ظلم نمیشورد، بلکه هیچ کفری را برنمیتابد و آن را منشأ بیداد میداند. منتظر با هرگونه ولایت گریزی می ستیزد؛ زیرا میداند که «تنها ولایتمداران، عدالت محورند»
🔹 در جریان اعتراض، ابتدا اعتراض نسبت به اوضاع موجود است. اما کم کم مستقیما متوجه بانیان وضع موجود، یا کسانیکه مانع اصلاح وضع موجودند، میشود. بنابراین منتظر در همین گام اول، یعنی اعتراض، اهل حبّ و بغض میشود و کارش با عدهای به دشمنی میکشد. منتظر با همهٔ آدمها نسبتی مساوی ندارد و نسبت به همهٔ آنها محبت نمیکند. منتظر اگرچه همهٔ مردم عالم را دوست دارد، اما با ظالمان دشمن است. نمیشود کسی فرج یک مهرپرور و عدالت گستر را بخواهد ولی با ستم پیشگان و نامردان روزگار دشمن نباشد.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان